Första akvariet, fisk tips och inredning.

#1 - 20 oktober 2009 12:41
Tjena!

Imorgon så kommer mitt första akvarium hem, det är på 400L med innerpump (kommer ev. införskaffa en ny ytterpump)

Jag har funderat lite på vad jag ska ha för fiskar men alla har ju olika beteenden vid lek och vanligt så alla passar ju inte. Jag skulle gärna vilja ha ett "färgglatt" akvarium med några räkor om det nu passar in. Jag tänkte börja med att höra vad för typ av fiskar som passar ihop med varandra eftersom växterna kommer ju köpas efter vad fiskarna behöver osv (mycket/lite växter etc).

Neontetra eller vilken tetra är en fisk jag helst vill undvika då jag inte finner något intressant hos dom men svärdbärare eller liknande fiskar skulle kanske passa bra som dom första invånarna i akvariet.

Hoppas jag kan få några bra rekommendationer,

Hälsningar,
André
#2 - 20 oktober 2009 13:17
kanske några diskus?
#3 - 20 oktober 2009 13:49
Jo diskus skulle jag kunna tänka mig i framtiden men inte som första fiskar. Är det stimfiskar? och hur lämpar dom sig till en nybörjare? jag har hört att dom är relativt "svåra" att ta hand om.

Hälsningar,

André
#4 - 20 oktober 2009 14:04
rasborer är vackra stimfiskar fast du kanske menade dom också när du skrev tetra. :(
#5 - 20 oktober 2009 14:07
Jo du har rätt att de är ju inte presis lätta att ta hand om, så kanske nå mindre firrar som gurami, Det finns en hel del lättskötta ciklider också, kanske några pansarmalar också dä är roliga, och kanske någon L-mal :) jag har Guldbarber i min 200L de är en rolig och snäll stimmfisk.

se om du kan köpa en fin rot, de är altid vackert att ha i akvarium,
#6 - 20 oktober 2009 14:09
panda pansarmalar är jätte söta.
marmorgurami har vi och dom är vackra och trevliga fiskar tycker jag.
fjärilsciklid är ju en färgglad fisk.
#7 - 20 oktober 2009 14:14
Ciklider är ett intressant släkte annars och det finns många arter som även passar nybörjare :)

Edit: Hoppsan, det var visst några som hann skriva före mig :p
#8 - 20 oktober 2009 16:21
Jag kommer åka förbi våran lokala djuraffär imorgon och kolla på inredningsmaterial och växter då hinner jag även kolla vad det finns som dom har att erbjuda. Jag kommer ihåg en fisk, som jag tyckte såg intressant ut, som heter Svärdbärare (kan inte det latinska namnet) hur är dom som fiskar, jag antar att det är en stimfisk men kanske inte så många i ett stim som med dom olika tetrorna.

Tack för alla svar,

André
#9 - 20 oktober 2009 16:31
här är lite kort info om svärdbärare http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=37&SOK=1
#10 - 20 oktober 2009 16:50
Naturligtvis måste man som frälst slå ett slag för regnbågsfisken! Tacksam, vänlig, livlig, färgglad och (enligt min erfarenhet) både tålig och lätt att få till lek. Den stimmar dessutom mycket trevligt och låter dig leka runt med växterna utan att störa eller störas.
Kanske är den svår att kombinera med väldigt stillsamma fiskar och kräver rätt bra sprutt på vattnet, men annars? Bara positivt.

Skitkul att börja med en sådan rymlig burk!
#11 - 20 oktober 2009 17:44
Svärdbäraren är ingen stimfisk så vitt jag vet, men grupplevande fisk. De föder massor med yngel så räkna med att öka befolkningen i akvariumet snabbt, om du inte senare skaffar fiskar som äter upp ynglen (t.ex. större tetror eller några ciklider).

Man ska alltid skaffa endast några få hanar, om man köper svärdbärare, eftersom de hela tiden jagar honorna. En hanne på fem honor skulle jag ha valt. Kanske är en hane och fem honor bra fiskar att börja med.

I så fall bör du ha dessa fiskar i akvariumet en månad innan du köper fler fiskar, eftersom det då byggs upp nyttiga bakterier i filtret, som annars inte hinner med om man köper för många fiskar på en gång. Finns det för lite bakterier i filtret så kan det bildas för höga halter av ämnet nitrit, så att fiskarna dör.

Jag skulle ha valt ett stim med kilfläcksrasbora, det är fina fiskar som bildar fina stim! till detta kanske några vackra ciklider. Och välj finkornig sand, så att du kan ha ett stim med runt 10 pansarmalar (corydoras) av samma art, de är så söta när de bökar runt nere på botten!

Sök här på zoopet på artbeskrivningarna om sötvattensfiskar så hittar du mycket bra info.

Men som sagt, köp bara några få fiskar till att börja med. Lycka till! :)
#12 - 20 oktober 2009 20:07
Tack för alla svar och tack för ditt långa svar toccata!

Tack för informationen när det gäller svärbäraren, ska även höra med dom på djuraffären vad dom kan rekommendera. När det gäller kilfläcksrasbora så verkar det inte som en fisk jag skulle kunna tänka mig att ha i akvariet, som kanske är roligare än vad dom ser ut att vara men just nu så kan jag inte säga att jag skulle vilja ha dom.

Hur är det med ett stim pansarmalar mot ett par större malar? jämnar det ut sig eller?

Jag har läst på en hel del den senaste månaden när det gäller att starta ett nytt akvarium så jag är inte "helt" okunnig så att säga.

När det gäller storleken på akvariet, mitt är ju 400L (150x50x50 *cm*) hur många fiskar skulle jag kunna tänkas ha och fortfarande ge dom bra med plats i akvariet? Jag vet att dom har alla olika behov och det är svårt att säga när jag inte vet vilka arter som ska bo där men ett ungefär kanske skulle kunna ges.
#13 - 20 oktober 2009 20:14
Det är svårt att säga hur många du kan ha, men var noga med att välja fiskar som rör sig i lite olika skikt, det är ju roligare.

Pansarmalar äter matrester och kräftdjursbaserade fodertabletter, de är köttätare och äter i naturen små kräftdjur i sanden. Så därför är det väldigt bra att komplettera pansarmalar med någon art av algätande mal, till exempel Ancistrus som är tålig och blir cirka 12 cm. (Nattaktiv, behöver grottor och extra algtabletter).

Det finns även andra algätande malar som är olika typer av Pleco, till exempel. Vissa av dessa blir väldigt stora och det är noga att man köper rätt art som inte blir för stor. Men de är väldigt fina :)

Kort sagt: Det brukar vara fint med någon stimfisk, någon färglad fisk som bildar par (till exempel ciklider), som man då kan ha två av, hane och hona.. Och eventuellt någon grupplevande fisk, av typen svärdbärare, om man tycker det är roligt.

Så att man inte köper för många fiskar med liknande levnadssätt, då konkurrerar de ju om samma platser i akvariet.

Sen tycker jag det är väääldigt fint med mycket växter. Det är växter som gör stämningen i akvariet! Så snåla inte med växterna, det är mitt tips.

Tyvärr säljer djuraffärer (utan att veta om det!) många växter som egentligen är sumpväxter och inte hör hemma i akvarium.. De brukar ha styva blad som fortsätter att ha samma form när man tar upp dem ur vattnet.

Ett undantag är Anubias, som är en väldigt tålig växt som jag tycker är bra att ha någonstans i akvariet. De har styva blad även ovanför vattnet. Det finns låga sorter av anubias som heter Anubias nana, som går att ha i förgrunden i akvariet.

Hoppas du hittar några fiskar du fastnar för :)

Själv har jag platy (liknar svärdbärare men utan svärd!), endast honor för jag tycker det är jobbigt att se när de blir jagade hela tiden. Har även ett stim med neontetror och ett ancistrus-par. I ett annat akvarium kilfläcksrasbora, pansarmalar och kuhli-ålar. Bilder på akvarierna finns på min profil. Men smaken är ju olika! Alla måste hitta sina favoriter.
#14 - 20 oktober 2009 20:21
Tack för alla tips toccata, igen!

Ja, att välja fiskar lär nog bli det svåraste att göra faktiskt. Måste ta och anteckna ner vilka fiskar jag tycker är intressanta och se ifall dom passar ihop med varandra.

Hur är det att kombinera fiskar och räkor i ett akvarium? Är det någon bra idé eller ska jag strunta i det direkt?

Uppdatering: Nu har jag flyttat in det nya akvariet, med mycket kraft och lite svärande så fick vi in den i rummet. Den är nästan FÖR stor, gigantisk och den är "bara på 400L" nu är det dags att göra rent det och göra i ordning det.
#15 - 21 oktober 2009 19:16
Idag var jag i djuraffären och köpte lite finkornig sand (0.4mm - 0.8mm) jag har läst att det kan var ett problem för vissa växter, är det ett problem att ha så finkornigt eller måste jag tillbaka och skaffa en större storlek på sanden/gruset? Jag tror nog att jag kommer behöva mixa in för att jag skaffade bara 50KG sand till mitt 400L akvarium.

Så frågan är, kommer växterna trivas mindre med denna storlek av grus/sand eller borde jag skaffa tjockare?

Uppdatering:

Växterna har nu blivit planterade, blev totalt 7 växter idag. Nu är mitt nästa problem belysningen. Jag har för närvarande 2 T8 lysrörs platser in min ramp och bara en är upptagen av en T8 36W 10 000K lysrör. Jag pratade med han i affären och tydligen så behöver jag väldigt mycket mer ljus än det jag har pga att mitt akvarium är 400L stort (han sa något om 1W per liter). Kommer förmodligen byta ut lysröret jag har mot ett med mer Watt (har hittat T8 med 50W) och köpa en till så att jag har två. Andra tips på vad jag kan göra för att få bättre ljus för växterna?

Tack
#16 - 22 oktober 2009 21:29
Skulle gärna behöva lite svar och tips till mina två senaste inlägg,

tack på förhand ni som hjälper!
#17 - 22 oktober 2009 22:34
Jag som ljusdesigner ser med stort tvivel till rådet att ha 1W per liter vatten. Dels tror jag det är rimligare med 1W per 10 Liter vatten, Dels så är rådet idiotiskt från början, då det enbart funkar om man har lysrör.

Watt är ett mått på elektrisk effekt - inte på mängd ljus. Rådet borde istället gälla antal lumen per liter. Om vi som exempel tar Philips TL-D 58W Aquarelle SLV (länk, T8-lysrör för akvarier) så behöver du knappt 8 lysrör för att få 400W för 400L. Ett av dessa lysrör ger ett ljusflöde på 3800 lumen (en vanlig 60w glödlampa ger 600lm) så åtta stycken ger ifrån sig ett ljusflöde på 8x3800=30400 lumen! Det är ungefär det jag använder om jag vill belysa ett klassrum på ca 6x6 meter.

Går man bara efter affärens råd så kanske någon får för sig att använda glödlampor istället. Säg att man då vill ha ett jämnt ljus och använder sig av 8 st 60W glödlampor. 8x600= 4800 lumen, alltså lite mer än ett av de tidigare lysören. Och i mitt tycke, lite mer rimligt.

Sorry, men jag blir så irriterad på butikers okunnighet vad det gäller ljus. :P Gå inte på allt de säger! Men tillbaka till din fråga: Jag tror att fyra lysrör räcker gott och väl till ditt akvarium, men jag tror inte du behöver köra på 50W då. 36W per lysrör räcker nog. Tyvärr har jag aldrig haft ett så stor akvarium, så jag kan inte svara säkert (förrutom på det jag redan gått igenom ovan ;) ) utan jag rekommenderar dig att pröva dig fram. Sparar du bara kvittona så bör du ju kunna lämna tillbaka armaturer och lysrör som inte behövs. Jag har även hört att växter vill ha ett varmvitt ljus (låg Kelvingrad), men att fiskar ser vackrare ut i Kallvitt. Sätt då ett av varje i rampen, så har du både och!

