Första stora akvarium, ca. 350L

#1 - 21 maj 2008 10:44
Hej alla glada! Har suttit och läst runt i diverse forum här ett bra tag för tips och dylikt. Och igårkväll satt jag på blocket för att kolla om jag kanske har tur och hittar ett riktigt kap.

Och det gjorde jag, ett kar med mått 138 x 41 x 62 cm för strax över tusenlappen, med filter och ljusramp +inredning. Riktigt bra skick och snyggt är det också. Ingenting är bestämt ännu men jag tror det blir att köpa. Det är ju inget "jättekar" som vissas 700 -1000liters, men det är mitt första över 200 iaf ^^

Så, skulle behöva lite snabba tips innan jag börjar fixa och trixa själv. Ska ha akvariumet på en byrå är det tänkt, med en duk under, räcker det? Sen tänkte jag ha en frigolitplatta i botten på det, såklart. Hur tjockt ska det vara, ungefär?

Bilder kommer upp någon gång nästa vecka då jag köpt det!
#2 - 21 maj 2008 10:51
Tips: Det funkar lika bra med ett liggunderlag av billigaste kvalisort från Coop. Skräpar heller inte ned lika mycket som frigolit. :)
#3 - 21 maj 2008 10:52
Vilken tur jag har Coop nära mig då! Blir att köpa ett sådant. Tack :)
#4 - 21 maj 2008 12:58
Varför ska man ha frigolit eller liggunderlag i botten?
#5 - 21 maj 2008 13:05
"Denna frigolitskiva är tänkt som ett skydd för botten på akvariet ifall att någon stor sten skulle välta på grund av olycka eller grävande fiskar, det vore ju inte så kul med en spräckt botten där vatten forsade ut. "

Taget från avdelningen "Mitt första akvarium"
#6 - 21 maj 2008 13:07
MAdden skrev:
Varför ska man ha frigolit eller liggunderlag i botten?

för att skydda botten såklart, om man vill ha mkt stenar och tunga saker i karet:p

edit: haha vi måste ha postat samtidigt [:o]
#7 - 22 maj 2008 11:25
Haha, ja vi måste ha postat samtidigt! ^^

Tänkte höra en till sak: När man har ett lite större akvarium, som mitt då. Hur ofta byter man vatten? Och gäller det fortfarande att byta ungefär 30% av vattnet?

MVH <3
#8 - 22 maj 2008 11:38
Det hänger på hur mycket fisk och växter du har i akvariet och hur mycket du matar. Men jag skulle gissa på 30 % var tredje-fjärde vecka.
#9 - 22 maj 2008 17:24
Tack igen!

Jag tittade runt lite på blocket, då jag inte har något att ställa akvariumet på. Hittade då denna TV-bänk som såg stabil ut, och bör klara av akvariumet på 350 Liter:

http://195.149.144.149/images/89/8949984203.jpg

Visst bör det funka?
#10 - 22 maj 2008 17:53
Jens A. skrev:
Tips: Det funkar lika bra med ett liggunderlag av billigaste kvalisort från Coop. Skräpar heller inte ned lika mycket som frigolit. :)

Du har ingen länk eller bild du vill dela med dig av? Vill gärna se hur liggunderlaget ser ut. :)

Du har det I akvariet under sanden om jag förstått rätt?

Mvh Emil
#11 - 22 maj 2008 19:47
Japp. Har tyvärr ingen bild eftersom man inte ser det...men kanske kan man ana en mörk rand i bottnen på både min multisburk och i Gröna Burken på mina sidor?
#12 - 22 maj 2008 21:25
Jens, om jag åker till coop och ska fråga efter sådana liggunderlag, hur ska jag ställa frågan isåfall tycker du? Vad använda liggunderlagen till annars?

mvh emil
#13 - 25 maj 2008 20:43
johanski skrev:
Tack igen!

Jag tittade runt lite på blocket, då jag inte har något att ställa akvariumet på. Hittade då denna TV-bänk som såg stabil ut, och bör klara av akvariumet på 350 Liter:

http://195.149.144.149/images/89/8949984203.jpg

Visst bör det funka?

Tänkte bara ta upp frågan igen. Då det har platt botten, och är avsett för en tv-appart så antar jag att det kan bära mitt akvarium på 350L?

