förslag önskas

#1 - 22 mars 2010 16:45
Funderar på vad jag vill ha i mitt odlingskar som renhållare. Tempen ligger bara på 19-20 grader och filter är ett luftpumpsdrivet yngelfilter, alltså är inte filtreringen suverän och det kanske krävs något hyfsat tåligt.
Ancistrus har jag redan och skulle hellre ha något annat. Ett par räkor går i karet men de tar ju mest lite skit i sanden som man knappt ser ändå. Det börjar komma lite alger (kisel tror jag), på rutorna och botten där det inte finns sand.

Förslag?
#2 - 22 mars 2010 17:09
Äppelsnäckor kanske? men de kan rymma så riktigt täckt isåfall www.applesnail.net mina är duktiga på alger:) men då hamnar vi under skaldjur om det är aktuellt
#3 - 22 mars 2010 19:51
Funderat lite på snäckor så jag inhandlade ett gäng zebror i helgen till det stora karet, en stoppade jag i det lilla men den antingen stendog eller var redan stendöd. Klart att man kan ha otur men jag fick för mig att det var temperaturen, fixar dom 19-20 grader?
#4 - 22 mars 2010 20:04
Posthornssnäckor. Vet inte om de är effektivare renhållare än de ancistrus och räkor du redan har, men de är mina favoritsnäckor iaf :)
#5 - 22 mars 2010 20:09
danne0301 skrev:
Funderat lite på snäckor så jag inhandlade ett gäng zebror i helgen till det stora karet, en stoppade jag i det lilla men den antingen stendog eller var redan stendöd. Klart att man kan ha otur men jag fick för mig att det var temperaturen, fixar dom 19-20 grader?

Åtminstone äppelsnäckor kan gå i dvala flera dagar efter transport, ligger som döda, kan ta flera dar innan de rör på sig, antar samma gälle sebrorna åxo. en död snäcka luktar pyton, luktar den inte illa så avvakta nåra dagar:)
Bilagor:
#6 - 22 mars 2010 20:13
Aahaaa det visste jag inte..tur att jag inte slängt den än då. Tyckte det var lite märkligt just att den inte luktade och att foten ser ok ut.
Posthorn, ska leta info :)
#7 - 22 mars 2010 20:18
och de klarar något svalare vatten åxo men blir inte lika aktiva samt en del jobbar mer nattetid, googla på nerite sebra så finner du nog inf skulle jag tro:)
sök på "zebra Nerite-Snail " tror jag finns en del
#8 - 25 mars 2010 20:42
Kan ju säga att det värsta jag hittar verkar vara deras ägg..vita styggelser tydligen, man får hoppas mina zebror är sterila :P

Ingen som har förslag på en hyfsat liten mal som trivs solo med guppy och räkor?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 25 mars 2010 20:44
Tråden är inlagd under kategorin "malar"

Så håll svaren inom ämnet
#10 - 26 mars 2010 17:03
Det blev en kvartett små ottosar idag, fredag efter jobbet är troppenbesök :)

Så nu behöver jag inga förslag längre.
Bilagor:

Annons