Förslag på fiskar till mindre akvarium

#1 - 15 mars 2012 08:36
Hej!
Jag funderar på att skaffa ett akvarium,man kan väl säga att jag är nybörjare fast ändå inte. Har haft akvarium innan fast det var länge sedan;)
Akvariet som jag sett ut är 46 liter (Fluval Edge), det finns inte i större och jag tycker väldigt mycket om utseendet på det. Jag vet att det är litet och att det är enklare att börja med ett stort, men nu tänker jag börja med detta och om det funkar så kommer jag nog skaffa ett större senare.
Min fråga nu är vilka fiskar kan man ha i detta akvariet? Vad jag har förstått är det okej att ha en kampfisk, att de inte behöver så mycket plats. Jag tycker också de är väldigt fina.
Men en ensam kampfirre känns kanske lite tråkigt, så jag skulle gärna vilja ha förslag på någon fisk som passar med kampfisk och som kan trivas hyfsat i ett 46 liters?
Har väl fastnat lite för fiskar med starka färger. Vill även att de ska vara hyfsat tåliga. Funderat på neontetra eller någon annan tetra,men efter att ha läst runt på lite forum verkar det bara funka ibland att ha dessa med kampfisk? Har också läst att stimfiskar behöver mycket plats, så det kanske inte funkar.
Vill helst inte ha guppys, molly och andra "levandefödare" som försökar sig hela tiden;)
Är inte så glad för malar, men man kanske ändå bör ha någon algätare? Har hört att det finns någon typ av algätande räka, hade detta kunnat vara något att ha med en kampfisk?
Väldigt tacksam för idéer och förslag!:)
#2 - 15 mars 2012 09:54
Hej på dig..
Jag köpte mig ett akvarium igen i december förra året efter 20 års uppehåll. Det blev ett 63-liters, tyckte att det var lagom i storlek att börja med. Ev byter jag upp mig till ett större längre fram. Kan säga att jag kände mig som nästan nybörjare. Jag läste här på forumet, ställde en del frågor, pratade med folket i "min" butik. En del gammal kunskap fick jag låta vara kvar i glömska, massor av nytt har tillkommit. Så det tipset jag jan ge dig är att läsa, och läsa, och åter läsa igenom allt matnyttigt som finns i detta forum. Jag har lärt mig massor på det sättet.
Men visst är det en kul och väldigt intressant hobby.. :)
#3 - 15 mars 2012 10:03
Vet inte om det finns någon fisk direkt som går att ha med kampfiskar i ett litet kar.. ev. kanske någon mindre mal.. jag har ett 20l kar med en ensam kamphane, och han är en sådan personlighet att det räcker och blr över ;D
och har du en kamphane ska du hålla dig undan från att skaffa andra färgglada fiskar/fiskar med långa fenor

har du en aggressiv kamphane, kan räkor bli en god lunch.. ev. annars kanks ene äppelsnäcka funka..
#4 - 15 mars 2012 10:05
och att ha en kamphona till hanen är ingen bra idé sådär..
#5 - 15 mars 2012 10:14
det går bra att ha lite andra fiskar med en kamp hanne. du kanske kan köra på någon rasbora. eller så släpper du i ty p3 honor till han. 1 hona är inget bra. lätt att hon blir ihjälmobbad. men tre går bra.

men du kanske inte tänkte ha kamphanne?

du kan ju ha en liten dvärgciklid om du vill? ett par av tex kakadua?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143&SOK=1

eller vejita? ( har jag hemma )
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=148&SOK=1
#6 - 15 mars 2012 10:19
är inte rasboror fennafsare? O.o eller är jag helt ute och cyklar nu?
#7 - 15 mars 2012 10:20
är inte rasboror fennafsare? O.o eller är jag helt ute och cyklar nu?
Har kilfläcksrasboror och de nafsar inte fenor
#8 - 15 mars 2012 10:22
Berserken skrev:
Har kilfläcksrasboror och de nafsar inte fenor

