Första Skalar fortplantningen

#1 - 30 juni 2008 16:19
[COLOR=black][FONT=Verdana]Jag har två skalarer i ett 75 liters akvarium som jag trodde att de var av samma kön tills de la ägg på ett blad. Lite osäker på vad jag skall göra för att äggen skall kläckas och att ynglen inte blir uppätna , det är min första gång jag får yngel på skalarer och det var oväntat.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana] [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Tacksam för all information om vad jag skall göra och tips[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana] [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]I akvariet har jag inte så många fiskar kanske 7st + skalar parat. Har möjlig het att ha dem i ett annat akvarium om det är nödvändigt.[/FONT][/COLOR]
#2 - 30 juni 2008 20:25
Gör ingenting. Det brukar behöva träna några gånger innan de lyckas.
#3 - 1 juli 2008 12:30
På kvällen samma dag såg jag när ljuset hade släckts att de åt äggen.
Jag trodde att det bara var de obefruktade men när jag vaknade nästa dag var det inga ägg kvar.
#4 - 1 juli 2008 16:31
rsoderberg skrev:
Gör ingenting. Det brukar behöva träna några gånger innan de lyckas.

risken är rätt stor att de inte har "yngelvårdarkänsla" kvar.. men som rsoderber skrev så tar det ett par kullar oftast för att de skall hitta rätt..
#5 - 1 juli 2008 16:38
kan lägga till att mitt skalarpar är rätt roande, genom att när några yngel slinker iväg för långt från gruppen så kommer de och fångar dem i munnen.. bär sen tebaks me dom o spottar ut ynglen.. trodde först att de åt dem men min skräck la sig sen.. hehe

Annons