Förslag till mitt 112 liters...

#1 - 3 september 2007 17:22
Nu har jag äntligen jobbat ihop lite pengar och tänkte göra om i mitt 112 liters.. men har så svårt att bestämma mig.. Just nu har jag bara några platys och en ansictrus där, men dom ska flytta till ett annat när jag köpt nya..

Så jag vill gärna ha förslag på vad jag kan ha där i..

Tack på förhand...
Hanna
#2 - 3 september 2007 17:28
Vilka sorters fiskar intresserar dig? Cichlider, malar, tetror...?
#3 - 3 september 2007 17:41
Rasboror, räkor, barber?
#4 - 3 september 2007 17:44
Det är just de jag inte riktigt vet. Jag har bara haft olika levandefödare innan..Men nu vill testa nått nytt... men jag tror de lutar mot någon ciklid... kanske...
#5 - 3 september 2007 17:48
Jag har haft bolivianska fjærilcichlider i ett 112 liter. Dom ær fina och roliga och går bra ihop med t ex ett stin kardinaltetra och några Corydoras malar.
#6 - 4 september 2007 15:46
Kanske några Tanganyika-ciklider? Snäcklekare? :)
#7 - 4 september 2007 15:52
Vill du att det ska vara nå coolt att se på så tycker jag att du ska köpa neonlysrör och skaffa dig fina svarta stenar, svart akvariegrus och skaffa dig ett stim på kanske 40-50 kardinaltetror. Blir en sån fet effekt så man bara sitter o stirrar :D
#8 - 5 september 2007 17:36
Jag har nog fastat för dvärggurami ... skulle de funka? :)
#9 - 5 september 2007 17:46
Wilmis skrev:
Jag har nog fastat för dvärggurami ... skulle de funka? :)

Dvärgguramis skulle funka fin fint men de vill ha ett kar med bra balans på vattenvärdena så inget nystartat kar är att rekommendera
#10 - 5 september 2007 18:17
Neej, de hrä karet har jag haft igång ett tag nu... :) men hur många ska man ha då ? och kan man ha nå mer fiksar då ? :)
#11 - 5 september 2007 18:29
Wilmis skrev:
Neej, de hrä karet har jag haft igång ett tag nu... :) men hur många ska man ha då ? och kan man ha nå mer fiksar då ? :)

Dvärgguramin kan vara lite skygg den vill ha ganska mycket växter som de kan gömma sig bland.
Det är bara hanen som är färggrann, honan är mindre och silverfärgad

Vet ej om man kan ha fler själv har jag bara ett par läste att de kan vara lite revirhävdande vid lek har själv ingen erfarenhet av det eftersom mina aldrig lekt:(.

Självklart kan du ha fler fiskar, men tänk på att dvärgguramisarna vill ha lite mer stillsamma och fredliga kompisar

Här kan du läsa lite mer:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237

På länken min zoon finns det en bild på min dvärgguramihane
#12 - 6 september 2007 18:44
Okeje, tack så mycket :)
Någon som har nått annat förslag?
#13 - 6 september 2007 20:28
Wilmis skrev:
Okeje, tack så mycket :)

Någon som har nått annat förslag?

Är du helt insnöad;) på dvärgguramis eller kan du tänka dig något annat?

Mitt förslag:
Ett stim tetror och fjärilsciklider
#14 - 7 september 2007 13:31
Neeej.. inte helt... förrut var jag inne på kakaduaciklider.. men har nog ångrat mig.. såå jaa. jag skulle kunan tänka mig nått annatr.. vill ha lite inspiration ... :)
#15 - 7 september 2007 13:49
Wilmis skrev:

Jag skulle satsa på Dvärgguramis.
Dom är otroligt vackra och har sin personlighet.
Mina är helt underbara. en hona och en hane, och honan är inte färglös, på min ser man klara tecken på färger. Hon är nästan lika vacker som hanen :)
#16 - 7 september 2007 17:28
streezz88 skrev:
Jag skulle satsa på Dvärgguramis.

Dom är otroligt vackra och har sin personlighet.

Mina är helt underbara. en hona och en hane, och honan är inte färglös, på min ser man klara tecken på färger. Hon är nästan lika vacker som hanen :)

Grattis till en färggrann hona, jag har haft 2 st och båda har varit helt färglösa, det par jag har nu bryr sig inte ett dugg om varandra de skyr varandra som pesten:mad:
#17 - 7 september 2007 22:38
lmo skrev:
Grattis till en färggrann hona, jag har haft 2 st och båda har varit helt färglösa, det par jag har nu bryr sig inte ett dugg om varandra de skyr varandra som pesten:mad:

Kag är jätte glad för det, för hon har fått till lite färg sen hon flytta till mitt kar, än vad hon sog ut när jag köpte henne :)
Tror det kan vara lek på gång, då det börjar finnas lite växter i ett hörn, och hanen passar det hörnet.. :P Så jag får se om det händer något..
jag skulle bli överlycklig om det skulle bli så att det blev små guramis bäbisar :)
#18 - 8 september 2007 10:52
Diskusar är skitfina (och skitdyra :( ), när jag får pengar så ska jag köpa en stor akvarium men några diskusar...

Annons