Fors i 100Liter+

#1 - 10 februari 2008 14:37
Flyttade pumpen i akvariet så den blåste ut vattnet väldigt långt ner i karet (450l).
Såg hur dom flesta av mina botier började "leka" i strömmen även bråka...men dom blev väldigt pigga och uppspelta. Sen efter ett tag så stod dom bakom pumpen och simmade upp och ner mot rutan på kortsidan om o om igen. Började tycka lite synd om dom iom att dom inte får vandra uppströms mer än 1,5 meter.

Så fick jag en idé, säkert nån som har gjort det innan men jag tyckte det verkade ganska lätt och enda problemet är igentligen pumpen. Iaf, ett kar på 100+ som man sätter en skiljevägg i mitten på och sedan bygger lite som en laxtrappa runt skiljeväggen. Meningen är att fisken kan vandra runt i karet. Sen är frågan om man kan lura fisken att det blir en vandring eller om den tröttnar efter 20 varv i karet. Lyckas man med att simulera en vandring får man ju anpassa karet efter dom olika miljöerna fisken möter och har man tur så leker fisken med lyckat resultat när den är "framme". Ni kanske fattar mer av min unika skiss på projektet. Karet sett uppifrån med skiljeväggen i mitten.

I[COLOR="#ffffff"]oooooooooooooooo[/COLOR]->[COLOR="#ffffff"]ooooooooooooo[/COLOR]I
I[COLOR="#ffffff"]oooooooooooooooo[/COLOR]->[COLOR="#ffffff"]ooooooooooooo[/COLOR]I
I_______________________________I

Låter detta som en bra idé, nån som testat?
Nu är inte mina botior så gamla ännu så planerna får ligga och mogna lite granna även fiskarna.
#2 - 10 februari 2008 16:16
jag tycker att det värkar vara en kul idé
#3 - 10 februari 2008 16:42
ja tycker också de värkar som en toppen ide. särsilt med lite kvistar och löv eller nått så får du till en riktig SA flod. gärna lite vallisneria vid kanten där de e strömt som dom kan gå in i om dom blir trötta, problemet e la kanske hur man ska fixa så de blir så strömt.
#4 - 10 februari 2008 17:04
De va just därför jag tänkte på 100liter...kanske blir för mycket vatten man måste hålla i rörelse annars. Sen vet att inte alla botior kanske gillar bäckar utan att de är mer flod dom lever i. Fast då finns det säkert några öringar o få tag i eller liknande. Sen så får man ju göra höljor/viloplatser som dom kan stå i och förhoppningsvis leka.
Tänkte som sagt man gör lite som en trappa av glas eller frigolit. Så längst upp är vatten nivån lite högre än i början på forsen men de e ju de med pump som e problem....har iofs en som klarar 2000l/h och två sånna skulle nog kunna funka.
#5 - 10 februari 2008 17:29
nej nej du måste missupfattat SA= sydamerika
#6 - 10 februari 2008 17:37
Grabarna från salta sidan är van vid att behöva skapa strömmar och sånt. Vet att de har lite speciella pumpar där som är bra på just det. Kolla med dem.

Lite snabb koll på PWSS:

Tunze Turbelle Stream 6060 pumpar 6000 l/h på bara 11w
#7 - 10 februari 2008 17:46
[QUOTE='[lum];1090813']Grabarna från salta sidan är van vid att behöva skapa strömmar och sånt. Vet att de har lite speciella pumpar där som är bra på just det. Kolla med dem.