Annars täntke jag höra hur mycket en aluminiumbänk annars brukar kosta?
#14 - 25 maj 2008 22:05
bänken ser ju ganska bra ut, men tänk på att det blir antagligen över 400 kilo på den där bänken och om det bara är spånplattor med faneér så är det farligt om det blir fuktigt. det kan då ramla ihop.

RIKTIGT bra val att starta upp ett 350liter mycket lättare och roligare med fler fisk möjligheter! :) alubänkar vet jag inte vad det kan kosta tyvärr.

Lycka Till!
#15 - 26 maj 2008 13:00
beerzon skrev:
Jens, om jag åker till coop och ska fråga efter sådana liggunderlag, hur ska jag ställa frågan isåfall tycker du? Vad använda liggunderlagen till annars?

mvh emil

Ehh...."Har ni liggunderlag?", och annars kan du väl ha dom till att ligga på? ;)
#16 - 26 maj 2008 19:23
Blev att specialbeställa en aluminiumbänk, då måtten på mitt akvarium var annorlunda mot för vad de hade. 1300 gick det på, så inte så farligt. Bilder kommer upp imorgon / onsdag! :D Är helt uppåt väggarna uppspelt :D:D
#17 - 26 maj 2008 19:26
Biiilder ;P älskar det ordet :)
#18 - 26 maj 2008 20:14
Eftersom alla skriver om att ha liggunderalag och frigolit osv på botten av akvariet undrar jag om ni "lackar" den/dom innan för det där "ruttnar" eller löses väl upp med tiden eller är jag helt ute och cyklar ?!
#19 - 27 maj 2008 08:24
mange016 skrev:
Eftersom alla skriver om att ha liggunderalag och frigolit osv på botten av akvariet undrar jag om ni "lackar" den/dom innan för det där "ruttnar" eller löses väl upp med tiden eller är jag helt ute och cyklar ?!

De varken ruttnar eller löses upp. De behöver inte lackas.
#20 - 27 maj 2008 10:11
Här är akvariumet jag ska hämta imorgon! Det inkluderar inga fiskar och jag kommer inreda det själv såklart, men såhär ser det ut: http://195.149.144.149/images/89/8911735465.jpg
#21 - 27 maj 2008 10:56
johanski skrev:
Här är akvariumet jag ska hämta imorgon! Det inkluderar inga fiskar och jag kommer inreda det själv såklart, men såhär ser det ut: http://195.149.144.149/images/89/8911735465.jpg

Snyggt med helglasakvarium. :)
#22 - 27 maj 2008 13:00
Jens A. skrev:
De varken ruttnar eller löses upp. De behöver inte lackas.

Då va jag ute och cyklade med andra ord =)
#23 - 27 maj 2008 20:51
Funderar fortfarande vilken sorts sand jag ska ta. Har sett många med botior med "sten" så att säga, vet inte om det kallas engelsk sjösten eller något. Men finkornig, ljus sand är ju också väldigt fint, ser mycket "fräshare" ut, plus att botiorna ska trivas bra i det.

Får åka in till stan och titta ^^
#24 - 29 maj 2008 16:29
Nu har akvariumet kommit hem, och det måste storstädas verkligen. Har fått en pump med också, den har 'grejer' som ska ligga under stenarna och förmodligen lufta det där, sen har den 1800l/h, funkar det i mitt akvarium?
#25 - 29 maj 2008 17:03
johanski skrev:
, sen har den 1800l/h, funkar det i mitt akvarium?

Jah det tror jag säkert :) Jag blev rekomenderad 1200l/h till mina malawi i 375l ;)
#26 - 29 maj 2008 17:21
Vad bra! Tack så mycket :D Bilder kommer upp ikväll, på ett väldigt ostädat akvarium ^^
#27 - 29 maj 2008 17:40
nu är det kväll!
#28 - 29 maj 2008 18:01
Inte ännu, har annat för mig. Men vänta ett par timmar så!
Bilagor:
#29 - 29 maj 2008 18:34
Förresten, jag kommer ha en aluminumbänk till mitt akvarium. Räcker det att lägga en 1cm frigolitskiva emellan akvariet och bänken?

Och tänkte lägga liggunderlagsskiva inne i akvariumet, något jag bör tänka på när jag fäster den i botten?

