Första försöket, kampfisk lek.

#1 - 21 november 2004 16:03
Sådär, nu har jag startat upp första försöket med en av mina kamphanar och en kamphona. Några som har några fiffiga förslag såhär inför första försöket på lek med mina kampisar?

Hanen är nu ensam i ett 26L akvarium med en del cabomba som flytväxt, ingen pump i början. Skapligt varmt (runt 28 grader)och en del ljus. *Håller tummarna*
#2 - 22 november 2004 09:25
Fortfarande inget skumbo. Har haft i honan ett tag för att "trigga" honom lite men icke sa nicke.
Denna hane verkar inte det minsta sugen. Inte en bubbla har han gjort.

Har det inte hänt något tills ikväll så ska jag testa på ett annat par.
#3 - 22 november 2004 10:24
Hej Dragge.
Har haft flera kampfiskarhanar och alla har inte byggt skumbo.Men den som byggde skumbo(blev tyvärr inga yngel) började bygga skumbo i det vanliga akvariet.Sedan flyttade jag honom till ett mindre och där fortsatte han bygga sina skumbon.
:-) Marta
#4 - 22 november 2004 20:21
Ursprungligen skickat av marta

Hej Dragge.

Har haft flera kampfiskarhanar och alla har inte byggt skumbo.Men den som byggde skumbo(blev tyvärr inga yngel) började bygga skumbo i det vanliga akvariet.Sedan flyttade jag honom till ett mindre och där fortsatte han bygga sina skumbon.

:-) Marta

Hej!
Ah ok, :)
Jag har flyttat över min andra hane nu för att se om han bygger något. *hoppas* Annars är det väl inte tid för det ännu. :)
#5 - 23 november 2004 06:36
Nu kan man skåda en massa bubblor vid doppvärmaren. Ligger som ett täcke runt den. Ligger ungefär på en 4x6cm stor yta.
Lyfter i den tänkta honan, en mörkröd med lite blått skimmer i, så får vi se hur det går under dagen.
#6 - 24 november 2004 20:53
Sådär, nu är det hela klart :-)
Helt faschinerande kan jag lova.
Bilder m.m kommer att finnas på en hemsida inom kort
där jag har skrivit dagbok, tagit massa bilder m.m

Hoppas bara att åtminstone 5-6 av dom c:a 100 ägg jag har klarar sig. Hanen jobbar förfullt med att hålla alla i bubblor :)

På en höft, vad kostar Artemia ägg? måste fixa lite mat åt dom blivande små rackarna?
#7 - 25 november 2004 08:03
Ser nu att jag har fått ett NO2 värde på 2-3. Nitrit.
Får se om jag lyckas rädda det hela. :-/
#8 - 27 november 2004 09:34
Så hur givk det blev de yngel kan man få se litte bilder :)jag har 9 st yngel av en lek men nu har jag inte mera tid så de e sepererade men de hade vat skoj se bilder din hemmsida hur gick den nu igen
#9 - 27 november 2004 09:50
Hej Dragge !

Nykläckt artemia är alldeles för stort som första foder för kampfiskyngel.(Ges senare).
Sera Micron har fungerat utmärkt som "startfoder" för de kullar jag har fött upp. Infusorier är nog allra bäst, men inte helt lätt att få fram.
Lycka Till !
#10 - 27 november 2004 16:42
Ursprungligen skickat av NoZ

Så hur givk det blev de yngel kan man få se litte bilder :)jag har 9 st yngel av en lek men nu har jag inte mera tid så de e sepererade men de hade vat skoj se bilder din hemmsida hur gick den nu igen

Har legat lite på is nu p.g.a tidsbrist, men ska försöka göra något enkelt lite snabbt så jkag får upp bilderna.

Har räknat till 25 levande hittills. Lyfte ur hanen idag, gjorde ett mindre vattenbyte med Nitrivec då jag inte fått ordning på Nitriten ännu :( Så lägger ner rätt mycket tid på att få ordning på vattnet.
#11 - 27 november 2004 16:46
Ursprungligen skickat av Haleli

Hej Dragge !

