Första akvariumet. Råd sökes.

#1 - 5 maj 2007 06:28
Ja, imorgon ska vi köpa akvariumet. :D

95liters, välvd framruta. Aquael heter det trooor jag.. :rolleyes:
Sånt med svart täckt plastlock med lysramp innanför osv..

Fiskar blir inköpta i slutet på månaden.. då akvariumet är en stor kostnad för oss nu.

Men ja, nu till lite frågor.

Vi hade tänkt ett stim på 10 neontetror och ett stim på 10 svarta tetror.
2-3 malar av nån form..
Sen har jag inte läst på nu på storlek och sånt.. Men jag gillade Silverhajarna.. men minns inte nu hur stor dom blev, om dom får uteslutas..
Men annars 1-2 såna.
och så gillade jag nån annan, ja, nu tappade jag bort namnet helt.. men ja, vi får se.. sen rekommenderade hon i djuraffären nån form av Barber..

Vi får se vad det blir..

Men nu till min fråga..
Hur många ska vi köpa in först? Man ska ju ta det lite lugnt har jag förstått.

Tetrorna fick man bra gruppris på 10st, så kan man ta 10 tetror och 2 malar att börja med?
Eller går det med några fler?

Växter? Hur många att börja med minst? (beräkna antal till det antalet fiskar ni tycker vi ska starta med..)

Sambon tycker plastväxter vore praktiskt men jag vill ha lite som kan växa också.. så det ser lite naturligt ut iaf..
Kan man blanda?

Hm, ja, det var väl allt just nu :)

[COLOR=royalblue]/ Vickan[/COLOR] [:-160]
[:-173]
#2 - 5 maj 2007 07:16
Hej Vickan och välkommen till Zoopet.

Jag tycker du ska börja med bara 3-5 mindre fiskar och låta akvariet starta upp lugnt och fint dom första veckorna, tillsätt gärna bakteriekultur enl instruktionen på flaskan och mata försiktigt.

Risken för nitrit är stor dom första veckorna och även om dom ger bra pris om man köper många så kan det sluta illa och det blir dyrare i slutändan.

När det gäller växter så tycker jag att du bara ska satsa på några snabbväxande i början tex Hornsärv, vattenormbunke, vänta med dom dyrare/finare till akvariet blivit inkört.
Vattenormbunken tex förökar sig snabbt så du behöver inte köpa många av dom.

Plastväxter är inte så fint (i mina ögon) och desutom fyller dom ingen funktion annat än för dekoration, dom brukar desutom bli fula av alger med tiden så lägg pengarna på riktiga växter istället.

Du kan även titta lite på ev gödning av växterna tex PMDD som är ett billigt alternativ som man beställer i pulverform på nätet och blandar själv.
Det finns massor av trådar på forumet om detta så använd sökfunktionen och läs och lär, finns även färdigblandade alternativ i butikerna men dom är dyrare.

Största problemet vid uppstart är risken för nitrit så du kan köpa ett test för det så att du har koll på vad som händer, se bif länk så ser du ungefär vad som händer i akvariet innan det blivit ordentligt inkört.
http://www.bestfish.com/newtank3.html

Sedan kommer du med stor sannolighet att få Kiselager(bruna) från början, dessa försvinner dock oftast av sig självt med tiden och ersätts av dom trevligare gröna, detta är ochså en av anledningarna till att du kan vänta med dom mer långsamväxande växterna tills akvariet är inkört eftersom det finns risk att dom blir helt nerlusade med alger i annat fall, dom långsamväxande växterna kan du ev kasta när det inkörningen är klar och du planterar dom växter du verkligen vill ha.

Sedan när det gäller filter, köp gärna ett som är storleken större än det som ev följer med eftersom filtervolymen ofta är för liten på dom som följer med i dom färdiga paketen, överdimensionerad filtervolym är alldrig fel och mycket väl värt den extra kostnaden efersom det är hemligheten bakom ett väl fungerande och lättskött akvarium.

Rengör desutom allldrig filtermassan om det nu inte börjar bli tätt och då kramar du bara ur den lätt i en skvätt gammalt akvarievatten så dödar du inte alla goda filterbakterier.

Ha lysröret tänt ca 10-12 timmar per dag och som sagt mata försiktigt i början så brukar det inte vara några större problem med uppstarten.

Men detta är mina åsikter och inte den absoluta sanningen så sök i forumet och läs, det finns massor av bra trådar om Nitrit, uppstart mm.

Vad det gäller fiskval så läs bland artbeskrivningarna här på Zoopet där står det vilka krav fiskarna har vad det gäller storlek på akvarium mm.
#3 - 5 maj 2007 07:22
Aha, oj, mycket info.. ska tänka på detta.. :)
Det är ju lite att tänka på, men ja, det låter bra och vettigt :)

Jag tackar för svaret :)
#4 - 5 maj 2007 07:29
:) Jo, det är mycket att tänka på men gör man någorlunda rätt från början så blir det så mycket enklare och roligare för både dig och fiskarna, men fråga på om du undrar om något, man brukar få svar på det mesta här.
#5 - 5 maj 2007 07:43
Ja, jo, det är alltid viktigt att göra allt rätt från början, så är det med det mesta :)
#6 - 5 maj 2007 07:55
Vad glad jag blir, äntligen en nybörjare som gör rätt och inte vill proppa karet fullt med jätte fiskar direkt :)
Albjohns tips var väldigt bra.
Ha gärna med en algätare från början, t.ex. en ancistrus. Mata den med lite gurka eller nån annan bra grönsak (sök på zoopet) om det inte finns tillräckligt med alger till den.
Plastväxter är en smaksak och man måste ju inte enbart ha det ena eller det andra...
Precis som du misstänkte så lämpar sig inte silverhajar till ditt kar, de vill främst ha ett längre kar än vad du har då de är snabba simmare.
Håll dig gärna till ganska få arter, det brukar bli snyggare.

Till sist: tappa inte sugen om nått skulle gå fel, tror knappast att någon som har håll på med akvarium ett tag aldrig har gjort nått fel eller fått nån form av problem, själv så tycker jag att det är lite av charmen. Är det för lätt är det inget skoj :)

Lycka till!
#7 - 5 maj 2007 14:03
Tack snälla för alla svar :) Vi ska tänka på alltsammans :)
#8 - 5 maj 2007 15:24
Zirconia skrev:
Tack snälla för alla svar :) Vi ska tänka på alltsammans :)

Vi köpte in ett akvarium och har lagt in fiskar nu i onsdas. Det blev 5 stycken. För dem här snälls gubbarna och tanterna och pojkarna och flickorna :) rekomderade mig att jag skulle inte köpa så många. skulle bli 3 men blev 5. Sen tror jag silverhajar behöver mer utrymme. Dem blir ca 30 cm som längst. Tar lite förstås. Sen ska man ha många av just den arten eftersom det är stimmfisk.