Och hur sätter jag in bottenfiltret, bara lägga det sen slänga grus på?
#30 - 29 maj 2008 20:28
Tacksam för svar ^^

Skulle även vilja ha tips på vilka fiskar jag skulle kunna ha. Tänkte ha runt 6-7 praktbotia, 2 ancistrus, sen ett litet stim av neontetror. Det jag planerat än så länge.

Akvariumet är på 138x41x61 (L B H)
#31 - 31 maj 2008 12:25
Ursäkta att jag var så sen med bilderna, men nu har jag fått hem det och börjat rengöra och tagit foton, dock så är jag ju ingen mästerfotograf men:

http://johanskin.bilddagboken.se/p/main.html

Svara gärna på frågorna ovan om ni har idéer!
Mer foton kommer när jag fått hem min bänk.

Tack på förhand
MVH Johan
#32 - 1 juni 2008 19:28
Bumpar igen i hopp om svar på mina frågor ^^ Min bänk kommer i veckan så det blir att börja inreda då. mitt akvarium är bara 41cm djupt, men 138 långt och 61 högt, det borde väl funka att ha botior i det ändå? Tänkte ha i två stora rötter och inte speciellt mycket växtlighet, samt någon sten antar jag.

MVH Johan
#33 - 1 juni 2008 19:40
Aluminiumställning då behöver du inte ha något under akvariet. Det är bara om det står mot en annan plan yta sim det behövs. Är då en försäkring mot om det skulle råka komma något emellan som ett sandkorn e. dyl.
Inne i akvariet fäster du inte frigoliten eller liggunderlaget, utan det tyngs ner av stenar och sand.
#34 - 1 juni 2008 19:45
Tack så mycket för svar. Men då jag har helglasakvarium, är det säkert jag inte behöver någonting under? Har läst lite blandade åsikter om det. Vill bara inte att akvariumet tar någon skada ^^

Usch vad jobbig jag är med alla frågor, men jag vill verkligen att allt ska gå rätt till.

Ändrar för att det ska bli mindre spam:

När jag lägger i filtret, ska utblåset vara just vid ytan eller en bit under?
MVH Johan
#35 - 1 juni 2008 20:02
Aluställning är öppen under akvariet. Det vilar bara på kort och långsidorna på själva profilen. Så ett underlägg mellan aluprofilen och akvariet göt ingen större nytta.
Du gör helt rätt som frågar.
#36 - 6 juni 2008 13:30
Tack för hjälpen fanbyalperna.

Så, en till fråga då. Värmaren jag fick med är av typ Jäger 250 watt, står att den är bra till 400-600 liter. Funkar den i mitt kar? Jag ska ha runt 27 grader i det för att mina praktbotior ska trivas

MVH Johan
#37 - 8 juni 2008 20:59
Ja doppvärmaren funkar bra.
Jag hart väldigt goda erfarenheter av min Jäger värmare.
Man kan ställa in graderna väldigt precis och min verkar mäta exakt rätt också.

Kul med en asien-biotop, du kör nätan exakt samma fiskar och antal som jag gör :D
Men mitt är bara 200 och jag har Botia Kubotai istället för Praktbotia.

Jag hade hellre haft Praktisar från början men eftersom de blir ca 30cm stora och man måste ha mist sex stycken så går det inte i min lilla bytta.

Kubotaierna är väldigt, väldigt fina, men också väldigt väldigt skygga.

Nu vill jag se fler bilder!!!
#38 - 8 juni 2008 21:06
Min benställning är försenad, och därför har jag inte kommit någon vart och det är så grymt irriterande!

Dock så kan jag ta bild på mina rötter jag köpt, samt sanden. Dock inte så intressant va ;)

Tack för det. Tror min 350-liters balja kommer hålla mina praktisar i ett par år utan att det blir för trångt för dem.

Enda som är lite synd är att mitt akvarium är för smalt (41cm) för att ha en BTN-bakgrund. Men ska försöka göra det snyggt med någon planch bara.

MVH Johan
#39 - 9 juni 2008 18:44
Nu har jag hållt på att trixa i någon timma nu och satt ihop en grotta som ska residera UNDER sanden, tror det kommer bli en höjdare hos praktbotiorna:

http://img133.imageshack.us/my.php?image=picture158db9.jpg

Notera att den inte är färdig riktigt ännu. Den ser lite förjävlig ut ovan jord, men garanterar det blir en snygg kulle och en häftig grotta inne i akvariumet.

Era tankar om detta?

