Tjena,
Efter 10 års uppehåll är det dags att dra igång igen och precis som topicen säger så är *allt* helt bortblåst. Helt otroligt.. Har läst ikapp på nätet nu under en veckas tid men behöver fortfarande en del hjälp, känner jag.
Här är förutsättningarna:
* 240 liters balja, komplett med 5 rutor och allt sånt hi-tech.
* Älskar granna lite mer ovanliga fiskar och tänker inte köra med platys, guppys, svärdbärare, etc. men vill samtidigt inte ge mig ikast med några alltför svåra arter såhär i början. Får ge det nåt år först så man återfår formen.. :)
* Praktbotia är min absoluta favorit. Är medveten om att det är en grupp/stimfisk och att de blir stora med åldern, men jag är redo att byta upp mig i storlek på akvarie när den dagen kommer. Hade tänkt mig 4-5 st sådana. Vilka passar de bäst överens med? Tar mer än gärna emot tips på fiskkombinationer!, inte bara i bottenregionen av akvariet utan hela kittet.
* Hade även tänkt mig ett par silverhajar, men pga att även de blir rätt stora och trivs i grupper är jag villig att släppa den idén. (Förresten, minns jag hade en svart fisk med klarröd stjärtfena - vad är detta för någon? hur stor blir den och är det en ensam-fisk?)
* 240 liter är dubbelt så mycket som jag hade sist, hur många sugmalar resp. pansarmalar behövs för att få ut optimal naturlig rengöring?
* Även tips på växter och dess placering hade vart nice.
osv osv.. Känner mig som en riktig grönis. :D