form kontra livsmiljö?

#1 - 1 februari 2011 16:53
hej hej.

jag har sedan augusti ett helt vanligt 54-liters standard akvarium med en riktig fisksoppa i. jag upptäckte på en gång exakt hur roligt det var med firrar, så nu börjar det dra ihop sig mot en burk till. eftersom jag dessutom fastnat för "städfiskarna", framför allt malar, klurar jag på att specialbeställa ett akvarium som (enligt mig som nybörjare) borde tillfredsställa mina mal-begär på bästa sätt.

jag gillar inte riktigt höjd på akvariet, utan tycker mest att det ser tomt ut, så därför funderar jag på måtten 22*22*100, eller 25*25*120.

min fråga är; skulle det gå att skapa en god livsmiljö till mina bottenfiskar i ett akvarium med den formen och storleken? Det viktigaste är ju naturligtvis att fiskarna mår bra [:o]

jag har inga ambitioner alls på att ha några större fiskar eller stora stim av något i det karet, utan mer malar av olika slag och kanske några väderålar eller liknande :)

/liva.sandra
#2 - 1 februari 2011 19:49
hej hej.

jag har sedan augusti ett helt vanligt 54-liters standard akvarium med en riktig fisksoppa i. jag upptäckte på en gång exakt hur roligt det var med firrar, så nu börjar det dra ihop sig mot en burk till. eftersom jag dessutom fastnat för "städfiskarna", framför allt malar, klurar jag på att specialbeställa ett akvarium som (enligt mig som nybörjare) borde tillfredsställa mina mal-begär på bästa sätt.

jag gillar inte riktigt höjd på akvariet, utan tycker mest att det ser tomt ut, så därför funderar jag på måtten 22*22*100, eller 25*25*120.

min fråga är; skulle det gå att skapa en god livsmiljö till mina bottenfiskar i ett akvarium med den formen och storleken? Det viktigaste är ju naturligtvis att fiskarna mår bra [:o]

jag har inga ambitioner alls på att ha några större fiskar eller stora stim av något i det karet, utan mer malar av olika slag och kanske några väderålar eller liknande :)

/liva.sandra
vilken typ av malar tänker du dig?
#3 - 1 februari 2011 20:26
Ja du... några pansarmalar, ancistrus och liknande L-malar är väl den tanke jag har. plus kanske några väderålar som sagt och några khuuli's.

sedan upptäcker man ju nya arter eftersom, men då får man väl ta ställning efter hand till om de skulle trivas eller inte = )
#4 - 2 februari 2011 04:01
hmm du måste räkna med att visa malar är stimlevare som alla pansarmalar... så du får först fundera över vilken eller vilka av alla sorter du vill ha och hur många för att de skall trivas. Med alla L-malar gäller ju att välja en typ som du gillar osv... Pansarmalar vill ju gärna ha stor bottenyta att röra sig på och måste vara minst 3 helst 6 - allra läckrast blir de när de är över 10 -jag har själv 24 stycken fördelade på två arter i samma kar...
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 2 februari 2011 08:44
Du menar alltså att du skall ha ett akvarium som har en bottenyta på 22x22 cm eller 25x25 cm?
Hur har du tänkt att kunna sköta ett sådant akvarium som är 100/120 högt? Så ett sådant akvarium är nog inte att rekommendera

Ett akvarium med så liten bottenyta är inte så lämpligt för malar
#6 - 2 februari 2011 09:06
Du menar alltså att du skall ha ett akvarium som har en bottenyta på 22x22 cm eller 25x25 cm?

Hur har du tänkt att kunna sköta ett sådant akvarium som är 100/120 högt? Så ett sådant akvarium är nog inte att rekommendera

Ett akvarium med så liten bottenyta är inte så lämpligt för malar

oj, jag kanske var lite otydlig...
det jag hade tänkt mig var D25, H25, B120 = D

En högt akvarium med liten bottenyta är precis tvärt om mot vad jag vill ha = P

att pansarmalar är stimfiskar visste jag inte, då måste jag genast stoppa ner några fler i karet jag redan har så att alla blir glada och nöjda!
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 2 februari 2011 10:25
Ok - man brukar skriva akvariemåtten Längd X bredd x höjd och det var det som var så konstigt.
I ett akvarium som är 120x25x25 funkar många mindre arter.

Dock i denna kategori skall dock enbart diskuteras akvarieformen (dvs den tekniska delen) - fiskpratet hör hemma i andra avdelningar.
#8 - 2 februari 2011 21:53
Hoppsan, ber om ursäkt = )

Annons