Det finns en jättesnygg växt som heter Hygrophila corymbosa angustifolia (eller nåt i den stilen) som får avlånga vackert gröna blad, och är en stängelväxt, dvs man kapar av en bit av stammen och planterar ner där man vill ha den, passar utmärkt som bakgrundsväxt, tålig och lättskött, en av mina favorutväxter numera!! Växtsättet kan sägas påminna om en bambubuske, men bladen är längre. I naturen växer den amfibiskt, och blir upp till 1,5 meter höga buskar :)
Ahh, att jag glömde den! Ja, den kan bli riktigt vacker som bakgrundsväxt. Är det tätt så får man ju långa stammar ;) Men bäst är nog att kapa den så att den buskar till sig ordentligt.
Cryptocoryne crispatula var. balansae är en mycket vacker växt, hoppas du får tag i den, den blir hög och passar långt bak, men hatar att planteras om så bestäm dig för var du vill ha den innan du planterar den :)
Vilket gäller alla Cryptocoryne. Jag vet någon som har några sådanna över :) Kan förmedla kontakt om du vill.
Echinodorus tenellus heter dvärgsvalting på svenska, men det namnet brukas inte så ofta :) I ett så stort akvarium skulle jag hellre köra en lågväxande Sagittaria som förgrundsväxt, den är betydligt mer lättskött än dvärgsvaltingen :)
Har aldrig hört det namnet, man lär så länge man lever. Om man inte har allt för mörkt i framkant och bra med näring (som för alla Echinodorus) så fungerar den riktigt bra. I vart fall för mig. Blev en riktigt tät och fin matta, önskar gräsmattan var så fin :) Tyvärr så gjorde jag en dummhet, så nu har jag inga kvar (skaffa inte stora malar som rör om [V]).
Speciellt Vallisneria får långa blad som lägger sig i vattenytan, om du planterar dem längst bak och lägger några flytväxter ovanpå vallisneriabladen så slipper du problemet med att flytväxterna skuggar hela akvariet. Funkar delvis hos mig, men gallring av flytväxter hör till :)
Lycka till!
/Matsvin.
Så kan man ju lösa det på, men då kan man ju lika gärna låta bli med ytväxterna. En ytväxt som man kan ha koll på är ju flytormbunken
Ceratopteris, stora fina rötter, men breder ut sig. Men lättröjd och lättodlad,
kan ibland fungera bra som planterad växt.