Ps

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266

här är lite info om silverhajen och som jag sa blir dem väll 30 - 35 cm
Den behöver alltså 250 liters vatten :). Men sen efter nån vecka eller 2 kan du ha några fina dvärgguramis :)
#9 - 5 maj 2007 15:44
Arek91 skrev:
Vi köpte in ett akvarium och har lagt in fiskar nu i onsdas. Det blev 5 stycken. För dem här snälls gubbarna och tanterna och pojkarna och flickorna :) rekomderade mig att jag skulle inte köpa så många. skulle bli 3 men blev 5. Sen tror jag silverhajar behöver mer utrymme. Dem blir ca 30 cm som längst. Tar lite förstås. Sen ska man ha många av just den arten eftersom det är stimmfisk.

Ps

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266

här är lite info om silverhajen och som jag sa blir dem väll 30 - 35 cm

Den behöver alltså 250 liters vatten :). Men sen efter nån vecka eller 2 kan du ha några fina dvärgguramis :)

Ja, precis, nä, det blir inga Silverhajar.. lite väl stora ju...

Regnbågshaj? dom blev 15.. är det också stimfiskar kanske.. fast det lät inte så roligt, det stod att dom terroriserade andra fiskar..

Kanske inte så passande då heller..

Guramis kan jag inte så mycket om.. hon i affären rekommenderade lite Barber.. men det vet jag inte mycket om heller.. jag ska läsa lite.

Tack för länken :)
#10 - 5 maj 2007 15:53
Zirconia skrev:
Ja, precis, nä, det blir inga Silverhajar.. lite väl stora ju...

Regnbågshaj? dom blev 15.. är det också stimfiskar kanske.. fast det lät inte så roligt, det stod att dom terroriserade andra fiskar..

Kanske inte så passande då heller..

Guramis kan jag inte så mycket om.. hon i affären rekommenderade lite Barber.. men det vet jag inte mycket om heller.. jag ska läsa lite.

Tack för länken :)

Varsågod. Själv är jag också nybörjare men har lärt mig lite. Avdelningar - sötvattenfiskar - arbets beskrivningar. Hon i affären sa till mig att jag bara får ha barbers eftersom dem atackerar andra fiskar. Men du har ju lite större akvarium så varför inte.
#11 - 5 maj 2007 15:59
Arek91 skrev:
Varsågod. Själv är jag också nybörjare men har lärt mig lite. Avdelningar - sötvattenfiskar - arbets beskrivningar. Hon i affären sa till mig att jag bara får ha barbers eftersom dem atackerar andra fiskar. Men du har ju lite större akvarium så varför inte.

Jaha.. okej.. :)

Ja, jag vet inte.. jag såg bilder på dvägguramis nu, dom var supervackra ju.. får se vad dom säger när vi ska inhandla fiskarna :)

När man väl står där är det svårt att komma ihåg allt vilka som gick bra ihop med vilka osv.. men ja, då får man lita lite på personalen.. och hoppas att dom kan något.. [:o]

Jag får berätta mer när allt är på gång.. :)
#12 - 5 maj 2007 16:17
Man får inte lita på zooaffärer för mycket, som du kommer att märka om du läser många andra nybörjares trådar här. Många vill bara sälja så mycket som möjligt och har inte så mycket kunskaper.

Zooaffärer vill ofta att man ska köpa många fiskar direkt, men lita inte på det om dom säger det. Köp bara 3-5 fiskar, som dom skrev här uppe, så kommer du kunna undvika att det skapas nitrit i akvariet i början. Ju längre du orkar hålla ut med dessa 3-5 fiskar utan att köpa fler, desto bättre är det :) Då skapas en bra bakterieflora i akvariet som bryter ner skadliga ämnen.

Tror det blir jättebra, lycka till! :)
#13 - 5 maj 2007 16:31
toccata skrev:
Man får inte lita på zooaffärer för mycket, som du kommer att märka om du läser många andra nybörjares trådar här. Många vill bara sälja så mycket som möjligt och har inte så mycket kunskaper.

Zooaffärer vill ofta att man ska köpa många fiskar direkt, men lita inte på det om dom säger det. Köp bara 3-5 fiskar, som dom skrev här uppe, så kommer du kunna undvika att det skapas nitrit i akvariet i början. Ju längre du orkar hålla ut med dessa 3-5 fiskar utan att köpa fler, desto bättre är det :) Då skapas en bra bakterieflora i akvariet som bryter ner skadliga ämnen.

Tror det blir jättebra, lycka till! :)

Jo, jo, *nickar övertygande* jag ska självklart köpa få fiskar först..
Oavsett vad dom säger, om dom säger att jag kan ha 10-40st, så bryr jag mig inte. Jag ska börja med få fiskar.. så det ska jag tänka på :)

Tack för alla svar allihop :)
#14 - 5 maj 2007 16:46
Räkor städar bra...

Hej, jag har fastnat i räkträsket... det är lite farligt att börja för man kan inte sluta... Roliga små typer... Sen när man inte har så många så gömmer de sig och då sitter man där och kikar efter dem... :D En del här på Zoopet har t om varit uppe på natten med ficklampa och spionerat :D

Men räkor är lite känsliga för vattenvärden men när karet har varit igång ett tag... Min favorit är Crystal Red men Körsbär är den lättaste som får mest bebisar...

Eldstjärt blir bara (18?) cm tror jag... En del exemplar kan vara lite griniga men de flesta är snälla emot alla andra utom sin egen art... ;) Rolig hobby det här, är en fin inredningsdetalj i hemmet också...

Lycka till....
#15 - 5 maj 2007 16:51
Katharina skrev:
Hej, jag har fastnat i räkträsket... det är lite farligt att börja för man kan inte sluta... Roliga små typer... Sen när man inte har så många så gömmer de sig och då sitter man där och kikar efter dem... :D En del här på Zoopet har t om varit uppe på natten med ficklampa och spionerat :D

Men räkor är lite känsliga för vattenvärden men när karet har varit igång ett tag... Min favorit är Crystal Red men Körsbär är den lättaste som får mest bebisar...