Här finns lite inspiration: http://saurama.aqua-web.org/index.htm
Denna länk ligger redan här på forumet någonstans. Personen i fråga har testat en massa olika lysrör och ibland även blandat olika ljusfärger.
#18 - 23 oktober 2009 07:55
Tack så mycket för din input Cyberlizard, väldigt hjälpsamt. Jag hörde lite om reflektorer att det kan bidra att ge mer ljus (genom att reflektera) är det något som skulle ge mer för pengarna eller bör jag sattsa på ett par nya och bättre lysrör?

Du skrev också att växterna vill ha låg K grad, lysröret jag har nu är på 10 000K och vad jag har sätt är det rätt standard och har svårt att hitta mindre. Vad är en rimlig nivå att ha för växterna?

Tack igen!
#19 - 23 oktober 2009 10:55
Reflektorer kan helt klart vara värt pengarna, då de, precis som du säger, reflekterar tillbaka det ljus som går åt fel håll (dvs inte ner i akvariet). Men de GER inte mer ljus... ;)

Det är inte svårt att hitta varmvita lysrör, de är de vanligaste på marknaden. Vill man ha lysrör för akvarium så brukar de ha ett par sorter i djur/akvariebutiker. Ibland kallas de för "Plant tubes" eller liknande. Din lokale handlare kan garanterat ta hem sådana annars. Varför högre Kelvingrader är vanligt i akvarier är för att de tar fram färgerna hos många fiskar. Fiskarna bryr sig inte så mycket om ljuset egentligen, och klarar sig alldeles utmärkt med det ljus som finns i rummet. Det är för vår skull vi belyser dem. Växter däremot behöver ljus av vissa våglängder för att växa "som vi vill", dvs tätt, lummigt och tjockt. Då ska tydligen ett gulare (lägre färgtemperatur) ljus vara bäst. Exakt vilken färgtemperatur som är bäst kan jag inte svara på, men jag gissar på runt 2700K-3000K ungefär. Jag tror däremor att den spektrala fördelningen är viktigare, dvs vilka delar av det "synliga" spektrumet som lysröret använder. Men jag vet inte vilken "Peak" det är som påverkar växterna mest.

På lysrör finns oftast numera en tresiffrig kod som berättar dels vilken färgåtergivningsförmåga, dels färgtemperatur den har. Vanligast är att det står något mellan 827-965, men det finns många olika. Den första siffran står för Ra-värde (färgåtergivningsförmåga). Åtta betyder då att det är +80%, och nio +90%. De två sista står för färgtemp, så 27=2700K och 65=6500K. Vad det står över 10000K minns jag inte.

Jag har däremot haft stora problem att hitta ljuskällor över 3000K i den vanliga handeln... :D (Visserligen lågenergilampor, men ändå)
#20 - 23 oktober 2009 11:02
Ah, menade det du skrev med reflektorer men skrev det lite dummt :p

Kikade lite på mitt lysrör och det står "F36W / 174 - T8" och sedan under står det "10000K" Så dom där "xxx-xxx" siffrorna hittade jag inte på mitt lysrör.

Jag ska åka till djuraffären och inhandla en rot och lite mer växter, ska kolla efter ett par nya lysrör, ska hålla koll på mindre K nivåer på en av dom nya iallafall.

Hittade ett lysrör på clas ohlson, 36W med 3325 Lumen och 840 som färgkod vilket bör vara 80% med 4000 K eller har jag fel?

Tack för all tips och info!
#21 - 23 oktober 2009 13:11
Ett hett tips när det gäller fiskval är att inte lita så mycket på vad dom säger i affären. Många nybörjare har fått problem för att dom litat blint på personal som antingen är okunnig eller bara vill sälja. Därmed inte sagt att det inte finns kunnig och bra personal också :)

När det gäller sanden finns det olika bud. Jag kör på fin blästersand med lite grövre inblandat för att jag gillar hur det ser ut och mina Vallisneria (som är de ända växter jag har planterade i sanden) växer så det knakar. Jag har Malaysiska sandsnäckor som bökar runt i sanden så att den inte riskerar att bli för kompakt.
#22 - 23 oktober 2009 14:12
Jo, jag har alltid det i baktanken att dom vill först och främst sälja än att hjälp kunden, man ska ju aldrig lita blint på någon. Hur som helst, det blev 2 nya lysrör, 4 nya växter och en mangrov rot. Lysrören jag har nu lägger min lumen på runt 5000+ vilket är bättre än det jag hade för.

Tänkte också kolla, mitt akvarium är på 400L (vad jag vet) med måtten 150x50x50. Men när jag har fyllt akvariet så verkar, enligt mina anteckningar när det gäller hur många hinkar, bara komma upp i runt 300L. What gives?

Jag kommer ladda upp lite bilder när pumpen och sådant är fixat samt att grumligheten i vattnet har lagt sig. Hoppas grumligheten är på mitt "Happy-Life" beredningsmedel och inte sanden som jag spenderade nästan en hel dag att tvätta.

Tack för svaren :>
#23 - 23 oktober 2009 20:24
150*50*50 ger mig 375 liter när vi strukit nollor? där har du 25 liter, sen kan vi gissa att du inte fyllde upp till ytspänning, det varierar hur man anger måtten men ofta är det yttermåtten som anges dvs akvariet är 50 cm högt, säg att du lämnar 5 cm, då är vi nere i 340 liter. Sen slänger vi i massa sand och rötter och pumpar å prylar så kan vi nog ta resten därifrån och landa på exakt 300 liter med ett 5 cm sandlager.

Kände att det där va en fråga jag kunde svara på :D
#24 - 23 oktober 2009 20:32
Ah, anade att det var något sådant. Nu blev jag lite ledsen. Tyvärr blir det ju aldrig en effektivt "400L" kar men nästan 100L mindre är fan mycket. Känns som jag får ge upp en del planer etc.

*ledsen*

Tack för infon iallafall.

Uppdatering: Nu är akvariet fyllt med 385L vatten enligt mina beräkningar och filter etc är på plats. Förhoppningsvis nu så börjar mina växter växa och grumligheten börjar försvinna. Hur är det med att använda ett medel för att "kickstarta" dom goda bakterierna i ett filter om filtret redan har startats utan dom? Är det okej att bara stänga av och hälla i?

Bilder kommer läggas upp när grumligheten har lagt sig :)
#25 - 24 oktober 2009 15:42
Som jag skrev i min "uppdatering" i min tidigare inlägg så är allt i akvariet igång nu. Hur länge bör jag vänta på att akvariet ska vara "klart" för att ha 1-2 fiskar med bakteriepreparat och utan? Min flickvän och jag väntade runt 2 veckor sist vi startade vårat 120L akvarium, gäller liknande här eller är 2 veckor mer än nog? (dvs räcker 1 vecka?).

Tack.
#26 - 25 oktober 2009 06:56
Du kan släppa i fiskarna direkt, så länge det inte flyger omkring en massa grumlig sand. Först när du släpper i fiskarna börjar det bildas skit som bakterierna lever av. Det går alltså inte att "få igång" ett akvariums nyttobakterier utan fiskar (jo, med fiskmat men det är en annan metod).

Kort sagt: Är pumpen igång, vattnet någotsånär klart, växterna planterade, så släpp i några fiskar med en gång :)

Så länge du startar väldigt långsamt med 1-2 fiskar behövs egentligen inget bakteriepreparat, men det skadar ju inte att låta lite Nitrivec eller liknande sugas in i pumpen.

Men öser man i för mycket nyttobakterier med endast 1-2 fiskar är det inte säkert att alla nyttobakterier har något att leva av. Men det skadar inte som sagt, jag skulle ha haft i bakteriepreparat, helst låta det sugas in i pumpen. Men det är meningslöst att ha i det innan fiskarna kommer i :)
#27 - 25 oktober 2009 08:56
Jasså? Men hur blir det med nitrit peaken och sådant? Såklart kommer jag nog köpa något bakterimedel för att vara på den mer säkra sidan, ska man hälla i det direkt i filtret (har ett ytterfilter)? Och att mata i ett nystartat akvarium då? vi har alltid matat från dag 1, när en fisk har blivit bosatt, men väldigt sparsamt. Vissa butiker säger ju att man ska vänta 3 dagar innan man ger någon mat, vad är poängen med det?

Isåfall så kanske jag ska ta en titt på att ev. skaffa hem 2 fiskar idag då. Blir ev. 2 svärdbärare då jag tycker dom är väldigt snygga och intressanta.

Uppdatering: Här kommer lite bilder tagna av min iphone, tyvärr så har jag ingen tillgång till en bättre kamera just nu :(

Bild1: http://i36.tinypic.com/5aeyhw.jpg
Bild2: http://i34.tinypic.com/sxljxz.jpg
Bild3: http://i34.tinypic.com/2vx5auu.jpg
Bild4: http://i35.tinypic.com/24qmjau.jpg
Bild5: http://i35.tinypic.com/2z9i6tt.jpg


Kritik motas gärna, ska handla fler växter ni som tycker att det är för få fyi :)
#28 - 25 oktober 2009 14:28
Dom första fiskarna har landat i akvariet. Det är 4 stycken segelfens molly's 3 honor och 1 hane. Dom verkar alla trivas bra förutom en hona som håller sig till ytan väldigt mycket. Det kanske är en stressfaktor, får hoppas att hon börjar simma lite mer som de andra 3.

Uppdatering: alla verkar må bra nu, förutom alla verkar vara beroende av att gå upp till ytan ibland för att hämta luft och ibland bara simma längs toppen av akvariet. Är det något som är fel eller ska jag låta allt vara så får dom lite mer tid på sig? Min pump är på full hastighet och jag använder ett utstrålarrör som är satt lite över ytan för att syresätta vattnet. pH är mellan 6-7.5 och nitrit är på <0.01 - 0.02

Tack för ev. tips.
#29 - 25 oktober 2009 16:46
Lite nitrit bildas alltid, men har man tillräckligt få fiskar/ mycket bakterier i filtret så omvandlas det snart till näringsämnen. Det man vill undvika är att få skadligt höga halter av nitrit, men det kommer gå bra med dina fyra fiskar i ett 300-liters, det är jag säker på. Mata mycket sparsamt, pyttelite, de första veckorna så går det nog bra.

Hoppas du inte tänkt ha molly OCH svärdbärare, för de har i princip samma beteende och båda föder många yngel. Så det räcker med en art av molly, guppy, platy och svärdbärare (så kallade "levandefödare"). Jag anser att molly är lite känsligare än svärdbärare, för bland annat vitaprick-sjukan. Men har man fått tag i friska fiskar från en bra affär ska det inte vara någon fara, så länge man håller bra vattenkvalitet.

Jag har aldrig haft ytterfilter... Men tillsätt nyttobakterierna vid insuget till filtret, så sugs de in där. Fortsätter du att mata sparsamt (första veckan kanske varannan dag) så tror jag inte att du får problem med nitrit i ditt stora akvarium. Men nu får du vänta minst 3 veckor innan du köper fler fiskar. :)
#30 - 25 oktober 2009 16:55
Nejdå, jag ska bara ha en art av sk levandfödare som du sa. Anledningen att det blev molly's istället för svärdbärare är att alla dom hade led att vitapricksjukan så det var ju ingen idé att ta hem sjuka fiskar.

Jag hade tyvärr inte nog med pengar idag för att köpa allt jag ville så jag måste gå och köpa nitrivec eller liknande imorgon men ska man verkligen hälla det i vattnet? Har för mig att man skulle hälla det direkt i filtret men det spelar väll säkert ingen roll.

Tänkte också höra med själva "ut röret" i akvariet. Just nu har jag ett utströmmarrör monterat där vattnet kommer ut ur massor med små hål lite ovanför vattenytan. I manualen stog det att det inte var att föredra och att man istället skulle ha bara vanliga "hålet" eller ett brett rör så att det sprids mycket mer. Vad är att föredra för bäst flöde/syresättning etc? Verkar som mina fiskar går upp till ytan väldigt mycket för luft och dom har alla röda gälar (fiskarna har färgen gul).

Tack för svaret och infon Toccata
#31 - 25 oktober 2009 17:31
Så länge du inte häller det i ett torrt filter, utan ett filter som är igång/blött, så visst kan du hälla det i filtret! Men jag har aldrig haft ytterfilter så jag pytsar ner det i vattnet så att det sugs in i filtret.

