Försäljning av nybörjarsaker?

#1 - 19 maj 2012 17:51
Hej.

Jag har två fantastiskt fina akvarieböcker som jag hade tänkt o sälja här på zoopet. Upptäckte dock att jag för att kunna lägga in en annons måste betala 225:- i årsavgift. Verkar lite snurrigt tycker jag men har jag förstått det hela rätt? Någon som annars har bra tips på hur jag snabbt och enkelt ska sälja (blocket och tradera känns inte som ett så där jätte bra alternativ).

Anledningen till att jag drar igång en tråd om detta är för att det känns som att detta system inte direkt gynnar forumet eller hobbyn som helhet. Min erfarehet ger vid hand att det är just i början när man börjar med en ny hobby som man har behov av att köpa o sälja saker i stor omfattning. Det är dock inte då man kanske har lust att betala en avgift för att vara med på ettforum?

Bör tillägga att jag har ett par andra specialintressen vilka jag (precis som mitt akvarieintresse) till viss del utövar via internet. Samtliga dessa forum har köp & sälj funktioner som nästan alltid är avgiftsfria. Det är också till dessa marknadsplatser jag själv i första hand vänder mig när jag själv vill köpa ngt som rör just det intresset/hobbyn. Anledningen till detta är förstås att jag hellre köper av ngn som själv har samma intresse (ger en rad fördelar såsom att denna förmodligen bättre kan bedöma skick relevans etc) dessutom kan denna typ av affärer entusiaster emellan göra att kontakter knyts som annars inte blivit av.

Vill med detta inlägg således starta en diskussion som kanske kan utveckla zoopet framåt (vill alltså inte gnälla eller klaga!)
Så vad anser ni övriga om detta? Har jag ngn form av poäng eller är jag ute och cyklar?
Christer5
#2 - 19 maj 2012 18:04
Vad som gynnar forumet och hobbyn är att ha ett forum som utvecklas och där forumägaren ställer upp och är intresserad.

Kjell och Christian är den garant för att det blir så och som Goldmedlem får du mer än bara att kunna annonsera.

225:- i årsavgift för detta forum i helhet är inte dyrt.

Allt kostar pengar att driva !
#3 - 19 maj 2012 18:10
Ett par personliga tankar knutna till ditt inlägg skall jag nog kunna fixa fram :)

1, När det gäller försäljning så är det ju i princip alltid förenat med en avgift. Blocket, Tradera och tidningar vill ju alltid ha pengar för tjänsten de erbjuder. Varför skulle Zoopet på något vis göra på något annat sätt?

2, Vi får fler saker med medlemskapet, nyhetsbrev, artbeskrivningar, tävlingar och en hel del andra trevliga saker.

3, En internetsida kostar tid och pengar. Vi som betalar bidrar till att alla nya kan få bra råd och möjligheterna att lära sig saker. Mina pengar bidrar helt enkelt till att Kjell och Christian kan hålla sidan uppe, vilket är fantastiskt bra då forumet håller toppklass!

4, Jag betalar för att jag tycker om Zoopet och tycker att det är viktigt att forumet frodas. Det är liksom en liten summa för allt man får, även om den sociala biten är roligast för mig.

5, Du får ganska mycket även om du inte tillhör guld-delen, vi finns här för er ändå. Akvarister som tillsammans har 10 000-tals års erfarenhet svarar på frågor om Nitrit och alger dagarna i ända, ingen fråga står obesvarad.

Jag ser liksom inte problemet, 225 spänn ger jag gärna bort. Speciellt då handlingen från min sida visar respekt mot de som driver sidan framåt.

Ingen blir rik på sidan och arbetet som läggs ner är fantastiskt. Kolla bara på antalet artiklar, artbeskrivningar och allt annat under flikarna i menyerna.

Tror du att det är ett litet jobb?