Lite snabb koll på PWSS:

Tunze Turbelle Stream 6060 pumpar 6000 l/h på bara 11w[/QUOTE]

oj de va inte dåligt. Ska kika på den. Hittills har jag bara hittat 3000l för 300kr iofs inte fy skam

Tack för tipsen
#8 - 10 februari 2008 18:56
Verkar som en kul ide. Hur ska du göra skiljeväggen? Glasskiva+ slimline?
#9 - 10 februari 2008 18:59
om jag vore du skulle jag inte dela karet i 50/50 när de e så litet. ha strömmen längst fram så man der den, den kommer ju vara roligast. ha 65% av karet strömt kör sen med glasskiva och slimeline.
#10 - 10 februari 2008 19:10
Skiljeväggen gör jag i glas tänkte jag och pumpen sätter jag i de bakre högra hörnet den suger sen vatten från de främre högra hörnet. Så om jag får till riktigt bra flöde så blir den bakre forsen högre än den främre...om inte annat kan man ha mer sand där bak. Då ser man både bakom och framför väggen. Sen får man väl staga lite på ovansidan av väggen. Eventuellt lite mer utrymme framtill kanske...

Ingen som har något kar som läcker eller nåt billigt som lämpar sig?
#11 - 10 februari 2008 19:19
En pump på båda sidoväggarna kanske om du vill ha snurr och göra höljor som du tänkte på vissa platser?
#12 - 10 februari 2008 19:19
Tror jag hittat pumpen som gör det möjligt och få det som en mindre bäck....
Tunze Turbelle Stream 6080 30 000l/h. Då kanske man kan ha lite större kar med.

1400kr va inte hela världen för en sån pump...

Igentligen skulle jag velat ha så man kan koppla insuget på en slang men men. Man kan inte få allt.
#13 - 10 februari 2008 19:21
eriahl skrev:
En pump på båda sidoväggarna kanske om du vill ha snurr och göra höljor som du tänkte på vissa platser?

Ett alternativ oxå iofs...måste ju ändå ha ett filter nånstans...Fast grejen är ju att det ska suga vatten från den lägsta punkten i forsen till högsta för att få lite nivåskillnad. Fast de e kanske vilket som....
#14 - 10 februari 2008 19:23
Ett alternativ med forsar i är ju även att ha i små öring i och låta dem växa upp sig.
#15 - 10 februari 2008 19:29
Då blir det ett klart större akvarium då öringar är tuffa.

Filter i ena änden och bara cirkulationspump i andra?
#16 - 10 februari 2008 19:44
kör på en riktigt stark pump i ena ändan av "floden" sen bakom skiljeväggen där vattnet e lungt kan man ju kanske ha ett ytterfilter

edit; du måste bara ha metallpansarmal om du genomför projektet.
#17 - 10 februari 2008 19:51
Nämnde det innan med öring, brukar se massa små nere i ån när man fiskar. Fast då är det svårt med andra fiskar som kräver över 25 grader. Men skulle va skoj även där och eventuellt se riktig lek. Fast då får dom ju växa på sig några år.

Hittade ju en bra pump iaf...sen kan man väl köra nån fluval 405 brevid den andra eller nån annanstans i forsen....vet inte rktigt vad som blir bäst kanske i det lugna partiet som danne sa.

Varför just metallpansarmal? Vandrar den oxå uppströms?
#18 - 10 februari 2008 19:54
ja metallpansarmal gillas all "leka" i strömmar, altså inte leka som att lägga rom utan du vet ha kul.
#19 - 10 februari 2008 19:55
och ja du ska ha ytterfiltret i den lungna delen, då de inte kommer filtreras så mycke där, vad jag tror.
#20 - 10 februari 2008 20:10
jag tänkte man tog från de lugna och sprutade upp i början på forsen i de "vilda". De va så jag menade...igentligen därför man skulle haft en slang anslutning till insuget på den där pumpen som spottade ut 30 000l/h.
#21 - 10 februari 2008 21:06
aja tycker du ska ha slimeline på skiljeväggen, blir ju inte så dyrt i ett så litet kar
JeBoro
#22 - 10 februari 2008 21:25
Detta kanske du redan vet men öringar klarar inte över 23 grader. Då koagulerar blodet på dom :)
Annars tycker jag att det är en häftig ide. Hoppas det blir av och att vi får se lite bilder om det blir nåt bygge
#24 - 10 februari 2008 23:05
Dom mår inte som bäst direkt men dom dör ju inte om du menar det med att blodet koagulerar när det blir 23gr
#25 - 10 februari 2008 23:22
Underbart o få så mycket respons på sitt projekt. Får se till så det blir av nu med... hittade likadan pump...eller av samma märke iaf som klarade 30 000l/h. Så den biten är nog i stort sett avklarad igentligen. Frågan e hur stort kar den lämpar sig till.

