Förslag på inredning

#1 - 7 februari 2007 20:37
Japp som sagt har inte redigt nån bra ide hur ja ska inreda mitt mbuna kar längre finns lite bilder på hur ja haft det förut och skulle va riktigt gutt med några personliga förslag från alla möjliga, har slut på mina estetiska ideer.
tycker själv natur stenarna kan ta upp lite för mycket plats.

Lägg gärna upp bilder på era egna malawi kar och kom med förslag. :)

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=968172&gid=1064120
#2 - 7 februari 2007 20:46
Skiffer tycker jag du ska använda, rött
#3 - 7 februari 2007 20:56
Okey men det skulle nästan bara ge samma effekt som dem röda kalkstenarna jag haft förut och de ser inte super naturligt ut heller..men tack för föslaget iaf:)
#4 - 8 februari 2007 18:51
nån med någon ide? nått som skulle passa enligt er bara har även haft tankarna på att ta ut bakgrunden men tvekar lite på det ändå men kanske plantera in lite valesneria?
#5 - 8 februari 2007 19:05
Vallisneria tycker inte jag är snyggt, typ den här istället då: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=25
#6 - 8 februari 2007 19:13
den va snygg men hänger den så i vatten? ser inte om de e vatten eller utan på bilden..men de e snyggt när dem vuxit till sej å flyter lite efter ytan
#7 - 8 februari 2007 19:50
mmm tror den är i vatten där
#8 - 8 februari 2007 20:34
Okey aa nått typ liknande sån växt skulle va snyggt tror ja men behöver man massa olika ämnen å shit för att ha växter eller räcker det med dem rätta lysrören?
#9 - 8 februari 2007 21:03
säkert ska titta lite på den

ljus: 2 - 5

20 - 28 °C

pH 5-9

Svårighetsgrad 2 av 5

Växthastighet 3 av 5

20-70 cm hög
15-25 cm bred
#10 - 8 februari 2007 21:22
tror ja ska satsa på jättevallesneria iaf men fattar inte ljusvärdet 2-5?säger mej inget
#11 - 8 februari 2007 22:19
Direktkopierat från zoopet:
Ljuskrav

En skala på 1 till 5:
1 = mycket små ljuskrav.
2 = små ljuskrav.
3 = normala ljuskrav.
4 = höga ljuskrav.
5 = mycket höga ljuskrav.
Två siffror anges. Den lägre anger minimum ljusstyrka, den högre anger maximum ljusstyrka.
Det finns flera faktorer som spelar in på hur stark belysningen är som t.ex.
a) Typ av belysning (glödlampor, lysrör, metallhalogen etc.).
b) Om reflektorer används vid lysrör (ökar ljusstyrkan ca. 50%).
c) Vilken typ av lysrör som används.
d) Om växten står fritt eller i skugga.
e) Hur långt växten har till belysningen.
Belysningen bör vara tänd 10-12 timmar per dygn, längre tid "göder" bara algerna.

Vill du att vallisnarian ska växa sig upp till ytan o därefter lägga sig där så skaffa jättevallisnaria. Men är du inte ute efter detta hade jag istället skaffat skruvvallisnaria. Men du har rätt stort kar så det kan bli snyggt med jätten men tänkt på att den blir LÅNG!

//MVH Tulle
#12 - 8 februari 2007 23:06
a ja förstod att de e starkt å svagt men svårt å bestämma vad aquarelle coh andra lysrör ligger på för grad....a tror åxå jätte vallisnerian skulle bli snyggt med nåra bara i högra hörnet å sen låta dem flyta med vattenströmmen på ytan. men det behövs inte nån gödning å andra grejer för tex en sån växt?

Å tack för svaren
#13 - 9 februari 2007 08:15
Så här ser mitt ut.
Dålig bild. Men du ser hur indredningen är iaf =)
#14 - 9 februari 2007 08:29
Snyggt stew
#15 - 9 februari 2007 08:30
palleh skrev:
a ja förstod att de e starkt å svagt men svårt å bestämma vad aquarelle coh andra lysrör ligger på för grad....a tror åxå jätte vallisnerian skulle bli snyggt med nåra bara i högra hörnet å sen låta dem flyta med vattenströmmen på ytan. men det behövs inte nån gödning å andra grejer för tex en sån växt?

Å tack för svaren

De olika lysrören ligger väll inte på olika grader utan det är antalet watt de menar med tabellen. Jo snyggt blir det när bladen följer ytan ( o jag har en siamesisk algätare som brugar hålla sig fast vid bladen och typ surfa på den, ser kul ut :)) Gödning är alltid bra o ge. Jag häller i lite pmdd men mina blad blir ändå hyfsat söndriga o inte så gröna o fina som man ser att många är. Men tror det bros på att jag har lite dåligt med belysning.

//MVH Tulle
#16 - 9 februari 2007 09:56
riktigt snyggt kar stew e de 375 liter?

Och vart köper man lättast pmdd?
#17 - 9 februari 2007 10:00
palleh skrev:
riktigt snyggt kar stew e de 375 liter?

Och vart köper man lättast pmdd?

Tackar :)

Det är ett 540 liters kar. 36 fiskar i det. Btn moduler. röd Granit. Och ciklidgrus.
#18 - 9 februari 2007 11:12
riktigt snyggt var det hur som helst.

nån som vet var man lättast får tag på pmdd?
#19 - 9 februari 2007 11:14
www.pmdd.se

//MVH Tulle
#20 - 9 februari 2007 12:17
Okey tack :)

Annons