Eldstjärt blir bara (18?) cm tror jag... En del exemplar kan vara lite griniga men de flesta är snälla emot alla andra utom sin egen art... ;) Rolig hobby det här, är en fin inredningsdetalj i hemmet också...

Lycka till....

Tack :D , jo, det låter lite roligt med räkor,. men jag vet inte..
Kanske blir nåt framöver :)
Sambon såg en krabba i akvariumet på zooaffären, och tyckte den var cool.. den skulle gärna ha en rot som stack upp lite ovanför vattenytan så den kunde klättra upp och så.. men hade man en sån kunde man räkna med att lite fiskar gick åt också..

Så jag vill väl inte ha en sån.. men han tyckte den var tuff :)

Men ja, vi får se vad det kan tänkas bli.. Jag har lite små akvarium hemma, (30-60l) kanske blir att man kör igång nåt räkakvarium senare :)
#16 - 5 maj 2007 18:12
du verkar vara en vettig person, så det kmr nog gå jätte bra med ditt kar! Lycka till med allt.
#17 - 5 maj 2007 18:47
wicked1 skrev:
du verkar vara en vettig person, så det kmr nog gå jätte bra med ditt kar! Lycka till med allt.

[:I] Tackar så hemskt mycket. ja, jag har mycket djur annars för övrigt och ja, man ska alltid se till deras bästa, och så gäller ju också fiskar :)

Tack än en gång :)
#18 - 5 maj 2007 19:18
Zirconia skrev:
[:I] Tackar så hemskt mycket. ja, jag har mycket djur annars för övrigt och ja, man ska alltid se till deras bästa, och så gäller ju också fiskar :)

Tack än en gång :)

det glädjer mig att läsa detta :).....och jag önskar dig lycka till med ditt akvarium....kommer lova dig......det är en skitrolig hobby :D
#19 - 5 maj 2007 19:37
macke_fisk skrev:
det glädjer mig att läsa detta :).....och jag önskar dig lycka till med ditt akvarium....kommer lova dig......det är en skitrolig hobby :D

Stort tack :D

Jo, jag tror det kommer bli roligt jag med :)
#20 - 8 maj 2007 03:40
En fråga till..

Kan man starta med 5 svarta Neontetror? Det borde gå bra va?

Ska köpa grus idag och lite växter, bl.a några flytväxter då dom flesta tetrorna osv ville ha flytväxter och ja, lite dämpat ljus, vilket kanske man kan frambringa med flytväxterna..

Vi har rör på 2 x 18watt (2 rör alltså) är det lagom eller för mycket/lite? jag vet inget om sånt..

Sen ska akvariet får vara så några veckor och sen ska väl nån mal införskaffas.. 1-2st är det lagom? (sådär från början iaf alltså), eller hur var det nu med malarna? Finns ju så många olika sorter, men vissa ville väl leva i en stor grupp liksom och vissa kanske färre?

Senare när vi haft akvariet ett tag, så allt som allt har vi iaf planerat då dom 5 svarta neontetrorna, 10 kardinaltetror, 5 drottningsrasboror.. och så nån form av Gurami typ.. En på djuraffären sa att Dvärgguramin var rätt svår och känslig, dom sa att dom gärna fick bölder och grejer.. lät ju läskigt..
Sen var det ju vissa sorter som var mycket för revir osv.. men ja, vi får se vad det blir..

Guldguramis kanske är bra? vore kul med nåt gult som lyser upp..

Men hur många kan vi då typ ha allt som allt tror ni?

Alltså tetrorna är som ovan 10 + 5 + 5 (rasboran är kanske inte en tetra men iaf) och så hur många malar tror ni man behöver totalt?

Och så några guramis, barber eller liknande, vilket antal totalt kan man komma upp i på 95liter?

Tack på förhand :)
Bilagor:
#21 - 8 maj 2007 03:48
>>Och så några guramis, barber eller liknande, vilket antal totalt kan man komma upp i på 95liter?

Antal som är bra och lagom naturligtvis.. ;)
#22 - 8 maj 2007 15:53
Vet inte om det gäller alla fiskar men jag har hört någon gång att du bör räkna med 10 liter vatten per fisk.
Lycka till med akavariet,skaffade vårt för 6 månader sen och är helfrälst :)
#23 - 8 maj 2007 16:08
Låter som en bra start med fem fiskar. Låt det (och dig!) ta tid! Det är roligt att planera, och under resans gång - när man läst på sig mer - hinner både önskemål och krav förändras. Lyssna/läs på många ställen, till slut kommer du sålla ut de mest lämpliga/logiska svaren. Lås dig inte vid de vanliga firrarna som guppy, gurami, platy, molly, svärdbärare osv utan kolla lite på andra också. De är ofta inte lika sönderavlade och dessutom - i mitt tycke - roligare. Det finns massor av roliga fiskar att upptäcka! Så köp inte på dig en massa "standardfisk" som du sen ångrar när du hittar de mer "roliga". Ha det så kul och lycka till! Ett bra tips är att bli goldmedlem - då får du tillgång till mycket mer info och dessutom dagböcker och artiklar och annat skoj.
#24 - 8 maj 2007 20:05
Mamma Mia skrev:
Låter som en bra start med fem fiskar. Låt det (och dig!) ta tid! Det är roligt att planera, och under resans gång - när man läst på sig mer - hinner både önskemål och krav förändras. Lyssna/läs på många ställen, till slut kommer du sålla ut de mest lämpliga/logiska svaren. Lås dig inte vid de vanliga firrarna som guppy, gurami, platy, molly, svärdbärare osv utan kolla lite på andra också. De är ofta inte lika sönderavlade och dessutom - i mitt tycke - roligare. Det finns massor av roliga fiskar att upptäcka! Så köp inte på dig en massa "standardfisk" som du sen ångrar när du hittar de mer "roliga". Ha det så kul och lycka till! Ett bra tips är att bli goldmedlem - då får du tillgång till mycket mer info och dessutom dagböcker och artiklar och annat skoj.