Var bor du? Att de har röda gälar kan vara att de inte gillar något i kranvattnet, men det kan också vara så att gälarna ser röda ut för att fiskarna är bleka, vilket de blir av stress när de kommit i ett nytt akvarium. Tog du det lugnt när du köpt dem och lät dem vänja sig med vattnet lite i taget i påsen? De lugnar sig säkert.

Vad gäller röret så är jag osäker då jag aldrig haft ytterfilter. Det är bra att ha ett strilrör som du har, eftersom om man bara har ett vanligt öppet rör blir det väldigt kraftigt flöde för fiskarna. Men röret ska inte vara ovanför ytan utan hellre 0,5 cm under vattenytan så att ytan rör sig så mycket som möjligt, om jag fattat det rätt. Du ska kunna känna att det är en rejäl vattenström framför pumpen. Om du släpper en liten bit av ett blad framför pumpen ska det röra sig iväg, sen neråt och tillbaka till pumpen till slut.

Att fiskarna står mycket uppe vid ytan i början behöver inte betyda att det är något fel på dem eller att de har syrebrist. Men visst är det viktigt att ha bra flöde på vattenytan.

Hur många timmar har du ljuset på? De brukar bli lugnare när det är släckt sen :)

Var bor du, och vilket kranvatten har du? Det avgör lite om man behöver ha vattenberedningsmedel eller ej, eller om det finns några andra problem med vattnet. Stockholmsvattnet är bra tycker jag det verkar som.
#32 - 25 oktober 2009 17:58
Filtret blev blött av kranvatten innan det sattes i bruk som manualen sa att man skulle göra. Jag bor i stockholm, sundbyberg för att vara mer exakt och enligt vad mitt vattenverk sa så använder dom klor i vårat vatten så jag har använt beredningsmedlet "Happy-life" enligt instruktioner till alla mina liter i akvariet.

Innan jag släppte ut dom från påsen fick de först ligga i 15min, sedan så fyllde jag på med 1DL vatten varje 5 minuter i 30min så totalt så var dom i påsen 45min. Sedan tog jag påsen, hällde vattnet igenom en håv i en hink och håvade in dom då jag inte ville blanda affärens vatten med mitt.

Strilrör, eller utströmmarrör enligt manualen använder jag just nu och det sitter ovanför ytan för det är den ända sitsen då jag ser att luftbubblor (väldigt små men många) kommer ner under vattnet. Jag kan sänka den med ett tilläggs rör men då kommer det under vattnet så alternativt så kan jag bara höja vattenytan med 10L. Nu så ligger pumpen på 100% så det blir redigt med flöde men bubblorna håller i sig bara runt 50% av akvariets längd sen så försvinner dom upp till ytan.

Ljuset är på 10 timmar av dagen, på klockan 10 på morgonen och av klockan 20 på kvällen.

Jag är bara väldigt orolig då det verkar inte som vanligt beteende att kippa efter luft 70% av tiden så det är därför det får mig att tänka att det är något med syret. Hanen verkar dock inte ha några problem utan det är mest honorna som simmar upp och tar luft.

Jag ringde min lokala zoobutik innan de stängde och de sa att röret ska vara UNDER ytan för att ge rörelse av vattenytan men hur blir det syresatt då om vattnet inte ens kommer i kontakt med syre?

Ush, jag är så orolig :(
#33 - 25 oktober 2009 18:58
Nu har en av mina Segelfens mollys börjat gömma sig bland växter och mina vrak samt ligga väldigt stilla vid botten och bara röra sig väldigt lite. Kan detta vara ett tecken på att hon ska föda? hon ser inte värst dräktig ut men man vet ju aldrig. Alla andra 3 fiskar är väldigt aktiva.

Om hon föder, hur ska jag göra med yngeln då? Eftersom dom är inte ens 24h gamla i akvariet så man ska ju inte ge dom någon mat innan 2-3 dagar har gått.

För övrigt så verkar syresättningen vara mer okej nu, dom simmar bara upp till ytan någon gång (vilket jag antar är normalt) och själva "ut" röret sitter 75% ovanför ytan.

PANIK!:

Alla fiskar är uppe vid ytan och försöker få luft. Jag förstår inte vad som är fel, alla värden är normala, temperaturen är bra men det är syresättningen som är helt rubbad! Jag måste få ett snabbt svar hur jag kan åtgärda det, hur ska jag sätta utblåsröret, ska det vara röret med hål eller bara vanliga "hål" röret? ska det vara under ytan eller ovanför? etc JAG och mina fiskar behöver hjälp!!

Tack på förhand till snabba svar!
#34 - 26 oktober 2009 07:04
Det behöver inte bli luftbubblor i vattnet för att syre ska komma ner! Syre tas ner från luften när vattnet passerar luften ovanför, när det rör sig på ytan. Sänk alltså ner röret så att den mesta cirkulationen kommer på ytan och iväg från pumpen. Luftbubblor behöver inte synas, bara du känner en vattenström.

Det behöver inte vara syrebrist som gör att de kippar vid ytan! Det kan vara något annat i vattnet som stör dem. Vanligt klor brukar inte vålla några problem, eftersom det går att vädra ut ur vattnet. Plaskar man runt i hinken försvinner det, samt efter några dagar i akvariet.

Jag bor i Akalla och har tidigare bott i Solna och använder AquaSafe (gul flaska) i mina akvarier, men jag tar mindre än det står att man ska göra (typ en halv tesked) eftersom dessa vattenpreparat är tillverkade för länder som har extremt fiskovänligt vatten jämfört med Sverige. Hursomhelst så tror jag inte det är kranvattnet det är fel på! Och du vande dem med vattnet på ett bra sätt.

Strilröret är för att bromsa vattenflödet. Du kan prova att ta bort det och se vilken cirkulation det blir då, det viktiga är att ytan rör sig, som sagt, bubblor är ej viktiga!

Tycker du flödet blir för starkt med vanliga röret så sätt på strilröret, bara ytan fortsätter röra sig så mycket som möjligt. Rör sig ytan mycket och du känner en stark vattenström så KAN fiskarna inte få syrebrist, så som jag fattar det.

Fortsätter ditt problem, så beskriv kortfattat allt som du gjort i en annan tråd under "sjukdomar" eller bara en ny tråd med nytt ämnei detta forum så får du säkert fler svar! Är det inte syrebrist så kan det i värsta fall vara något av det du har i akvariet som utsöndrar något farligt. Men det såg inte ut som om du har något som skulle kunna vara ett problem.

Du kan också hälla i salt i akvariet för att skydda fiskarna. Sök på forumet om hur mycket det är man ska hälla i. Tror det är 1dl per 100 liter vatten, men man kan ju börja med lite mindre. Men sök för säkerhets skull.
#35 - 26 oktober 2009 08:05
Just nu så använder jag strilröret som är monterat med en viss vinkel uppåt så att den ska ge vågor längs vattenytan, jag antar att det räcker eller måste strålarna komma ovanför ytan?

Jag försöker få ytvattenrörelsen att fördelas så mycket som möjligt längs hela akvariet så att vågorna når ända bort och det gör, vad jag har set, strilröret bäst hos mig iallafall, det är ju därför jag använder det. Igår så höll jag på att byta rör samt bytte vatten (70L) så det stressade säkert upp fiskarna en hel del. Så ju starkare flöde på ytan = bättre eller?

Nu har det varit mörkt i snart 14 timmar för fiskarna och vad jag ser utan att tända något så dom lite mer under ytan och simmar runt men det kanske är en tidsfråga att det beteende kommer sluta.

När jag bytte vatten så la jag i en nypa salt (t.o.m mindre) per 10L vatten samt vatteberedningsmedlet enligt flaskan men det gav ingen större ändring. Jag ska försöka få någon bild på hur röret sitter och hur flödet ser ut över ytan så det blir enklare än att försöka förklara med ord.

Tack igen Toccata.
#36 - 26 oktober 2009 13:49
Gjorde precis ett KH test med hjälp av JBL's verktyg. Jag fick lägga till 5 droppar medel för att få färgen gul-orange. Vilket räknas som 5 KH på den tyska skalan. Är det den skalan vi också använder eller måste jag konvertera om den?
#37 - 26 oktober 2009 13:58
kh är ju hårdhet på vattnet, i stockholm har vi ganska mjukt vatten egentligen (dvs, inte så mycket kalk). Jag har inte gjort kh-test på mitt vatten. pH känns viktigare, om man har fiskar som vill ha lågt pH.

Byt inget mer vatten nu utan låt dem vänja sig med det som är. Jag tror som sagt att risken för nitrit-förgiftning är väldigt liten (få fiskar, sparsam matning, plus nyttobakterier tillsatt). Och rör sig vattenytan är syrebrist också inte troligt. Jag skulle tro att de försöker vänja sig med vattnet bara. Mina platy brukade också kippa luft uppe vid ytan när de släpptes i akvariet.

Jag skulle avvakta, hålla koll på nitritvärdet, och inte göra så mycket mer just nu!

Om det skulle bli några yngel så skulle jag strunta i dem. Troligen äts de upp av föräldrarna. Det kommer fler yngel, ingen mening att börja mata dessa extra mycket med risk för nedsmutsning av vattnet.
#38 - 26 oktober 2009 14:03
Nä, håller med dig Toccata. Jag fick just hem Tetra Safestart på 100ML. Nu har dom gjort det dummt att det ska vara 5ml per 6L vatten och jag som är så dålig på matte måste räkna ut hur mycket av medlet ska in på 400L.

Fiskarna i övrigt verkar betydligt mer livlia nu, dom är väldigt sällan vid ytan och när dom väl är det så är det för att dom letar efter mer mat tror jag nog, annars så brukar dom vara under ytan och snoka i sanden.

Tack.
#39 - 26 oktober 2009 14:51
Appropå vad cyberlizard skrev tidigare så stämmer det inte! 10 000 kelvin är perfekt (tex philips aquarelle) men du ska inte gå under 6500K!
2000-3000K är helt förkastligt ljus för växter!
#40 - 26 oktober 2009 14:52
jag får det till 333 ml safestart men du hade ju inte 400 liter vatten utan bara 300 liter, då blir det väl 300 delat på 6 = 50
50 gånger 5 ml = 250 ml, alltså 2,5 dl safestart

Låter mycket, men ös i litegrann i allafall. Bra att de mår bättre :)

Jag har Philips Aquarelle och är väldigt nöjd med dem :)
#41 - 26 oktober 2009 15:00
Jag försökte hitta philips Aquarelle men jag hittade inga och jag var rätt desperat efter nya lysrör så det blev 2 aqua glow men dom båda var bra för olika saker (fråga mig inte hur då dom hade samma Kelvin grad men olika lumen, kanske färspektrum?)

Jag fick faktiskt i 385L, jag hade kollat på fel papper :p så om min matte stämmer, 385/6 = 64 * 5 = 320ml

Tänkte också kolla, när det gäller ström ur röret, kan det vara för stark? Ibland så fångas mina viskar i strömmen och blir svept till andra änden av akvariet, men om jag drar ner för mycket så blir det väldigt lite vågor på ytan. Det är svårt att hitta en balans till det hela men kan strömmen vara för stark för fiskarna?
#42 - 26 oktober 2009 21:59
Har bestämt mig att göra mig av med dykarhjälmen som min mamma gav mig och införskaffa lite sten som jag ska ut och plocka från en lokalsjö imorgonbitti, sen blir det väl någon mer rot och en hel del mer växter, ska försöka hålla det så naturligt det går med mina vrak men ändå ha en hel del öppen botten för senare så planerar jag att skaffa afrikanska jättefilter räka :>
#43 - 27 oktober 2009 13:12
Ja det kan bli lite plottrigt med dekorationer av flera olika slag.
Mina fiskar kan också dras iväg med strömmen när de simmar framför pumpen.. De lär sig att undvika den värsta strömmen efter ett tag. Dessutom kommer filtret långsamt att täppas igen mer och mer så strömmen kommer att minska litegrann iallafall.

Men det ska finnas plats i akvariet där fiskarna kan simma "normalt" utan att behöva bromsa sig i strömmen hela tiden.