MVH Johan
#40 - 10 juni 2008 17:53
Nu närmar det sig. Var idag i affären och köpte ett Fluval 405 ytterfilter + extra makaroner. Så nu kommer lite mer frågor: Hur ofta bör jag byta vatten i mitt akvarium? Det ska vara relativt mycket växter, dock inte tokmycket. 2-3 STORA rötter och fiskarna som nedan i min signatur. Första månaden tänkte jag inte byta något, ska köra in det med 3 siamesiska algätare samt ha i lite sandsnäckor. Har försökt söka på svar men det går ju inte direkt när ingen har precis samma akvarium som jag. MVH Johan
#41 - 10 juni 2008 17:54
Nu närmar det sig. Var idag i affären och köpte ett Fluval 405 ytterfilter + extra makaroner. Så nu kommer lite mer frågor: Hur ofta bör jag byta vatten i mitt akvarium? Det ska vara relativt mycket växter, dock inte tokmycket. 2-3 STORA rötter och fiskarna som nedan i min signatur. Första månaden tänkte jag inte byta något, ska köra in det med 3 siamesiska algätare samt ha i lite sandsnäckor. Har försökt söka på svar men det går ju inte direkt när ingen har precis samma akvarium som jag. MVH Johan
#42 - 10 juni 2008 19:23
De viktigaste är att du byter vatten regelundet.
Seb in dy byter litegrabb varje vecka eller lite mer varannan vecka spelar inte jätte stor roll.
Sen finns de ju fiskar som är känsligare och mindre känsliga.
Jag brukar byta ca 20% en gång i veckan eller 30% varannan vecka, beroende på hur mycket nitrat jag mäter upp.

Köra in karet med siameser är kanske inte optimalt då de behöver mycket alger som mat och alger brukar inte dyka up förrens efter ca tre veckor (Tigerbarber är utmärkta fiskar att ha under cyklingen)

Sen e de ju så att INGEN har precis samma akvarium som någon annan.
Men ditt och mitt är nog ganska lika. (jag har iofs alltid kört med rätt mycket växter)
#43 - 10 juni 2008 20:00
Grodlund skrev:
"Seb in dy byter litegrabb"

Om man läser mellan ölburkarna så blir det "Sen om du byter lite grann.." :D
#44 - 10 juni 2008 20:40
Tacksam för svar grodlund, och ja, kanske blir att starta med tigerbarber. Det enda jag är orolig för där är: Tigerbarber gillar att vara i ett stim, 8 eller mer helst. Och i ett nystartat kar vill man inte sätta i fler än 4-5 fiskar åt gången. Hur ska jag lösa det? Haha ja, jag listade ut det gaffel. :D MVH Johan Edit: Gud vad irriterande när radbrytningar inte funkar, blir ju eländigt att läsa det här, men det vägrar funka. :(
#45 - 11 juni 2008 07:00
Hehe..oj.. så de kan bli!
Tur att du är så skillad på att läsa mellan ölburkar Gaffel :D

Lösningen, Johanski, är att köra fem tigrar, inga jättestora exemplar, och mata ytterst pytterst, minimal-lite.

Sen är de ju så att den engativa effekten av att ha för få tigerbarber är att de börjar jaga, bita och vara allmänt elaka mot andra fiskar.
Och har du bara 3-5 tigerbarber i karet så finns de ju inga andra att jävlas med.
Då får de jävlas med varandra - vilket de tål ;)
#46 - 3 juli 2008 05:12
hoppas bänk nr2 blir bra nu =)
#47 - 3 juli 2008 07:45
Det hoppas jag med!

Iaf, lite uppdateringar:

Min bänk kom igår, så igår målade jag min plywood-skiva som är 12mm tjock (Tjockaste dem hade) med lackfärg ett par lager. Idag när jag kommer hem ska den på plats, samt ska jag skära ut mina frigolitskivor i tre delar och lägga på. Sen upp med karet och vattenfylla och väga in det med vattenpass. Så uppdateringar, med bilder förhoppningsvis, kommer ikväll.

Har även ändrat lite i fiskväg:

Istället för praktbotior, som så småningom hade blivit för stora, så ska jag köra med ett stim polkadotbotior. Kommer bli intressant. Hoppas nu allt går vägen :)

MVH Johan
#48 - 3 juli 2008 08:32
hur ser en polkadotbotia ut? trist att praktbotiorna blir så stora för dom är verkligen fina och passar så bra till ett asienkar!
#49 - 4 juli 2008 16:30
Hupp, min bänk är hemma, ihopbankad och satt en plywoodskiva på (12mm tjock), sen frigolitskiva ovanpå det (10mm tjock). Nu har jag börjat fylla! Har fyllt 1/4 ungefär, hur länge bör jag vänta innan jag fortsätter?

