föröka crinum

#1 - 7 april 2006 06:09
Hej
Vid ett besök i en utländsk akvariebutik fick jag följande information av personalen:
Crinumlökar delar sig i flera lökar om man först torkar ut dem sedan planterar tillbaka dem i karet. Detta är den metod som proffesionella använder för att föröka crinum.

Vad tror ni? Vet hon vad hon snackar om eller är det bara en myt?
MVH
Magnus
#2 - 7 april 2006 06:15
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vanliga lökväxter förökar sig ju genom att dom bildar nya lökar så varför inte.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vi planterar ju våra lökväxter på hösten för att dom behöver en frostperiod under vintern för att blomma på våren, så det kanske kan jämföras med en torrperiod för vattenlökväxter.[/COLOR][/FONT]
#3 - 8 april 2006 16:07
Jo, jag vet det. Det låter ju kanske logiskt. Men problemet är att jag inte vill ta upp och torka mina calamistratum som varit så problematiska att få tag i om jag inte är säker.
MVH
Magnus
#4 - 8 april 2006 16:12
Min Crinum fick två sidolökar när den var planterad i karet hela tiden. Kan ju hända att torkning ger "garanterad" förökning, men som sagt synd att chansa om man inte är säker.
#5 - 8 april 2006 16:25
Varför inte försöka med åtminstone några stycken...
Eller vad kostar de nuförtiden egentligen?
#6 - 8 april 2006 18:34
Erikhur: för mkt för att man vill prova.

Magnus: Prova med en billig crinum. Funkar det på den kan det vara värt att testa en calimistratum...
#7 - 9 april 2006 19:12
Jag har en thaianum här som jag tänkte offra för vetenskapen. ska de stå kallt också tror ni? Jag får nog inte ha den i kylen, men utomhus är väl inte så farligt när nätterna blir lite varmare.

edit: thaianum va det..
#8 - 5 december 2006 09:46
Hur gick det!? :)

Annons