Första akvariet. Mina kostander och erfarenheter.

#1 - 7 september 2003 05:36
Nu är familjens projekt uppstart av vårt första akvarium är så gott som klart. Vi lämnar nu projektfasen och går in i förvaltningsfasen. Kanske ska jag ta bort ”Absolut nybörjare” som signatur och bara behålla Nybörjare.

Jag har sammanställt kostnader jag haft (på ett ungefär) och lite andra erfarenheter. Kanske är det till nytta för någon annan nybörjare. Vad vet jag.

KOSTNADER
Begagnad akvariemöbel 275 liter med
eheimpump, sand, doppvärmare, stenar 2100
-----------------
Våtrumsmatta att ha under akvariemöblen 300
2 nya lysrör 500
Filtermaterial 100
Rensare till pumpen 50
Vattenberedning till 1000 liter vatten 300
Akvarieväxter 600
1 ny och 6 begagnade akvarieböcker 700
Vattentester PH, KH, NITRIT 400
Blomgödning 500 ml 250
Blomgördning lerkulor 100
Fiskmat (flingfoder och "malknappar") 300
Summa tillbehör 3600
-----------------------------
2 ancistrus 150
3 Svärdfiskar 75
8 otocinclus 400
5 Corydoras sterbai 625
3 Kakaduaciklier 240
20 Kardinaltetreor 240
-------------------------------
Summa fiskar 1730
-------------------------------
Summa total 7530 Kronor

BUTIKER
Jag har framför allt handlat i 3 olika butiker i Stockholm. Akvarielagret, Globefish och Alba Zoo. Jag har också besökt Fridhems akvarieaffär och Bromma Zoo Marknad.

Akvarielagret och Globefish är stora affärer med mängder av akvarier och spännande fiskar att titta på. De skulle kunna ta entré. Fridhems akvarier är en liten men trevlig butik, med rätt få akvarier. Alba Zoo är en djuraffär med blandat sortiment med ungefär lika mycket akvarier som Fridhems akvarier har. Jag upplevde att samtliga fyra affärer har mycket välskötta akvarier.

Akvarielagret har inrett de flesta av sina akvarier så att man får idéer och inspiration till sitt eget. Där drabbades jag av relativt ung personal som inte alltid var så kunniga. En nybörjares frågor besvarade lite hipp som happ och svaren stämde inte alltid överens med vad jag nyss läst i boken.

Hos Globefish fick jag mer personlig service. De gånger jag besökte butiken var det få kunder där och jag fick mig längre pratstunder och lärde mig en hel del om att vara akvarist. Globefish är billigare än akvarielagret på de fiskar jag tittade på. Deras priser på helglasakvarium är mycket bra.

Alba Zoo har jag haft kontakt med sedan tidigare. Personalen är kunniga och måna om djuren. Men de är lite pushiga i försäljningen. Akvarierna är snygga, rymliga och rena.

Fridemsakvariebutik har jag bara varit inne en gång. Butiken bestod av två, ganska små rum. Akvarierna var rena och snygga. Ska man ha någon av de vanligare fiskarna är jag säker på att det är en bra affär att handla i.

Efter besöket på Bromma Zoo Marknad kände jag mig obehaglig till mods. Butiken är mycket stor och extremt kommersiell. I trappan upp till akvarievåningen stod ett akvarium med stora glosögda slöjstjärtar med injicerade neonfärger. Guldfiskskålar av olika storlekar lanserades hårt. Akvarierna var många och i allmänhet mycket små, en och annan död fisk såg jag. Ett akvarie med Guppys tog priset i smaklöshet. Istället för grus låg plastkulor i skrikande neonfärger. Butiken hade höga priser. Det positiva med Bromma Zoomarknad var att alla akvarietillbehör, från fiskmat till stora dyra pumpar stod utställda i butiken så att man kunde gå omkring och titta, känna och läsa på allt. Klart trevligt för en nybörjare.

I fortsättningen ska jag försöka handla via postorder. Det tycks vara det billigaste alternativet. Och nu vet jag ungefär vad jag ska titta efter och är inte i så stort behov av råd längre.