Kom ihåg att tvätta, borsta och helst koka länge, stenar du tar ute. I stockholm är det mycket tungmetaller i vattendragen, som rinner ner genom marken från vägar och dylikt. Jag har tagit stenar utifrån, men bara uppe i norrland.
#44 - 27 oktober 2009 13:37
Ah, ja det är ju inte så strömt vid nedre delarna av akvariet så där brukar dom kunna simma lungt utan att behöva göra några större ansträngningar. När det gäller sten så rensade jag mina i hett vatten och skrubbade av dom, sedan lät jag dom vara i ungnen i runt 30 minuter @ 125C för att ta död på det mesta, därefter sköljde jag av dom med varmt och sedan kallt vatten igen.

Fiskarna verkar älska stenarna mer än dykarhjälmen jag hade innan. Får se om jag får bakslag när det gäller tungmetaller eller dylikt, kanske borde tillsätta lite beredningsmedel eller något sådant.

Nu under förmiddagen så har min hona som har "Bosatt" sig i själva grottan av dom nya stenarna blivit väldigt "agressiv" av sig, hon flyger på alla som kommer nära och samma när det gäller hanen, när han bökar runt i sanden. Är detta normalt beteende för innan brukar dom vara väldigt fredliga mot varandra.
#45 - 27 oktober 2009 15:30
Jag vet faktiskt inte, har aldrig haft mollys, bara guppy och platy. Du får avvakta och se hur beteendet fortsätter. Inte mycket man kan göra ändå :) De brukar inte lyssna när man säger åt dem att inte bråka.. ;)

Hanar kan däremot vara aggressiva mot varann, du är säker på att de andra är honor?

När du har planterat fler växter får du börja tänka på växtnäring... Växter får oftast brist på några ämnen i vanliga sällskapsakvarium. Själv göder jag med PMDD (pulver som man blandar i tomma flaskor, med vatten, och sen doserar lite av när man gör delvattenbyte). Du kan söka i forumet och hitta mer info. Det säljs här: http://www.haack.se/pmdd/

Själv tycker jag endast naturliga dekorationer passar bäst i akvarium, men jag har gjort ett undantag och har en sönderslagen blomkruka (terracottalera) i ett av mina. I övrigt är det bara rötter och vanliga stenar. Men om du köper någon algätande nattaktiv mal senare så kommer den säkert uppskatta ditt vrak (om det finns grottor i vraket). :)
#46 - 27 oktober 2009 15:36
haha, nä fiskar är inte speciellt bra lyssnare ;) men jag är 100% säker att dom andra är honor då dom inte har ens i närheten så stor ryggfena som hanen.

Som växtnäring nu har jag ett flytande medel som heter "Happy-plant" som jag doserar varje vecka enligt flaskan. Det ska tydligen vara för växter som tar in näringen via bladen. Och sen har jag små "kulor" som jag trycker under rot växter. Fast jag antar att PMDD är att föredra, verkar finnas en hel del mer näring ifrån det vad jag har läst på den sidan du gav mig.

Jag var ute idag och plockade runt 6-7 stenar som jag nu har renat och är inne i akvariet. Det ser 100 gånger snyggare ut enligt mig än när jag hade dykarhjälmen där men vraken kommer stanna ;) det är väldigt stora och kommer vara bra gömställen för malar och andra små fiskar i framtiden.
#47 - 27 oktober 2009 16:09
För övrigt, får någon gärna förklara när/hur mycket ska tillsättas av PMDD varje dag/vecka etc. Har hittat väldigt lite information om det på haack.se/pmdd/ tyvärr.
#48 - 27 oktober 2009 20:30
åheim skrev:
Appropå vad cyberlizard skrev tidigare så stämmer det inte! 10 000 kelvin är perfekt (tex philips aquarelle) men du ska inte gå under 6500K!

2000-3000K är helt förkastligt ljus för växter!


Jag har kollat runt lite, och jag tror Åheim har rätt i generell mening. Från 6500 och uppåt är en relativt bra uppskattning. Dock är det tydligen tämligen ovidkommande hur färgtemperaturen ser ut. Det som egentligen är viktigt är den spektrala sammansättningen. Växterna behöver blått ljus för att fatta att "det är ljust", vilket sätter igång fotosyntesen (de breder ut sig). Sedan använder de rött ljus för att få energi och då växer de, som jag förstått, på längden. Ett bra växtlysrör ska alltså ha en topp i den blå delen av spektrat och en i det röda. Det är det optimala för en grön växt. Tyvärr blir det då med ett optimalt lysrör bara lila i karet...

Blä. Sådant här läser jag för ofta i skolan. Orkar inte riktigt förklara vad jag menar, men jag hittade flera sidor som förklarar det långt bättre än vad jag kan. De är, lite grovt, i intresseordning.

Källor:
http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=87&site=1
http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php/t4061.html
http://www.aquabotanic.com/lightcompare.htm
http://www.swecan.org/modules.php?name=News&file=article&sid=23
#49 - 27 oktober 2009 20:42
Så själva Kelvin graden har inte en sådan speciell betydelse förutom att den ger röret ett annat sken? medans själva "spektrumet" är det som spelar roll? eller har jag förstått dig helt fel (det kanske är tvärtom) jag ska ta och läsa igen lite av det du länkade mig :)

Jag köpte ju 2 stycken nya rör @ 40W med 18 000K och ena skulle tydligen vara bra för växter enligt förpackningen men jag såg inget spektrumschema (om det nu heter så) på någon av dom.
#50 - 27 oktober 2009 21:37
Ha ha, jag tror nog dina rör kommer funka alldeles utmärkt, Andrém! Jag orkar tyvärr inte förklara någonting just nu. Hjärnan är gröt efter ett par timmar med ljusteknikaliteter. Jag började i fel ände, och kollade upp en massa ljuskällor först. Och det är inte snabba sidor, philips är rena sirapen med sitt nya interface... :P

Det var lite lättare när jag bara googlade "akvarieväxter ljus spektrum"! :D Ibland är man allt rätt dum... :D
#51 - 27 oktober 2009 21:43
Ha ha, jag tror nog dina rör kommer funka alldeles utmärkt, Andrém! Jag orkar tyvärr inte förklara någonting just nu. Hjärnan är gröt efter ett par timmar med ljusteknikaliteter. Jag började i fel ände, och kollade upp en massa ljuskällor först. Och det är inte snabba sidor, philips är rena sirapen med sitt nya interface... :P



Det var lite lättare när jag bara googlade "akvarieväxter ljus spektrum"! :D Ibland är man allt rätt dum... :D


Haha, ingen fara tack för dina tips dock :) har gett mig en del info ^^

Förlåt om jag ställer dig en fråga nu men kan det vara så att jag har FÖR mycket ljus i mitt akvarium? (2x40W T8 rör) för några av växterna har börja bli brunaktiga, men inte hängiga, vilket jag har läst att det är ett tecken på att dom får för mycket ljus. Sen kanske det blir för mycket ljus för fiskarna ;o

Tack ännu en gång :)
#52 - 27 oktober 2009 23:59
Jag är nog rädd för att jag kan ha för lite erfarenhet för att svara på det, men det tycks mig inte omöjligt. Ju mer ljus de får desto mer näring behöver de för att underhålla fotosyntesen. Nu har du ju ett nystartat akvarium, så jag tror att du får vara beredd på lite "trial-and-error" ett tag framöver. Dina växter kanske bara inte vant sig än.

Var det detta du köpte? Hagen har en typ av rör som heter "Aqua glo" (inget w på slutet):
http://www.hagen.com/usa/aquatic/product.cfm?CAT=1&SUBCAT=112&PROD_ID=01015860020101

Lumen= Ljusflöde, det ljus som strålar ut från ett objekt.
Lux= Ljusstyrka (lumen/m^2), det ljus som träffar en punkt.

Ljusfärg= Hur "vitt" vi uppfattar att ett ljus är. Mäts i Kelvingrader. Har också med hur ljuset fördelar sig över det elektromagnetiska spektrumet 380-780 nanometer (det sk "synliga ljuset"), men är egentligen bara sant om det gäller en temperaturstrålare såsom glödlampor och halogenlampor (INTE metallhalogen!). De har en jämn spektral fördelning, dvs de sänder ut strålning från hela spektrumet, precis som solen. En urladdningslampa (i princip resten av de nu existerande ljuskällorna) sänder ut ett sk. korrelaterat spektrum. Det SER kanske vitt ut, men det är egenligen bara ett fåtal våglängder som sänds ut. Tillsammans skapar de effekten av ett "vitt" ljus. Jämför med en TV, exempelvis. Den har tre färger; rött, grönt och blått. Tillsammans kan de visa "vitt". Ju högre Kelvin, desto "blåare" ljus.
Lite grov skala från "en bok om belysning" av Lars Starby, sid 97.
2000K= Högtrycksnatrium
2500K= Glödlampa
3000K= "Varmvita" lysrör, hemlysrör
3300K= Halogenlampor
4000K= "Vita" lysrör
5000-6500= "Dagsljus/kallvitt" ljus. Ungefär som ljuset en solig sommardag.
6000-6500= Solen
10000= En riktigt kall vinterdag, med marken täckt av snö.
20000= "samma blå färg som en norrhimmel".

Färgåtergivning (på engelska "Color rendering index", CRI)= Ju färre färgavvikelser man uppfattar att en urladdningslampa har, desto bättre färgåtergivning har den. Glödlampor, solen och andra temperaturstrålare har alltid Ra 100, därför nämns det sällan om dessa.

Nattetid= den tid då jag egentligen ska sova för att kunna svara förståeligt en annan dag istället. ;) Hoppas att du får ut något vettigt av det ovanstående. Jag tror jag är för trött för det iaf... ;P

Natti (eller go'morron, välj det som passar er bäst) alla!
#53 - 28 oktober 2009 06:47
Det tar flera veckor för växterna att rota sig ordentligt och börja ta upp näring, plus att näringen nu är obefintlig. Det är vanligt att man får alger i början just därför, eftersom växterna inte kan ta upp de näringsämnen som finns innan de rotat sig. Senare är bästa sättet att hålla undan alger och bruna tråkiga växter ljus+tillsatt näring så att växterna växer som galningar. Då slipper man algerna. Hoppas det blir bra! Mycket växter :D
#54 - 28 oktober 2009 08:32
@Cyberlizard: Japp, det var en av lysrören jag handlade, sen var det en "power-glo" om jag inte minns helt fel för förpackningen var lila för ena och blå för den andra (aqua-glo har blåa förpackningar). Tack för all den infon, tyvärr så tycker jag inte att mina rör på 18 000K är direkt blåa, dom verkar väldigt vita med en blå nyans enligt mig :)

@Toccata: Jo det är sant, kommer ju ta ett litet tag innan dom sätter sig, både fiskar och växterna. När föreslår du att man ska börja med PMDD då? Läste att man ska göra ett delvattenbyte på 25-50% varje vecka om man lägger till det, är det verkligen nödvändigt?

Tack till er båda!
#55 - 28 oktober 2009 09:30
Idag så har jag märkt att det är 2 små skum strips vid ytan på akvariet, dom kanske är 10cm långa och fiskarna verkar inte bry sig alls om dom, vad kan det vara? Ska jag bara ta och håva ur det ur akvariet?
#56 - 28 oktober 2009 11:35
Grejen med PMDD OM jag fattat det rätt, är att man doserar en veckodos varje vecka, man gör vattenbytet för att "nollställa" näringsämnena, och dosera en dos igen.

Dvs, man tar bort överflödiga näringsämnen när man gör vattenbytet, så att det inte bara fylls på mer och mer och mer, om det blivit ämnen "över" efter en vecka.

Alternativet till att byta vatten är att dosera små doser ofta, precis så mycket växterna behöver. Är man duktig kan man se på växterna när de börjar visa symptom på undernäring. Då kan man kanske dosera PMDD halv dos två gånger i veckan och göra delvattenbyte varannan vecka.. Då gäller det som sagt att dosera precis vad växterna vill ta upp, så att det inte ackumuleras (samlas) mer och mer näringsämnen för varje gång man häller i. Då kommer det alger direkt!

