Första akvariet. 120l sällskap.

#1 - 2 augusti 2009 11:56
Här har jag tänkt skriva om mitt första akvarie.

--------------------------------------------------------------------
Ett 84l akvarium med fiskarna:

1 röd Kampfisk
2 Black Molly (Följde med ett yngel)
2 White Molly
10 Kardinaltetror
1 L-mal L134

---------------------------------------------------------------------

Jag var iväg igår och köpte tre växter och grus, men ska köpa till mer växter, lite stenar och en rot på tisdag. Så då passar det bra att köpa in några Mollys lagom till helgen.

Efter lite eftertanke bestämde jag mig för att köpa ett nytt akvarium. Pumpen och lysrampen var rätt gammalt på det andra så jag tyckte att ska jag ändå lägga ut en massa pengar så gör jag det hellre på ett nytt akvarium.

Idag har jag inrett det. Jag började med att tvätta sanden med vatten och när den var på plats satte jag dit de tre växterna jag köpt, en rot och en sten. Det ska till en sten till, men den måste kokas först. Sist hade jag i Stress Zyme och Stress coat.
#2 - 3 augusti 2009 12:29
Hmm...om du inte redan gjort det, läs på om akvarieuppstart. Det finns både bra artiklar och trådar om det härinne och på andra siter. Då undviker du risken för en senare massdöd. Skall bli kul att få se bilder sedan! :)
#3 - 3 augusti 2009 12:55
Det tror jag blir fint vad är det för växter och villken färg har gruset vilken storlek?
#4 - 3 augusti 2009 18:10
Tror växterna heter Kabomba, vad den andra heter vet jag inte och har inte lyckats hitta den på nätet. Gruset är svart och heter Merkur. Det är 3-5mm. Planen är att spara till en BTN slimline bakgrund senare. Tror det kommer passa bra till den mörka sanden.
#5 - 4 augusti 2009 05:37
Så, nu är det bara fiskarna som saknas.

#6 - 4 augusti 2009 09:04
Ojsan. Cabomba är några av de svåraste växter som finns om de skall trivas. De behöver MYCKET ljus, och gärna koldioxid och gödning också. Limnophila är betydligt enklare och nästan lika fina, tycker jag.

Växten till vänster tror jag är en krukväxt som egentligen inte trivs under vatten längre tider - de är sumpväxter som klarar viss tid, men inte för evigt.
#7 - 4 augusti 2009 09:16
Jag tycker att du gott kan plantera i lite fler växter. Limnophila som Jens A. föreslår tror jag kommer se väldigt snygg ut mot ditt svarta grus. Växer fort gör den också vilket är väldigt bra i ett nystartat akvarium. :)

Lycka till!
#8 - 4 augusti 2009 10:29
Alltså jag vet inte om det är den där kabomba, tyckte den liknade den när jag sökte på internet. Men det kan mycket väl vara nån helt annan växt.

Nåväl uppdaterar lite. Det blev visst inte alls som jag tänkt från början. När jag läst en massor här på forumet och andra sidor på nätet, kände jag att ciklider nog är lite roligare fiskar än mollys.

Så idag har 2 Golden och 2 Demasoni flyttat in, då jag läst att de ska vara "nybörjarciklider".
Jag köpte till en massa stenar så de har grottor att gömma sig i och nu håller de på förfullt att leta var de ska bo. Det ska till en rot till också sedan har de gömställen så det räcker och blir över hoppas jag.

Bilder:

#9 - 31 augusti 2009 16:55
Jag har lyckats få byta mina ciklider, som egentligen behövde ett större akvarium och fler kompisar, mot de fiskar jag tänkte ha från början. Varför lär man sig aldrig att göra så man tänkte först.

Så nu har jag svarta och vita mollys, en kampfisk, kardinaltetror och en jättefin L-mal jag tyvärr inte vet nummret på. Den är gul med svarta ränder och kostade 385:- Men det är den värd!

Ska försöka lägga upp lite bilder snart.
#10 - 1 september 2009 05:20
Bilder. Inte så bra men måste skaffa en digitalkamera.

Kampfisken:

Kardinaltetrorna:

Två Mollys och L-malen som gömmer sig i grottan.
#11 - 3 september 2009 12:12
Den L-malen ser megasnygg ut! :p

Annons