Menade inte att jag skulle köra 25 grader till öring :P. Men de hamnar ju på 22 grader om de står här inne...kan säkert lösa de kallare men de blir väl version 1.2 eller nåt.
Nu e de nog botior som gäller, om nån känner sig manad att utmana idén så är de bara o köra på det. Har inte direkt patent på det...sålänge de blir lite uppföljning så är de bara och låna idén...gärna då med öring.

Ska sätta igång o leta efter något slitet kar som man kan börja pilla med.

Dum fråga, vad är slimeline? Trodde de va silikon.
#26 - 11 februari 2008 07:27
med slimline antar jag att han menar en tunn back to nature bakgrund?
#27 - 11 februari 2008 08:25
Intressant projekt!

Jag kanske har missat det, men vad är det för botior du har? Det finns ganska många botior som klarar av kallare vatten. Fast jag vet inte riktigt hur väl det skulle fungera med öring - en kortare stund på sommaren skulle fungera, men sen måste du släppa ut dom igen, deras kroppar klarar inte av att ha hög temperatur året runt.

Jag har själv planer på ett bäckakvarium för strömbotior som t.ex. leverettis botia och någon rolig gastromyzon.

Slimline: http://www.backtonature.se/sweden/slimline.html

Själv skulle jag försökt bygga upp ett mittenparti m.h.a. frigolit/husfix-metoden - då får du det precis som du vill ha det (mer jobb ja, men det gör väl inget ;))

Om du ska ha cirka 100 liter, så borde det räcka med nånstans runt 3000-5000 l/h till att börja med. Du kan ju alltid uppgradera om det inte räcker.
#28 - 11 februari 2008 08:26
Just ja...jo slimline på den bakre väggen isf...så man kan se båda delarna av forsen. Fast får se hur de blir, kostar ju en del med bakgrunder. Blir det lyckat resultat så får man väl slänga i något för o få det fint.
#29 - 11 februari 2008 08:34
Loial skrev:
Intressant projekt!

Jag kanske har missat det, men vad är det för botior du har? Det finns ganska många botior som klarar av kallare vatten. Fast jag vet inte riktigt hur väl det skulle fungera med öring - en kortare stund på sommaren skulle fungera, men sen måste du släppa ut dom igen, deras kroppar klarar inte av att ha hög temperatur året runt.

Jag har själv planer på ett bäckakvarium för strömbotior som t.ex. leverettis botia och någon rolig gastromyzon.

Slimline: http://www.backtonature.se/sweden/slimline.html

Själv skulle jag försökt bygga upp ett mittenparti m.h.a. frigolit/husfix-metoden - då får du det precis som du vill ha det (mer jobb ja, men det gör väl inget ;))

Om du ska ha cirka 100 liter, så borde det räcka med nånstans runt 3000-5000 l/h till att börja med. Du kan ju alltid uppgradera om det inte räcker.

ska börja med att köra en 900 och 2000l/h pump sen så ser man ungefär utifrån det. Men desto större kar desto roligare är det ju alltid....och dyrare[:o].

Dom botior jag har, är dock inte helt hundra men Botia almorhae, Botia striata, Botia kubotai, praktbotia, Sinibotia robusta, Yasuhikotakia morleti. 3-5 st av varje så de börjar bli ett litet gäng. Fast den som är mest bråkig är nog kubotai...fast han är en av dom större med.