Samtidigt så ÄR det bra (tycker jag) att göra delvattenbyte varje vecka, för fiskarnas skull. Jag tycker mina fiskar blir mycket piggare när jag gör det. Men jag fuskar och byter endast 20% en gång i veckan, samtidigt som jag har i något mer än standarddos PMDD. Om jag har 110 liter vatten ska jag ha i 11 ml från varje PMDD-flaska, jag tar i 15 ml istället. Allt beror på hur mycket växter man har.

Nu har jag "vant" växterna med PMDD. Så fort jag glömmer PMDD och vattenbyte en vecka kommer det många alger. De gynnas av OJÄMN näringstillförsel. Så blir det lite brist på något ämne så gynnas algerna på bekostnad av växterna.

Nyckeln till framgång är att hålla allting så jämnt som möjligt. Göra vattenbyte med exakt lika mycket vatten med väldigt jämna mellanrum ("alltid på söndagar"), tex. Och ta samma dos PMDD varje gång. Efter 1-3 månader kan man se fina resultat på växterna.

Man kan klarar sig utan att göda växterna, hävdar många. Men då krävs det en ganska hög fiskbelastning och att man matar mycket, så att det blir mycket näring till växterna i botten! Jag har tvärtom mycket växter men få fiskar (tycker det är finare), så mina växter växte inte bra alls...

Det finns många sätt att göra saker på, man får testa sig fram, men varje metod bör man pröva 1-3 månader så att man hinner se resultat :)

Vad långt det blev, sorry :)
#57 - 28 oktober 2009 11:51
Ah, har försökt att hitta lite mer info om hur mycket jag behöver beställa av PMDD ämnerna och sedan hur mycket jag ska blanda till men den informationen verkar vara svår att hitta.

Att byta vatten menade jag inte att "vadå, måste man byta vatten?" såklart att jag vet att man ska göra det jag tänkte bara att det var så mycket vatten så ofta också men du har ju rätt att när det ackumuleras så blir det ju mycket över till algerna. Jag kommer nog se efter att börja med PMDD när akvariet är inkört ordentligt kanske efter någon månad eller så, just nu är det ingen idé då jag oroar mig tillräckligt mycket om mina 4 fiskar jag har just nu *haha* Vad jag ser nu dock, så verkar det som en av växterna har fått ett nytt blad, vilket gör mig väldigt glad men på samma gång så är det en del växter som verkar inte må så bra (en del bruna blad etc).

Ingen fara att det blev ett långt inlägg :) hellre det än 5 stycken små korta. Förhoppnings vis överlever mina 4 fiskar dom kommande veckorna och den s.k 14 dagars nitrit spiken så efter det så blir det väl tal om PMDD och mer fiskar :)

Tack igen Toccata.
#58 - 1 november 2009 20:05
Här är 2 bilder på hur akvariet ser ut nu, tagen med en liten fickkamera så det blev inga super-HD bilder men man ser något iallafall :)

http://i34.tinypic.com/2hmdb92.jpg
http://i38.tinypic.com/23iffag.jpg

Vad tycker ni jag borde göra? skulle behöva lite tips av hur jag skulle kunna placera växter, vad för växter att köpa etc. För mer växter behövs för det känns rätt tomt just nu.

Kritik mottas gärna också :)
#59 - 2 november 2009 21:05
Fint! Men jag skulle aldrig våga ha stenarna så där som du har lagt dem (en uppepå två andra), om du inte har silikonat ihop dem? Det krävs inte mycket för att man ska råka stöta till stenar när man fixar med akvariet, vore synd med spricka i glaset.

Jag tycker det är finast att hålla sig till högst 4 arter växter eller så, kanske några svärdsplantor till? Vänta lite tills du ser hur alla tar sig. De som är framför vraket tror jag är ganska snabbväxande och kommer bli mer "lummiga" senare.

Ser inte riktigt om du har några anubias, men tror att du har det? Rotstocken får inte vara under sanden, utan bara de fina rötterna kan stickas ner lite så att plantan inte flyter upp. Om den grövre rotstocken på anubias är under sanden ruttnar den.

I övrigt väldigt trevligt inrett tycker jag :)
#60 - 2 november 2009 21:22
Hej igen Toccata! :)

Stenarna är inte silikonerade ihop utan dom ligger bara på varandra men det ska flyttas, ska skissa upp hur jag ska inreda akvariet mer och sedan flytta på stenarna för jag har blivit väldigt nojig över det. Några tips på hur man kan ha stenarna annars för att skapa en liten grotta för ev. malar?

Jo, för mycket av olika blir ju lite sopp-aktigt så du har rätt där. Just nu dom svärdsplantorna jag har, dom som är framför stenarna, dom ruttnar bort väldigt snabbt och bara flyter runt i akvariet (aka döda växter).

När du nämnde anubias, hur ska man placera den om den inte ska ha roten under sanden? Blir ju omöjligt att hålla den icke flytande då vad jag teoretiskt anser.

Jag funderar även på att skaffa en riktigt stor rot eller flera "mindre" stora och komplettera det med en hel del växter för att ge färg och lite mer helhetskännsla i akvaret, för just nu så känns det så ofärdigt.

Tack igen Toccata.
#61 - 3 november 2009 17:35
Idag har jag möblerat om i akvariet, tyvärr så var mina 4 mollys där när jag gjorde det men dom brydde sig inte utan var väldigt nyfikna på vad jag gjorde och simmade runt handen hela tiden. Ska lägga upp bilder på hur det blev när kameran har laddats klart.

Tänkte bara kolla ifall växter slutar växa eller tar skada om dom är klämda emellan något. En del av mitt vrak klämmer nämligen en växt emot rutan och jag vill inte att den ska sluta växa eller dö av helt så om det är så att den tar skada så flyttar jag på den.
#62 - 3 november 2009 20:32
Haha, nyfikna mollysar :)Visst är de roliga att titta på*LeR* saknar mina lyrstjärt mollys ibland :)

Vad är det för växt som är klämd? Jag har några valliserior som är klämd mellan två rötter, de verkar inte ta skada av det.
#63 - 3 november 2009 21:00
Oj, jag vet tyvärr inte vad växten heter, men jag ska ta en bild när kameran vill fungera så kan man bestämma vilken växt det är. Det är säkert ingen fara för växten men jag vill ju vara på den säkra sidan :)

Med ommöbleringen har jag fått nästan 1/3 av akvariet som är helt fritt utrymme och där ska det läggas ett par rötter och ev. mer stenar *yippie*
Bilagor:
#64 - 4 november 2009 07:58
Svärdsplantor vill ha mycket näring och mycket ljus. Börjar de ruttna redan nu så kan det vara näringsbrist eller helt enkelt att deras rötter är skadade så att de inte kan suga upp något alls. De yttersta rotspetsarna är ofta skadade när man köpt växter, så det kan vara bra att klippa av rötterna cirka 1/3 för att stimulera nybildning av rötter.

Jag menade att RÖTTERNA ska vara i sanden men den långa hårda rotstocken som rötterna sitter på måste vara ovanför. Det är svårt att ha anubias i finkornig sand utan att de flyter upp, man får sätta fast dem under en liten sten eller så. Sen bildar de finrötter och håller sig kvar i sanden.

Det är svårt att göra bra grottor av stenar som är ganska runda, som dina. Försök hitta någon platt avlång sten och lägg denna på snedden mot en rund, så att det blir en trång grotta under... Så har jag alltid gjort grottor i allafall. Har aldrig haft så stora stenar som dina.

Man kan även göra en grotta av en rot, om man hittar nån som är lite böjd, som man kan skapa en grotta under. Ancistrus-malar och andra algätande malar brukar gilla att gnaga på rötterna också.
Bilagor:
#65 - 4 november 2009 08:49
Ah, misstänkte att det var något sådant med växten. Dom flesta av dom ruttna bladen har jag tagit bort vid ommöbleringen igår och dom som är kvar är fina och gröna, kanske bara var att dom andra var skadade sedan tidigare.

Det där med att fästa en växt på en rot kommer jag nog inte prova nu, min anubias får sitta i sanden framför roten och se fin ut, annars kommer jag säkert förstöra den på något sätt.

När det gäller grottorna så hittade jag ett bra sätt att ha dom, fortfarande samma stuka som innan men nu ligger dom inte nära glaset och har stöd av ett vrak så _om_ en sten skulle ramla så skulle det vara fram.

Idag så ska jag se till att ta några bilder på hur akvariet ser ut nu, blir svårt att beskriva det med ord men jag är super nöjd med hur det är nu :)

Tack Toccata.
#66 - 4 november 2009 10:37
Ska bli sppännande att se bilder på karet! :D *nyfiken*

Växter som har rötter som anubis trivs bäst när de får sitta fast på något typ sten eller rötter :) du knyter fast dessa växter med hjälp av fiskelinor :)
#67 - 4 november 2009 10:47
Nubi skrev:
Ska bli sppännande att se bilder på karet! :D *nyfiken*



Växter som har rötter som anubis trivs bäst när de får sitta fast på något typ sten eller rötter :) du knyter fast dessa växter med hjälp av fiskelinor :)


Det som är annorlunda nu med akvariet, förutom att alla saker står på nya platser är att det ser inte färdigt ut ^^ för det är en tom del i akvariet som motsvarar runt 20cm av akvariet längd :p men så fort jag har pengar så ska den delen fyllas med rötter, växter och annat gott!
#68 - 4 november 2009 10:57
Andrém skrev:
Det som är annorlunda nu med akvariet, förutom att alla saker står på nya platser är att det ser inte färdigt ut ^^ för det är en tom del i akvariet som motsvarar runt 20cm av akvariet längd :p men så fort jag har pengar så ska den delen fyllas med rötter, växter och annat gott!


Tycker det är kul när man har en del av karet som är tom, som man kan sukta efter att få moblera om :) Hinner du få en vision om hur saker och ting ska se ut :) Hör med solis om hon inte har växter :)
#69 - 4 november 2009 11:12
Nubi skrev:
Tycker det är kul när man har en del av karet som är tom, som man kan sukta efter att få moblera om :) Hinner du få en vision om hur saker och ting ska se ut :) Hör med solis om hon inte har växter :)


Jag tycker inte det är snyggt :p men just nu så någon stor rot till och mer stenar ifrån sjön och såklart växter så blir det nog komplett, ska försöka lämna del öppen sand så att pansarmalarna har något att böka runt i, men det kommer förmodligen vara på framsidan i akvariet. När det gäller fisk utrymme t.ex med mina mollys, lider dom ifall det är för tätplanterat? Dom har ju väldigt mycket öppet och massor med saker att simma ibland men tänkte mera i framtiden så att dom inte blir deppiga pga att det finns lite mindre öppna sim ytor.
#70 - 4 november 2009 11:28
Sådär!

Här kommer bilderna på hur akvariet ser ut. Synpunkter och sådant uppskattas alltid :) Notera att jag kommer lägga till/ta bort saker i framtiden så detta är inte slut på inredningen.

http://img338.imageshack.us/i/pb040006.jpg/
http://img215.imageshack.us/i/pb040007j.jpg/
#71 - 4 november 2009 12:16
Försök flytta ut svärdplantorna lite, dom vill ha mer ljus och kommer nog trivas bättre om dom inte står helt i hörnen....

Annars är det en bra start

//Peter
#72 - 4 november 2009 12:19
Redbullen skrev:
Försök flytta ut svärdplantorna lite, dom vill ha mer ljus och kommer nog trivas bättre om dom inte står helt i hörnen....



Annars är det en bra start



//Peter


Menar du då samtliga plantor eller går det att låta någon vara kvar där? Blir annars så väldigt tomt just i det hörnet men jag förstår vad du menar :)

Tack för tipset!
#73 - 4 november 2009 13:10
Titta :) Det lär nog ta sig :) Mollysarna jag hade vart som galningar när växterna tog över och man såg nästan att de fick indian humör och spejade på oss människor som satt vid tv.n :) tittade man på de försvann de lika fort *skratt*


Ingen chans att ditt 500l växer igen snabbt ;)
#74 - 4 november 2009 13:26
Nubi skrev:
Titta :) Det lär nog ta sig :) Mollysarna jag hade vart som galningar när växterna tog över och man såg nästan att de fick indian humör och spejade på oss människor som satt vid tv.n :) tittade man på de försvann de lika fort *skratt*





Ingen chans att ditt 500l växer igen snabbt ;)


haha, mina verkar iallafall älska hur stocken och växterna är placerade nu. man ser dom kanske någon minut per halvtimme :p

Hur är det med svärdsplantorna som Redbullen sa? Kan dom få växt svårigheter när dom står i hörnet? Jag kan ju ta och flytta på en men en får stå kvar annars blir det för tomt.
#75 - 4 november 2009 16:31
Du har ju fått en hel del svar, och jag har inte läst igenom hela tråden.
Men mina röster går till:

Praktbotior
Sebrafiskar
Eldstjärtar
Platy
En massa pansarmalar
#76 - 4 november 2009 16:54
eckick1 skrev:
Du har ju fått en hel del svar, och jag har inte läst igenom hela tråden.

