Förslag på inredning

#1 - 13 december 2008 19:02
Har ni några vettiga förlag på hur jag ska kunna inreda mina två kar så att de blir snyggare att titta på?

120 l:
http://i30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/Bild319.jpg

54 l:
http://i30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/Bild318.jpg

(Ja, jag ska försöka ta bättre bilder)
#2 - 14 december 2008 14:08
BTN slim-line bakgrunder tycker jag är snyggt.

mera ljus, dom ser lite mörka ut.

kanske sprida ut växterna lite mer i 54L karet.

hitta lite snyggare stenar, kankse ljusare grus.
#3 - 14 december 2008 14:43
Främst mer ljus, och ta bort "ogräset" till vänster i 54 liters. Sen att byta till vit sand skulle inte vara helt fel, eller iallafall ljusare.
#4 - 14 december 2008 17:35
BTN slim-line bakgrunder tycker jag är snyggt.

mera ljus, dom ser lite mörka ut.

kanske sprida ut växterna lite mer i 54L karet.

hitta lite snyggare stenar, kankse ljusare grus.

Om jag hade haft mer pengar hade jag garanterat köpt någon BTN bakgrund, men nu är det dåligt på pengasidan.

Vad rekomenderar du för ljus då? Det är något medföljande lysrör i bägge karen. Ser tror jag det står på dem.

Har bytt ut lysröret i 54 l mot ett aqua-Glo, att de ser så mörka ut kan nog bero på min kamera också..

JojjeN skrev:
Främst mer ljus, och ta bort "ogräset" till vänster i 54 liters. Sen att byta till vit sand skulle inte vara helt fel, eller iallafall ljusare.

Jag som älskar mitt svarta grus :p

Och det sk ogräset vill jag inte ta bort då det är det enda som jag lyckas få att växa i mitt 54 l kar. Det är för övrigt valle växter :D
#5 - 14 december 2008 18:40
120 liter: Köp PMDD och börja göda i karet då det ser ut som dina växter har näringsbrist. Sedan skulle det inte vara fel med tex Jättevallisneria baktill i karet, och någon lite lägre växt i främre halvan och det finns olika sorters Cryptocoryne som skulle passa.
En rot är heller inte fel, som kan komma från det högra bakre hörnet.

54 liters: Ta bort andmaten som du har på ytan, och ansa dåliga blad på svärdsplantan. Det ser även ut att inte denna plantan är planterad i gruset, något som den bör vara;).
Plantera Vallisnerian mer baktill i karet och skaffa även i detta karet några krukor Cryptocoryne som kan buska till sig lite.
#6 - 14 december 2008 18:55
ansjo skrev:
120 liter: Köp PMDD och börja göda i karet då det ser ut som dina växter har näringsbrist. Sedan skulle det inte vara fel med tex Jättevallisneria baktill i karet, och någon lite lägre växt i främre halvan och det finns olika sorters Cryptocoryne som skulle passa.

En rot är heller inte fel, som kan komma från det högra bakre hörnet.

Jag göder med PMDD Sedan några dagar tillbaka :)

Ja, bra tips på växter! Ska kolla upp detta med roten också.

54 liters: Ta bort andmaten som du har på ytan, och ansa dåliga blad på svärdsplantan. Det ser även ut att inte denna plantan är planterad i gruset, något som den bör vara;).

Plantera Vallisnerian mer baktill i karet och skaffa även i detta karet några krukor Cryptocoryne som kan buska till sig lite.

Andmaten har jag mer för kampfiskens skull, men det kanske inte behövs? Ja, hade storrengöring idag så alla dåliga växtdelar är borttagna.

Ang. "svärdsplantan" så är det ingen svärdplanta utan en Anubias. Och det ska väll växa på rötter?
#7 - 14 december 2008 20:28
Sorry, men det är en svärdsplanta och den bör planteras i gruset/sanden:).
#8 - 14 december 2008 21:12
Det kan det omöjligt vara... när den var planterad i gruset växte den ingeting. jag frågade då här på zoopet vad jag skulle göra så att den började växa och fick då tipset om att binda fast den på en rot och efter det har den växt som bara den!
#9 - 14 december 2008 21:25
Var det i den här tråden du fick reda på vad det var för växt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119179 ?
#10 - 14 december 2008 21:28
håller med ansjo - det där är inte en anubias. :)
#11 - 14 december 2008 22:57
Stämmer bar det ansjo.

Men är det en svärdsplanta så får jag väl ge mig då och plantera ner den i gruset ;)

Edit: Ni har rätt, den liknar en Osiris svärdplanta väldigt mycket efter en koll i växtbeskrivningarna :)
#12 - 14 december 2008 23:57
Det stämmer nog bra det, om du hade mer ljus ner i burken skulle du få se att de nya bladen blir röda med:).
I vilket fall som helst så är det en snygg planta, sedan om den sitter på stocken eller i gruset spelar ingen kvitta;).
#13 - 15 december 2008 20:58
Funderar på att byta ut Fluval 3+ mot ett ytterfilter, Fluval 105 eller 205?

Det skulle ju ge lite mer utrymme och få bort den fula svarta "klumpen" som jag tycker är jäkligt ful [:o]

699 kr för en Fluval 205, är det dyrt?
#14 - 15 december 2008 21:25
Det är ett helt OK pris för ett ytterfilter och du gör ett bra val att skaffa detta samt ordnar så du får mindre "skit"jobb med karet;).
#15 - 15 december 2008 22:21
Vad menar du med mindre "skitjobb"? Nu blev jag ju nyfiken :D
#16 - 15 december 2008 22:26
Ett innerfilter får du rensa från skit lite oftare än ett ytterfilter;). Fräckare än så var det inte:p.
Tänk på att du samkör bägge filtrena några veckor i karet för de goda bakteriernas skull, så kommer det att gå som en smäck med ditt filterbyte.
#17 - 15 december 2008 22:31
Aha okej. Kan ju vara skönt då det filterat jag har nu behöver rengöras var 4:e dag då det är igensatt. Vilket inte är så kul alla dagar.
#18 - 15 december 2008 22:34
Då får du hitta på att göra något annat det närmaste halvåret:p!
#19 - 15 december 2008 22:36
Kan det verkligen vara så effektivt?

Då ska jag verkligen införskaffa ett ytterfilter imorgon!

Förresten, hur ofta händer det att ett ytterfilter läcker?
#20 - 15 december 2008 22:40
Jag har haft ytterfilter i några år nu, och aldrig råkat ut för en läcka för att filtret är kasst.
Om ett ytterfilter läcker är det säkert till 99% handhavandefel, men du hör bara de som har haft oturen att det läcker, tänk då hur många akvarister det är som inte skriker att pumpen är läck;).
Och det är faktiskt så mycket mindre jobb med ett fungerande ytterfilter, sanna mina ord:D!
#21 - 15 december 2008 22:48
Det får bli billiga julklappar till resten av familjen med andra ord :D

Och en sista fråga, hur mycket låter ett ytterfilter? Med tanke på att akvariumet står i sovrummet...
#22 - 15 december 2008 22:53
Fördelen är med att du får en ganska stor plats tillbaka som ett innerfilter lagt beslag på tidigare.
Har du sedan två olika ytterfilter att välja mellan så ta det största av dem då kapaciteten som de är märkta att de ska klara inte alltid håller, då det oftast är tomma filter utan filtermedia som de har mätt flödet på.
#23 - 15 december 2008 23:01
Det är därför jag ska köpa 205:an och inte 105... ;) Lite kan jag iaf :D
#24 - 15 december 2008 23:10
Gôtt mos:D!

Annons