då är jag med andra ord ute och cyklar, hahahhah xD
#9 - 15 mars 2012 10:27
nja det tror jag inte de är. fast det kanske beror på vilken rasbora med. finns ju en del olika i diverse storlekar :P
#10 - 15 mars 2012 10:31
Tack för alla svar!Jag ska absolut läsa mer innan jag rusar iväg och köper en massa fiskar..
Dvärgcikliden var ju jättefin!Funkar de med kampfisken då? Det var en hane jag tänkte ha.
#11 - 15 mars 2012 10:31
ahh... jag har då fått alginvasion i mitt kar, så ska köpa nå snabbväxande växter, och nån liten mal som får äta algerna..
sen om den blir för stor för karet får den flytta till pappas 180l
#12 - 15 mars 2012 10:32
tror dvärgciklider kan vara lite för färggranna för en kamphanes tycke.. sen tror jag (citera mig inte) att de kanske vill ha mer strömt vatten än kamphanen.. men jag har ingen aning.. vet bara att kamphanarna vill ha nästan stillastående vatten
#13 - 15 mars 2012 10:34
k har jag hört att kamphanar med röda färger är mer aggressiva.. vet inte huruvida det stämmer, men min kamphane har rött i sig och han är asförbannad hela tiden ;D
så kanske testa ha någon som inte är röd/har rött?
#14 - 15 mars 2012 10:37
Okej det var ju synd..men det är inget bestämt att jag måste ha en kampfisk.
Är öppen för alla förslag på fiskar som passar i ett litet akvarium:)
Tyckte dvärgcikliden var väldigt fin, kan tänka mig att enbart ha någon sådan också.
#15 - 15 mars 2012 10:42
dom är vackra :)
personligen tycker jag dock att dvärgguramin är ruskigt snygg ;D men minns inte vad den ska ha för storlek osv..
(sen har jag en otrolig förkärlek för kamphanar xD)
#16 - 15 mars 2012 10:45
jag skulle lätt valt bort kampfisken. jag har aldrig fastnat för dom alls. så de kommer jag aldrig köpa hem ( no offence cat)

dvärgciklider är roligare. mer personlig o roligare yngelvård :)
#17 - 15 mars 2012 10:47
none taken ;D
vi har alla olika smak, och jag tar inte illa upp för att någon inte tycker om något jag gillar, haha :)
#18 - 15 mars 2012 10:49
absolut. jag tex avskyr praktbotia, medans typ ALLA andra älskar den. lustigt
#19 - 15 mars 2012 10:50
jag vet knappt hur dom ser ut, haha.. har inte kollat upp dom, men hört många prata om dom
#20 - 15 mars 2012 10:53
Hehe ja nu fick man ju en del att fundera på..
Dvärggurami såg ju också fin ut, undrar om den också funkar i litet akvarium?Får väl läsa på lite mer om olika fiskar, finns tydligen många jag inte känner till:)
#21 - 15 mars 2012 10:56
gör så :)
tycker dvärgguramin är toksnygga.. tror det står på rasbeskrivningen här på zoopet vilken storlek dom ska ha :)
#22 - 15 mars 2012 10:58
sen tycker jag det verkar som att guramis är mer tåliga än de flesta ciklider..
den uppfattning jag har fått är att ciklider är ganska känsliga.. men kan ha fel
#23 - 15 mars 2012 11:03
nja håller jag inte med dig om. tycker många ciklider är tåligare. har ju en del hemma om man säger så :P samt dvärggurami med.

men sen är det svårt att jämföra. gurami är en art. eller iaf en rätt liten familj. ciklider är en enorm famlj med flera tusen arter från hela världen, så vissa är känsliga medans andra är tåligare än stål typ.
#24 - 15 mars 2012 11:04
sen tycker jag det verkar som att guramis är mer tåliga än de flesta ciklider..

den uppfattning jag har fått är att ciklider är ganska känsliga.. men kan ha fel
Finns ju ciklider över hela världen vissa är känsliga vissa är mycket tåliga
#25 - 15 mars 2012 11:10
jag sa som sagt cokså att jag kunde ha fel :)
men om jag ändrar och säger att labyrintfiskar verkar mer tåliga då? :)
var väl egentligen det jag skulle säga från början, men fick inte fokusera då hunden är på mig och vill ha kärlek ;D
#26 - 15 mars 2012 12:00
Ni diskuterade dvärgciklider och cirkulation. Vill bara lägga in att dvärgciklider vill ha väldigt lite cirkulation.
#27 - 15 mars 2012 12:05
Nu har jag läst lite på Zoopet om dvärgciklid resp. dvärggurami. Det står att dvärgciklid ska ha 80 liter, medans dvärgguramin endast behöver 40 liter. Så det känns ju som att guramin är mest lämplig för det akvariet jag tittat på, sen verkar det finnas många fina färger också :) Hur många är lämpligt att ha, en hona och en hane eller?
Om man har ett par av dem, skulle det funka att ha 5-10 st någon typ av tetra, t.ex neon? Eller behöver de mer plats? Det står ju på Zoopet att de ska ha 45 liter, men det antar jag är en fisk, så om man har flera behöver de väl betydligt större?
#28 - 15 mars 2012 12:07
Johannaans fråga kan jag inte svara på, men tack Getingen som klarade upp det åt mig/oss :D