Men mina röster går till:



Praktbotior

Sebrafiskar

Eldstjärtar

Platy

En massa pansarmalar


Platy kommer jag inte skaffa då jag redan har mollys, plus att jag är inte direkt intresserad av platy :p

Pansarmalar är planerade men praktbotior kanske blir av men ändå inte, vi får se. Resterande fiskar har jag inte ens tänkt på men skalare vill jag verkligen ha så dom andra fiskarna måste passa med dom.

Tack för tipsen :)
#77 - 4 november 2009 17:12
Andrém skrev:
Platy kommer jag inte skaffa då jag redan har mollys, plus att jag är inte direkt intresserad av platy :p



Pansarmalar är planerade men praktbotior kanske blir av men ändå inte, vi får se. Resterande fiskar har jag inte ens tänkt på men skalare vill jag verkligen ha så dom andra fiskarna måste passa med dom.



Tack för tipsen :)

Nehe, men jag tror på svärdbärere, som du nämt tidigare, de är coola.
Praktbotior kostar en del, precis som Skalarer. Skalarer kan tydligen äta små fiskar och yngel. Så passa dig för att blanda dem med tex. neontetror och sebrafiskar.

Erik
#78 - 4 november 2009 17:14
eckick1 skrev:
Nehe, men jag tror på svärdbärere, som du nämt tidigare, de är coola.

Praktbotior kostar en del, precis som Skalarer. Skalarer kan tydligen äta små fiskar och yngel. Så passa dig för att blanda dem med tex. neontetror och sebrafiskar.



Erik


Jo, det är sant. Men jag tror inte att en skalare eller praktbotia kan äta en 5-10cm fisk eller jag kanske har fel.

Jag läste om eldstjärten, den verkar som en cool fisk fast den kommer nog inte passa så bra med resten av mina planerade fiskar, verkar kunna bli väldigt aggressiv och behöver tydligen väldigt mycket utrymme (150cm+) men vi får se :)
#79 - 4 november 2009 17:26
Andrém skrev:
Jo, det är sant. Men jag tror inte att en skalare eller praktbotia kan äta en 5-10cm fisk eller jag kanske har fel.



Jag läste om eldstjärten, den verkar som en cool fisk fast den kommer nog inte passa så bra med resten av mina planerade fiskar, verkar kunna bli väldigt aggressiv och behöver tydligen väldigt mycket utrymme (150cm+) men vi får se :)

De praktbotior man köper i affären brukar vara 5-10cm, och de växer, men de äter inte upp så stora fiskar.

jag har en eldstjärt i ett 75cm akvarium, och den är jättelungn och trivs bra. Men ska man ha flera måste man köpa minst 5st, för har man bara 2-3 och av samma kön så tappar alla samkönade utom en färgen, och till slut dör de. Det sa i alla fall tanten i djuraffären.
#80 - 4 november 2009 17:29
eckick1 skrev:
De praktbotior man köper i affären brukar vara 5-10cm, och de växer, men de äter inte upp så stora fiskar.



jag har en eldstjärt i ett 75cm akvarium, och den är jättelungn och trivs bra. Men ska man ha flera måste man köpa minst 5st, för har man bara 2-3 och av samma kön så tappar alla samkönade utom en färgen, och till slut dör de. Det sa i alla fall tanten i djuraffären.


Ah, problemet är bara att dom flesta fiskarna kommer då vara gruppfiskar. Det är inget negativt men det blir lite synd om det ska bara vara gruppfiskar och ingen stim fisk etc. Fast pansarmalar är väll en stimfisk eller? Tänkte har runt 10 stycken sådana små krabater :)
#81 - 4 november 2009 17:47
Andrém skrev:
Ah, problemet är bara att dom flesta fiskarna kommer då vara gruppfiskar. Det är inget negativt men det blir lite synd om det ska bara vara gruppfiskar och ingen stim fisk etc. Fast pansarmalar är väll en stimfisk eller? Tänkte har runt 10 stycken sådana små krabater :)

pansarmalar ska ju vara stimfiskar, men jag har 3st, och alla befinner sig på olika ställen hela tiden. Det är bara ett försäljningsknep. köp någon större stimfisk, kanske 10 glasmalar eller något?
#82 - 4 november 2009 17:52
Ja, alltså, det finns så få stimfiskar som tilltalar mig. T.ex Neontetror och dom flesta andra tetrorna är jag helt ointresserad av men glasmalarna såg ju rätt fina ut men 4/5 på svårighetsgraden här på zoopet.

Läste lite mer om eldstjärten, hur kommer det sig att den är en gruppfisk men det står att den är väldigt aggressiv mot andra i samma art? Menas det med att den är aggressiva om man introducerar mer av samma art senare? verkar lite fuffens.
#83 - 4 november 2009 18:14
Pansarmalarna trivs bäst i stim om cirka 10 stycken eller fler, då får man verkligen se deras stimbeteende, hur de simmar i en stor flock och letar mat. Har man färre sprider de ut sig och tappar stimbeteendet, de blir också mycket mer skygga om man har färre, har jag märkt!

Men både eldstjärt och botia låter lite mycket då de blir stora och håller sig i nedre delen av akvariet. Har du 10 pansarmalar tror jag det räcker med att lägga till någon algätande mal till detta, eftersom pansarmalar ej äter alger. Men smaken är som baken :)

Har ej själv haft eldstjärtar eller botior, men skulle inte ha dem tillsammans i ett så pass "litet" akvarium (under 500 liter), efter vad jag lärt mig här på zoopet? Men någon annan kanske säger annorlunda..
#84 - 4 november 2009 18:16
Andrém skrev:
Ja, alltså, det finns så få stimfiskar som tilltalar mig. T.ex Neontetror och dom flesta andra tetrorna är jag helt ointresserad av men glasmalarna såg ju rätt fina ut men 4/5 på svårighetsgraden här på zoopet.



Läste lite mer om eldstjärten, hur kommer det sig att den är en gruppfisk men det står att den är väldigt aggressiv mot andra i samma art? Menas det med att den är aggressiva om man introducerar mer av samma art senare? verkar lite fuffens.

Hahah! 4/5! Det är bara att släppa i dem, sen sköter se sig själva. En nackdel med dem är att de sover hela dagarna i grupp. De står stilla och darrar. Har man en grotta så ser man inte röken av dem. och de äter inte förrän lampan har varit släckt i typ 2 minuter. Det är det enda krångliga.

Jag vet inte mer än det jag har skrivit tidigare. Men de har ju många av samma art i akvariumen i affären, och de bråkar inte. Jag stod och kollade på dem i några minuter för att de hur de uppförde sig. Den kan tetas lite med sebrafiskrna ibland, men bara om de simmar runt huvudet på den.
Eldstjärten agerar mal. Det är bra.
Ärligt talat tror inte jag att man vet speciellt mycket om den.
#85 - 4 november 2009 18:21
toccata skrev:
Pansarmalarna trivs bäst i stim om cirka 10 stycken eller fler, då får man verkligen se deras stimbeteende, hur de simmar i en stor flock och letar mat. Har man färre sprider de ut sig och tappar stimbeteendet, de blir också mycket mer skygga om man har färre, har jag märkt!



Men både eldstjärt och botia låter lite mycket då de blir stora och håller sig i nedre delen av akvariet. Har du 10 pansarmalar tror jag det räcker med att lägga till någon algätande mal till detta, eftersom pansarmalar ej äter alger. Men smaken är som baken :)



Har ej själv haft eldstjärtar eller botior, men skulle inte ha dem tillsammans i ett så pass "litet" akvarium (under 500 liter), efter vad jag lärt mig här på zoopet? Men någon annan kanske säger annorlunda..

Jaha! det är därför de inte går (eller simmar) i stim! Då ska jag köpa några sådana till.

Jag har haft en eldstjärt i ett 105-liters i 1½ månad nu, den var liten när jag köpte den, men den växte jättemycket de första 2 veckorna. från 4cm till 6cm, men nu växer den inte mer. En släkting har 2 st praktbotior på 10 resp. 12cm. De har inte blivit större på 1 år. Han har ett 325-liters.
Men mina firrar triv bra, och bara 2 har begått sälvmord. (en simmade under pumpen och dog, den andra hoppade ut när jag hade alla fiskrna i en spann vid uppfrächning)
#86 - 4 november 2009 18:31
Till Toccata: Ja, praktbotia och eldstjärt tänker jag definitift inte skaffa tillsammans, det blir en av dom om ens någon av dom 2. Men ett stim pansarmalar blir det nog, men hur kommer det sig att dom inte äter alger? trodde det var en algätande fisk pga "mal" i namnet. Isåfall blir det väl en L-mal och någon jättefilter räka som står för algätandet.

Tack till er båda.
#87 - 5 november 2009 11:05
Idag när jag mätte mina nitrit nivåer så för första gången var det lite av en annan färg än gul. Vilket är ett tecken på att nitrit nivåerna är påväg upp. Typiskt att jag ska vara borta denna helg så att min mamma kommer få ta hand om fiskarna åt mig. Imorgon om nivån har nått 0,05mg/l eller mer tänkte jag börja med att tömma och byta vatten för att försöka förhindra för mycket nitrit i början.

Tänkte byta >50% av vattnet varje dag och ev. tillsätta lite salt vid varje byte. Är det för mycket vatten eller kan det skada fiskarna mer än nitriten att jag byte vatten så ofta? Som sagt vill jag gärna göra något i förebyggande syfte så att nitriten inte stiger från 0.01mg/l till 5mg/l på någon dag.

Tack
#88 - 5 november 2009 18:03
Jag tycker det är lite onödigt att byta så mycket vatten, eftersom du då för bort ganska många nyttiga bakterier i vattnet... Kanske 25% per dag och hälla i bakteriekultur (anser fortfarande att Nitrivec, i gul flaska med rött lock, är bäst). Man kan överdosera kulturen som sagt, det gör inget.

Nitritnivåerna BÖR inte gå upp till skadliga höga nivåer när du har så få fiskar! Det är det som är det fina i kråksången: Har man få fiskar klarar man det hela utan att nivån blir skadlig. Jag skulle ha matat pyttelite varannan dag i någon vecka, samt haft i bakteriekultur... Inte bytt vatten varje dag, utan kanske lite var tredje dag. Då går det fortare för antalet nyttigabakterier att öka, har jag fått för mig.

Det viktiga när nivån är på väg upp är bara att man inte matar för mycket, och gärna att man har i bakteriekultur. Men med så få fiskar som du har ska man inte ens behöva någon bakteriekultur egentligen, så det är för att vara extra säker!

Är det dropptest eller stickor du mäter med? Stickor är inte särskilt tillförlitliga utan det är dropptest man bör använda.

Det är viktigt att ha 10 st av samma art pansarmalar, har man olika brukar de inte stimma ihop, det har jag upptäckt när jag köpte fler av en annan art en gång. De funkade inte ihop med de jag hade, så jag lämnade tillbaka dem.

Ordet "mal" är en oerhört stor grupp fiskar, varav de flesta är bottenlevande. Det finns en massa olika släkten och arter inom malsläktet. Pansarmalar äter små kräftdjur i den finkorniga sanden/dyn i det vilda. De bökar i sanden och "silar" i sig maten, sanden brukar spruta ut genom gälarna :)

Av de malar som har sugmun som de raspar i sig växtmaterial och alger med, så blir vissa 70 cm och vissa 10 cm... Viktigt att välja rätt art. Men jag tycker ancistrusmalar är jättehäftiga:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1

(Bilden är lite konstig tycker jag, de är finare i verkligheten)

De finns ofta som riktigt små på 2-3 cm i djuraffären, blir max 13 cm. Hanen får taggar på nosen när han blir äldre (skäggmunsmal kallas de på svenska ibland). De bildar par och hanarna brukar bråka så enklast är att ha en hane. De ligger på en mörk plats på dagen men kommer fram på kvällen.

