Förslag till fiskar som inspirerar ?

#1 - 19 november 2006 20:13
Har köpt ett nytt hörnakvarium på 350 l och flyttat över mina små fiskar som nu ser ennu mindrre ut idet stora akvariet.
Tänkte att någon kansje har förslag på val av fiskar som kan inspirera mig till att det blir mer som en hobby en bara en prydnad som står i ett hörn och ser vackert ut.
I dag simmar det 4 guldfiskar, 3 pussfiskar, 8 kardinaltetra, 4 små cichlider, 1 scalare och 3 malar.
Byta ut och börja om eller kompletera ?
#2 - 19 november 2006 20:21
Om det vore mitt kar skulle jag börja med att byta bort guldfiskarna. De vill helst ha lite kallare om fötterna än de övriga fiskar, plus att de skiter en hel del;) .
Köp till ett gäng med 20-30 st kardinaltetror och utöka antalet skalarer. Kanske ytterligare en sorts stimfisk, tex dolkstickstetra som ser helt annorlunda ut i både form och färg.
Du vet inte vad det är för ciklider du har?
#3 - 19 november 2006 20:33
Takk för tipset !
cikliderna är ca 4 cm och har några svarta ränder skiner lite i blått irätt belysning.vet inte vad dom heter.
jag skulle vilja ha någon fisk som har lett att leka.
#4 - 19 november 2006 20:37
Vissa malar kan man få att leka lätt, fast det beror helt på vilken art det är.

har du någon aning om vad de heter?? En beskrivning av utseendet??
#5 - 19 november 2006 20:37
Köp till några skalarer så har du löst det problemet;)
#6 - 19 november 2006 20:40
Välj någon av dem du redan har och lär dig så mycket som möjligt om dem: Var bor dom? Hur ser det ut där de bor? Hur leker de? Hur ordnar man det optimalt för dem? Verkar den arten fortfarande lite tråkig, välj en annan... Själv tycker jag kyssguramin är en spännande fisk som inte så många har odlat. Men avelsdjuren bör vara minst tre år.
#7 - 19 november 2006 20:49
malarna är svarta och ganska runa i kroppen
#8 - 19 november 2006 20:54
#9 - 19 november 2006 21:31
Nej. Det är svårt och förklara hur malarna ser ut försöker hitta på internett ?
liknar mer på en Hypancistrus zebra fast svart och svakt bruna markreringar.
#10 - 20 november 2006 14:26
torgeir skrev:
Takk för tipset !

cikliderna är ca 4 cm och har några svarta ränder skiner lite i blått irätt belysning.vet inte vad dom heter.

jag skulle vilja ha någon fisk som har lett att leka.

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=212 är det sånna?
isåfall tycker jag inte arr du ska ha kvar dem mes skalarena
#11 - 20 november 2006 19:25
Det är inte den cikliden. det är bara två svart aränder/prickar och dom hör vel till dvärgciklider.Jag försöker att hitta mina fiskar på internett men det är ju inte så lett när jag inte vet namnet på dom.Får vel kolla där jag köpte dom.
#12 - 20 november 2006 19:29
#13 - 20 november 2006 19:49
ansjo skrev:

har fosökt att blädra igenom alla fiskarna på den sida du visar men utan resultat.
#14 - 20 november 2006 19:58
Det är inte det lättaste att hjälpa till utan en bild:p men om du får reda på vad det är så skriv gärna det.
Sök även efter Dicrossus maculatus på nätet, då den är en fisk som bara goldmedlemmar kan titta på. Det kan ibland se ut som ränder på en del exemplar.

Annons