det stod inget om antal i beskrivningen eller kommentarerna där?
#29 - 15 mars 2012 12:23
Skulle vilja avråda från apistogrammor i ett så litet kar, botteytan blir helt enkelt för liten med tanke på att de kan vara rätt så aggressiva mot varandra och då finns det inte plats nog för den utsatte att komma undan. Dvärggurami är ett mycket bättre val, finns även andra små guramis som tex honungsgurami du kan kika på. Sen som alternativ till tetra finns det många små rasbora som ofta är lite mer stillsamma och gör sig bättre i ett mindre kar. Moskitorasboran är en färgglad liten gynnare som inte blir så mycket större än max 2cm. De kommer, liksom guramis, från Asien och många burkar tycka att det känns mer naturligt att hålla fiskar som kommer från samma område ihop.
Som algätare i ett så litet kar är nog amanoräkan det bästa alternativet. Det finns en familj malar som heter otocinclus som är duktiga men de föredrar lite mer strömt vatten och ska di ha guramis som vill ha stilla vatten så passar det inte.
#30 - 15 mars 2012 12:34
Johannaan skrev:
Nu har jag läst lite på Zoopet om dvärgciklid resp. dvärggurami. Det står att dvärgciklid ska ha 80 liter, medans dvärgguramin endast behöver 40 liter.

nu vet jag ju inte vad du har tittat på, men alltså det finns väldigt många olika dvärgciklider. du kanske bara kollade på en?! jag länkade till två olika.

här har du en hel lista på olika dvärgciklider.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_grupp_resultat.php?GRUPP=Ciklider%20-%20Sydamerika%20-%20Dv%E4rgciklider&ORDNING=all

men moving waves har en poäng faktiskt. bottenytan är rätt liten. men ett par av tex vejita skulle du kunna ha, o sen kanske dvärggurami med.

dvärggurami håller sig högt upp o vejitan nere vid botten. då får du fuskar i olika skikt.
#31 - 15 mars 2012 12:35
Tack för det utförliga svaret!
Det lutar nog åt att det blir någon liten gurami och kanske någon rasbora. Amanoräkan var nog den jag tänkte på, tror jag såg den i djuraffären :)
#32 - 15 mars 2012 12:38
Mitt förslag blir Kolglödstetra. Den är inte stor, den har vacker färg och är jättepigg.
#33 - 15 mars 2012 12:41
hannesc skrev:
nu vet jag ju inte vad du har tittat på, men alltså det finns väldigt många olika dvärgciklider. du kanske bara kollade på en?! jag länkade till två olika.

här har du en hel lista på olika dvärgciklider.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_grupp_resultat.php?GRUPP=Ciklider%20-%20Sydamerika%20-%20Dv%E4rgciklider&ORDNING=all

men moving waves har en poäng faktiskt. bottenytan är rätt liten. men ett par av tex vejita skulle du kunna ha, o sen kanske dvärggurami med.

dvärggurami håller sig högt upp o vejitan nere vid botten. då får du fuskar i olika skikt.

Aha okej hehe,fattade inte att alla de var dvärgciklider. Såg bara röd och gul dvärgciklid så trodde jag det var dem som fanns. Somsagt,måste nog läsa på mer;)
Jo, det skulle ju också kunna vara en idé att kombinera de kanske..
#34 - 15 mars 2012 13:00
Håller med om att Fluval Edge är väldigt fina akvarium. :)
Men tyvärr är de lite opraktiska på gruna av sin storlek, har för mig att 46liters karet har samma bottenyta som 25 liters modellen, ca 40x20cm, det är bara på höjden som den har byggts på.

I ett sånt litet kar skulle inte jag ha dvärgciklider. Jag tänkte ha en dvärgciklidart i mitt lilla 60 liters (har förut haft fjärilsciklider där) och det karet tycker jag är minumum för dvärgciklider, och då är ändå bottenytan 60x30cm.