Du kan enkelt välja. Jag har redan gjort mitt val.
Christer5
#4 - 19 maj 2012 18:12
Bra svar Mathias !
#5 - 19 maj 2012 18:35
Hej igen.
Här var det snabba svar. Verkar som min frågeställning blivit missförstådd. Jag tycker inte att 225:- är en för hög avgift i förhållande till vad man får här, tvärtom tycker jag att det känns helt okej (har dock valt att inte betala själv). Frågan handlade om huruvida man ska behöva vara gold-medlem för att annonsera. Kanske skulle vara gratis för goldmedlemmar och avgiftsbelagt för övriga? jag tror det skulle leda till fler annonser vilket i förlängningen gynnar alla.

Jag är förövrigt mycket väl medveten om att det läggs ner en hel del jobb på att sköta den här webbplatsen. Detta då jag i perioder varit läsare här i ganska många år (och medlem i 3) skriver dock nästan aldrig (vilket jag förövrigt inte gör på andra forum heller). Men ibland när jag får en tanke så tar jag bladet från munnen, som nu t ex.
#6 - 19 maj 2012 18:43
Problemet som varit tidigare är hanteringen för betalningen av annonserna för de som inte är guldmedlemmar. Att köra via Paypal eller liknande har iaf tidigare varit belagt med en avgift, som kostar mer än vad den smakar.

En vinkel hade i mina ögon varit som de har på tex www.ciklid.org , att lägga in annons kostar inget men ska du ha med foton så måste du vara medlem. Tidigare har jag personligen varit lite mot fria annonser för icke guldisar, men har på senare tid börjat fundera om, dels för att man kanske på så sätt kan tillföra guldmedlemmar så inte sidan går back, och även att få lite snurr på annonserna som jag personligen tycker inte är något vidare fart på, då det inte händer så mycket på de sidorna.
Jag har lagt in annonser på Zoopet ett antal gånger, man har väl inte lyckats så jättebra. Då är fortfarande Blocket nummer 1...
Christer5
#7 - 19 maj 2012 18:46
Att avgiftsbelägga ej Goldmedlemmar är ju krångligt att hantera så det är säkert inte ett bra förslag,nej det är bra som det är idag !
#8 - 19 maj 2012 20:11
För mig handlade denna försäljning inte om att dra in pengar. Jag har helt enkelt inget behov av dessa böcker längre men jag är inte beredd att släng dom. Varför? För att jag vet att någon där ute kan ha glädje av dom och det är både miljö och kapitalförstöring att skicka dom på soptippen. Jag hade t ex gärna sålt mina böcker billigt till någon som jag vet är intresserad av innehållet. Jag är däremot inte sugen på att lägga upp dom på blocket eller tradera.

Jag köper att det kanske är svårt att ta en separat avgift för detta. Emellertid är det uppenbarligen fler än jag som upplevt att det inte är så bra snurr på annonsavdelningen. Det finns flera förtjänster med att ha ett levande köp o sälj kanske är det som du skriver "bra som det är idag", men jag tror inte det (i förhållande till hur bra det skulle kunna vara). Uppenbarligen är det åtminstone en till (dessutom en "ganska" aktiv medlem) som också noterat att det finns förbättringspotential. Ett levande köp o sälj gör att man omsätter även små saker (som inte har ngt egentligt ekonomiskt värde) men som är onödigt att gå ut i butiken o köpa om det ändå finns en likasinnad som har en som inte används. Ett tecken på en väl fungerande handelsplats för folk med specialintressen är när det finns många sökes/köpes annonser. I zoopets köp o sälj finns det knappt några annonser av ngn sort alls. Detta trots ett ganska stort antal aktiva medlemmar. Undrar vad det beror på?