MVH Johan
#51 - 4 juli 2008 17:31
Är karet i lod och allt ser bra ut så är det bara att köra på:)!
Blöt inte ner fötterna bara;).
#52 - 4 juli 2008 17:40
Har trixat med vattenpass relativt noga, och vattennivån är jämn runt hela karet så då kör jag på och fyller upp det, sen låter jag det stå över natten och börjar med inredning imorgon ;)

Kan fota lite senare idag. Tack för svar

MVH Johan
#53 - 4 juli 2008 18:48
Nu håller jag på att fylla resten av karet, fan vad pirrigt det är. Har allt som kan gå fel i huvudet. Att det plötsligt spricker och börjar forsa ut vatten, att det läcker, osv osv :eek:
#54 - 4 juli 2008 19:04
Här är karet under uppfyllning. Ska fixa till längst frigolit/plywoodkanten lite senare. Även en extra bild på min mal Jon (Om det nu är en grabb dvs ;) )

Mer kommer imorgon då jag börjar inreda :D:D
#55 - 4 juli 2008 23:23
Hupp, akvariet uppfyllt och Fluval 405 startat, funkar prima detta. Ljusramp på plats och påslagen för att testa ljuset. Tror garanterat ljuset kommer att räcka även fast karet är så högt, då det lyser på riktigt bra även utan reflektorer :D

Imorgon tömma och inreda och fylla på igen ;)

Edit: När jag torkade lite på karet så är ställningen lite vinglig, kanske är vanligt för alu-ställningar?

MVH Johan
#56 - 5 juli 2008 10:35
Då börjar det svåra, att inreda karet. Det är verkligen skitsvårt, och undrar om ni kan hjälpa till med lite idéer. Skriv gärna vad ni tycker ang. position på rötter osv. Den kullen till höger där är en grotta under sanden så ni vet.

MVH Johan

Edit: Ser bättre ut i verkligheten ;)
#57 - 5 juli 2008 10:43
Johanski skrev:
Då börjar det svåra, att inreda karet. Det är verkligen skitsvårt, och undrar om ni kan hjälpa till med lite idéer. Skriv gärna vad ni tycker ang. position på rötter osv. Den kullen till höger där är en grotta under sanden så ni vet.

MVH Johan

Edit: Ser bättre ut i verkligheten ;)

Riktigt fint Johanski :)
#58 - 5 juli 2008 11:05
Tack ska du ha, var dock inte riktigt nöjd med rötternas position så jag ändrade på det lite :)
#59 - 8 juli 2008 07:56
Sådärja, nu var det startat med växter i. Tänkte bara höra en sak: Emellanåt så kommer det luft i min pump i typ två sekunder, sen åker det ut en massa luftbubblor ur utblåset in i karet. Kommer detta upphöra eller har jag gjort något fel? :)

Bilder på hur det ser ut nu kommer när lampan till karet tänds.

MVH Johan
#60 - 8 juli 2008 08:58
ska bli spännande att se hur det ser ut nu.
jag röstar 8inte helt oväntat) på bambu. kör på med ett litet buskage bakom stora roten i hörnet för att få lite mer liv och kännsla :)
#61 - 8 juli 2008 09:03
Jag fick inspiration från din tråd och har nu bambu i mitt kar, fast jag kör på högra sidan för det blev lite tomt där. Dock så behöver jag mer bambu, köpte för lite ;)

Helt 100% är jag inte med placeringen av saker, hojta gärna till om ni har idéer så får jag spåna lite. Mer växter kommer ju självklart, men han hade lite tunt på affären nu så får vänta ett tag. Ska i lite vattenpest bakom den stående roten till vänster för att fylla ut det mer. Säg hemskt gärna vad ni tycker.

Bild 1: Högra sidan, min bambuskog typ, ska mer bambu där, säkerligen mer växter också. Tack för inspirationen Emman :D

Bild 2: Vänstra sidan, bakom stående roten ska vattenpest in är det tänkt. Ska även fixa lite mossa på den liggande roten om jag nu hittar någon.

