första bytet

#1 - 16 juni 2006 14:54
ska byta vatten för första gången. jag har tappat upp en hink med vatten och ska låta den stå i ett dygn, är det något annat jag ska tänka på?
det är 7 dagar sen det första vattnet kom i karet och jag tycker att det börjar bli grumligt, hur mycket tex ska jag byta?
#2 - 16 juni 2006 15:52
hur stort akvarium och hur mycket växter?
#3 - 16 juni 2006 16:19
54l, väldigt lite växter.
#4 - 17 juni 2006 00:25
vatten som bara står tenderar till att bli dåligt i längden, bättre om du har lite cirkulation.
#5 - 17 juni 2006 08:46
Du bör nog byta 25 % vatten per vecka så i ditt fall 13,5 liter.

Enklast om du är osäker på mängden och du vill vill göra det enkelt för dig kan du enkelt mäta vattenpelaren d v s hur mycket vatten du har på höjden och dela på 4.

Gör en liten markering med en penna på glaset vart 3/4 från botten är och sänk vattennivån till markeringen, fyll sedan på tills du är nöjd.

Ex. om du har akvariet är 40 cm högt så blir en 1/4-del 10 cm, 3/4-delar 30 cm.

Stäng gärna av pumpen medan du byter vatten om du tycker att det stänker för mycket, det gör inget.

Precis som Raven säger, låt inte vattnet stå, ta det direkt istället

Egentligen är det inte jätte-viktigt att byta exakt lika mycket varje gång men desto viktigare att du byter en gång i veckan särskilt nu när du har ett mindre akvarium.

Du nämner växter, inga fiskar ännu ?

nICKLAS.
#6 - 17 juni 2006 11:55
[quote=Tri-X 400]Du bör nog byta 25 % vatten per vecka så i ditt fall 13,5 liter.

Du nämner växter, inga fiskar ännu ?

nICKLAS.[/quote]

Jag har bytt ca 30% av vattnet. jag har 9 fiskar. åkte iväg till djuraffären och köpte 5 växter ( det blev efter att jag delat på dem totalt 9 plantor) så nu är det grönt och fint:)
#7 - 17 juni 2006 13:31
Jag köpte ett nytt akvarium i går eftersom mitt andra gick sönder..
köpte då också 4 st Guppy, 2 honor och 2 hanar.
BÅDA honorna e gravida så jag hoppas att ynglena kommer snart och att mina andra fiskar inte äter upp dem! ska åka i väg och köpa flytväxter och andra växter så att dom får en chans i alla fall, har bara 2st växter nu!
#8 - 17 juni 2006 18:26
[quote=Emz]Jag köpte ett nytt akvarium i går eftersom mitt andra gick sönder..
köpte då också 4 st Guppy, 2 honor och 2 hanar.
BÅDA honorna e gravida så jag hoppas att ynglena kommer snart och att mina andra fiskar inte äter upp dem! ska åka i väg och köpa flytväxter och andra växter så att dom får en chans i alla fall, har bara 2st växter nu![/quote]
lycka till med "bäbisarna":)
#9 - 18 juni 2006 17:11
Jag har bytt ca 30% av vattnet. jag har 9 fiskar. åkte iväg till djuraffären och köpte 5 växter ( det blev efter att jag delat på dem totalt 9 plantor) så nu är det grönt och fint:)/rödtoppen

hur många fiskar ska man ha i ett nystartat akvarium???(tex54l)??
#10 - 23 juni 2006 12:35
[quote=Emz]Jag köpte ett nytt akvarium i går eftersom mitt andra gick sönder..
[/quote]

gick sönder?? Fick du vatten på golvet o allting eller?

Annons