Fördelen med glas i mitten e ju att man ser den bakre delen. Synd om man bara ska se den främre delen. Annars så gör man ju bara en ränna på baksidan kanske 10% av akvariet så bara vatten och fiskar precis får plats. Så focuserar man på den främre delen enbart, då ska man ju passa på och göra det i frigolit med bakgrundsmotiv.
#30 - 11 februari 2008 19:53
Nu har jag provat mitt projekt i en liten skala, testade och limma fast plexiglas i en 40 liters plastlåda. Sen fyllde jag ganska exakt 20 liter med vatten och slängde i pumpen på 2000l/h blev ett jävla blås. Sen gick allt åt skogen för jag hade tagit fel silikon...tog visst vattenlöslig latexfog så all plexi lossnade. Så nu har jag kämpat ett jäkla tag med och verkligen få ren pumpen från latex.

Iaf, kom fram till att 2000l/h räckte iaf till 20l så 30 000l/h räcker gott och väl till 300 liter kar. Sen testade jag och flytta och vinkla mittendelen. Blev ganska stor skillnad hur man än vred och vände på det.
Nu har jag tyvärr inte kameran hemma så kan tyvärr inte ladda upp några bilder på min fina miniatyr som gick åt skogen.
#31 - 11 februari 2008 20:00
hehe otur. men de funkade ju eller hur.
#32 - 11 februari 2008 20:05
hehe otur. men de funkade ju eller hur.

precis...huvudsaken ju:D.
Men igentligen kan man ha hela karet som en fors åt ena håller så har man bara en slang som man lägger bakom bakgrunden som pumpen suger vattnet från andra sidan karet, cirkulerar nästan lika bra. Då slipper man skiljevägg och den skiten. Fast då får man bygga de på lite mindre kar.
#33 - 11 februari 2008 21:04
Här finns en beskrivning på ett sådant kar med utblås och intag i var ände av tanken.

http://www.loaches.com/articles/river-tank-manifold-design
#34 - 11 februari 2008 21:06
kul länk!
#35 - 11 februari 2008 21:51
Olivin skrev:
Här finns en beskrivning på ett sådant kar med utblås och intag i var ände av tanken.

http://www.loaches.com/articles/river-tank-manifold-design

känns ju som man är inne på rätt spår iaf.

"It has been used successfully to breed several species of rheophilic fish other than Hillstream Loaches."

Lät ju inte helt fel...

Så då e frågan om man ska köra på det eller de andra...kan iofs testa på de karet man har nu med det som länken visade....tror dock inte scalarerna e så förstjusta i det.
#36 - 11 februari 2008 22:40
har du skaffat karet en eller? själv skulle jag göra en lite lungnare fors och ha svartvattenbiotop, riktigt snyggt skulle de bli
#37 - 12 februari 2008 06:13
har du skaffat karet en eller? själv skulle jag göra en lite lungnare fors och ha svartvattenbiotop, riktigt snyggt skulle de bli

leter efter nåt 300kar...såg ett på blocket igår men tror jag får vänta till nästa månad iaf.
#38 - 12 februari 2008 10:27
ok finns ett på blocket på 240l, aquael. bara möbeln karet och belysning, 1000kr. när jag köper begagnar köper jag bara karet och möbel samt belysning. sen köper jag all inredning, filter mm nytt.
#39 - 12 februari 2008 19:06
ok finns ett på blocket på 240l, aquael. bara möbeln karet och belysning, 1000kr. när jag köper begagnar köper jag bara karet och möbel samt belysning. sen köper jag all inredning, filter mm nytt.

Jag har ett 450 nu så man e fan inte sugen på mindre ändå men så fort dom kommer över 300 så springer priset iväg den jag såg va ju för 1000 lappen. Mitt 450 plus två pumpar, sten och lampor fick jag för 1500 :P

Svartvattenbiotop e väl lite trist? Tycker de ser så dystert ut, länka gärna några bilder och du har på lyckade svartvatten.
#40 - 12 februari 2008 22:06
Vollez skrev:
känns ju som man är inne på rätt spår iaf.

"It has been used successfully to breed several species of rheophilic fish other than Hillstream Loaches."