Jo, tackar, jo vi vill ha några annorlunda, svärdbärare, platy m.m hade jag som liten.. vi vill ha nåt annat.. men vi såg Fembandsbarber idag osm vi gillade jätemycket.. men ja, vi får se vad det blir :)
#25 - 8 maj 2007 20:47
Ikväll har vi tvättat grus, tvättat och tvättat, sköljt det osv.. vi lade liggunderlag i botten på akvariet och sen gruset ovanpå och vi fyllde lite vatten och så, planterade växterna..
(Nån som är duktig på växter?
http://i169.photobucket.com/albums/u226/Vikutooria/Vxt.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u226/Vikutooria/Vxt2.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u226/Vikutooria/Vxt3.jpg
Kan nån se vad detta är?)
haha, inte så bra bilder kanske.. :)

Sen så visste vi inte hur vi skulle ställa pumpen, den går på högsta läget, och luftventilen som sitter på slangen var nästan helt öppen, och då "blåste" den på bra mycket, så vi stängde till luftventilen baktill lite grann, så nu blåser den lite lugnare..

Hur vet man hur det ska vara? Själva munstycket är ju 2-3cm under ytan, men vattenytan rörs ju lite, allt står ju inte still heller.

Det såg ut så här när vi hade mycket lufttillförsel eller vad man ska säga..
http://i169.photobucket.com/albums/u226/Vikutooria/Pumpen.jpg

Om man förstår nåt av det..

Men ska pumpfarten sänkas och luftventilen öppnas mer, eller är det bra sådär, eller hur vet man?

Sen blev det väldigt mycket vita prickar på glaset runt om.. vad beror det på?

Det syns tydligt på en av växtbilderna, men jag lyckades få bort lite sen.. men går det bort av sig själv sen eller vad är det för nåt?
#26 - 8 maj 2007 21:01
Vrid utblåset på pumpen uppåt mot ytan och stäng lufttillförseln helt.
Det behöver inte bubbla och fräsa utan huvudaken är att du får en ytrörelse, dvs små vågor i ytan.

Dom vita bubblorna är bara luftbubblor, dom försvinner efter nån dag.
#27 - 8 maj 2007 21:09
albjohn skrev:
Vrid utblåset på pumpen uppåt mot ytan och stäng lufttillförseln helt.

Det behöver inte bubbla och fräsa utan huvudaken är att du får en ytrörelse, dvs små vågor i ytan.

Dom vita bubblorna är bara luftbubblor, dom försvinner efter nån dag.

Okej, ja, vi gjorde så nu, men ja, det krusar sig på vattenytan, men ska det vara helt stängt då, behöver den inte lufttillförsel?

Allt handlar väl inte bara om rörelser på ytan eller??
Blir lite förvirrad, vad har man luftpumpar till annars?

Det ska ju gå att ställa på den "ventilen" hur mycket luft man ska ha, och om den ska vara stängd jämt.. ja, det låter knepigt.. eller?

Men jag bara frågar, ifrågasätter inte så.. vill bara lära mig :)
#28 - 8 maj 2007 21:13
På skissen på bruksanvisningen till pumpen visar den munstycket nedåt.. därför monterade vi det så.. :/
#29 - 8 maj 2007 21:20
Det behövs ingen lufttilförsel det räcker om ytan krusas.

Vad man har luft pumpar till, ja det är en bra fråga, förr i tiden när jag började med akvarium var det ett måste, förmodligen pga okunskap men det mesta av gasutbytet (syresättningen) sker i ytan och krusar du den så ökar du ytans yta så att säga eftersom ju större yta du har desto mer syresättning, desutom får du upp vatten från botten till ytan där det syresätts.

Dom små bubblorna du blåser i har en relativt liten yta i förhållande till vattenytan.

Dom har desutom den nackdelen att dom driver ut den CO2 som fiskarna andas ut och den behöver växterna, så du missgynnar växterna om du kör med luftbubblor.

Jag hoppas du förtsod någorlunda, det är lite svårt att förklara :)
#30 - 8 maj 2007 21:23
albjohn skrev:
Det behövs ingen lufttilförsel det räcker om ytan krusas.

Vad man har luft pumpar till, ja det är en bra fråga, förr i tiden när jag började med akvarium var det ett måste, förmodligen pga okunskap men det mesta av gasutbytet (syresättningen) sker i ytan och krusar du den så ökar du ytans yta så att säga eftersom ju större yta du har desto mer syresättning.

Dom små bubblorna du blåser i har en relativt liten yta i förhållande till vattenytan.

Dom har desutom den nackdelen att dom driver ut den CO2 som fiskarna andas ut och den behöver växterna, så du missgynnar växterna om du kör med luftbubblor.

Jag hoppas du förtsod någorlunda, det är lite svårt att förklara :)

Jo, jag förstår lite bättre.. men ja, hmm,, okej, så det ska iaf inte bubbla en massa då, utan bara krusa ytan lite då.. hmm, okej :)

Ja, det är bra man lär sig nåt nytt jämt :)
#31 - 8 maj 2007 21:28
Du gör ju givetvis som du vill men det behöver inte bubbla, man brukar desutom bli tokig på ljudet efter en tid.

En vanlig luftpump gör egentligen samma jobb men inte genom bubblorna som far genom vattnet utan främst pga den ytrörelse bubblorna åstakommer när dom når ytan.
#32 - 8 maj 2007 21:38
Nä, men då förstod vi bättre.. sambon också :)
Nej, det bubblade ingenting som vi hörde alltså.. det sprutade ju och blåste bara under ytan, så vi stördes inte av det.. men ja, då vet vi hur det ska vara :) tack för all hjälp!
Nu ser det ut så här.. (Länk borttagen)
#33 - 8 maj 2007 21:39
Perfekt :)
#34 - 8 maj 2007 21:46
Hehe, tackar, då kan vi vara lugna då :)
#35 - 9 maj 2007 03:08
Tänkte höra lite ang värmen också.. Tetrorna bl.a som vi ska ha vill ha 23-27, 24-28 osv. Där runt omkring iaf.. Vi satte värmaren på 24 tror jag, men ja, termometern stod på 27 hela kvällen igår och nu är den på 26,5, så hur gör vi?

Kanske inte får ner temperaturen mer.. Okej, 26,5-27 funkar ju på dom fiskar vi ska ha..
Men ja, värmaren slår väl inte på alls så länge temperaturen är högre än vad värmaren är ställd på, är det så?

