Första Ciklid karet

#1 - 12 juli 2007 01:08
Hej. Har nyligen börjat fundera på att starta ett Ciklid akvarium på ca 200-250 L.
Jag är ej så erfaren innom området (har endast haft Palettciklider tidigare) och skulle därför behöva lite råd om vilka ciklider som funkar bra ihop, om det går bra att blanda ciklider från olika platser tex Malawi, Tanganyika och vissa amerikanska arter (om det finns några som lever under samma förhållanden.) eller om det är bäst att hålla sig till ett biotopakvarium.
Imed att min erfarenhet av ciklider som sagt inte är så stor så ska det hellst inte vara allt för svåra fiskar.

Tack för era svar.:)
#2 - 12 juli 2007 02:17
Fiskar från samma biotop är definitivt att rekommendera. Artrikedomen gör att du ändå kan få i princip den färg/temperamentblandningen du vill.
Du kan kolla i zoopets artregister och se vilka fiskar som passar dina intressen.
#3 - 12 juli 2007 02:24
Ok men de flesta verkar ju vara välldigt agressiva. vill bara inte råka ut för ett blodbad. hehe
En till fråga föressten. kan jag ha växter i akvariumet eller är det bara onödigt om dom rycker upp dom direkt?
#4 - 12 juli 2007 02:45
Jag har inga växter i mina burkar. (förutom lite alger) Men det är nog mer en smaksak.
Många som har Malawi har vallisneria och anubias.
Har du amazonas så kan du ha ett akvarium som ser ut som en salladskål.:)

Ex. Aulonocara från Malawi är fredliga, Från Sydamerika är nog alla dvärgciklider fredliga, från Tanganyika kan du ha Altolamprologus. Dessa är bara några exempel på fredliga ciklider.

Jag tycker att det finns mycket "skrämselpropaganda" om ciklider. Har dom bara rätt förhållanden och tillräckligt med revir, så är det lugnt och framförallt fint...
#5 - 12 juli 2007 02:47
Att ciklider har temperament och att dom (inte alla) är robusta, är nog bra orsaker till att många är helfrälsta.
#6 - 12 juli 2007 02:54
Om jag Hade fått inreda ditt akvarium, så hade jag satt i BTN slimline bakrund, en liten röse med kalksten och en röse med kolsten.
Som sand skulle jag köpa biltemas blästersand. (0.2-1.0mm)
Som fiskar skulle jag ha:
Ett par Altolamprologus Calvus
två par Julidochromis Ornatus
4-6st Lamprologus Brevis
Ett gäng tomma snäckskal skulle också vara ett måste, så att Brevisarna har något att "bo" i.
Några anubiasplantor hade jag kanske också stoppat i...

Men som sagt, det finns 1000-tals kombinationer.
#7 - 12 juli 2007 02:58
I ett Malawikar skulle du kunna ha lite grövre sand och som fiskar skulle du exempelvis kunna ha följande:
5-6 Labidochromis Caeruleus (golden)
4-5 Cynotilapia Afra (Edwardi)
4-5 Pseudotropheus Saulosi.
1 ancistrus kan man också ha, så att den kan jobba med att suga i sig alger.
#8 - 12 juli 2007 03:00
Ok men jag tror att jag ska sattsa på afrikanska ciklider fast jag vill ha mycket växtlighet så jag har lite svårt att välja där.
Om man har dom fredliga arterna du pratade om, går det att ha lite agressivare arter med dom då eller blir dom snälla bara utstötta?
#9 - 12 juli 2007 03:05
Jag har tex. haft Aulonocara Baenschi med Labidochromis Caeruleus, Metriaclima Estherae, Cynotilapia Afra och Labidochromis Hongi.
Kan säga att Aulonocarorna inte direkt dominerade i det karet.
Det bästa är nog att ha fiskar med samma temperanment.
#10 - 12 juli 2007 03:06
Tack för tippsen ska kolla upp fiskarna du sa lite närmare och se om jag faller för någon av dom. Imed att jag inte har funderat över den här typen av akvarium så länge har jag inte hunnit läsa på så mycket om vattnet. är det ungefär samma värden i Malawi och Tanganyika eller skiljer dom sig mycket åt?
#11 - 12 juli 2007 03:10
Ok men ska jag sattsa på jätte snälla fiskar eller lite halv agressiva? det borde väll finnas lite större urval om man tar blan de lite halv agressiva?
#12 - 12 juli 2007 03:11
Ungefär samma. I Tanganyika är PH-halten lite högre. Kolla inte bara dom fiskarna jag har tipsat om. Det finns massor med fina fiskar från dessa sjöar. Lycka till med karet och passa gärna på att fråga om allt och lite till här på zoopet (och på ciklid.org) INNAN du startar karet.
#13 - 12 juli 2007 03:12
Gå och kolla på artbeskrivningar och skriv "mbuna" som sökord. Det är en bra början.:)
#14 - 12 juli 2007 03:16
OK tack för allt!!!
#15 - 12 juli 2007 13:45
Det här med aggressiva och snälla fiskar är inget du behöver fundera så jättemycket på. Om du inreder med gott om gömställen på flera olika platser i akvariet så brukar allihop hitta sin plats utan större bekymmer. Försök också att undvika att ha grottor och liknande mitt i akvariet så finner de sig tillrätta lättare.
Vi har en blandning av snälla och lite tuffare fiskar och vi har inte haft några nämnvärda bekymmer alls.

Annons