Lät ju inte helt fel...

Så då e frågan om man ska köra på det eller de andra...kan iofs testa på de karet man har nu med det som länken visade....tror dock inte scalarerna e så förstjusta i det.

Om du mest är inne på att trigga lek så är det kanske enklare att bara stoppa ned en cirkulationspump istället för att bygga om karet permanent.

Men visst ser den anordningen kul ut, har funderat på att låta det bli ett kommande projekt för mitt botia-akvarium ända sen jag såg den länken.
#41 - 12 februari 2008 22:17
jo kanske inte e så många svartvattensfiskar som gillar strömt.
#42 - 13 februari 2008 06:49
Olivin skrev:
Om du mest är inne på att trigga lek så är det kanske enklare att bara stoppa ned en cirkulationspump istället för att bygga om karet permanent.

Men visst ser den anordningen kul ut, har funderat på att låta det bli ett kommande projekt för mitt botia-akvarium ända sen jag såg den länken.

Jag tror ändå dom måste vandra. Känna att dom kommer nånstans. För dom verkar inte vara så dumma och tro dom vandrar uppåt i ett vanligt kar.
#43 - 13 februari 2008 09:49
Ser inte att det tagits upp tidigare i tråden, så då gör jag det.

Att få ett strömt kar, dvs med mycket cirkulation i bara ena riktningen är inga problem, men du pratar om att ha olika nivåer. Jag förstår det som om du vill efterlikna naturen med vatten som rinner nedåt, dvs med en viss fallhöjd från ena sidan till den andra.
Det blir isf mycket svårare att åstadkomma i ett sånt litet kar. Visst kan man få nivåskillnad, men jag antar att du vill ha ett vattendjup på minst ett par cm i själva "fallet" och då krävs väldigt mycket vatten under kort tid. Får en känsla av att det kommer bli rejält "plaskigt" i ett så pass litet kar.
#44 - 13 februari 2008 11:03
heeke skrev:
Ser inte att det tagits upp tidigare i tråden, så då gör jag det.

Att få ett strömt kar, dvs med mycket cirkulation i bara ena riktningen är inga problem, men du pratar om att ha olika nivåer. Jag förstår det som om du vill efterlikna naturen med vatten som rinner nedåt, dvs med en viss fallhöjd från ena sidan till den andra.

Det blir isf mycket svårare att åstadkomma i ett sånt litet kar. Visst kan man få nivåskillnad, men jag antar att du vill ha ett vattendjup på minst ett par cm i själva "fallet" och då krävs väldigt mycket vatten under kort tid. Får en känsla av att det kommer bli rejält "plaskigt" i ett så pass litet kar.

jag tänkte ju att man skulle göra en laxtrappa i kanske 5 steg eller ngot så att de blir små etapper/dammar. Testade detta som sagt i en liten balja, men de va lite som du sa där. Det blev plaskigt, virvlar och strömmar åt alla möjliga håll. De e sånna fall om man kunde få en "mängd" med vatten ist för sån stark ström som en pump ger. Men iaf det blev ju en viss skillnad i blaljan fastän jag bara hade två trappsteg..typ 1-2 cm. Fast det är inte så viktigt ändå hade inte tänkt mig vattenfall direkt. Igentligen skulle man haft ett djupt och inte så högt kar för att få det bäst.
#45 - 13 februari 2008 13:09
En liten bild som förtydligar vad jag menar:
[ATTACH]10388[/ATTACH]

En trappa enl. översta bilden kan man åstadkomma med vilken pump som helst, men för att få ett större vattendjup i själva fallet (dom röda pilarna i den nedre bilden) så krävs rejäla doningar.
#46 - 13 februari 2008 13:21
heeke skrev:
En liten bild som förtydligar vad jag menar:

[ATTACH]10388[/ATTACH]

En trappa enl. översta bilden kan man åstadkomma med vilken pump som helst, men för att få ett större vattendjup i själva fallet (dom röda pilarna i den nedre bilden) så krävs rejäla doningar.