Nykläckt artemia är alldeles för stort som första foder för kampfiskyngel.(Ges senare).

Sera Micron har fungerat utmärkt som "startfoder" för de kullar jag har fött upp. Infusorier är nog allra bäst, men inte helt lätt att få fram.

Lycka Till !

Hej! Jo, dom är ju rätt stora, Artemian fick bli måltid åt några ciklider som jag har :)

Kör med Tetra's torrfoder just nu, något pulver som jag pressar lite extra mellan fingrarna innan jag matar dom. Verkar funka.
När ungefär kan jag börja med Artemian? 1-2veckor?

Infusorer kan man väl utveckla direkt i akvariumet med hjälp av Protogen? Eller? :-)
#12 - 27 november 2004 17:53
Hej Dragge !

En bra tumregel brukar vara att små yngel har svårt att äta något som är större än dess öga.
Prova att ge lite nykläckt artemia efter ca 10 dagar och se om något yngel klarar att ta nauplierna. Tänk på att labyrintfiskyngel växer väldigt ojämt, så du får mata med både ditt pressade pulver o artemia paralellt ett tag sedan.
Lycka Till !
#13 - 27 november 2004 22:59
Ursprungligen skickat av Haleli

Hej Dragge !

En bra tumregel brukar vara att små yngel har svårt att äta något som är större än dess öga.

Prova att ge lite nykläckt artemia efter ca 10 dagar och se om något yngel klarar att ta nauplierna. Tänk på att labyrintfiskyngel växer väldigt ojämt, så du får mata med både ditt pressade pulver o artemia paralellt ett tag sedan.

Lycka Till !

Oki, tack för tipset/-en :) Det är skitkul att se dom där små små sakerna simma runt. Längtar tills dom får lite storlek :)
#14 - 27 november 2004 23:42
testa att mata med micromask. Det är mindre än artemia, om jag minns rätt...
Maila erikthur här på zoopet, han sålde i alla fall micromask billigt för ett par månader sedan;)

Mvh Malawi´n
#15 - 28 november 2004 01:05
Annars fungerar moinor utmärkt. Det är små vattenloppor från japan som är ganska enkla att odla (om man är noga med vattnet). De har fördelen av att de nyfödda är mindre än artemian, och de fullvuxna är lämplig som föda till rätt stora yngel. Samt att den överlever och förökar sig i yngelakvariumet (även om inte våldsamt snabbt).

(Som med all levandefoder bör man ha minst två odlingar igång samtidigt, ifall något går fel)
#16 - 28 november 2004 18:26
Ursprungligen skickat av jackson

Annars fungerar moinor utmärkt. Det är små vattenloppor från japan som är ganska enkla att odla (om man är noga med vattnet). De har fördelen av att de nyfödda är mindre än artemian, och de fullvuxna är lämplig som föda till rätt stora yngel. Samt att den överlever och förökar sig i yngelakvariumet (även om inte våldsamt snabbt).

(Som med all levandefoder bör man ha minst två odlingar igång samtidigt, ifall något går fel)

Moinor? Vart finns dessa att köpa och hur odlas dom i början?
Låter rätt intressant. :)
#17 - 28 november 2004 18:28
Ursprungligen skickat av malawi´n

testa att mata med micromask. Det är mindre än artemia, om jag minns rätt...

Maila erikthur här på zoopet, han sålde i alla fall micromask billigt för ett par månader sedan;)

Mvh Malawi´n

Oki... då vet jag lite mer :)

Har räknat lite yngel nu, är uppe i 30 sen tappa jag räkningen för dom börja röra lite för mycket på sig. Så hoppas att iallafall 5-6 av dom överlever till "vuxen" ålder. Verkar som om dom nappar lite på pulvret som jag har, körde det även till mina Silvermolly yngel när jag hade dom.

Annons