Ska vi ha det så, eller hur gör man?
#36 - 9 maj 2007 05:45
Du behöver inte värmare om du inte ska tropiska fiskar a´la discus. Vanlig rumstemperatur + värme från pump och lyse brukar hålla tempen på lagom nivå. PS! Fembandsbarber är mycket charmiga! Och snälla mot andra fiskar, vilket är ett måste i vår fisk-familj ;) Bra val!
#37 - 9 maj 2007 08:29
Måste bara fråga. Har aldrig hört att man lägger liggunderlag under gruset i akvariet. Varför gör man det? Själv har jag mitt under karet? =)

För övrigt en trevlig tråd då du verkar så välorganiserad och planerar noga. Men av egen erfarenhet så uppmanar jag dig att köp så lite fiskar som möjligt i början för vilka fiskar man vill ha ändras väldigt snabbt!!
#38 - 9 maj 2007 10:09
Måste bara fråga. Har aldrig hört att man lägger liggunderlag under gruset i akvariet. Varför gör man det? Själv har jag mitt under karet? =)

För övrigt en trevlig tråd då du verkar så välorganiserad och planerar noga. Men av egen erfarenhet så uppmanar jag dig att köp så lite fiskar som möjligt i början för vilka fiskar man vill ha ändras väldigt snabbt!!

Man kan läggat liggunderlag eller frigolit i akvariet för att skydda bottenglaset.
Det finns en risk att glaset kan spricka om tex grävande fiskar underminerar stenarna så dom rasar mot bottenglaseset eller om ett vasst gruskorn ligger i kläm mellan en sten och glaset finns det risk för att det spricker.

Men har du ganska små stenar och inga grävande fiskar är det inte nödvändigt med underlag, risken är då väldigt liten.
#39 - 9 maj 2007 10:18
Zirconia skrev:
Tänkte höra lite ang värmen också.. Tetrorna bl.a som vi ska ha vill ha 23-27, 24-28 osv. Där runt omkring iaf.. Vi satte värmaren på 24 tror jag, men ja, termometern stod på 27 hela kvällen igår och nu är den på 26,5, så hur gör vi?

Kanske inte får ner temperaturen mer.. Okej, 26,5-27 funkar ju på dom fiskar vi ska ha..

Men ja, värmaren slår väl inte på alls så länge temperaturen är högre än vad värmaren är ställd på, är det så?

Ska vi ha det så, eller hur gör man?

Avakta nån dag och se var det stabiliserar sig, jag brukar ha ca 25-26 grader i mina akvarium.

Du kan inte lita på gradanvisningen som står på värmaren utan du måste prova och mäta dig fram till lämplig temp.

Värmaren slår inte på om det är varmare in den inställda tempen, om den nu funkar som den ska vill säga, men håll koll dom första dagarna tills du fått en ganska stabil temp.
#40 - 9 maj 2007 19:12

Jag har hört att man skulle ha det både under akvariet och i, för att vissa fiskar "gräver" (flyttar om gruset typ) och har man typ en stor sten och dom gräver bort grus under den ("underminerar") och då kan stenen rasa ner mot glasbotten.. typ därför man kan ha underlag.. det har stått mycket, här och där, det stod på papperen som följde med mitt akvarium också..

Men det är tydligen olika, vissa har det inte och vissa har det :)
#41 - 9 maj 2007 19:24
albjohn skrev:
Avakta nån dag och se var det stabiliserar sig, jag brukar ha ca 25-26 grader i mina akvarium.

Du kan inte lita på gradanvisningen som står på värmaren utan du måste prova och mäta dig fram till lämplig temp.

Värmaren slår inte på om det är varmare in den inställda tempen, om den nu funkar som den ska vill säga, men håll koll dom första dagarna tills du fått en ganska stabil temp.

Okej, ja, vi har värmaren i, den har väl en termostat, så jag menar, den är väl avslagen då vi har 26grader för jämnan, och skulle det sjunka under 23-24 som den står på, så slår den väl på.. det är väl bäst så..

Den drar väl inte direkt nån ström då den är "avslagen" så det spelar väl ingen roll om den är där och så liksom..

Men vi har 26 grader inomhus minst, sommar som vinter typ.. så ja, vi får väl se.. men hon i djuraffären tyckte inte man skulle plocka bort värmaren, utan ha den där liksom.. så det blir ju så..
#42 - 9 maj 2007 19:31
Oj, Leif, du hade ju svarat på det om underlägget, det såg jag inte.. Ursäkta, jag skrev för fort :)
Men ja, vi skrev ju nästan samma sak :)
#43 - 9 maj 2007 20:45
Ja, som ni ser på min sida, och på signaturen startade vi upp akvariet med fiskar idag, vi startade det ju igår med pump och värmare osv då vi gjort ordning det också.

Men idag på lunchen var jag in och köpte en bakgrundsaffisch, och sambon ringde sen och blev så sugen och ville att vi skulle köpa våra svarta Neontetror idag, allt såg bra ut i akvariet, dom vita bubblorna som varit på glaset var typ borta och allt såg fint ut..

Ja, så vi gjorde det, när jag slutat, traskade vi dit och köpte 5st svarta Neontetror.

Allt gick bra med att vänja dom vid vårt vatten osv.. dom verkar trivas bra, blev nyfiknare och sådär när vi släckte nu för natten..

Vi har ju 2 x 18 lysrör.. dom ska ju ha lite dämpat ljus, men flytväxterna har inte direkt växt så ju att dom är uppe på ytan, sen bild i min signatur, men ja, dom var ju under några växter och ändå framme och simmade överallt..

Men dom såg piggare ut när vi släckte..
Sambon undrar om man ska byta till svagare lysrör.. men ja, jag vet inte.. vad ska man ha?

Affischen förresten testade jag att blöta med vatten bara och sätta mot rutan, läste det nånstans, men ja, i mitten fastnade den bra, men inte på sidorna, och det blev luftbubblor liksom med "blöta fläckar" här och där, (ni ser på bilden) Den fäste iaf inget bra, men det var nog för att det var en matt affisch, inte som dom glansiga.. jag tejpade lite för att få fast den istället..

Men ja, dom där blöta fläckarna med luftbubblorna torkar väl snart, så kanske det försvinner.. ser inte så snyggt ut nu, men finare än med beiga tapeten bakom bara.. mycket finare sådär :)

Nu ska vi ha dessa tills slutet på Maj då vi ska köpa en mal, Blir nog en Ancistrus iaf.. det stod 12-15cm på djuraffären, 15cm här på Zoopet, men det kanske går ändå.. den lät okej..
Vi tror det blir en sån iaf..

Sen i Juni nån gång.. (Får inte så stor lön i Maj, så det blir inga stora inköp då) blir det Kardinaltetror, Drottningrasbora och 3 gula Platy och 3 Fembandsbarber.. och så en till mal antar jag...