Sedär ja...jo de e klart. Då räcker inte ens 30 000l/h fast alternativet är ju mindre steg istället. Eller akvarium som inte är så djupt. Sen om man har mycket grejer i själva stegen. Sten, sand, växter osv så fyller det ju en del och man behöver kanske inte lika mycket flöde på vattnet.

Det svåra är och veta hur mycket man igentligen behöver. Kanske finns nån på forumet som har en sån pump jag spanat på? Kan iofs slänga in en tråd hos saltvatten folket.
#47 - 13 februari 2008 14:33
Det borde gå att räkna på, hm låt se vilka faktorer som spelar in.

Hur stor tvärsnittsarean är på vattnet precis när det "faller" över kanten spelar in, tex.
Om trappsteget är 10cm brett och man vill ha ett vattendjup på 5cm så blir tvärsnittsarean 50cm^2.
Sen är det frågan om hur fort vatten rinner när det "faller fritt". det beror på höjden ner till nästa trappsteg också, vi kan räkna på 5cm.
Med lite överslagsräkning på "fritt-fall" får jag fram att hastigheten efter 5cm fall ligger runt 1 m/s.

Om man då räknar följande 50cm^2*1m/s = 5000cm^3/s = 5 l/s = 300 l/min = 18000 l/h

Jag är inte säker på om man kan räkna på det sätt jag gjort, men rent instinktivt känns det som om det rör sig i dom krokarna iaf.

Som du märker får man minska ner "öppningen" i varje trappsteg för att det ska bli praktiskt genomförbart med ett hyffsat vattendjup för fiskarna att kunna "klättra" i.

Man bör nog också ha relativt stor volym i varje "basäng" innan trappsteget för att det inte ska bli för mycket rörelse där.
#48 - 13 februari 2008 14:58
Underbart, nån som orkar räkna på det med. Nu fick jag dåliga nyheter dock. Har läst fel hela tiden på pumpen jag glott på. Dom som har tillverkat pumpen har klarat och göra en pump som pumpar 30 000l/h och det är inte den dom säljer. Utan den dom säljer heter Tunze Turbelle Stream Pump 6200 och klarar 20 000 men är dock dyrare än vad jag har räknat med. Ligger runt 450dollar.

På jobbet har vi dock en pump till min maskin som pumpar 4m3/h och det fick jag till 4000l/h. Den har en tank som är runt 30cm bred och har två "trappor" där blir det ganska fint fall när man har dåligt med vatten i tanken. fast de känns som det är mer än 4000l/h så du får gärna rätta mig om jag har räknat fel.
#49 - 13 februari 2008 15:05
4m^3 är 4000l det stämmer.

Det jag tror du glömmer är att du pratar om ca 100l kar med en pump som pumpar 20000l/h, det innebär att vattnet i karet "omsätts" 200ggr i timmen eller 3.3ggr i minuten om du så vill.
Det kommer att bli FRUKTANSVÄRT turbulent i det karet.
Hade du haft en damm på ett par kubik så hade du fortfarande behövt samma pump för att få till trappan/fallet, men rörelsen i dammen för övrigt hade varit "normal".
#50 - 13 februari 2008 15:26
heeke skrev:
4m^3 är 4000l det stämmer.

Det jag tror du glömmer är att du pratar om ca 100l kar med en pump som pumpar 20000l/h, det innebär att vattnet i karet "omsätts" 200ggr i timmen eller 3.3ggr i minuten om du så vill.

Det kommer att bli FRUKTANSVÄRT turbulent i det karet.

Hade du haft en damm på ett par kubik så hade du fortfarande behövt samma pump för att få till trappan/fallet, men rörelsen i dammen för övrigt hade varit "normal".

