Förslag på bra torv

Olorin
#1 - 13 november 2007 20:46
Hej.

Håller på att dra igång en mörkvattens kar så jag tänkte sänka PHt och dämpa färgen med lite torv. Läst på en del ställen att man ska satsa på torv av bra kvalitet, men...

Var och hur köper man bra torv? Finns det något speciellt märke man ska leta efter i blomsteraffären?
#2 - 13 november 2007 20:47
Har funkat bra med Seras torvgranulat för mig.
#3 - 13 november 2007 21:22
Jag behöver ju mycket torv för mina årstidskillis äggläggning. Så då och då köper jag en torvbal varje decennium. Köpte en på 1980-talet och en ny för några år sedan.
Senast var det Skånemyllas trädgårdstorv naturell som jag köpte på Granngården och är mycket nöjd med. Vi ska inte ens jämföra med priserna på akvarieaffären...
Olorin
#4 - 14 november 2007 15:04
Gick på din linje och köpte ett torvblock nyss. Nu är frågan hur mycket man ska pytsa i. Jag har ett 250liters, PH ligger nu på 7, vill ha ner det till 6,6. Hur mycket torv kan det gå åt till det?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 14 november 2007 15:43
Torvblock använder jag bara till att torva silikonfogen med när jag har limmat bakgrunder - till det är det idealiskt.
Dock att i längden använda i akvarium för attsura bvattnet tycker jag att det inte funkar så bra för eftersom det färgar rätt mycket och sedan lakar det ur rätt snabbt. Där föredrar jag i likhet med cattus granulerad torv (jag har kört med Amtra, men det är säkert ingen större skillnad mellan olika fabrikat)eftersom det inte färgar så mycket och är oerhört mycket drygare.
Olorin
#6 - 14 november 2007 15:58
Färgen är väl en bonus? Så vitt jag har förstått så färgar de flesta svartvattensfiskar ut bättre i mörkare vatten enligt litteraturen. Är det en myt?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 14 november 2007 15:59
Olorin skrev:
Färgen är väl en bonus? Så vitt jag har förstått så färgar de flesta svartvattensfiskar ut bättre i mörkare vatten enligt litteraturen. Är det en myt?

Möjligt - men kan man inte se fisken så hjälper det ju inte hur mycket de färgar ut;)
Olorin
#8 - 14 november 2007 16:41
Ja, det får väl inte bli nattsvart, då blir man ju tvungen att kompensera med Metallhalogen ;) Men nu är jag inne på biotopspåret så lite mörkare än kristallklart kranvatten vill jag ha. Möjligen kanske man skulle ta steget ut och köra igång en osmosapparat så man inte behöver så stora kvantiteter med torv utan kan få till mer téfärg än kolsvart. Eftersom du är på hugget Kjell, finns det några mäkren eller modeller på RO-apparater som är enklare eller besvärligare än andra att jobba med eller några speciella nitlottsmaskiner man ska undvika?
#9 - 16 november 2007 10:54
Olorin skrev:
Hej.

Håller på att dra igång en mörkvattens kar så jag tänkte sänka PHt och dämpa färgen med lite torv. Läst på en del ställen att man ska satsa på torv av bra kvalitet, men...

Var och hur köper man bra torv? Finns det något speciellt märke man ska leta efter i blomsteraffären?

Det beror på vad du ska ha torven till. Har själv svartvattensburkar där torven utgör bottenmaterialet, ingen sand alls alltså. Då är fibertorv bäst. Det blir mycket snygga inredningar med olika nivåer på botten, rötter, löv, växter i krukor som är dolda i torven. Växterna är också planterade i fibertorv som blir hårdare packad i krukorna, det trivs dom mycket bra i och växer faktiskt bättre så än i de akvarier där jag planterat i sand. Dessa burkar blir självklart mörka men det ger en väldigt naturlig känsla. Många fiskars färger framhävs också.
Olorin
#10 - 16 november 2007 14:11
Hmm, intressant använda som sand är inte vad jag hade tänkt mig, men jag skulle kanske kunna blanda i lite i sanden. Håller på att testa av hur effektivt det är. Stoppade i 30 gram och på två dagar har KH/GH sjunkit från 8 till 7. Enligt levande akvariet går det åt 10 gram per grad och 100 liter, i Så fall ska jag väl i med 200 gram, men vi får se. Efter hur många dagar kan man räkna med att torven lakat ur den största effekten BengtO?
#11 - 16 november 2007 14:44
Om mitt försök med torv som bottenlag:
http://mikes-machine.mine.nu/blackwater_breeding_tank_se.htm

Missa inte länken till Ron Last's akvarium, hans kar är avsett att vara permanent, vilket mitt aldrig var.
Olorin
#12 - 16 november 2007 22:21
Tackar för erfarenheterna. Hur tror du resultatet skulle bli i ett 250 liters om man gräver ner golfbollsstora bitar i gruset? Ca 10 styck ungefär där man planterar sina växter.

Annons