Hej Vickan och välkommen till Zoopet.
Jag tycker du ska börja med bara 3-5 mindre fiskar och låta akvariet starta upp lugnt och fint dom första veckorna, tillsätt gärna bakteriekultur enl instruktionen på flaskan och mata försiktigt.
Risken för nitrit är stor dom första veckorna och även om dom ger bra pris om man köper många så kan det sluta illa och det blir dyrare i slutändan.
När det gäller växter så tycker jag att du bara ska satsa på några snabbväxande i början tex Hornsärv, vattenormbunke, vänta med dom dyrare/finare till akvariet blivit inkört.
Vattenormbunken tex förökar sig snabbt så du behöver inte köpa många av dom.
Plastväxter är inte så fint (i mina ögon) och desutom fyller dom ingen funktion annat än för dekoration, dom brukar desutom bli fula av alger med tiden så lägg pengarna på riktiga växter istället.
Du kan även titta lite på ev gödning av växterna tex PMDD som är ett billigt alternativ som man beställer i pulverform på nätet och blandar själv.
Det finns massor av trådar på forumet om detta så använd sökfunktionen och läs och lär, finns även färdigblandade alternativ i butikerna men dom är dyrare.
Största problemet vid uppstart är risken för nitrit så du kan köpa ett test för det så att du har koll på vad som händer, se bif länk så ser du ungefär vad som händer i akvariet innan det blivit ordentligt inkört.
http://www.bestfish.com/newtank3.html
Sedan kommer du med stor sannolighet att få Kiselager(bruna) från början, dessa försvinner dock oftast av sig självt med tiden och ersätts av dom trevligare gröna, detta är ochså en av anledningarna till att du kan vänta med dom mer långsamväxande växterna tills akvariet är inkört eftersom det finns risk att dom blir helt nerlusade med alger i annat fall, dom långsamväxande växterna kan du ev kasta när det inkörningen är klar och du planterar dom växter du verkligen vill ha.
Sedan när det gäller filter, köp gärna ett som är storleken större än det som ev följer med eftersom filtervolymen ofta är för liten på dom som följer med i dom färdiga paketen, överdimensionerad filtervolym är alldrig fel och mycket väl värt den extra kostnaden efersom det är hemligheten bakom ett väl fungerande och lättskött akvarium.
Rengör desutom allldrig filtermassan om det nu inte börjar bli tätt och då kramar du bara ur den lätt i en skvätt gammalt akvarievatten så dödar du inte alla goda filterbakterier.
Ha lysröret tänt ca 10-12 timmar per dag och som sagt mata försiktigt i början så brukar det inte vara några större problem med uppstarten.
Men detta är mina åsikter och inte den absoluta sanningen så sök i forumet och läs, det finns massor av bra trådar om Nitrit, uppstart mm.
Vad det gäller fiskval så läs bland artbeskrivningarna här på Zoopet där står det vilka krav fiskarna har vad det gäller storlek på akvarium mm.