Först glädje, sen mindre glädje (ancistrus)

#1 - 1 april 2005 16:50
Jag har lärt mig en läxa!
Glädjen var stor idag när jag såg att hanen låg och fläktade på rom. Jag har ju ganska nyligen (1 månad) gett mig på att försöka odla L144A, så nu när han låg där och fläktade så blev jag ju naturligtvis glad. Men glädjen blev kortvarig när jag idag efter jobbet såg att han kastat ut romhögen utanför grottan. Första tanken var ju nitrit, men enligt stickorna (aldrig mer stickor!!!) så var det inga bekymmer i baljan. Men jag tog med mig ett vattenprov ner till den lokala handlaren och lät dom göra ett test, och jorå visst fanns det nitrit i karet, små mängder men ändå. Så nu blir det till att skaffa sig ett nytt test, tips på bra sådana tages tacksamt emot. Så fort det blir okej i karet så kommer nog leken igång igen förhoppningsvis...
#2 - 1 april 2005 17:54
JBL = Bra dropptester
#3 - 1 april 2005 20:20
Handlaren jag var hos sålde bara Sera, men där ringer varningsklockan lite. Jag har för mig att deras tester inte är kända för att vara pålitliga, rätta mig gärna om jag har fel.
Jag ska ner till stan imorgon igen, så jag kan ju alltid åka runt bland dom olika handlarna och se vilka som saluför vad.
#4 - 1 april 2005 20:44
JBL´s tester visar klockrent varje gång jag använt dom ;)
#5 - 1 april 2005 22:49
Det enda riktiga och prisvärda är JBL. Man får ett ordentligt kit.
som håller ett jäkla tag om man testar varannan vecka. Mycket
nöjd med mitt , testar klockrent. Finns ochså påfyllnads vätskor
så man slipper köpa hela kittet igen.

mvh

/Baggen
#6 - 1 april 2005 23:20
Jepp... JBL är det enda jag litar på också... Har Seras testväska hemma (har inte betalt en krona för den tack och lov) och dom testerna visar bara fel.
#7 - 2 april 2005 14:37
Har varit och handlat idag, det blev ett No2 test från JBL.
Nu ska man väl vara på den säkra sidan iallafall. Aldrig mera teststickor!!!
Nu är det väl bara att vänta på att karet blir fritt från nitriter och att malarna börjar leka igen...

Annons