KÖPA AKVARIUM
Att köpa ett begagnat akvarium när man kunde så lite som jag var läskigt. Råden jag fått på forumet var kolla silikon och kolla repor i glaset. Repor i glaset fanns det på akvariet jag valde, men silikonet verkade OK. Möbeln snygg och rejäl. Pumpen lite kraftigare än nödvändigt. Doppvärmaren var för ett mindre akvarium. Det var svårt att bedöma ålder på akvariet, säljaren påstod fyra år. Akvariet kom från Akvarieleasing, en storlek de tycks rangerat ut till anställda. Jag kunde inte testa pump eller doppvärmare förräns vid hemkomsten. Allt fungerade dock bra!

Jag fick rådet att tvätta sanden ordentligt vilket jag gjorde. Vattnet blev kolsvart och luktade illa så det behövdes verkligen. Säljaren påstod att sanden var tvättad Jag köpte två nya lysrör till lysrampen: Ett för växterna och ett som skulle plocka fram fiskarnas färger. Lysrör ska bytas varje år. Jag köpte också nytt filtervadd, då det gamla var tovigt och gråbrunt.

KÖPA VÄXTER
Jag följde råden med att först köpa växter innan fiskar skulle sättas in. Efter att ha fyllt akvariet med vatten och vattenberedningsmedel planterade jag växter med lerkulor som gödning. Senare köpte jag Tropica Master Grow, flytande gödning.

Jag var inte alls inläst på växterna utan tog de som ägarinnan på Globefish rekomenderade. Det har i stort visat sig vara bra val. Jag är mycket nöjd med växternas utveckling som den hittills varit!

VATTENTESTER
Jag lät Alba Zoo göra en första vattentest innan jag köpte fler fiskar. Resultatet var inget vidare. Värdena var som Stockholms kranvatten utan några förändringar. Affärsinnehavaren rekommenderade en stor Faxe kalksten som jag köpte. Han rekomenderade att jag inte skulle köpa några fler fiskar förräns vattenvärdena var bättre. Jag gjorde en delvattenbyte och hällde på mer vattenberedningsmedel.

Köpte KH, PH och Nitrat droppvattentester. Det var enkelt och roligt att testa. Mindes att jag haft 5:a i Kemi någon gång i forntiden. PH sjönk till 7 där det legat konstant från dess. KH steg men inte så mycket. Nitrit har legat under 0,3.

FISKAR TILL AKVARIET
Jag började köpa fisk. Jag följde noga råden kring invänjning. ½ timme i påsen för att vänja sig vid temperaturen, sedan koppning. Jag lät i allmänhet koppning gå långsammare och dra längre ut på tiden än rekommendationerna.

Otåligheten att få något som rörde sig i akvariet tog över och jag köpte tre svärdbärare redan dagen efter det jag fyllt akvariet. Det tog 14 dagar tills nästa fisk 2 ancistrus.

ALGATTACK
Jag fick en algattack. Allt var överväxt av alger med olika utseende. Stenar, rutor och växter. Jag gick till Globefish och klagade min nöd. Fick svaret att jag inte skulle ha tänt så länge i akvariet (jag hade 12-13 timmar, fick rekomendationen 8). De fick mig också att titta på små söta pigga fiskar som hette Otocinclus som var algätare. Jag köpte de 8 som fanns. Med minskad belysning, 2 Ancistrus och 8 Otosar var mycket av algerna borta på ett par dagar.

STÖRRE MISSTAG
*. Inköp av Svärdfiskar.
De är udda fiskar bland de övriga amazonas fiskarna, de ska ha et högre alkaliskt vatten och gärna lite salt, trots allt verkar de pigga och trivas. Jag försvarar det med att de åtminstone kommer från spansktalande amerika.

* En svärdfiskhona blev tidigt sjuk och jag tog bort henne. Eftersom den kvarvarande honan blev trakaserad av hannen köpte jag ytterligare en hona. Jag sa aldrig något om färg och protesterade inte när den nya jag fick kom från en helt annan färgrupp än de två jag redan hade.

*. Lysrören påslagna ca 12-13 timmar: Ledde till algatack.

*. Stödfodrade Ancistrus och Otocinclus för lite: Den minsta Otosen svalt ihjäl.

* Lät fiskmatsburken stå framme och fyra-åringen passade på att ge fiskarna en rejäl middag. Mycket av alla akvarietillbehör - växtnäring, vattentestning m.m. ska stå oåtkomligt för barn!

