Försäkrin länsförsäkringar akvarum

#1 - 22 december 2008 15:33
Hej lite svar runt akvarie försäkring hos länsförsäkringar. det jag frågade var

Fråga 1 Om ett akvarium går sönder, ersätts vatten skadorna genom er ordinarie hem försäkring?

Fråga 2 Vad händer om mitt akvarium plötsligt börjar att läcka när jag inte är hemma eller en slang lossnar så vattnet pumpas ut på golvet. ?

Fråga 3 vad får man ersättning för ? vattenskada akvarium fiska och pumpar och annat matrihjal som till hör akvariet. ?

Fråga 4 är även ett hemma bygge försäkrat ?

fråga 5 Finns det olika regler som gäller beroende av HUR akvariet har gått sönder (t.ex. läckage, vid inbrott, slag med föremål av försäkringshavares barn, slag med föremål av grannens barn etc.)?

Fråga 6 Hur stort akvarium går under er försäkring (etc 500liters) ?

Fråga 7 finns det tilllägsförsökring Vad täcker den.

Svaren jag Fick av Länsförsägringar kan vara lite olika inom dom olika försäkringsbolagen SOM FINNS INOM LÄNSFÖRSÄKRINGA.[COLOR=#005ea4][FONT=Verdana]

[/FONT][/COLOR][LEFT][FONT=Arial][COLOR=#0000ff]1.) I villahem förs. eller bostadsrättsförs. ersätts vattenskador från akvarium. Bor du i hyresrätt och endast har hemförs. blir det en annan gång på skadan. Fastighetsförsäkringen reglerar då skadorna på bostaden.

[/COLOR][/FONT][/LEFT]
[LEFT][FONT=Arial][COLOR=#0000ff]2.) Skadorna ersätts med ev åldersavdrag på ytskikt. [/COLOR][/FONT][/LEFT]
[LEFT][FONT=Arial][COLOR=#0000ff]
3.) Fiskar, växter pumpar mm ersätts om det skadats till följd av läckaget. [/COLOR][/FONT][/LEFT]
4.) Är hemmabygget korrekt utfört kan jag inte se att vi inte skulle ersätta detta. Möjligtvis kan det bli tal om nedsättning av ersättning om akvariet varit bristfälligt monterat eller med fel material används. [/COLOR][/FONT][/LEFT]
5.) Skadan skall vara plötsligt och oförutsedd.[/COLOR][/FONT][/LEFT]
6.) Ingen begränsning.[/COLOR][/FONT][/LEFT]
7.) Allriskförs. finns att teckna för ditt lösöre och är ett väldigt bra skydd för det mesta av ditt lösöre, en så kallad drulleförs. Kostar 300 kr / år

[COLOR=Red]Folksam svarade så här.

[COLOR=Blue]1.) ja

2.) Läcker det så ingår det i er hemförsäkring

3.) Endast vattenskador

4.) Om ni har det värderat

5.) Är det grannens barn så går det på deras hem försäkring
om det är en skada nån i familjen gjort så behövs en allriskförsäkring.
6.) Ingen gräns

7.) ja allriskförsäkring den täcker upp skada som man orsakat själv om man
tex tappar något på akvariumet så att det hår sönder.
[/COLOR][/COLOR] [/COLOR][/FONT][/LEFT]
#2 - 22 december 2008 17:02
Vad tycker ni ? Vill ni ha reda pÅ vad andra fÖrsÄkrings bolag sÄger .
#3 - 22 december 2008 17:20
Bra jobbat!!

..och det är klart att man vill veta vad fler försäkringsbolag tycker..
#4 - 22 december 2008 17:35
Blir vÄl i morgon som jag updaterar
#5 - 22 december 2008 17:50
Det var då skönt att man har Länsförsäkringar då slapp man ringa själv har då aldrig kollat upp detta efter alla dessa åren..Ha Ha mycket bra tråd må jag säga du har startat.
#6 - 22 december 2008 17:52
Förslag på fler fråger ?
#7 - 22 december 2008 17:53
Är inte fråga 1 eller fråga 2 samma enligt dem??
#8 - 22 december 2008 17:57
nulle82 skrev:

Svaren jag Fick av Länsförsägringar kan vara lite olika inom dom olika försäkringsbolagen SOM FINNS INOM LÄNSFÖRSÄKRINGA.

Kan du förklara mer av detta,finns det andra bolag i ett bolag det förstår jag inte jag har min hemförsäkring i Länsförsäkringar räcker inte det??
#9 - 22 december 2008 18:54
Mycket bra. Frågor som man själv är för lat för att ringa och fråga, men ändå funderat på. Tack tack
#10 - 22 december 2008 19:02
Bra intiativ!:)

Kanske är dags att folk mailar ut denna fråga till sina olika försäkringsbolag så vi får en lista som är "up to date", bara alla ställer samma frågor så är det ju inga problem
#11 - 22 december 2008 21:21
Har gjort detta till if,dina och några flera
#12 - 22 december 2008 21:26
Ett exempel på försäkrings bolag inom länsförsäkringar är tex länsförsäkringar skaraborg. Har även sänt mejl till några fler försäkringsbolag med samma frågor. Får se ner svar dimper ner i mejlen.
#13 - 22 december 2008 22:31
har samma med if + att varje år sänks självrisken med 200kr/år från 1500 :P
#14 - 22 december 2008 22:31
det finns ju redan här på zoopet, iofs gammalt står det men dom frågorna kanske man kan förnya ?!

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=247&Itemid=129
#15 - 22 december 2008 22:33
mange016 skrev:
det finns ju redan här på zoopet, iofs gammalt står det men dom frågorna kanske man kan förnya ?!

