Jag tycker det är lite onödigt att byta så mycket vatten, eftersom du då för bort ganska många nyttiga bakterier i vattnet... Kanske 25% per dag och hälla i bakteriekultur (anser fortfarande att Nitrivec, i gul flaska med rött lock, är bäst). Man kan överdosera kulturen som sagt, det gör inget.
Nitritnivåerna BÖR inte gå upp till skadliga höga nivåer när du har så få fiskar! Det är det som är det fina i kråksången: Har man få fiskar klarar man det hela utan att nivån blir skadlig. Jag skulle ha matat pyttelite varannan dag i någon vecka, samt haft i bakteriekultur... Inte bytt vatten varje dag, utan kanske lite var tredje dag. Då går det fortare för antalet nyttigabakterier att öka, har jag fått för mig.
Det viktiga när nivån är på väg upp är bara att man inte matar för mycket, och gärna att man har i bakteriekultur. Men med så få fiskar som du har ska man inte ens behöva någon bakteriekultur egentligen, så det är för att vara extra säker!
Är det dropptest eller stickor du mäter med? Stickor är inte särskilt tillförlitliga utan det är dropptest man bör använda.
Det är viktigt att ha 10 st av samma art pansarmalar, har man olika brukar de inte stimma ihop, det har jag upptäckt när jag köpte fler av en annan art en gång. De funkade inte ihop med de jag hade, så jag lämnade tillbaka dem.
Ordet "mal" är en oerhört stor grupp fiskar, varav de flesta är bottenlevande. Det finns en massa olika släkten och arter inom malsläktet. Pansarmalar äter små kräftdjur i den finkorniga sanden/dyn i det vilda. De bökar i sanden och "silar" i sig maten, sanden brukar spruta ut genom gälarna :)
Av de malar som har sugmun som de raspar i sig växtmaterial och alger med, så blir vissa 70 cm och vissa 10 cm... Viktigt att välja rätt art. Men jag tycker ancistrusmalar är jättehäftiga:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1
(Bilden är lite konstig tycker jag, de är finare i verkligheten)
De finns ofta som riktigt små på 2-3 cm i djuraffären, blir max 13 cm. Hanen får taggar på nosen när han blir äldre (skäggmunsmal kallas de på svenska ibland). De bildar par och hanarna brukar bråka så enklast är att ha en hane. De ligger på en mörk plats på dagen men kommer fram på kvällen.
Pansarmalar behöver sjunkande tabletter som innehåller kött. Ancistrus behöver sjunkande tabletter som innehåller mycket växtdelar. Men båda sorters tabletter innehåller oftast fiskmjöl, räkor, osv... Och de gillar att äta av varandras tabletter också. Men viktigt att ancistrusen får i sig mycket grönt. :)