Bild3: så ser hela karet ut just nu, tog över lite flytväxter från lilla karet, där de förökar sig som tusan.

Vad tycker ni?

PS: Det är mycket ljusare i verkligheten, kameran hade tydligen någon konstig inställning som jag inte förstår mig på ;) Sen är vattnet lite grumligt såklart, och bakgrunden är inte på plats heller.
#62 - 8 juli 2008 09:36
det vart juh skitsnyggt! över förväntan måste jag säga och bambuskogen gjorde juh biffen :p
mer bambu håller jag med om och för att få der mer naturligt prova att variera kraftigt i storlekarna så det inte ser lika statiskt ut. sätt nån på snädden eller brut av nån och låt den hänga så det får lite mer liv som om det faktiskt har knatat fram en vattenbuffel där eller någonting *lite tips från mig*
#63 - 8 juli 2008 09:40
tiktigt fint!! kul med lite nya inslag i akvaristiken.. och håller med föregående talare :)
#64 - 8 juli 2008 09:44
Emman skrev:
det vart juh skitsnyggt! över förväntan måste jag säga och bambuskogen gjorde juh biffen :p

mer bambu håller jag med om och för att få der mer naturligt prova att variera kraftigt i storlekarna så det inte ser lika statiskt ut. sätt nån på snädden eller brut av nån och låt den hänga så det får lite mer liv som om det faktiskt har knatat fram en vattenbuffel där eller någonting *lite tips från mig*

Tack ska du ha. Grejen är den att jag hittade bara "en storlek" (180 cm långa bambu, blir lite smalare upptill) och har tittat på tre olika affärer. Vet inte riktigt var jag ska få tag i tjockare bambu [:(!]

Tack även till dig Ibanez :D:D

MVH Johan
#65 - 8 juli 2008 10:22
har de inte plantagen i luleå? edit: efter lite tittande på karta och hemsida ser jag att umeå är närmast och det är inte direkt runt hörnet
skulle nog va snyggt med både några tjockare och några riktigt tunna oxå

om du är riktigt snäll kan jag skicka lite till dig i ett rör på posten. jag köpte massor för jag ville ha olika storlekar men allt mitt räcker till 4 kar så jag har massa jag inte vet va jag ska göra med iaf :) kan juh inte kosta så mycket att skicka det tycker man?
#66 - 8 juli 2008 10:26
vad har du föresten för sand i ditt kar? ser riktigt snygg ut! precis lagom i färgen :)
#67 - 8 juli 2008 10:47
Det är brogårdssand 0.4-0.8mm, fanns på lokala akvarieaffären och den var tvättad redan, ca. 150kr / 25kg, använde två påsar. Tyckte det blev kanon, inte alltför ljus och inte för mörk :D

Det vore ju skitbra om du kunde skicka lite bambu åt mig, om du har lite tjockare dvs. Jag har ju själv ännu smalare. Jag betalar självklart frakten och gärna lite till om du kunde fixat det.

Och plantagen i Luleå har tydligen brunnit ned, om jag förstått det rätt. Så mycket otur har jag :D
#68 - 8 juli 2008 10:56
haha brunnit ner... illa illa
visst kan jag skicka. kan mäta pinnarna jag har över när jag kommer hem så får vi se om du vill ha dem. ingen ide å skicka om det ändå inte är en bra storlek. kapar av dom (över 2 meter långa) till lite mer hanterbar längd och slår in till en smällkaramell ;)
#69 - 8 juli 2008 16:28
Vad fint, jättesnällt av dig, verkligen!

Har fixat lite i karet, bakgrund på plats, bytt plats på lite växter och köpt nya växter. Imorgon ska jag köpa 2st hallogenspotlights och rikta dem mot mina hörn, är lite rädd att jag har för lite ljus. Men mer bilder åt folket:

(Ps, säg gärna till om ni tycker jag kan förbättra något, uppskattar kritik mycket :) )
#70 - 8 juli 2008 17:11
Attans vad snyggt Johanski!:)
#71 - 8 juli 2008 20:32
TinaM skrev:
Attans vad snyggt Johanski!:)

