Hur det är med hemmabyggen finns det dock ett flertalet andra trådar, det är en standardklausul som används där; "arbetet måste vara fackmannamässigt utfört" (vilket gör det svårt att hänvisa till ett hemmabygge om man inte är akvariebyggare på jobbet). Jag förutsätter att min burk är "fabriksbyggd" enligt konstens alla regler.
Sissi, problemet som kan uppstå om man diskuterar akvariet på en praktisk nivå men försäkringsbolaget är att man kan komma in på det här med "vad man med fog kunnat förutsätta". Min fundering rör en repa på insidan av förglaset, tror jag märkt den nu för att alger gör den synlig. Är det däremot så att det inte är på grund av alger som den finns (jag är 99 på det är algerna) så är den där sista procenten farlig, den innebär med försäkrings juridiskt tänkande att jag skall tömma akvariet och åtgärda problemet innan ett blött problem uppstår. därav min teori om att man aldrig ska ställa frågor till försäkringsbolag utan försöka hitta någon som har erfarenhet av det :)
(Sitter och vrider och vänder på lagar hela dagarna, därav försiktigheten :))
Om det ursprungligen rör sig om ett "affärsakvarium" så vill det nog till att man har slarvat rejält med t.ex. uppställningen för att något försäkringsbolag skall ha några synpunkter -kvittot spelar här absolut ingen roll för att försäkringen skall gälla. Kan på sin höjd eventuellt vad man får ut för själva akvariet på försäkringen. Å andra sidan så lär ett gammalt akvarium i sig ändå inte vara värt så mycket oavsett om man har kvitto eller inte.
Vad gäller hemmabyggen så gäller ju som du skriver - dvs att det skall vara "fackmannamässigt". Detta är en bedömningsfråga och inställningen här lär variera mellan olika försäkringsbolag, ja t.o.m. mellan olika kontor för samma försäkringsbolag