Kampfisk har jag aldrig haft, men bygger inte de skumbon? Idén med fluval edge är ju att vattnet ska gå ända upp till det fastlimmade täckglaset, det är då karet blir som snyggast, men det kan ju inte vara det optimala för en fisk som behöver ytan till att bygga skumbon.

Med tanke på att akvariet är så högt skulle jag jag sattsa på en fisk som kan utnyttja hela akvariet och inte bara befinner sig på botten. Kolglödstetra är som nämt en trevlig stimfisk, har såna själv. Annars tror jag det skulle vara fint med moskitorasbora, de är väldigt små så ett stim med dessa skulle kunna bli riktigt effektfullt även i ett litet akvarium.
#35 - 15 mars 2012 13:03
kamphanar andas även vid ytan, vanlig luft majoriteten av tiden, så kanske inte så bra då om vattnet ska gå ända upp.. då drunknar väl stackaren
#36 - 15 mars 2012 13:11
kamphanar andas även vid ytan, vanlig luft majoriteten av tiden, så kanske inte så bra då om vattnet ska gå ända upp.. då drunknar väl stackaren

Ah där ser man! Ja då kan det ju inte funka med kampfiskar i fluval edge karen. Vid närmare eftertanke så har det även pratats om dvärggurami i den här tråden, borde det inte vara samma sak för dem? De bygger skumbon de också iallafall.
#37 - 15 mars 2012 13:23
.. de är också labyrintfiskar, med andra ord, andas luft vid ytan..
men man kan inte lämna 1 cm utan vatten högst upp?

typ som jag har:
http://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/421719_10150689410994897_597139896_9039495_105191196_n.jpg

det sser galet snett ut, men tror jag höll kameran snett
#38 - 15 mars 2012 13:30
Jag har hört att Fluval edge inte är optimalt för kampfisk men det går..Men nu har jag nog övergett planerna på kampfisk ändå;) Gurami var jag intresserad av..men den kanske inte passar då..
Kan man ens ha någon fisk i detta akvariet egentligen?:confused:
#39 - 15 mars 2012 13:32
hahaha ahh..
uppenbarligen inte skumbobyggare eller labyrintfiskar.. så då är kampfisk och guramis uteslutet mest troligt..

ett gäng guppys? haha nej men allvarligt.. finns säkert nn liten ciklid som skulle trivas också
#40 - 15 mars 2012 13:40
Hm ja..får nog se mig om efter ett annat akvarium, eller så finns det ju Fluval Chi (25 liter) som är en annan modell som är helt öppen..Där skulle man kanske kunna ha en liten kampfisk..Bara den inte hoppar ut:p
#41 - 15 mars 2012 13:41
Haha, fast kanske ingen bra idé när man har två katter..:D
#42 - 15 mars 2012 13:42
kamphanar hoppar så täckglas är bra att ha, haha
#43 - 15 mars 2012 13:46
Haha ja kom på det nu.. Ja det var inte lätt det här;) Men nu vet man iallafall lite mer..
#44 - 15 mars 2012 13:48
nej det är inte det..
sen är det så satans dyrt med akvarium modell större.. åtminstonde här xD
men tur att du fått lite mer info :)
#45 - 15 mars 2012 14:47
Ett begagnat 60l kan du med tur få gratis och alldeles säkert får nån ynka hundring. Kolla med din närmsta alvarieförening eller på blocket.
#46 - 15 mars 2012 14:58
inte här uppe...
beggade 60l går på kring 400 och uppåt
#47 - 15 mars 2012 15:02
otroliga överpriser.