Tack så mycket! :D

Liten uppdatering såhär på kvällskvisten. Satte tidigare i runt 10 st Malaysiska sandsnäckor, kort därefter en pytteliten bit algtablett så dem har någon form av mat då karet är nystartat. Nu har dem gjort en egen racingbana i gruset, och det är hejvild fest! ser skitroligt ut :p
#72 - 8 juli 2008 21:43
Hupp, imorgon bär det av på stan och där ska jag inhandla 2st spotlights med hallogenlampor, 2x30w. Är rädd att jag har lite för klent ljus med 2x 40w lysrör med reflektorer för ett så högt kar, och jag har inte ekonomi / plats på karet för större ramper. Fick det rådet av akvariehandlaren i stan, så imorgon blir det mer uppdateringar, hoppas det går bra :D

UPDATE:

Så, nu har jag köpt 2x spotlights. Tror ni det var kul att ta hål i min ljusramp och skruva i skiten för hand? :(

Här är resultatet, andra åker på plats imorgon då jag inte orkar nu.
#73 - 9 juli 2008 19:30
Nu var jag helt klar med akvariumet, ska bara fiskar i, känns skönt!

Tänkte höra en liten sak, när jag kollade med vattenpasset lodrätt på framrutan, så i vänster hörn är det pyttelite så att framrutan lutar utåt längst uppe. Eller ja, snarare så att den är jämn längst upp och lutar innåt nere, om ni förstår? Tror bara det är lite snett limmat.

På andra sidan är det helt rakt, någonting jag behöver oroa mig för? Annars är karet i våg överallt, helt rakt än så länge.

Edit:

Det är hela framrutan som lutar utåt lite, eller om den nu är snedlimmad eller vad som helst. Känns lite lugnare att den inte är "vriden" iaf. Hoppas det går bra :D
#74 - 9 juli 2008 22:47
Det är inget du behöver oroa dig för:).
#75 - 10 juli 2008 15:32
Hem har jag kommit, och 10 tigerbarber blev det i karet Vad häftiga dem är!

Bilder kommer lite senare när dem inte gömmer sig i bambuskogen mer :D
Bilagor:
#76 - 10 juli 2008 15:56
Längtar. :)
Bilagor:
#77 - 10 juli 2008 16:30
Uppdatering:

Nu har jag tänt i karet, efter ca. 30 minuters nedsläckning efter jag satt i fiskarna. De simmar upp och ned i ett stim bakom bambun, så får vänta ytterligare några timmar innan jag kan få schyssta bilder på dem ;)

Edit: Det skakar i hela kroppen på mig när det knakar i karet :eek: :eek: Tror dock det är bara karet / golvet som sätter sig, men ändå! :D
#78 - 10 juli 2008 18:15
Gud vad svårt att fota dem, de är ju såååå kvicka, sen hjälper det inte att jag är skitdålig på att fota. Får be min flickvän ta några snygga kort på karet / fiskarna imorgon så blir det bättre.

Nu har iaf tigerbarberna kommit fram till främre hörnet istället för bakre, de har även simmat runt lite i resten av karet :)
#79 - 10 juli 2008 18:32
shyst!
#80 - 10 juli 2008 20:58
WOW! Vilka häftiga fiskar. Nu är det verkligen full fart på dem. Två stycken av dem står nos mot nos under en rot och snurrar runt varandra och andas väldigt häftigt, är det någon form av revirhävdande eller något?
#81 - 12 juli 2008 10:34
Första vattenmätningen visade:

PH: ca6.6-6.7 (sticktest, dem hade slut PH dropp på affären)

KH: 3
Nitrit: 0

Bör jag oroa mig för mitt låga KH-värde?

PS. PH i kranen ligger runt 8-8.3

MVH Johan
#82 - 12 juli 2008 22:15
Panikar lite nu. Ser att karet inte ligger lika jämnt över frigolitskivan i botten.Dvs att karet tryckt ned sig mer i frigoliten mot hörnen. det skiljer 1mm åt varje hörn jämfört med mitten, är det något att oroa sig för? När jag mäter med vattenpass på karet så är det rakt, samt om jag håller den i linje med bänken så är det också rakt.

Hoppas det är lugnt :eek: :eek:
#83 - 13 juli 2008 13:46
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Frigoliten är ju där för att jämna ut belastningen.

Det var väldigt stor skillnad på ph i kranvatten jämfört med akvarievattnet. Av min ynka erfarenhet är inte sticktester så mycket att lita på, så få ingen panik.;)

Ta dropptester när du får tag i dem och kolla igen.