Jo de e klart volym och hastighet är ju helt olika såklart men har man för stort kar så blir de ganska dött även med 20 000l/h. Har man för litet så blir de som du säger...fast de blir full fart i hela karet ist för på vissa ställen med stort kar.
#51 - 13 februari 2008 16:24
har fanken ska fiskarna komma upp igen?
#52 - 13 februari 2008 16:40
har fanken ska fiskarna komma upp igen?

haha...men dom vandrar ju upp:p. Kanske inte är några laxar som hoppar direkt men lite ska dom få kämpa...och då krävs dom där 5cm över trappstegen skulle jag tro. Sen kommer dom ner till börjar bakom pumpen där jag ska ha en liten mynning så det inte kommer ut allt för mycket vatten åt fel håll.
#53 - 13 februari 2008 16:48
Det blir ingen avdelare i mitten utan nivåskillnad rätt över då?
#54 - 13 februari 2008 16:52
eriahl skrev:
Det blir ingen avdelare i mitten utan nivåskillnad rätt över då?

Blir i mitten med...eller som en länkade, man gör så pumpen kan suga i ena sidan karet och spruta i andra.

Fast som det ser ut nu så tror jag 300 liter med glas i mitten och sen 3 trappsteg eller eventuellt så de går i lite kringelikrokar utan själva stegen.
#55 - 13 februari 2008 17:13
Vollez skrev:
haha...men dom vandrar ju upp:p. Kanske inte är några laxar som hoppar direkt men lite ska dom få kämpa...och då krävs dom där 5cm över trappstegen skulle jag tro. Sen kommer dom ner till börjar bakom pumpen där jag ska ha en liten mynning så det inte kommer ut allt för mycket vatten åt fel håll.

va ska du ha för fisk i nu då? tror inte nån botia skulle fatta vinken riktigt, skulle nog bara simma där nere
#56 - 13 februari 2008 17:28
va ska du ha för fisk i nu då? tror inte nån botia skulle fatta vinken riktigt, skulle nog bara simma där nere

Tänkte botior men tycker dom inte om det så får jag se vad det finns för andra fiskar som lämpar sig. Eller så får jag väl hitta några öringar.
Iofs kan man ju testa lite lätt i akvariumet man har och sätta i en plexiglas skiva som ett trappsteg och se om dom ens försöker komma till andra sidan.
#57 - 13 februari 2008 20:34
Med ev öringar är det värmeproblemet och tuffheten som krånglar till det
JeBoro
#58 - 13 februari 2008 21:12
Japp ska du köra med öringar så får du ha ett stabilt täckglas med, för när dom har kommit längst upp så vill dom nog fortsätta, enligt mina erfarenheter med öringar. Provade även med öring i mina föräldrars damm i femtonårsåldern. Dammen var på fyra kubik med ett litet vattenfall med. Det slutade med att jag hittade dom två-tre meter ut på gräsmattan :(. Jag hade tre öringar den gången på 15 cm. Sen spelar det ingen roll om det är blodet som koagulerar eller inte. Är det för varmt så dör dom
#59 - 13 februari 2008 22:46
Jo men de vet jag. Idealt för öringfiske är vid 15 grader om jag inte minns fel. Då är dom som piggast och gladast. Så de gäller ju även ett akvarium. Men det finns ju kylare....har ingen aning vad en sån ligger på men kanske är värt det i slutändan. Fast iofs....jag har ett kallvatten uttag precis vid karet och skulle igentligen inte haft så svårt och leda ut vattnet heller så om man ska va riktigt ful så byter man lite vatten hela tiden.

Men men...botior först. Kanske finns några andra tropiska fiskar som gillar att vandra med.
#60 - 13 februari 2008 22:50
fattar inte va de skulle va för problem att hålla 15 grader på vattnet i karet. fyll på med 10gradit och skippa värmare
#61 - 13 februari 2008 22:58
fattar inte va de skulle va för problem att hålla 15 grader på vattnet i karet. fyll på med 10gradit och skippa värmare

Har man 23 grader i huset så blir det 23 grader i karet.
#62 - 13 februari 2008 23:02
har du inte lägre en 23?
#63 - 13 februari 2008 23:06
har du inte lägre en 23?