FISKOBSERVATIONER

Svärdfiskarna tycks må bra och är roliga. De imiterar de andra fiskarna. Putsar Ancistrus rutor så är de där och putsar rutor också. Bökar pansarmalarna i sanden, är svärdbärarna där och bökar också. Gömmer sig Kakaduacikliden i en grotta, simmar de också in och kollar läget.

Ancistrus syns inte så mycket, men får simfnatt ibland. De gillar att simma i strömmen från pumpen. De städar rutor och växtblad.

Otocinlus är enormt pigga och ganska påflugna fiskar. För att vara sju ganska små och obetydliga varelser finns det på något sätt överallt i hela akvariet hela tiden. De gillar också att simma mot strömmen. De städar växtblad, sand och ibland rutor.

Kardinaltetrorna är betydligt mer nyfikna än vad jag trott. De simmar gärna tillsammans med Svärdfiskar och söker sig dit där många fiskar är. Att de ska simma i ett snyggt stim har de dock ingen aning om.

Kakaduacikliderna och Corydoras sterbai är så pass nya så jag inte har fått någon uppfattning om dem än. Men hela det här gänget verkar trivas bra tillsammans och jag har hittills inte sett något gnabb.

ÖNSKELISTAN
Litet akvarium för eventuella yngel eller karantän.
CO2 anläggning. Självbyggd eller köpt.
Ett större akvarium minst 500 liter (men maken säger Nej)
#2 - 7 september 2003 06:50
Ack så roligt när någon påminner en om hur det var att börja med akvarier [:-92]
Hur mycket man än läser måste man nog göra sina egna erfarenheter, omsätta teorin i praktiken liksom [:)]
Förvisso har du väl redan sett länkar till olika nätbutiker, men i fall du missat dem kan du få några som jag använt och haft positiva erfaremheter av,
http://www.aquaristic.net/,
http://www.pwss.nu/default.asp
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm.
Några jag inte provat men som verkar vettiga,
http://discus.ms/ (har handlat där men inte behövt beställa (jag bor i Karlstad) [:)])
http://www.akvarieshopen.com/
http://www.akvarieudstyr.dk/res/default.asp
http://www.firren.com
#3 - 7 september 2003 08:11
http://www.aquaristikshop.com/
använde jag, grejerna kom efter 10 dagar och frakten är billig om man inte ska ha så tunga saker..
#4 - 8 september 2003 08:36
Tack för länkarna. Jag är säker på att man kan pressa priser ordentligt om man är lite om sig och kring sig!! Något jag inte gjort i någon större utsträckning hittills.

Är det någon som vet om det finns någon enkel C02 anläggning som skulle passa till 275 liter. Den kan vara av mäsktypen man gör själv, fast färdiggjord.....
#5 - 8 september 2003 11:05
ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖH säkert 5 Corydoras sterbai 625 kr hahahahahahhaa looooool
#6 - 8 september 2003 13:15
Que ?
#7 - 8 september 2003 13:36
Jet Li!
Hur är det fatt? Drogat mitt på dagen? Priset på Sterbai ligger högt. Odlade brukar vara billigare, men 125:- är normalpriset för vildfångade.

Hälsningar Tommy K
#8 - 8 september 2003 13:36
Man kan ju fråga sig vad det där inlägget gav.... muninkotinens?

Kia: sambor har en förmåga att mjukna efter ett tag :) det kan krävas hårda förhandlingar ibland bara ;)
#9 - 8 september 2003 14:38
Men kia: om du göder med blomgödning i ett nystartat akvarium så är det inte så konstigt att du får algblomning. Jag skulle inte ens göra det i ett väl inkjört även om det skulle kunna gå.
MVH
Magnus
#10 - 8 september 2003 16:17
onödig kostnad för första akvariet =)

(du vet ju inte om du vill ha det länge...)
#11 - 8 september 2003 16:45
Ursprungligen skickat av gugges

Man kan ju fråga sig vad det där inlägget gav.... muninkotinens?

....och endå var det ett av hans bättre inlägg här på zoopet.

[xx(]
#12 - 9 september 2003 06:56
Tack för alla roliga och oroande påpekanden :-) . Ska bara säga att jag ringde runt till flera akvarieaffärer i Stockholm och frågade om Corydoras Sterbai. Ingen annan hade dem inne men priset låg från 125 -195 kronor styck.

Jag kan bara hålla med malawi´n. Nu när jag vet mer skulle jag kunna köpa ett större akvarium till ett lägre pris. Det är jag säker på!