Pansarmalar behöver sjunkande tabletter som innehåller kött. Ancistrus behöver sjunkande tabletter som innehåller mycket växtdelar. Men båda sorters tabletter innehåller oftast fiskmjöl, räkor, osv... Och de gillar att äta av varandras tabletter också. Men viktigt att ancistrusen får i sig mycket grönt. :)
#89 - 5 november 2009 18:16
Tack för den långa texten Toccata, uppskattar verkligen att du tar din tid att hjälpa :)

Jo, jag tog ett test en stund sedan och den har blivit lite mörkare men den är fortfarande kul, jag kanske gjorde fel när jag gjorde rent behållarna. Jag använder dropptest till alla mina prover fyi.

Jag tycker också det är konstigt för det är så få fiskar per L vatten, varje fisk har nästan 100L vatten och jag har en hel del växter och matar även väldigt sparsamt. Just nu matar jag 2 gånger per dag, 1 på morgonen (frukost) och sen 1 på kvällen (middag) och jag ser till att håva upp all extra mat som flyter omkring efter fiskarna är mätta. Kan jag mata dom till döds förresten? Att organen spricker innombords dvs.

När det gäller malar så kommer det bli iallfall en sorts mal, pansarmal eller en "ancistrus" mal men något jag definitivt vill ha är ett par jättefilter räkor (har länkat till dom tidigare) dom har väldigt stora jämfört med körsbärsräkor och det kommer inte vara någon risk att dom blir uppätna.

Borde jag sattsa på att skaffa kanske alla 3 fiskar? Corydoras, ancistrus och filter räkan eller skulle det blir för mycket fiskar för ett reningsverk? Vill ju ha utrymme kvar för mina skalare, gurami etc

Tack igen Toccata :)
#90 - 6 november 2009 07:08
Fiskar BLIR aldrig mätta, iallafall inte de jag har... så om det ligger mat kvar på ytan efter en stund matar du för mycket. Jag skulle mata kanske en halv tesked, så att allt försvinner på 10-15 sekunder. Då vet man att de har fått i sig lite näring, de svälter inte, men det är inte heller något kvar i vattnet.

Även om du fiskar upp mat så löser sig ämnen från maten i vattnet snabbt, som inte går att fånga upp. Så bättre att mata extremt lite och se att precis varenda korn äts upp på några sekunder, sen lite till, som direkt äts upp, osv.

Ja man kan mata levandefödare till döds iallafall, det har jag hört någonstans... Både platy, guppy och molly äter verkligen tills man tror magen ska gå sönder. De slutar aldrig... Men jag vet inte vad som händer om man fortsätter, har inte velat pröva..

Jag har ett problem i mitt eget akvarium, att mina platy äter på ancistrusarnas algtabletter (trots att det är mörkt och natt), men jag måste mata med annan mat också för neontetrornas skull. Så mina platy får både nattmat och dagsmat och är så tjocka att jag tror de ska explodera...

Jag har lite svårt att se framför mig hur stort ditt akvarium är... Men jag tycker absolut att som bottenfiskar kan du ha 10 pansarmalar och 2 st ancistrus (hona+hane). Räkan vet jag inget om, hur stor den blir eller vad den kräver. Kan de inte vara ganska aggressiva och äta fiskar? Sånt har du säkert frågat i ett annat forum om :)

Som det nu ser ut så skulle du kunna ha dina molly, ett gäng skalarer och kanske 2 st gurami (ett par). Säkert något mer.. Men det var bara en tanke, bäst att fråga i en ny tråd när du väl bestämt dig för din fiskblandning! Som sagt, bäst att starta ny tråd senare och fråga just om fiskkombinationen :) Men jag undrar om gurami funkar bra med skalarer. Gurami är ganska lugna och har långa spröt som skalarerna kanske biter på...
#91 - 6 november 2009 08:54
Matningen: Aha, det var det jag inte ville tänka, men jag har börjat mata väldigt lite så att dom äter det direkt så att det inte flyter runt. När det gäller algtabletter så är mina mollys extremt tröga på att ens hitta där jag har släppt ner dom, dom bökar hellre runt omkring i sanden vilket tillslut leder dom till tabletterna men det är efter en liten stund (5-10min).

Fiskar: Akvariumet är på 150x50x55 (L*B*H) men när det gäller räkorna som har dom ju inga klor utan bara filter "armar" som dom plockar upp alger, mat och sådant med. Dom kan vara lite sura och försöka gå (ja, bokstavligt) på fiskar vid botten men dom är ju väldigt sega på både simma och att gå. När det gäller att dom dödar fiskar så har jag bara hört att dom äter upp döda fiskar och inte dödar levande, ska undersöka mer :)

Förlåt att jag fortsätter det här med fiskarna men skulle det gå med: 4 skalare, 4 mollys, 10 pansarmalar, 2 ancistrus och sen ev 1 (eller 2) räkor och 2 gurami? Kanske något stim med fiskar skulle passa in också eller då kanske det blir för mycket fisk.

Tack Toccata!

Edit: Nitriten har gått upp ännu mer, den ligger emellan 0,1mg/l och 0,2mg/l. Ska börja mata dom 1gång per dag eller kanske bara 1 gång varannan dag, ska även handla nitrivec och se om det hjälper.
#92 - 6 november 2009 12:39
Man behöver inte ge mollys algtabletter, enligt mig. De brukar noppa i sig alger senare när man fått lite sådana. Särskilt nu i början är det sämre att ge tablatter för det kommer hamna matrester i sanden som smutsar ner. Så ge bara flytande mat (flingor eller liknande) som de kan äta upp direkt på några sekunder utan att några rester hamnar någonstans. Sen är det ju så att ju mer de äter desto mer bajsar de, så nedbrytning av bajset kräver också mer nyttobakterier i filtret.

Senare när akvariet är igång, och du har bottenlevande fiskar som kan äta upp rester av all mat som blir kvar, så är det en annan sak.

Pansarmalar äter självklart upp rester av algtabletter också, det är bara att deras huvudföda helst ska vara kött(alltså fisk)-baserad.

De fiskar du nämner låter bra. Det tar ju ett tag att bygga upp den populationen och se att den mår bra på lång sikt. Senare när allt det där är igång och fiskarna mått bra några månader så kan du ju känna efter om du tycker det finns plats för mer. Så att man tar ett steg i taget menar jag, när man vet hur det funkar med alla de fiskar du tänkt att skaffa först.

Men jag är fortfarande osäker på kombinationen skalarer + gurami. Kanske starta en ny tråd om detta och få svar om det? Har aldrig haft dessa fiskar själv.

Men det ligger ju längre fram i tiden :) Efter att det gått nån månad senare och akvariet verkar bra, så tycker jag det är smart att skaffa pansarmalar härnäst, eftersom de sen kan äta upp eventuella matrester som hamnar på botten :)

Ja pytteliten matning + nitrivec borde fungera bra. Ser fiskarna pigga ut är det nog ingen fara. Om nitritnivån skulle öka mycket och du ser att fiskarna börjar bli hängiga, så starta en ny tråd där du beskriver just nitrit-problemet och hur du har matat hittills, så kommer du få fler svar än vad jag kan ge.. Jag har aldrig haft skadliga problem med nitrit vad jag vet.
#93 - 6 november 2009 16:22
Aha, antog att mollys behöver algtabletter i början för att det är en allätande fisk. Då vet jag att jag kan skära ner eller ev sluta ge dom tabletter. Gav dom 1 tablett, delat i 4 delar per dag så det var inte så mycket och dom åt alltid upp (vad jag kan se).

Jo, att skaffa den populationen av fiskar är inget jag förväntar mig efter en månads tid utan ett bra tid framöver och jag har ingen brådska, så länge fiskarna överlever och att akvariet sätts in ordentligt.

Jo, tänkte börja att fixa min "städ-crew" härnäst, ska pansarmalarna ha röda tabletter eller hur ser köttbaserad(?) fiskmat ut? Guramis och skalare får vänta till sist då dom säkert är dom dyraste fiskarna som kommer leva i akvariet. Så det får bli en ny tråd om det när det är dags.

När det gäller nitrit "problemet" så är min mamma chef över det just nu, så hon kommer rapportera ifall det blir några farliga nivår. Vattnet ska testat 2 gånger per dag och vattenbyta kommer bestämmas därefter. Förhoppningsvis så ökas det inte för mycket då matningen sänks kraftigt.

Tack Toccata!
#94 - 6 november 2009 16:33
Jo det stämmer att mollys gillar alger och självklart går det bra med tabletterna, även om jag tror att fiskarna har lättare att äta annan mat. Deras munnar är inte gjorda för tabletter riktigt.

Men jag trodde att du matar med både flingmat OCH tabletter hela tiden. Det viktigaste är att mata väldigt lite, oavsett hur du matar :) Mina platy får flingmat men de äter också mycker alger från mina växter hela tiden. Det är både kött (dvs. fisk) och alger i flingmaten.

Det är ju alltså inte rött kött det handlar om (från ko och häst) utan pansarmalar kallas köttätare eftersom de lever på kräftdjur och sådant smått i naturen :) Och kött-tabletterna innehåller protein i form av fiskmjöl, räkmjöl, osv.

Till pansarmalar kan jag verkligen rekommendera märket "Hikari" som säljs i små påsar, dvs, ej i runda burkar! Det är en pansarmal på förpackningen, den ser ut så här:
http://www.theaquariumshop.com.au/images/full/Hikari_Sinking_Wafers.jpg
Brukar finnas i djuraffärer.

Här är en jättefin youtube-film med hur pansarmalar lever i det vilda där man fångar dem:
" target="_blank">


Sen när du köper algätande malar så har Hikari gröna tabletter för sådana malar också, som ser ut så här:
http://showcase.aquatic-gardeners.org/prizes/hikari-wafer.jpg
#95 - 6 november 2009 16:45
Jo, jag matar först med flingor och sedan ger jag dom en halv tablett, detta gör (gjorde) jag 2 gånger per dag, ska sluta göra det nu dock :p nä dom har lite svårt att sitta vid tabletterna hela tiden utan simmar runt dom och äter bara lite vid varje tugga så att säga.

Haha nä, skulle vara förvånad om det funkade att ge dom "vanligt" kött från ko t.ex men jag tänkte på t.ex röda tabletter som jag har sett i affären men det du länkade ska jag hålla utkik nästa gång jag är i djuraffären. Hur är det om jag skulle byta till t.ex mygglarver istället för flingmaten? Hört en del åsikter om att flingmat inte är ett sådant bra basfoder och att man ska variera så mycket som möjligt. Skulle mygglarver hjälpa till att hålla nitriten nere i början tro?

Tack :)
#96 - 6 november 2009 18:49
Färgerna på tabletterna är ofta larviga färgämnen som säkert inte alls är nyttiga för fiskarna... De har en massa onaturliga tillsatser i fiskmat.

Mygglarver smutsar tyvärr ner vattnet mer än vad annan mat gör, eftersom de är frysta och ligger i vätska (is), som genast smälter i akvariet.

Det finns torkade mygglarver av olika slag, fråga i forumet vad som kan vara bäst.. Jag kan tyvärr inget om dessa.

Vad du gör så köp aldrig RÖDA mygglarver, de föds upp i en smutsig miljö och har väldigt starka ämnen i sig som kan framkalla allergi hos människor. Men andra mygglarver går säkert bra.

Men vänta helt med mygglarver i några månader för det skitar ner mycket jämfört med annan mat.