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=247&Itemid=129

Var väl egentligen den jag syftade på, ledsen att jag var så otydlig, tur att det finns andra som är det istället;)
#16 - 22 december 2008 22:57
Nu även uppdaterad med folksams svar.
#17 - 23 december 2008 15:28
[COLOR=Red]Nu även uppdaterad med folksams svar.[/COLOR]
#18 - 23 december 2008 19:15
När mitt 540 sprack år 2004 fick jag full ersättning från Länsförsäkringar och lovade i ett svagt ögonblick att aldrig ha akvarium igen - men det står inget om det i villkoren, så jag tror att jag fortfarande är täckt vid en eventuell skada.

Bra initiativ att kolla upp detta - better safe than sorry...
#19 - 24 december 2008 00:22
Frågade själv länsförsäkringar i norrbotten om min ordinarie hemförsäkring (Bor i hyresrätt) skulle täcka fiskar och allt annat förutom vattenskadan. Tydligen inte, så nu har jag tecknat en allrisk, och den täcker verkligen allt. Fått det skriftligt också :)
#20 - 24 december 2008 01:26
Det låter intressant Johanski ska kika lite mer på det... men jag vet att länsförsökrngar är ganska humana vid dessa omständigtheter...

300kr per år för att bli "fullt ersatt" är ju garanterat värt...

Intressant tråd! propps till trådstartaren...!!
#21 - 28 december 2008 23:35
länsförsäkringar värkar bäst
#22 - 3 januari 2009 20:40
ingen som har synpunkter.
#23 - 6 januari 2009 11:48
fråga 5 Finns det olika regler som gäller beroende av HUR akvariet har gått sönder (t.ex. läckage, vid inbrott, slag med föremål av försäkringshavares barn, slag med föremål av grannens barn etc.)?

[LEFT][FONT=Arial][COLOR=#0000ff][COLOR=red]Folksam svarade så här.[/COLOR][/COLOR][/FONT][/LEFT]

[COLOR=#0000ff]
[LEFT][COLOR=#0000ff][FONT=Arial][COLOR=#0000ff]5.) Är det grannens barn så går det på deras hem försäkring[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#0000ff]om det är en skada nån i familjen gjort så behövs en allriskförsäkring.[/COLOR][/FONT][/LEFT]

[LEFT][/COLOR][/COLOR][/quote][/LEFT]

[LEFT]Har fått ett delvis annat svar av Folksam när jag frågade i september-08. Kan ju hända att vilkoren ändrats sen dess.[/LEFT]

[LEFT]Grannens barn så går det på deras hemförsäkring. Så långt samma.[/LEFT]

[LEFT]Om min dotter på ca 1år skulle få för sig att slå på karet med en hammare så räknas det som en oförutsedd händelse. Där med så går vattenskadan som blir på min vanliga hemförsäkring. (villaförsäkringen). Just att det är en oförutsedd händelse verkar vara viktigt för om jag råkar dra ur en slang till ytterfiltret gäller tydligen inte hemförsäkringen.
Men själva karet,fiskar,värmare,ljusramper och dy omfattas inte av hemförsäkringen utan för att få ut ersättning för dessa måste jag ha en sk ""drulleförsäkring""[/LEFT]

[LEFT]Sammanfattningsvis är det kanska snårigt och tydligen ganska öppet för egna tolkningar hos försäkringsbolagen och dess säljare. Vissa säljare på folksam säger en sak och andra något helt annorlunda.
Givetvis är det inget man vill ska hända men kolla gärna upp innan det händer, kan bli dyrt annars.[/LEFT]
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 6 januari 2009 12:05
Det finns ju en Zoopetartikel i ämnet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=247&Itemid=129
Denna har dock några år på nacken så mycket kan ha hänt sedan dess, så det är bra att du gjort denna undersökning.

Sedan kan det också vara värt att nämna att olika lokalkontor inom samma bolag kan tolka sina egna regler på olika sätt.
#25 - 6 januari 2009 15:54

Sedan kan det också vara värt att nämna att olika lokalkontor inom samma bolag kan tolka sina egna regler på olika sätt.

Var ju ungefär så jag menade. Men som sagt tidigare, kolla upp INNAN något händer
joakim.anderberg
#26 - 7 januari 2009 20:45
Bra tråd!

[COLOR=red]Då alla hemförsäkringar inte täcker den här typen av skador så det är väldigt viktigt att kolla upp detta![/COLOR]

Jag har Tre kronor (swedbanks bolag) och deras bas hemförsäkring täcker skador på och uppkomna av akvarium.
#27 - 8 januari 2009 02:47
Bra att någon tar upp det här, min mor tjatar en massa på mig om att jag ska kolla upp allt som har med försäkringar att göra innan jag får skaffa ett 720-liters. Men som det verkar kvittar det hur stort akvariumet är? :)

*tumme upp*
#28 - 8 januari 2009 16:15
Fin tråd.

Fråga gärna Trygg Hansa om du har lust :)
#29 - 24 januari 2009 15:07
ok förslag på fler försäkrings bolag förbättringar...
#30 - 24 januari 2009 15:43
Östgöta länsförsäkringar svarade mig att hemförsäkringen även täckte vattenskadan i hyresrätt
#31 - 24 januari 2009 16:11
Jag har även jag ringt mitt försäkringsbolag som är Länsförsäkringar,dem täcker allt vid vattenskada sa dem och det ingår i Försäkringen enligt dem,för det finns tydlingen nån som man måste betala extra för att det ska täcka vid läcka enligt några jag har pratat med som dem hade tecknat men i min så ingick det i villaföräkringen som jag hade.

Annons