Nope :P Fast man ska ju helst hålla karet under 20 om man ska ha öring.
#64 - 13 februari 2008 23:09
blir la att frysa vattnet och sen tina de eller nått då? eller låta vattnet stå ett tag med frysta petflasker innan man häller i de
#65 - 13 februari 2008 23:57
Runt ca 15gr är lagom för öringarna men utan kylare så stiger ju tempen ändå om man inte har så det byts konstant. Sen är dom tuffa som sagt. Den lilla spöade den större trots LxBxH på vattnet ca 200x60x40cm sen resten ca200x60x20cm. Alltså ca400cm långt totalt. Nu blir det ju inga öringar men lite om deras beteende ibland. Vikten på bjässarna ca10-15gr.
Ändrade måtten på vattnet när jag kollat.
Sen att dom dör om för varmt gäller ju alla fiskar/varelser. Några grader till över 23 klarar ju öringarna, bortåt 27gr är det riktig kris
#66 - 15 februari 2008 14:29
Tänkte jag skulle testa lite med en plexiglas skiva för och se om man kan se ifall det finns något intresse hos botierna och vandra. Satte en slang från pumpen till andra sidan skivan men märkte att de läckte för mycket runt plexiglaset. Stängde av pumpen och gick ut för att slipa lite på den.
Kommer in efter en 30 minuter och ser att de ligger 200liter vatten på golvet. På något vis har slangen från pumpen hamnat över kanten på karet och funkat som en hävert och tömt nästan halva karet. Jippi...mitt pergo golv kommer se ut som en puckelpist. Har två värme fläktar och en avfuktare som går för fullt där inne nu.
2500 i självrisk...inte ens nån idé att ringa länsförsäkringar.
#67 - 15 februari 2008 16:25
Vollez skrev:
Tänkte jag skulle testa lite med en plexiglas skiva för och se om man kan se ifall det finns något intresse hos botierna och vandra. Satte en slang från pumpen till andra sidan skivan men märkte att de läckte för mycket runt plexiglaset. Stängde av pumpen och gick ut för att slipa lite på den.

Kommer in efter en 30 minuter och ser att de ligger 200liter vatten på golvet. På något vis har slangen från pumpen hamnat över kanten på karet och funkat som en hävert och tömt nästan halva karet. Jippi...mitt pergo golv kommer se ut som en puckelpist. Har två värme fläktar och en avfuktare som går för fullt där inne nu.

2500 i självrisk...inte ens nån idé att ringa länsförsäkringar.

J*vlar! Inte kul å behöva slita upp golvet :( Men du hade väll stängt av pumpen innan du gick?
#68 - 15 februari 2008 16:40
osis där du :( inte kul att lägga nytt golv, va ett hälvete när vi skulle göra de för vattenskador. som tur va hade jag inget kar där.
#69 - 15 februari 2008 20:04
Abergoner skrev:
J*vlar! Inte kul å behöva slita upp golvet :( Men du hade väll stängt av pumpen innan du gick?

Joda pumpen va avstängd men slangen hade ändå hävt ut en hel del vatten. Tur att jag inte hade pumpen längre ner i karet då skulle väl den tömt allting.

Jag hade ju inte de dyraste golvet direkt och det är en gjuten betongplatta under så de e ganska lungt ändå. Somnade där inne när värmen och avfuktaren gick. Vaknade i 32 grader...lite lagom.
Blir nog och lägga nytt golv skulle jag tro, inte hela världen men rätt surt.

Nu har jag iaf testat själva tanken med projektet och 2000l/h är jävligt klent måste jag säga.. Hittade en gammal kamera men dock ej sladden till den så de kommer bilder vid ett senare tillfälle.
#70 - 15 februari 2008 20:06
ja detta projekt lär la ta ett tag om du ska riva upp golvet först.
#71 - 15 februari 2008 20:08
haha jo, fast golvet får vänta. Har ett kar på golvet som ska flyttas innan man kan börja riva. *suck*

Annons