Så Topfrog, du tycker växtgödning är onödig? Jag hoppas du har rätt, så försvinner en onödig utgift till. (Men sedan jag fick bukt på algerna växer mina växter jättefint)!
#13 - 9 september 2003 07:02
Växt gödning är deffinitivt inte onödigt. Men då framförallt de microelement som finns i komerciell akvariegödning. Du skriver "blomgödning" och jag tolkade det som om du använder gödning anpassad för blomkrukor och inte för akvarieväxter. Dessa innehåller framförallt makroämnena som man i normala fall får via fiskarnas avföring i ett akvarium. Dessutom så är det inte rätt förhållande mellan ämnena i en sådan gödning. Men nu när jag läser igen så får jag känslan av att det rör sig mer om en felskrivning.
MVH
Magnus
#14 - 9 september 2003 07:08
Missförstå mig rätt....
Jag köpte en 1/2 liter Tropica Mastergrow som jag använder enligt instruktionerna. (Ungefär hälften av normaldosen den första månaden).
#15 - 9 september 2003 08:05
Låter bra:)
MVH
Magnus
#16 - 9 september 2003 08:05
Kanske i ditt trakt ja :)
#17 - 9 september 2003 08:42
Jet Li, klippan på zoopet, vad skulle vi göra utan dej?
MVH
Magnus
#18 - 9 september 2003 09:56
Låter som ett mycket dyrt nybörjarset:
Lysrör som kostar 250 kr st och akvarieväxter för 600 kr
Blomgödning 250 + 100 kr.

Har sett att priserna på växter på tex Akvarielagret är skyhöga.
Mat för 300, då kanske du har för ett år framåt

Men smakar det så kostar det..

#19 - 9 september 2003 10:36
Uppmärksamt Mattias! Jag har gjort uppskattningar från ospecifiserade kvitton, slutsumman stämmer, men kanske är de enskilda posterna lite feluppskattade :-)

Flera saker har jag glömt att ta med. Frigolitplatta och "liggunderlag" att ha i och under akvariet, samt en stor Faxekalksten är något av det jag glömt. De flesta växter jag köpte kostade 45 kronor krukan, några dog och jag fick köpa nya, totalt kanske blev det kanske närmare 500 än 600 kronor. En påse med lerkulor för växtgödning kostade 50 kronor. Två blev 100. TROPICA MasterGrow,250ml kostar 120,00. Jag fick betala rejält för "malknappar". Köpte två omgångar, den första var för hårda för otocinclus som knappast var större än yngel. Exakt pris är jag osäker på nu. Men jag undrar nu vad jag mer köpte som blev så dyrt. Kanske skörtades jag upp. En frånvaro av prislappar tycks vara regel på de flesta ställen.
#20 - 9 september 2003 11:20
Jet Li, klippan på zoopet, vad skulle vi göra utan dej?

MVH

Magnus

lol håller med! Jet Li är en riktig klippa när det gäller akvaristik! ;P
#21 - 9 september 2003 12:38
Är jag? Wow sjyst :) hehe... Hmm vill säga att jag har köpt en fisk som liknar nästan gädda... men vet dock inte vad det är :) den är häftig...

Jag tycker att sverige säljer dyra fiskar alltså om ni åker typ till Thailand (där jag kommer ifrån) så kan ni hämta upp dom flesta Gurami, Catfish, Malar (fett många olika sorters, fast svårt att hitta små eftersom dom bor typ vid snabba rinnande vatten och det är dammigt så man ser bara det mesta stora) finns mycket mycket flera.... Och framför allt det är gratis! :) eller så kan man betala typ 120 Bath för dom som bor i närheten av nån sjö så kan dom få drygt upp mer än 100 st guramis :)

här är priserna på fiskar som säljs i Thailand (ca pris beror på om pengen sjunker):

kampfisk: 10 Bath / 2 Kr
Stor Catfish drygt 70/100 Bath = 20 Kr
Guppyzzz 5 spänn(Bath) st lite drygt :) 1 kr alltså
Arawana Silver (finns ej bild på den här på zoopet, den är extremt billigt jämfört om man skulle betala för här i sverige) 100 Bath / yngel = 20 kr ungefär

Fast det finns ju dom som kostar 50 000, 100 000 också men dom är typ salt :)