Nåt sånt har vi på gång iaf :)
#44 - 9 maj 2007 20:57
Riktigt schysst tråd.
Den går igenom allt jag undrade över innan jag startade mitt kar.
:D
#45 - 9 maj 2007 21:20
Ja, jag var liksom rätt virrig och undrande nu när man skulle köpa akvarium och allt man ska tänka på.. men ja, mycket bra och vettiga svar har man fått :)
#46 - 15 maj 2007 14:54
Ancistrus/malfrågor..

Om vi nu skulle skaffa en Ancistrus idag... hmm.. vi har gjort det nu.. [:-13]

Kanske tidigt, jag vet inte, jag lade ner några stenar igår och rörde lite på gruset på det stället där jag lade stenarna och då virvlade det upp lite lite, om det var matrester eller alger.
Vattnet är inte grönt, men har väl en svag grönaktig ton, (mycket svag och blek dock) men vi tänkte att det kanske var bra med en mal då?

Vi ska fortfarande köpa NO2 testet och kolla så vi håller koll på nitrithalten och behövs vattenbyte göras tidigare så gör vi det.. men tror ni det var dumt av oss att ha i en mal nu?

Det är 6 fiskar totalt då.. ska vara så nu ett tag..

Men hur ser man att dom äter? Han simmar runt nu mot rutorna osv, stannar till ibland och ser ut som han äter och sen simmar vidare.. men hur vet man egentligen att han äter eller om han "testar" om det är nåt på ytan?

För annars om vi inte hade tillräckligt med mat åt honom skulle vi köpa algtabletter sa dom på djuraffären..
#47 - 15 maj 2007 17:10
En bit squash duger fint också! Algtabletter är väldigt poppis...
#48 - 15 maj 2007 18:44
En ancistrus vill ha en rot i akvariet att gnaga på, så har du inte det redan så borde du nog skaffa det, kan ju ha en liten i ett hörn bakom en växt om du inte gillar sådana. Har du någon grotta, sten eller liknande? Ancistrusar vill gärna kunna gömma sig lite under dagtid. Vår ancistrus sitter under vår rot (som är U-formad) på dagen och kommer fram ibland för att genomsöka alla växter efter alger. Vi har ganska mycket alger i akvariet men han lyckas få bort ganska mycket.

Men det är nästan ett måste att ge malen annat foder också! Köp speciella algtabletter i djuraffären, ancistrusen ska äta mat som främst består av växtdelar, och det gör inte den vanliga flingmaten.. Det finns dock en risk för att man övermatar nu i början, han behöver inte en hel tablett om dagen, utan bryt den i små bitar och lägg in en liten liten bit cirka en timme efter att du släckt ljuset i akvariet.

Att Ancistrusen "förflyttar sig" med hjälp av munnen (på rutan) betyder ju mest att han letar lite efter något att äta och undersöker sin omgivning. De simmar ju inte omkring i akvariet som vanliga fiskar hela tiden utan flyttar sig oftast framåt sådär genomsökande med munnen :)

En sak till: Du kommer säkert att tycka att akvariet ser "skitigt" ut nu när du startat upp det. Första dagarna är allt så rent och fint, men sen börjar fiskarna bajsa... Men bli inte oroad över detta och gör inte rent gruset! Växterna har inga näringsämnen alls nu när gruset är så rent och den där skiten behövs för att nyttobakterierna ska börja bildas.

Om du däremot har MYCKET skit på botten så matar du troligen för mycket... mata jättelite i så fall, bara så mycket att fiskarna äter upp allting direkt, inget får falla till botten.

Lycka till, tror ditt akvarium kommer bli jättebra :)
#49 - 15 maj 2007 20:43
toccata skrev:
En ancistrus vill ha en rot i akvariet att gnaga på, så har du inte det redan så borde du nog skaffa det, kan ju ha en liten i ett hörn bakom en växt om du inte gillar sådana. Har du någon grotta, sten eller liknande? Ancistrusar vill gärna kunna gömma sig lite under dagtid. Vår ancistrus sitter under vår rot (som är U-formad) på dagen och kommer fram ibland för att genomsöka alla växter efter alger. Vi har ganska mycket alger i akvariet men han lyckas få bort ganska mycket.

Men det är nästan ett måste att ge malen annat foder också! Köp speciella algtabletter i djuraffären, ancistrusen ska äta mat som främst består av växtdelar, och det gör inte den vanliga flingmaten.. Det finns dock en risk för att man övermatar nu i början, han behöver inte en hel tablett om dagen, utan bryt den i små bitar och lägg in en liten liten bit cirka en timme efter att du släckt ljuset i akvariet.

Att Ancistrusen "förflyttar sig" med hjälp av munnen (på rutan) betyder ju mest att han letar lite efter något att äta och undersöker sin omgivning. De simmar ju inte omkring i akvariet som vanliga fiskar hela tiden utan flyttar sig oftast framåt sådär genomsökande med munnen :)

En sak till: Du kommer säkert att tycka att akvariet ser "skitigt" ut nu när du startat upp det. Första dagarna är allt så rent och fint, men sen börjar fiskarna bajsa... Men bli inte oroad över detta och gör inte rent gruset! Växterna har inga näringsämnen alls nu när gruset är så rent och den där skiten behövs för att nyttobakterierna ska börja bildas.

Om du däremot har MYCKET skit på botten så matar du troligen för mycket... mata jättelite i så fall, bara så mycket att fiskarna äter upp allting direkt, inget får falla till botten.

Lycka till, tror ditt akvarium kommer bli jättebra :)

Okej, får nog skaffa nån rot då.. har ingen riktig sån iaf..
Vi har en liten grotta jag byggt och så har vi ett skepp han kan vara i..

Okej, men då köper vi lite tabletter och gör så också :)

Nä, det är inte skitigt direkt, det var bara lite på botten då jag byggde en grotta men annars rör vi inte gruset eller så.

Men lilla Ancistrusen som heter Anakin just nu, (vet visserligen inte än om det är en hona eller hane, hanarna får väl spröt??) men han verkar ha nån form av "podrace" för sig själv (om man nu får skämta lite åt Starwarshållet) :D Han är på rutorna i akvariet, far runt runt liksom, ibland sitter han still och äter och ibland ser han mest ut att tävla i nåt slags maraton hur många varv han kan simma runt typ..

Vet inte om han har mycket att äta eller lite.. :confused:

Svårt att veta.. sen är han inte direkt på gruset, trodde han skulle ha mycket att smaska på där, men han är mest bara på glaset ju..