Både flingmat o tablett två gånger om dagen är nog förklaringen till dina stigande nitritvärden, om de stiger fort. Pyttelite flingmat varannan dag ett tag borde hjälpa. Det är säkert bra att ge något annat än flingmat men just nu den första månaden så kanske det är synd att använda foder som smutsar ner mycket. Men det är bara min åsikt :)

Jo platy och molly och sådana "noppar" bara på tabletterna och de faller sönder och löser upp sig i vattnet. Så jag skulle inte ge det som mat nu i början som sagt. Senare kommer pansarmalarna äta upp eventuella rester :)
#97 - 7 november 2009 01:49
Angående nitriten i ditt kar; det måste bildas nitrit för att nitrifikationsbakterier ska bildas (Jag kan ha fel). Börja inte panikbyta massa vatten varje dag. Så länge nitriten håller sig relativt låg så hade jag inte bytt något vatten alls den första månaden då jag har fått lära mig att man bara drar ut på uppstarten på det viset. Om du är orolig för dina fiskar så kan du tillsätta lite salt, hur mycket kan du säkert hitta om du söker i forumet.

mvh Tim
#98 - 8 november 2009 14:45
Hej igen!

Var borta ifrån akvariet under helgen så det blev inget nytt inlägg i tråden.

Nu är jag dock hemma igen och jag mätte nitrit värdet (dropptest) och det ligger på 0,6mg/l vilket är en höjning på 0,4mg/l under 2-3 dagar.

Fiskarna verkar må bra dock, dom verkar inte bete sig konstigt eller vara vid ytan och kipa efter luft hela tiden. Ska jag byta en del vatten eller bara tillsätta salt? Fiskarna har överlevt 2 veckor nu och nästa helt så planerade jag att införskaffa någon fisk till (mal eller liknande) så det vore synd om mina mollys dog.

Tips?
#99 - 8 november 2009 15:24
toccata skrev:
.......Vad du gör så köp aldrig RÖDA mygglarver, de föds upp i en smutsig miljö och har väldigt starka ämnen i sig som kan framkalla allergi hos människor. Men andra mygglarver går säkert bra.



Men vänta helt med mygglarver i några månader för det skitar ner mycket jämfört med annan mat........

:)


Ebba, det stämmer att man inte bör mata fiskar med röda mygglarver, men inte helt rätt.

Mollysar, levandefödare de äter ju ALLT, mina mår inte dåligt av röda mygglarver, då de fick det.


Jag har fått lärt mig att de fiskarna som mår sämst av att äta RÖDA mygglarver är malar. Har man dyra dyra malar är det trist om de blir dåliga pga av mygglarverna och dör.
#100 - 8 november 2009 15:28
Andrém skrev:
Hej igen!



Var borta ifrån akvariet under helgen så det blev inget nytt inlägg i tråden.



Nu är jag dock hemma igen och jag mätte nitrit värdet (dropptest) och det ligger på 0,6mg/l vilket är en höjning på 0,4mg/l under 2-3 dagar.



Fiskarna verkar må bra dock, dom verkar inte bete sig konstigt eller vara vid ytan och kipa efter luft hela tiden. Ska jag byta en del vatten eller bara tillsätta salt? Fiskarna har överlevt 2 veckor nu och nästa helt så planerade jag att införskaffa någon fisk till (mal eller liknande) så det vore synd om mina mollys dog.



Tips?


Testa med att mata varannan dag eller en gång om dagen. Då kommer säkert nitriten att sänkas efter några vattenbyten, men jag skulle inte få jätte panik av det. Släng ner en ancistrus i karet som bökar runt på botten :)
#101 - 8 november 2009 15:41
Nubi skrev:
Testa med att mata varannan dag eller en gång om dagen. Då kommer säkert nitriten att sänkas efter några vattenbyten, men jag skulle inte få jätte panik av det. Släng ner en ancistrus i karet som bökar runt på botten :)


Jo, det började jag med på torsdagen/fredagen och har även bara matat med flingor och inga algtabletter. Men värdet har stigit fortfarande och det är därför jag är orolig. Ska hålla ett större öga på värdet dom kommande dagarna men just nu så verkar det väldigt högt (toppar nästan skalan på testet)
#102 - 8 november 2009 15:45
Så hade jag med, speciellt när jag matade med algtabletter (och inga malar i karet) så jag bytte en gång varannan dag 20% i en vecka. Sen matade jag varannan dag.
Det är inte konstigt att man får nitrit i karet, det blir ju så nån gång.

Göder du ditt kar med typ pmdd eller växtgödning?
#103 - 8 november 2009 16:09
Nubi skrev:
Så hade jag med, speciellt när jag matade med algtabletter (och inga malar i karet) så jag bytte en gång varannan dag 20% i en vecka. Sen matade jag varannan dag.

Det är inte konstigt att man får nitrit i karet, det blir ju så nån gång.



Göder du ditt kar med typ pmdd eller växtgödning?


Att nitrit skulle dyka upp för eller senare är jag inte förvånad över, utan det är i vilken stor mängd jämfört med hur få fiskar jag har, hur mycket jag matar osv. Lite alger har också börjat dyka upp, men det är också förväntat, kanske visar att akvariet är på G att bli "klart".

När det gäller gödning så använder jag "Happy-plant" just nu och även "gödningsbollar" men jag ska byta till PMDD i framtiden. Har det någon inverkan på nitrit?
#104 - 8 november 2009 16:57
jag hade inget pmdd i karet förräns det var inkört. Växterna som jag hade då var inte så kräsliga eller känsliga av sig.
#105 - 8 november 2009 17:04
Nubi skrev:
jag hade inget pmdd i karet förräns det var inkört. Växterna som jag hade då var inte så kräsliga eller känsliga av sig.


Skulle det spela någon roll egentligen? att använda gödning ger väll bara chansen för alger att bryta ut ett lyft men inte mycket mer än det? Mina växter har växt en bra del sedan jag köpte dom ifrån affären.
#106 - 8 november 2009 17:51
visst ser man en skillnad på när man göder med pmdd. En markant skillnad
#107 - 8 november 2009 17:57
Nubi skrev:
visst ser man en skillnad på när man göder med pmdd. En markant skillnad


Jodå, såklart man gör det men kan det även påverkar nitrit bildningen i ett akvarium? Om inte, då så spelar gödningen ingen roll.
#108 - 8 november 2009 18:15
Lite tätare vattenbyte borde göra susen :)
#109 - 8 november 2009 18:23
Nubi skrev:
Lite tätare vattenbyte borde göra susen :)


Jo, så tycker jag också men många tycker att byta vatten ofta i början tar bort många nyttiga bakterier och fördröjer processen att göra akvariet "bra" etc. Men jag ska iallafall lägga i salt och sedan vänta lite och se hur det blir under dom kommande dagarna.
#110 - 8 november 2009 18:27
låter vettigt :D
#111 - 9 november 2009 15:56
Hm, hur påverkas fiskarnas beteende av högt nitrit värde? Mina fiskar har blivit väldigt sega och simmar inte alls lika mycket som dom gjorde förr, dom sitter nu också alla i grupp kanske 4 CM ovanför botten och bara "sitter stilla"

Uppdatering: Har hällt i runt 3DL salt i akvariet nu. Fiskarna verkar lite piggare utav det, säkert bara en temporär grej. Hur ska man gå till väga att avvänja dom från saltet sen? Ska man ta och tömma lite och lite vatten varannan dag eller finns det något bättre sätt (bättre för fiskarna dvs)
#112 - 9 november 2009 20:45
Hur är cirkulationen i vattnet? utflödet är det nära vattenytan så det bildas bubblor?
Testa med att byta lite vatten varje dag. Tycker du ska pm.a fiskgurun Ansjo
#113 - 9 november 2009 20:58
Nubi skrev:
Hur är cirkulationen i vattnet? utflödet är det nära vattenytan så det bildas bubblor?

Testa med att byta lite vatten varje dag. Tycker du ska pm.a fiskgurun Ansjo


Ja, det är väll nära ytan men inte så att det bildas bubblor, men det blir rejäla vågor på ytan.

Jo, runt 10% per dag vore väl något att byta, inte för mycket och inte för lite.

Ansjo har säkert sett tråden :p svårt att missa den
#114 - 9 november 2009 21:00
Kör på det :) 10% per dag och mata minimalt :)
#115 - 9 november 2009 21:11
Nubi skrev:
Kör på det :) 10% per dag och mata minimalt :)


Jo, matar varje 2 dagar nu så jag kan även köra vattenbyten då. Får hoppas att nitriten sänks då jag planerar att skaffa 2 räkor/malar kommande helg fast om nitrien är för hög så blir det mer växter och djuren får vänta.
#116 - 10 november 2009 16:01
räkor skulle jag inte skaffa mig förräns om 2 månader. Jag köpte CR när mitt kar var 3 veckor gammal och det slutade med räksoppa :( De hoppade in precis den perioden då nitriten steg. Bye Bye money.
Men du kan ha bättre tur än mig! :)
Ancistrus skulle jag slänga ner (köp ngn stor ancistrus, inga små yngel, de är mer känsliga) de efter några veckor :) men först få bukt på nitriten :)
#117 - 10 november 2009 17:22
Nubi skrev:
räkor skulle jag inte skaffa mig förräns om 2 månader. Jag köpte CR när mitt kar var 3 veckor gammal och det slutade med räksoppa :( De hoppade in precis den perioden då nitriten steg. Bye Bye money.

Men du kan ha bättre tur än mig! :)

Ancistrus skulle jag slänga ner (köp ngn stor ancistrus, inga små yngel, de är mer känsliga) de efter några veckor :) men först få bukt på nitriten :)


Jo, du har nog rätt. Har varit och köpt 1 rot och 7 nya växter till akvariet idag så förhoppningsvis så kan det göra en liten ändring. Har även börjat få en del alger på växter och dylikt, massa brun-aktiga alger inte dom fina gröna typen :/

Hur långt tid borde det ta innan nitriten börjar gå ner igen? *hoppas inte flera veckor*
#118 - 10 november 2009 17:54
Unga ancistrusar är bättre på att äta alger, än äldre. Men ancistrusar äter nästan bara vissa gröna och bruna alger. De äter inte tofsalger (som är väldigt fula).

Om du vill tänka om, och inte ha någon sugmal alls, utan en helt annan fisk som är en super-algätare, så är det Siamesisk algätare som gäller, men då måste man också ha ett gäng, typ minst 3 stycken. Det är väldigt livliga fiskar. Jag har aldrig haft några själv. En del säger att de kan vara aggressiva mot andra fiskar, andra tycker att de är jättesnälla. Men algätare är de iallafall :)

Personligen gillar jag ancistrus mer än siamesisk algätare, men jag önskar ibland att jag hade några såna istället, just på grund av algerna som mina ancistrus inte gillar.

Nej nitriten ska gå ner snabbt med små täta vattenbyten och pyttelite matning, på någon vecka kanske?

Byta vatten när nitriten blir hög gör man bara för att lindra för fiskarna, men jag håller med om att cirka 10% per dag kan vara lagom. Hoppas det går bra! Lycka till :)
#119 - 10 november 2009 18:07
Jo, själv så lutar jag åt ancistrus för att tofsalgerna har försvunnit och blivit ersatt av bruna alger nu. Siamesiska algätare må vara bra fast jag ser inte mycket kul i dom, även om dom skulle göra ett bra jobb i akvariet så vill jag vara nöjd med min familj :)

Idag så bytte jag runt 40L vatten och matade även väldigt lite. Igår tillsatte jag även 3DL salt (allt salt jag hade hemma :D) och fiskarna verkade lite piggare.

Nitriten har varit runt 0.6mg/l i 3 dagar nu och det verkar inte visa något tecken på att det är påväg neråt. Får hoppas att dom nya växterna kan hjälpa lite mer på traven

Tack Toccata.
#120 - 10 november 2009 18:50
När du sen sänker salthalten tänk på att göra det i omgångar, med små vattenbyten. Det är inget problem för fiskarna att du dumpar ner så mycket salt som du gjorde, men om du sänker lika snabbt kan det bli problem.

MVH Johan
#121 - 10 november 2009 18:59
Johanski skrev:
När du sen sänker salthalten tänk på att göra det i omgångar, med små vattenbyten. Det är inget problem för fiskarna att du dumpar ner så mycket salt som du gjorde, men om du sänker lika snabbt kan det bli problem.



MVH Johan


Jo, exakt. Tänkte byta runt 10% varannan dag, samma dag som jag matar. Blir det för mycket eller är det hållbart?











Annons