Kanske jag ska importera in lite Fisk hittade ett ställe där man kan ansöka om tillstånd att få importera fisk vet ej om det kostar dock :)
#22 - 9 september 2003 12:52
är det möjligtvis en gäddciklid?
kolla länken nedan och se om du hittar den..
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_sok_resultat.asp

hur dyr tror du föresten att en mört/löja skulle vara i thailand?
#23 - 9 september 2003 13:31
Hahaha Mört är typ nästan gratis.... du kan ju fånga den... om du åker till ett ställe som heter Shonburi eller något det är lika långt distans från Uppsala till Stockholm ungefär... där kan man typ säga till några ungar i trakten att du vill ha nån mört... sen ge dom drygt 20-50 spänn så hämtar dom rätt så många åt dig... 100 Bath drygt 20 spänn så får du super snabbt och många :)

Men Löja har jag ingen aning hur det ser ut.. har du bild?

Nepp inte gäddciklid... måste nog åka till affären och fråga igen... Vill gärna ha gäddciklid också :)

Den trakten finns många odlings akvarium eller vad man nu ska kalla det dom gräver fett djup sen släpper dom ner tusen tals fiskar och när dom blir stora så säljer dom :) hade för mig att 10 000 Catfish går på 5000 - 7000 bath eller nåt... drygt 1000 - 1500 kr. :) det är väl billigt va?
#24 - 9 september 2003 13:35
Jet li.. du förstår väll mitt resonemang.. nu viste inte jag att det finns mörtar i thailand, men du kanske förstår endå.. du är ju så smart och duktig annars! ;P

Det är inte vidare vanligt att hålla mört eller löja i ett akvarium.... löjorna finns i vattnet! meta upp en så får du se hur de ser ut! (som en mört fast inte röda ögon och mkt smalare på bred och höjd)

ps. stoppar du ner en gäddciklid i dit kar så kommer du snartr inet ha några andra ffiskar kvar!
#25 - 9 september 2003 13:37
Fast dom där catfish är rätt giftig, deras sting ooooo tar flera veckor innan det läks :) råkade ut för en sting av liten catfish inte alls skön kännsla... tog 3 dag... innan det slutade göra ont.. :)

hmm förresten åker man typ ut på landet och när det regnar så kan man faktisk hitta fiskar på gatan :) mört osv :) mest mört, catfish, FETT med lands krabber, sen finns det andra sorters krabber uppe i bergen.. :) mest stora fiskar som väger drygt 60-80 KG som man kan hitta. :) inget för akvarie precis... gurami är också väldigt lätta att hitta på gatorna när det regnar :) bara ta med en hink så får fullt med fiskar...

Om ni inte tror mig så kan ni åka ut till landet så får ni se :) fast på sjön finns fett med blodiglar dom får man nog akta sig för om man inte vill bli biten :) mest när det inte regnar.
#26 - 9 september 2003 13:54
Joo.. dom där silver färgat ellerhur? dom är typ breda inte för tjock :) typ ungefär samma färg som hajpoor eller vad det nu är ... är inte det en mört då?

nej men det är inte gäddciklid, det är liknande art som äter andra fiskar :) ganska agressiv jag gillar såna :)
#27 - 9 september 2003 15:17
Ursprungligen skickat av Jet Li

Är jag? Wow sjyst :) hehe... Hmm vill säga att jag har köpt en fisk som liknar nästan gädda... men vet dock inte vad det är :) den är häftig...

Jag tycker att sverige säljer dyra fiskar alltså om ni åker typ till Thailand (där jag kommer ifrån) så kan ni hämta upp dom flesta Gurami, Catfish, Malar (fett många olika sorters, fast svårt att hitta små eftersom dom bor typ vid snabba rinnande vatten och det är dammigt så man ser bara det mesta stora) finns mycket mycket flera.... Och framför allt det är gratis! :) eller så kan man betala typ 120 Bath för dom som bor i närheten av nån sjö så kan dom få drygt upp mer än 100 st guramis :)

här är priserna på fiskar som säljs i Thailand (ca pris beror på om pengen sjunker):

kampfisk: 10 Bath / 2 Kr

Stor Catfish drygt 70/100 Bath = 20 Kr

Guppyzzz 5 spänn(Bath) st lite drygt :) 1 kr alltså

Arawana Silver (finns ej bild på den här på zoopet, den är extremt billigt jämfört om man skulle betala för här i sverige) 100 Bath / yngel = 20 kr ungefär