Men tack för råden, jag har aldrig haft en mal, så det är bra att lära sig lite mer :)
#50 - 15 maj 2007 20:48
Och nä, vi har inte sett nån form av fiskavföring typ faktiskt.. inget som syns, men vi hade ju bara 5 tetror.. men vi har matat varannan dag och pyttelite, bara så dom ätit upp det typ direkt.. så så skitigt är det inte faktiskt :) växterna vet jag inte vad dom får näring av, men dom har växt massor på en vecka nu :)
#51 - 15 maj 2007 20:57
Alltså, tror ni att vår bara far runt på rutorna just nu hit och dit, för att han är nyinflyttad och en aning stressad? för han har ju inte ens tittat på botten på skeppet eller nånting.. bara varit framme på rutan hela dagen..
#52 - 16 maj 2007 05:41
min ancistrus gillar inte heller att vara så mycket på botten, och han är 6 cm :) han tycker mest om att vara på roten, rutorna och alla växter.

det tar några dagar innan dom lugnar sig, ingen fara!

och nej, han har inte så mycket att äta i akvariet nu, det ska synas synliga alger för att han ska vilja äta dom, vad jag vet. så lägg ner en liten liten bit algtablett varje kväll eller varannan, den är säkert borta på morgonen.

har du mycket växter? märkte att min ancistrus inte gillar att vara på "öppna ytor" så han var också lite stressad tills vi skaffade mer växter, då var han på växterna och letade alger nästan hela tiden.

glömde säga att om du köper en rot, så skrubba den ordentligt ren med en nagelborste eller rotborste och lägg den i en hink med vatten några dagar (töm ut vattnet regelbundet), för den ger vattnet en viss färg, detta kan man undvika på detta sätt. du kan även lägga den i kokande vatten en gång.

lycka till :)
#53 - 16 maj 2007 12:13
toccata skrev:
min ancistrus gillar inte heller att vara så mycket på botten, och han är 6 cm :) han tycker mest om att vara på roten, rutorna och alla växter.

det tar några dagar innan dom lugnar sig, ingen fara!

och nej, han har inte så mycket att äta i akvariet nu, det ska synas synliga alger för att han ska vilja äta dom, vad jag vet. så lägg ner en liten liten bit algtablett varje kväll eller varannan, den är säkert borta på morgonen.

har du mycket växter? märkte att min ancistrus inte gillar att vara på "öppna ytor" så han var också lite stressad tills vi skaffade mer växter, då var han på växterna och letade alger nästan hela tiden.

glömde säga att om du köper en rot, så skrubba den ordentligt ren med en nagelborste eller rotborste och lägg den i en hink med vatten några dagar (töm ut vattnet regelbundet), för den ger vattnet en viss färg, detta kan man undvika på detta sätt. du kan även lägga den i kokande vatten en gång.

Okej, ja, igår sent på kvällen var han lite mer på botten, och han var in i vårt skepp en sväng, men sen var han nog mer på rutorna, men han verkade lugnare.
Idag är han också lugnare, men hade satt sig bakom pumpen där det var det mörkaste stället i hela akvariet typ, så nu satt han där i morse och "sov" typ..
Men annars är han lugnare iaf..

Men jo, jag har hört om det att rötter färgar vattnet, det var nån humussyra eller hur det var.. men jo, vi kan tvätta av den och ha den som du skrev i en hink osv.. tack för tipset :)

Sambon ska iväg och köpa smaskiga algtabletter till honom nu och ett nitrittest så vi har det hemma iaf och kan kolla framöver här..
En rot ville han att jag ska välja ut och köpa och jag är tyvärr hemma sjuk nu, men på fredag eller så ska jag nog ta mig iväg och köpa en rot till honom också..

Vi har 2 flytväxter som blivit rätt buskiga eller vad man ska säga, mycket högre och lite bredare har dom blivit iaf, och sen 1 annan hög växt, som jag inte vet vad den heter alls, och så 1 liten låg växt, men sambon ska köpa en till nu idag.. så han har lite mer, vi ska ha lite mer växter sen iaf, vi började med dom där nu förut bara..
#54 - 16 maj 2007 14:15
Nu har vi gjort ett nitrittest iaf och det var mindre än 0,3, så det var ju bara bra hittils iaf.. :) Alltid nåt positivt.. :)
Och algtabletter har vi fått hem också, så han ska få en liten bit ikväll då och mumsa på :)
#55 - 16 maj 2007 16:09
okej, men var det ett dropptest ni köpte? vätskan ska i princip bli helt genomskinlig, dvs, allt över 0 är inte bra. men om det går upp till 0,3 i början kanske det är okej, bara det inte blir högre än så.

men som sagt, låt akvariet vara släckt ganska länge innan ni ger, så dom andra fiskarna har hunnit inta sina sovplatser och "somna".
#56 - 16 maj 2007 21:04
Hmm, det hette bara TetraTest, och det som fanns att gå efter var: gult - 0-0,3, orange - 0,3. rött - ja, nåt annat värde som inte var bra, och mörkt rött som var mer farligt liksom..
och då hamnade det på det lägsta som var gult, (1:a dropparna var genomskinliga, 2:a dropparna var gula så vattnet blev gult direkt när jag droppade i dropparna) men det skiftade inte till orange eller rött utan det blev 0,0-0,03.. alltså bra värden då..
#57 - 16 maj 2007 21:10
Jo, vi stoppade i en liten bit algtablett förut också och den låg på botten, den släppte små små bitar, små partiklar bara som flöt iväg och då fångade Svarta Neontetrorna upp bitarna och tyckte tydligen det var väldigt gott iaf, men dom går aldrig ner dit bitarna ligger, dom är inte direkt bottenätande fiskar, så dom rör inte Ancistrusens tablett..

Men han verkar inte hitta den, men han kanske gör det inatt hoppas jag.. han verkade mest intresserad att sitta och "gnaga" på silikonlisterna på akvariet, han måste hittat nåt ätbart, för han tuggade sig upp och ner på en list i typ 40min, jag vet inte..

