Förslag på fisk

#1 - 20 augusti 2007 17:52
Hej. Jag håller på att starta ett malawi kar och har nu kommit fram till den punkt då jag snart ska köpa fiskar. De fiskarna jag har bestämt mig för är 5 saulosi, 5 socolofi, 4auratus och 5 Hongi. Är det en bra blandning eller tror ni att det blir allderles för livligt? Jag skulle gärna höra era erfarenheter av dessa fiskar. Sen skulle jag vilja ha någon mera fisk som inte är mbuna imed att det endast är mbunas, så lite förslag skulle sitta fint (om det finns någon mbuna som ni varmt rekomenderar får ni självklart skriva den med).
#2 - 20 augusti 2007 20:51
Ingen?
#3 - 21 augusti 2007 10:29
hur stort är ditt kar?
Saulosin verkar rätt aggresiv om man läser folks kommentarer om den.
Socolofi verkar också lite små aggresiv emot sina egna och även andra invånare.
Auratus verkar ju lite trevligare än dom andra 2.
Hongi är enligt vissa väldigt aggresiv, men i mitt kar funkar dom skit bra tillsammans med röd zebra och ett par Aulonocara.

Som sagt, det beror på hur stort ditt kar är så kanske du kan få plats med en Aulonocara.
#4 - 21 augusti 2007 19:10
Akvariumet är 250 L. Så om jag har räknat rätt med 1 cm fisk = 1 liter metoden så kan jag ha 91 cm fisk till. ;)
#5 - 21 augusti 2007 19:37
du ska nog inte riktigt räkna så när det gäller malawi. Jag har 15 fiskar i mitt 240malawi kar och tänker väl ha 5-7 till. Tror det är bättre med 7-10liter per fisk.
#6 - 21 augusti 2007 20:22
Ok då kanske det är tillräckligt många med de fiskar jag redan har valt. men mbuna vill väll ha lite överbefolkat eller?
#7 - 21 augusti 2007 22:02
den kombon du skrev i första inlägget blir nog bra, då har du även plats för en mal eller liknande också
#8 - 22 augusti 2007 14:36
Hejsan!

En regel som jag försöker hålla mig till är en malawiart/per hundra liter. Det tycker jag funkar bäst.

Har själv hongi i en av mina burkar och jag tycker att den är den värst aggresiva arten. När jag hade socolofi (pindani) tyckte jag inte att den var värst aggresiv. Saulosin tycker jag bara verkar aggresiv mot andra hanar av samma art. Auratusen är också en väldigt aggresiv art, tror nog den aggresivaste arten av de du har nämnt.

Så när man ska sätta ihop en sammansättning tycker jag att typ 1+3, 1+4 eller 3+6, 4+8 är det bästa. Finns det bara en hane av en art i karet kommer den jaga honorna och då gäller det att det finns en del att välja på samt gömställen. Eller att det finns flera hanar där den dominanta hanen sprider sin aggresivitet på flera. Har man då bara två hanar så brukar det (iaf för mig) att den subdominanta hanen får så mkt stryk att den inte brukar orka så värst mkt mer efter några veckor.

Så kanske två större grupper av en malawiciklid vore något.

Listar några fina kombinationer.

3+6 Saulosi, Pseudotropheus saulosi
3+6 Hongi, Labidochromis sp. "hongi"

3+6 Golden, Labidochromis caeruleus
3+6 Auloncara "röd rubin" eller någon annan auloncaraart

3+6 Rödsebra, Metriaclima estherae
3+6 Socolofi, Pseudotropheus socolofi

Tillsammans med mbunasen funkar någon ancistrus perfekt som mal. Har bäst erfarenheter av en lite större hane runt 6+cm.
Något som krävs till mbunas är grottor i överflöd. Honorna och de ickedominanta hanarna måste ha någonstans att ta vägen när den dominantahanen är på dåligt humör.

OCH så kan det såklart som med de flesta fiskarna skilja i humör, en kombo som funkar hos den ena akvaristen kanske inte funkar hos en annan.

Hoppas uppstarten av dit malawiakvarium går bra, visa gärna bilder på resultatet och under projektets gång.

Mvh
#9 - 22 augusti 2007 14:38
fredd skrev:
Socolofi verkar också lite små aggresiv emot sina egna och även andra invånare.

Auratus verkar ju lite trevligare än dom andra 2.

Tror det där varierar väldigt mycket, vi har både Socolofi och Auratus i vårat kar och våra Socolofi gör just inget väsen av sig alls medan Auratusen kan vara riktigt grinig imellanåt. Auratusen har dock lugnat ner sig något sen vi fick den första kullen yngel, vet ej varför.
#10 - 22 augusti 2007 16:56
Ok. Då får jag nog ta och fundera lite mer på hur jag ska göra om jag bara borde ha två arter. fast jag tror nog att jag ska försöka med i alla fall 3 arter med kanske bara en hanne av varje? Men imed att alla arterna är ganska agressiva borde väll det göra att de håller varandra i shack eller blir det offtast bara att alla slåss mot alla?
Men skulle det funka om van valde saulosi, hongi och auratus? tycker att Auratusen är så fin så jag vill nog prova med den ialla fall.
#11 - 22 augusti 2007 19:40
Fippi skrev:
Ok. Då får jag nog ta och fundera lite mer på hur jag ska göra om jag bara borde ha två arter. fast jag tror nog att jag ska försöka med i alla fall 3 arter med kanske bara en hanne av varje? Men imed att alla arterna är ganska agressiva borde väll det göra att de håller varandra i shack eller blir det offtast bara att alla slåss mot alla?

Men skulle det funka om van valde saulosi, hongi och auratus? tycker att Auratusen är så fin så jag vill nog prova med den ialla fall.

Oj nu såg jag att vi nästan är grannar =)

1+3 av de arter du skrev ovan borde fungera. Men som sagt akvaristik är ingen vetskap. Men rent teoretiskt så är alla de nämnda arterna väldig tuffa små rackare, därav tycker jag att de borde kunna hålla varandra i schack. Många stenformationer underlättar. Lägg gärna 1 cm frigolit i botten, bygg upp med stenar och häll sedan på gruset/sanden. Då blir det svårt för fiskarna att underminera stenröset och hjälper dig att undvika att karet går sönder.

mvh
#12 - 22 augusti 2007 23:17
Jaa det är vi ju. :) Ok va bra då tror jag att jag testar på det. ja inredningen är redan på platts. Har inrett på det sätt du skrev bortsätt från att jag har ett liggunderlag i botten istället för frigolit :D

Annons