Vill återigen understryka att jag inte är ute efter gruff eller att gnälla utan det jag önskar är en konstruktiv dialog. Jag är långt ifrån övertygad om att jag är den som har rätt i den här frågan.
#9 - 20 maj 2012 00:31
Klockan är 2:34 en lördag så jag orkar inte vara särskilt utförlig. Jag är själv ganska aktiv här på zoopet (vissa skulle nog säga FÖR aktiv)

Men jag tycker du har en bra poäng Jay Jay. Jag har ingen lösning på hur annonseringen skulle fungera men tycker idén om att icke guldmedlemar kan annonsera mot en avgift är bra! Just för att få ruljans på prytlar som man kan få billigare av nån som inte behöver än ur butik.

Vi akvarister sitter ju inte bara på en jävla massa ackumulerad kunskap utan också på en fruktansvärd massa prylar med!
O många gånger är guldmedlemar just nu de som har både erfarenhet OCH prylar. Varför ska vi sälja till varann bara?

Nybörjare behöver ju prylar med.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#10 - 20 maj 2012 05:11
Om du varit inne här under flera år måste du väl ha läst sådär en femtio trådar de senaste åren som handlar om detta........
#11 - 20 maj 2012 06:25
Mumin skrev:
Om du varit inne här under flera år måste du väl ha läst sådär en femtio trådar de senaste åren som handlar om detta........

Jag har faktiskt inte sett att ämnet behandlats på det här sättet tidigare. Beror kanske på att jag inte är här dagligen utan i perioder. Dessutom läser jag långt ifrån allt och är sällan inne i den här delen av forumet. Var inte min mening att ta upp ett redan uttjatat ämne. Jag avser hur som helst att inte skriva mer i den här tråden eftersom jag helt enkelt fått ut det jag ville ha sagt. Kanske leder det till en förändring?
Nu återgår jag till kulisserna ett tag.

mvh
Jay Jay
#12 - 20 maj 2012 11:18
Jay jay, tack för att du startade denna tråd, jag har inte varit medlem här lika länge som du men här kommer min syn: jag uppskattar att zoopet.com inte har annonser och att det samlas mycket information och fakta här i forumet. Sen att det finns mycket kunskap inom akvaristik gör det inte sämre. Jag saknade också en köp och sälj funktion här på zoopet.com men har lärt mig tycka om zoopet.com utan den funktionen ändå. Zoonen.com har en ganska bra gratis köpochsäljsajt som är gratis men där har du också annonser på sidan....det är både för- och nackdelar med allt.....

Så för att sammanfatta: När jag vill bli lite klokare inom akvaristik ( eller mer förvirrad:) ) så besöker jag zoopet.com och när jag vill köpa/sälja så besöker jag zoonen.com
#13 - 20 maj 2012 11:36
det hade ju fungerat med en donationsfunktion också.. mfk.se drog in 10 000 700 medlemmar (på ca 100 hyfsat aktiva) på ungefär 15 dagar.. då ska nämnas att insamlingen drogs igång mitt i månaden och nådde sitt mål typ en dag efter att löningarna började trilla in.. jag tror nästan att det är lika mycket aktivitet "hos oss" som på zoopet, trots zoopets 60 - 70 000 unika besökare och 30 000? medlemmar.. ingen tjänar en spänn trots snack om driftkostnader här.. då har väl ändå zoopet företagsannonser osv..

jaja, skitsamma.. zoopet är väl ett företag som allt annat där styrelsen har satt sin lön på en nivå där de tycker att det är värt att driva företaget.. gillar man det inte kan man ju skita i att vara här.. :)
#14 - 20 maj 2012 12:21
Jag har betalat 2 gånger här och kommer inte göra det igen. Tycker inte att jag får valuta för pengarna helt enkelt :p Tycker annars att det är ett ok forum :)

Trådskaparen har helt klart en poäng...
#15 - 23 maj 2012 13:42
Bumpar tråden i hopp om att Kjell ska få syn på den. Vore intressant att få hans synpunkt på frågeställningen.

