Förslag på artbestånd

#1 - 3 oktober 2009 21:16
Jag har tre akvarier som jag vill få någon ordning på med artbestånd. Ett på 375 liter, 110 liter och en mollyhotell tror de är 80 liter. Jag har just nu malawi i de största men var inte riktigt min typ av familj-art. 110an är tom med vatten. och samma med den "lilla". Jag vill ha lite förslag
#2 - 5 oktober 2009 15:02
Nja, dels har den här nog hamnat i fel kategori, men dessutom så får du nog ge lite mer info om vad du gillar i fiskväg, är det ciklider du menar att du vill ha förslag på, vill du odla, gillar du små/stora/snabba/långsamma fiskar etc. Skriv mer så kommer det nog bra svar.
#3 - 5 oktober 2009 19:43
Jag gillar halvstora 10-25 cm stora. Ingen avel. Intresserande att titta på. Men ganska snälla mot andra i samma storlek. lekperioden är ju undantag då men...
#4 - 5 oktober 2009 19:54
Diskus till 375an. Du kommer inte ångra dig;)
#5 - 6 oktober 2009 20:43
wallström skrev:
Diskus till 375an. Du kommer inte ångra dig;)

Säkert inte, men är man oerfaren på dem kan man få sig en dyr erfarenhet...:p
Jag tycker fortfarande att tråden nog ligger i fel forum....;)

Nåväl, lite tips;
Dvärgciklider är ju aldrig fel, regnbågsfiskar är färgglada och tåliga, simmar mycket, kunde bli en snygg kontrast till lite större ciklider, typ eldbukar t.ex.:) Svärdbärare (helst vildformer) och mellanstora ciklider från samma typ av biotoper kunde kanske också vara en idé?:confused:
#6 - 8 oktober 2009 21:30
Jag är helsåld på påfågelciklider nu och har nyligen startat upp ett 375l kar med en tigeroscar (påfågelciklid). Jag kan säga att det är en helt fantastisk fisk. Fruktansvärt personlig och maffig. Den har växt ca 2cm på tre veckor. Jag rekommenderar dem starkt alltså.

Problemet OM du skulle vilja ha en påfågel är att den kan inte gå med vilka fiskar som helst. Fiskar som blir så pass stora att inte ses som mat är ett måste. Påfågeln blir ju även lite större än vad du kanske tänkt dig...

Kolla in artbeskrivningen av påfågelciklider här på Zoopet men också lite youtube-videor.
#7 - 10 oktober 2009 22:56
Till 375: an hade jag nog satsat på antingen:1 Diskus och ev. lite apistogrammor.

Eller 2 :nån medelstor gäddciklid (Crenicichla) med lämpligt sällskap

Annons