Fast det finns ju dom som kostar 50 000, 100 000 också men dom är typ salt :)

Kanske jag ska importera in lite Fisk hittade ett ställe där man kan ansöka om tillstånd att få importera fisk vet ej om det kostar dock :)

Kanske bra priser i relation till en Svenska löner. Men vad tjänar en Thailänsk arbetare? 80-100 baht om dagen. Helt plötsligt så har du silverarowana yngel som kostar en hel dagslön. Det kallar jag inte billigare fiskar. Nej då föredrar jag att betala mer och ha pengar över till annat.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 9 september 2003 15:51
TYcker det är rätt kul med en så grundlig genomgång av uppstarten.
Några små kommentarer:
Inköp av Svärdfiskar. De är udda fiskar bland de övriga amazonas fiskarna, de ska ha et högre alkaliskt vatten och gärna lite salt, trots allt verkar de pigga och trivas.
Svärdbärare (antar att det är det du menar) har relativt hög tolerans och har du inte extremt surt vatten så funkar de nog bra ihop med de andra fiskarna.

...och svaren stämde inte alltid överens med vad jag nyss läst i boken.
Det finns oftast ingen alltid gällande "sanning" när det gäller akvaristik och även om personen i detta fall hade en annan åsikt så kan han/hon utifrån sin erfarenhet mycket väl haft rätt, samtidigt som den som skrev boken utifrån sin erfarenhet kan ha haft rätt.

Allmänt:
Tycker att ni helt skall ignorera Jet Li när han går in i inlägg och pratar om helt annat än vad vad som behandlas i tråden. Svarar ni så bidrar ni bara till Jet Lis försök till att sabba tråden.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#29 - 9 september 2003 17:15
Hej!

Här är en länk till hjortgatans zoo som säljer co2 utrustning. Välj växtgödning/co2/co2set av diy typ:

http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?tabell=db2

Det är en hembryggdtyp fast köpt. Kostar 239 kr. Jag vet inte om det räcker till ditt akvarium, men du har så lågt kh så det är möjligt att det räcker. Sen det här med att räcka är ju också en smaksak. Om man vill maximera tillväxttakten eller om man bara vill hjälpa sina växter lite.

Sen hoppas jag att du inte har använt bara gamaldags filtervadd i ditt filter. Sån som påminner om vit bummul. Den sätter lätt igen och det finns mycket bättre material. Jag har skrivit lite om detta:

http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438

Välj Arkiv/filtermassa

Lycka till i fortsättningen!

Urban

#30 - 10 september 2003 05:43
Tack för era svar, Kjell och Urban. Jag blir så otroligt smickrad när jag får svar av Kjell!! Och så klart har han rätt jag menar svärdbärare och inte svärdfisk (fast de skulle vara kul att ha, om de inte var så stora)....

Urban, Dina tips är mycket matnyttiga för mig. Men jag blir snurrig av filtermaterial trots att jag läst både zoopets och din artikel.

Jag har en pump som heter EHEIM 2326. Den har flera år på nacken och är av en utgående modell. Den är för akvarier upp till 350 liter (mitt är 275 liter) och pumpar ut 950 liter i timmen och har en filtercirkulation på 650 liter timmen. Det säger mig ingenting!!

I pumphuset finns liksom två "brickor". I den nedersta ligger ett orangt trassel med en grön skummgummimatta ovanpå. I den översta låg filtervadd som var grått och tovigt som jag bytt ut mot nytt vitt filtervadd. Hur borde jag ha det istället och varför?
#31 - 10 september 2003 06:25
Filtervadd har en tendens att bli igensatt väldigt fort, av denna anledning använder jag inte detta längre. Köp en bit blå filtermatta 10 ppi (anger hur grov den är) och stoppa i i stället.
#32 - 10 september 2003 15:47
Hej!

Bilbo har rätt.
Köp en bit blå filtermatta som han föreslår. Det spelar inte så stor roll hur du klipper och skär i den, bara du får bitarna att passa någotsånär så vattnet inte går förbi.
Ditt eheimfilter funkar säkert aldeles utmärkt fastän det har några år på nacken. Med moderna filtermaterial i det så blir kapaciteten lika bra som ett nytt filter.

Lycka till!
Urban

Annons