mitt 110L med möbel 500 kr
mitt 250L 100kr
min 350L glaskub med aluställinig 180kr
mitt nya 2,55 meter långa 408L med svart aluställning 500 kr
#48 - 15 mars 2012 15:03
jag betalade 399:- för mitt 25x25x30 20l i nyskick, och det var ett kampanjerbjudande då...
fick med lampa, filter och värmare..
#49 - 15 mars 2012 15:05
dom hade ett annat 10l för 649 eller nått liknande
#50 - 15 mars 2012 15:06
http://www.blocket.se/boden/djur/fisk?ca=1_3&s=1&w=1&cg=6080&c=6086
och detta är det fantastiska utbud jag har på blocket..
#51 - 15 mars 2012 15:06
men köper du helt nya då? jag har aldrig köpt ett nytt kar. köper enbart begagnat på blocket o tradera. eller via kontakter
#52 - 15 mars 2012 15:09
du såg juh där vilka alternativ jag had epå blocket.. och jag har inget körkort, så om jag skulle få tag på nått äre tveksamt att jag skulle kunna hämta det..
plus att jag inte känner någon som håller på med akvaristik förutom pappa, och han har bara ett 180l som han använder själv
#53 - 15 mars 2012 15:10
du kan ju bygga själva. gjorde jag med mitt senaste. :)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149966
#54 - 15 mars 2012 15:12
jag är dock extremt klumpig och bör inte hantera glas på det sättet, haha
#55 - 15 mars 2012 15:18
och har ingenstans att bygga ihop det heller
#56 - 15 mars 2012 15:19
hemma? jag byggde mitt i sovrummet. som du kanske såg på bilderna?
#57 - 15 mars 2012 15:21
det är ganska fullt överallt här, plus att det nog inte är så lätt med en galen hund kring benen.. kanske skulle gå men ja.. jag vet inte..
#58 - 15 mars 2012 15:23
har med hund. stängde in när vi höll på som värst.

allt går om man vill. så är det bara
#59 - 15 mars 2012 15:24
jao, det är väl sant..
#60 - 15 mars 2012 15:28
http://www.blocket.se/boden/djur/fisk?ca=1_3&s=1&w=1&cg=6080&c=6086

och detta är det fantastiska utbud jag har på blocket..

Jo visst är priserna högre här uppe i norr, men boden är ju inte stort och nära till Luleå så nog finns det billiga kar att få tag på med lite tålamod!
#61 - 15 mars 2012 15:30
jo, det ska väl vara i Luleå man hittar nått då.. vette sjutton..
kollar till blocket med jämna mellanrum
#62 - 15 mars 2012 15:33
Jag skulle ha köpt en Dennerle kub, den största är på 60liter och riktigt snyggt! För det låter ju som du vill ha ett snyggt design akvarium och då känns inte de billigaste 60liters som någon bra idé. Jag har Evolution 60l och irriterar mig varje dag på hur fullt det är, men så fick jag det också för 500kr nypris, inklusive de viktigaste tillbehören.

Men ska du beställe ett Dennerle kar så måste det ske från Tyskland, men folk har gjort det förr utan problem. :) Kolla in denna sida: http://fish.aquaristic.net/index.php?lang=1&
#63 - 15 mars 2012 15:54
hörru Hannesc, såg du bilden jag la på din sida? hahha är du nöjd nu?
#64 - 15 mars 2012 16:28
LS10 skrev:
Jag skulle ha köpt en Dennerle kub, den största är på 60liter och riktigt snyggt! För det låter ju som du vill ha ett snyggt design akvarium och då känns inte de billigaste 60liters som någon bra idé. Jag har Evolution 60l och irriterar mig varje dag på hur fullt det är, men så fick jag det också för 500kr nypris, inklusive de viktigaste tillbehören.

Men ska du beställe ett Dennerle kar så måste det ske från Tyskland, men folk har gjort det förr utan problem. :) Kolla in denna sida: http://fish.aquaristic.net/index.php?lang=1&

Tack för tipset!Ja det är väldigt viktigt att det är snyggt faktiskt, priset spelar inte jättestor roll. Men det är klart, jag vill inte lägga ut hur mycket som helst;)
#65 - 28 mars 2012 22:44
En kamphane, några neontetror och en mindre mal borde gå bra. (om du ville ha en kampis och nått annat med färg)
Min är väldigt tolerant och struntar fullkomligen i tetrorna. Så länge han får vara närmast "mathålet" när det är dags för lunch.
Har läst att dom är mer aggressiva om de levt isolerade från andra fiskar. Ingen aning om det stämmer men känns ganska logiskt.

Själv har jag ist fokuserat på hur jag vill inreda och sen vilken fisk som passar.
#66 - 31 mars 2012 08:36
jag säger det någon borde sagt tidigare, guppys. för det mesta väldigt tåliga fiskar för alla nybörjarmisstag, och trevliga att titta på precis som kampfisken.

en mal hade jag inte tryckt ner i dels ett 46L akvarium, och dels samma akvarium som en kampfisk. de flesta malar gillar stark cirkulation medan kampfisken gillar svag cirkulation.
#67 - 31 mars 2012 15:11
guppys verkar dock så sönderavlade att de inte är så tåliga längre..
sen kan kampisar vara lite arga på malar.. talar av egen erfarenhet här.. men malen har fått flytta nu till ett större akvarie

Annons