Hur gör man för övrigt med tetror som är lite "halvblinda" ibland :/ , om flingfodret kommer nerseglande mot dom, så ibland ser dom bitarna och simmar och äter, men ibland om nån bit hinner nå botten innan dom hinner fram till biten, då blir den biten liggande på botten, för dit ner går inte dom.. så då ser dom inte, eller hittar inte maten och då ligger den ju och blir förstörd.. :/ hur ska man bära sig åt..
#58 - 16 maj 2007 21:33

Jag har liggunderlag i akvariet under gruset för att mina malawis ibland agerar grävmaskiner. :)
Jag har också mycket sten i burken, och om jag inte hade haft underlaget i, hade risken varit att en hel bunte sten vilat på några enstaka gruskorn = STORT tryck på en enda punkt! [:O]
#59 - 16 maj 2007 21:39
Jens A. skrev:
Jag har liggunderlag i akvariet under gruset för att mina malawis ibland agerar grävmaskiner. :)

Jag har också mycket sten i burken, och om jag inte hade haft underlaget i, hade risken varit att en hel bunte sten vilat på några enstaka gruskorn = STORT tryck på en enda punkt! [:O]

Okej, ja, vi skaffade det ändå, bara för extra säkerhet, vi visste inte riktigt vad vi skulle köra på för fiskar liksom, men nu har vi ju bestämt oss typ för vad vi ska ha.. och ingen är kanske grävande av dom, men ja, jag tycker det vore bra iaf :)

och du skrev ju tidigare nånstans att du hade ett liggunderlag och att det funkade bra, därför valde vi det också :)
#60 - 16 maj 2007 21:41
Sorry Jens, nu svarade jag på ditt ändå, även om det var riktat till en annan. men ja, jag vet i en annan tråd så var det också nån som ifrågasatte det här med liggunderlag om det var så bra osv.. så jag blandade ihop trådarna lite.. men strunt samma :)
#61 - 20 maj 2007 20:28
Apropå matningen så skulle jag vilja tipsa om att bara ge så otroligt lite att inget har "tid" att ramla till botten. om du först ger några flingor som tetrorna äter upp, så kan du ge några till sen, som dom äter upp... förstår du hur jag menar? alltså inte allt på en gång.

våra neontetror åt inte heller från botten i början men nu är dom riktigt fräcka och försöker rycka bort algtabletten från vår ancistrus när dom får chansen (dom är 1,5 cm, han är 6 cm....)

och när det gäller ancistrusens intresse för tabletten: lägg inte i tabletten förrän det är beckmörkt i rummet och akvariet... han kommer hitta den med sitt luktsinne, och är det helt mörkt (dvs, när ni ska gå och lägga er) så har tetrorna lite svårare att hitta den.

#62 - 21 maj 2007 03:30
toccata skrev:
Apropå matningen så skulle jag vilja tipsa om att bara ge så otroligt lite att inget har "tid" att ramla till botten. om du först ger några flingor som tetrorna äter upp, så kan du ge några till sen, som dom äter upp... förstår du hur jag menar? alltså inte allt på en gång.

våra neontetror åt inte heller från botten i början men nu är dom riktigt fräcka och försöker rycka bort algtabletten från vår ancistrus när dom får chansen (dom är 1,5 cm, han är 6 cm....)

och när det gäller ancistrusens intresse för tabletten: lägg inte i tabletten förrän det är beckmörkt i rummet och akvariet... han kommer hitta den med sitt luktsinne, och är det helt mörkt (dvs, när ni ska gå och lägga er) så har tetrorna lite svårare att hitta den.

Jo, vi brukar göra typ så, små små bitar i omgångar för att se att dom äter upp det.. men senaste dagarna har dom knappt viljat äta, men det kan ju berott på om dom kanske mådde dåligt av nitriten som vi håller på att få ner nu.. eller så var dom mätta iaf..

Jo, men det funkade inte med algtabletten ändå.. han bryr sig inte i den, och den löstes bara upp.. Han fick lite ärta igår, men verkar inte flyttat på den eller varit på den överhuvudtaget..

Men han sitter och smaskar en massa på rutorna, så jag vet inte, antingen blir han mätt på det han hittar där och inte bryr sig, eller så vet jag inte alls..
Men det spelar ingen roll även om man lade ner mat till honom på natten :(

Men ja, vi får se hur det går, tillslut kanske han äter av det..
#63 - 21 maj 2007 06:42
jag tror att han fortfarande är lite stressad och försöker anpassa sig till det nya akvariumet. låt det gå några veckor, mata bara när nitriten är på noll och när du ser att tetrorna kastar sig över den första flingan. strunta annars i det. äter dom inte med glädje är det bättre att vänta. antingen är dom som du säger störda av nitriten eller så är dom inte hungriga. det kan också vara så att dom inte gillar fodret, men det tror jag inte, för tetror brukar gilla det mesta.

vi har en sorts algtablett som är lite hårdare och inte löses upp så fort, dom är bättre tycker jag.
#64 - 21 maj 2007 16:43
Detta är en superbra tråd verkligen! Mycket nyttig läsning för en nybörjare som mig :)

Och lycka till föresten!
#65 - 21 maj 2007 17:09
toccata skrev:
jag tror att han fortfarande är lite stressad och försöker anpassa sig till det nya akvariumet. låt det gå några veckor, mata bara när nitriten är på noll och när du ser att tetrorna kastar sig över den första flingan. strunta annars i det. äter dom inte med glädje är det bättre att vänta. antingen är dom som du säger störda av nitriten eller så är dom inte hungriga. det kan också vara så att dom inte gillar fodret, men det tror jag inte, för tetror brukar gilla det mesta.

vi har en sorts algtablett som är lite hårdare och inte löses upp så fort, dom är bättre tycker jag.

Nja, jo, vår tablett är också hård och så.. men ja, vi får se..

Men han verkar ju ha alger att äta, han har aldrig sett stressad ut iaf, verkar vara den mest tåliga och lugnaste fisk jag sett.. alltså inte rädd för nåt, reagerar inte på rörelser eller nåt, han verkar mest sitta och smaska på rutorna, simma runt lite och sen sitta och smaska igen..

Så han kanske har tillräckligt just nu.. Men ja, jag ska tänka på det att tetrorna ska vara på hugget, dom var kanske mätta.. dom har väl väldigt små magar, man tänker att dom äter så lite, men det räcker väl för dom..
#66 - 27 maj 2007 16:50
Man får tacka för en underbart matnyttig tråd för en nyligen intresserad. Har fått många matnyttiga råd om både skötsel och invånare, tack alla som tagit er tid!

Som nybörjare har jag fått rådet tidigare att desto större desto bättre ifråga om storlek på akvariet. Nu har jag fastnad lite för Rio 300 Juwel. Är detta FÖR stort kanske?

Annons