Personligen tycker jag att det skulle vara en god idé att låta alla medlemmar (eller rentav icke-medlemmar) få annonsera mot ett mindre belopp á Blocket-style. Som den förmodligen största akvaristiksajten i Sverige tror jag att annonsdelen skulle bli mer levande och framgångsrik både för köpare och säljare. Försäljningen av akvaristikutrustning på webben skulle i stor utsträckning kunna koncentreras till Zoopet.com, vilket lockar fler till sajten som därigenom driver upp antalet goldmedlemmar och reklamintäkterna.

Att det var avgifterna från betalningsleverantörerna som motverkat detta tidigare kan jag respektera. Nu vet jag inte när detta diskuterades senast, men jag tycker ändock att man kan se sig om igen idag, då e-handeln utvecklats och expanderats oerhört bara de senaste åren och likaså betalningsmetoderna. Logiskt sett känns det som att det vore lönsammare att ha en betalningsfunktion för annonsdelen än att inte ha någon alls och bara låta goldmedlemmarna annonsera.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 23 maj 2012 15:06
Karl Holm skrev:
Bumpar tråden i hopp om att Kjell ska få syn på den. Vore intressant att få hans synpunkt på frågeställningen.

Personligen tycker jag att det skulle vara en god idé att låta alla medlemmar (eller rentav icke-medlemmar) få annonsera mot ett mindre belopp á Blocket-style. Som den förmodligen största akvaristiksajten i Sverige tror jag att annonsdelen skulle bli mer levande och framgångsrik både för köpare och säljare. Försäljningen av akvaristikutrustning på webben skulle i stor utsträckning kunna koncentreras till Zoopet.com, vilket lockar fler till sajten som därigenom driver upp antalet goldmedlemmar och reklamintäkterna.

Att det var avgifterna från betalningsleverantörerna som motverkat detta tidigare kan jag respektera. Nu vet jag inte när detta diskuterades senast, men jag tycker ändock att man kan se sig om igen idag, då e-handeln utvecklats och expanderats oerhört bara de senaste åren och likaså betalningsmetoderna. Logiskt sett känns det som att det vore lönsammare att ha en betalningsfunktion för annonsdelen än att inte ha någon alls och bara låta goldmedlemmarna annonsera.

Håller med om att det är väldigt få annonser på Zoopet och den främsta anledningen till det är med stor sannolikhet att man måste vara goldis för att kunna annonsera.

Det är också mycket möjligt att det vore bra för akvaristiken om man kunde annonsera gratis på Zoopet, men det skulle också innebära mer jobb och det finns det inte tid för. Genom att sidan i sig finns med sina öppna delar gör den redan mycket för akvaristiken och vi har helt enkelt inte tid till att offra mer tid eftersom det redan nu är ett halvtidsjobb (i tid men tyvärr inte i pengar).

Vi har tidigare undersökt möjligheten att ta en mindre avgift för annonserna (typ Blocket) och vår ambition är nog att hamna "där" så småningom. Vi undersökte olika möjligheter för lite drygt ett år sedan och då visade det sig vara för dyrt om man ville ha ett enkelt system. Antingen var det ett extremt hög fast avgift för att för att kunna anknyta till en sådan funktion eller så var den rörliga avgiften mycket hög (3/4 skulle gå till betalningsoperatören) så därför blev det inget då. Men, men nya funktioner dyker upp hela tiden så något bra och billigt system kommer förhoppningsvis så småningom.
#17 - 23 maj 2012 15:48
Ah, då är jag lite klokare och förstår hur det ligger till. Tack för ett bra och utförligt svar!

Vidare tycker jag att ni bakom Zoopet gjort och gör ett strålande jobb. Zoopet har varit oumbärligt för mig sedan jag slogs av idén att ett akvarium vore snyggt där i hörnet. Tack vare alla artiklar, artbeskrivningar och gemenskapen här på forumet har jag fastnat riktigt ordentligt för akvaristiken. Framåt hösten siktar jag på att bidra så som jag kan, med ett guldmedlemskap. Jag måste bara övertyga tösen att inte spendera alla mina pengar på möbler till den nya lägenheten. Akvarier är mycket trevligare än den där soffan.

Annons