Formel för att räkna ut vatten volym?

#1 - 26 juli 2005 12:53
Hur mycket vatten rymmer ett 160, 60, 55 kar?
#2 - 26 juli 2005 12:56
160 x 60 x 55 = 528000
16,0 x 6,0 x 5,5 = 528 liter
#3 - 26 juli 2005 12:57
Längden * Höjden * Bredden = Antal liter
Räkna med decimeter.

16 * 6 * 5.5 = 582 liter

/J
#4 - 26 juli 2005 12:58
Äsch... PsyM slog mig ;)

/J
#5 - 26 juli 2005 13:51
Han räknade rätt dessutom :p
#6 - 26 juli 2005 14:08
[QUOTE=redtroll]Han räknade rätt dessutom :p[/QUOTE]

Hah! *fniss* En smärre omkastning av nuffror bara... Jag får väl skylla på att jag är hög på aceton och har silikon på fingrarna efter att ha silikonat om ett kar (för andra gången på två dagar *grr*)

/J
#7 - 26 juli 2005 14:50
Är det inner eller yttermått
#8 - 26 juli 2005 14:57
[QUOTE=redtroll]Han räknade rätt dessutom :p[/QUOTE]

hehe.. Joacim det är inte alltid lätt med siffror =)
#9 - 26 juli 2005 15:34
När storlek anges på akvarier brukar det alltid vara yttermåtten som gäller. Men det rymmer självklart inte mer än innermåtten. ;)
#10 - 29 juli 2005 14:49
Borde klarat räkna ut volymen själv men ibland låser sig hjärnan helt =)

Men tack för svaret!

//Jonas
#11 - 31 juli 2005 20:33
[QUOTE=Ponchu]Är det inner eller yttermått[/QUOTE]

man räknar med Innermått för att ta reda på hur många liter karet rymmer.
#12 - 1 augusti 2005 07:13
[QUOTE=Timon][QUOTE=Ponchu]Är det inner eller yttermått[/QUOTE]

man räknar med Innermått för att ta reda på hur många liter karet rymmer.[/QUOTE]

Jag vet men jag var inte säker på att GladFisk hade innermått.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 1 augusti 2005 07:31

man räknar med Innermått för att ta reda på hur många liter karet rymmer.[/QUOTE]
Alla fabrikat anger yttermåtten när de anger litermåttet - så för att få fram det det verkliga literinnehållet i ett akvarium så får man själv mäta på insidan sedan bör man ju då också räkna bort den volym som filter, grus och övrig inredning tar upp.
#14 - 1 augusti 2005 08:48

Finns det egentligen någon praktisk användning av att vara så nogrann?
#15 - 1 augusti 2005 09:03
Har man en btn bakgrund som slukar plats så är det väldans bra att räkna ut en mer exakt literantal tycker jag.
#16 - 1 augusti 2005 09:58
[QUOTE=jolon][QUOTE=Timon][QUOTE=Ponchu]Är det inner eller yttermått[/QUOTE]

Finns det egentligen någon praktisk användning av att vara så nogrann?[/QUOTE]

Om medicinering behövs kan det vara bra att ha grepp om den verkliga akvarievolymen.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 1 augusti 2005 10:11
[QUOTE=erikthur][QUOTE=jolon][QUOTE=Timon][QUOTE=Ponchu]Är det inner eller yttermått[/QUOTE]

Finns det egentligen någon praktisk användning av att vara så nogrann?[/QUOTE]

Om medicinering behövs kan det vara bra att ha grepp om den verkliga akvarievolymen.[/QUOTE]
Nu tror jag i och för sig att doseringen på förpackningen utgår från "yttermåtten".
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 1 augusti 2005 10:15
[QUOTE=Marie J]Har man en btn bakgrund som slukar plats så är det väldans bra att räkna ut en mer exakt literantal tycker jag.[/QUOTE]
Vissa BTN-bakgrund slukar i och för sig rätt mycket plats som du skriver men däremot väldigt lite vattenvolym. Skulle nog vilja påstå att en BTN tar bort mindre vattenvolym än den vanliga inredning man har i de flesta akvarier pga att de är så pass tunna. Däremot så stjäl en egenbyggd frigolitbakgrund mycket både plats och volym.
#19 - 1 augusti 2005 10:16
När jag har medicinerat så har jag alltid räknat med verkliga literantalet för det är så jag har trott man ska göra. Och då drar jag bort grus, stenar mm. En btn slukar ju massa plats med. Man vill ju inte överdosera. Men jag kanske har fel men det låter mer korrekt att göra så i mina öron. Sunt förnuft?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 1 augusti 2005 10:27
[QUOTE=Marie J]När jag har medicinerat så har jag alltid räknat med verkliga literantalet för det är så jag har trott man ska göra. Och då drar jag bort grus, stenar mm. En btn slukar ju massa plats med. Man vill ju inte överdosera. Men jag kanske har fel men det låter mer korrekt att göra så i mina öron. Sunt förnuft?[/QUOTE]
Jag tror nog att medicinfabrikanterna när de angivit doseringen har utgått från att folk tror att ett 160 liters akvarium innehåller 160 liter och lägger i medicin därefter annars hade de nog fått många klagomål pga att folk hade lagt i för mycket och fiskarna dör.
Sedan måste man skilja mellan plats (eller simutrymme) och vattenvolym. Det försvinner dubbelt så mycket vattenvolym i akvariet med 6 cm grus på bottnen än vad det gör av en BTN-bakgrund.
#21 - 1 augusti 2005 11:56
Jag hoppar på denna tråden med en egen liten fråga som gäller samma ämne.

Jag trodde att jag hade ett 100 L kar.

Nu blev jag nyfiken när jag läste denna tråden och fick svar på hur jag kunde räkna ut det själv.

Så jag mäte det.

74*38*45*= 126L

Det är ett gamalt kar. Men kan detta verkligen stämma?
#22 - 1 augusti 2005 12:02
[QUOTE=CiklidKna]Jag hoppar på denna tråden med en egen liten fråga som gäller samma ämne.

Nu blev jag nyfiken när jag läste denna tråden och fick svar på hur jag kunde räkna ut det själv.

Så jag mäte det.

74*38*45*= 126L

Det är ett gamalt kar. Men kan detta verkligen stämma?[/QUOTE]
Ja, det är ju inte som att akvarium krymper med åldern. Såvida du inte mätte med en väldigt gammal måttstock också, och fick fram längderna i aln, eller verktum eller nåt liknande. ;)
#23 - 1 augusti 2005 12:06
[QUOTE=CiklidKna]Jag hoppar på denna tråden med en egen liten fråga som gäller samma ämne.

Så jag mäte det.

74*38*45*= 126L

Det är ett gamalt kar. Men kan detta verkligen stämma?[/QUOTE]

Eller så har du 100L vatten i det plus rötter stenar grus etc.
#24 - 1 augusti 2005 12:11
Nej det var inte med en gamal tumstock :) .

Visst har man hört konstiga stolekar på kar men det har oftast varit större över 200-300L. Och så är det för det mesta jämna mått.

Var tvungen att kolla. Jag ska införskaffa en ny pump nämligen.

Annons