Jag skulle annars gärna vilja veta hur man får ett lägre ph i karet utan tillsatser, då jag tycker mitt är för högt.[:o]
#84 - 13 juli 2008 13:51
TinaM skrev:
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Frigoliten är ju där för att jämna ut belastningen.

Det var väldigt stor skillnad på ph i kranvatten jämfört med akvarievattnet. Av min ynka erfarenhet är inte sticktester så mycket att lita på, så få ingen panik.;)

Jag skulle annars gärna vilja veta hur man får ett lägre ph i karet utan tillsatser, då jag tycker mitt är för högt.[:o]

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=169&Itemid=88

med preparater så tror ja att du menar typ vattentillsattser som går att köpa hos fiskbutiken.. men som du kan läsa i länken så finns det alternativ.. mkt nöje :)
#85 - 13 juli 2008 14:06
TinaM skrev:

Jag tror säkerligen det är sticktesterna som spökar. Dock så har jag tre stora rötter i karet så de kan ha bidragit till sänkningen. Däremot så tror jag inte det är så lågt som sticktestet påstår, då jag bytte 80L vatten idag, som sänkte tempen med ca. 2.5 grader. Fiskarna är opåverkade och lika lugna som alltid.

Och ja, jag är nog bara lite paranoid, men det får man väl ta när man startar upp sitt första akvarium, du vet väl säkert hur det känns? ;)

Nu verkar tigrarna vara helt hemma, dock så jagar en av de lite större tigrarna min minsta, som är väldigt mycket mindre än resten. Det tycker jag inte om [:(!][:(!]

Längtar tills jag kan sätta i fler tigrar :)

MVH Johan
#86 - 13 juli 2008 14:08
Måste bara säga att ditt akvarium är supersnyggt:D:D
#87 - 13 juli 2008 14:12
Artep skrev:
Måste bara säga att ditt akvarium är supersnyggt:D:D

Tack ska du ha :D

Nu hoppas jag bara att alla mina växter tar sig och ingen försvinner bort, men det verkar gå bra för de flesta. Dock ser den i mitten med avlånga blad lite vissen ut. Men den har bara varit där en vecka så :)
#88 - 13 juli 2008 16:00
Jag lyckades få mina tigerbarber på bild! Har även fotat växtligheten lite, som verkar ta sig. Ni får hemskt gärna lämna synpunkter, om typ växten ser onormal ut eller så.

Såg även att jag har lite vattenmärken på glaset, men det får ni ignorera! ;)

Enjoy!
#89 - 13 juli 2008 16:03
Jag lyckades få mina tigerbarber på bild! Har även fotat växtligheten lite, som verkar ta sig. Ni får hemskt gärna lämna synpunkter, om typ växten ser onormal ut eller så.

Såg även att jag har lite vattenmärken på glaset samt min spegelbild, men det får ni ignorera! ;)

Edit: Ska även tejpa en ram runt silikonramen eftersom den inte är världens snyggaste, men det kommer längre fram, jag är bara så nöjd med att ha startat akvariumet.

Enjoy!
Bilagor:
#90 - 13 juli 2008 16:37
Jättesnyggt kar.
#91 - 30 juli 2008 14:41
Tack raggsockan!

Nu börjar det närma sig, har haft igång karet i tre veckor nu, ingen antydan av nitrit, har mätt ungefär var tredje dag, senast idag. Nitrater har jag, ca 5mg/l enligt sera's dropptest, det är nog p.g.a. PMDD'n kanske. Alla tigerbarber mår bra, trots att jag trodde att en var sjuk men den var bara kelsjuk isf ;)

Tänkte köpa 5 mer tigerbarber och 4-5 siamesiska algätare imorgon, tror ni det går bra? Hur länge behöver jag vänta innan jag lägger i 7 polkadotbotior efter det, ungefär?

Annars flyter allt på som vanligt i karet, flytväxterna förökar sig så det knakar och alla växterna har nått ytan förutom den i mitten, som jag tycker ser lite vissen ut. Iofs har jag just börjat med PMDD så jag hoppas på förbättring inom någon vecka. Bilder får jag fixa när flickvännen kommer hem med kameran

MVH Johan
#92 - 30 juli 2008 20:31
jag har tänkt på en sak när jag ser bilderna på hela karet så har du inte fyllt med vatten ända upp. Det blir snyggare om man inte ser vattenytan. Om du har en som en glasplatta i mitten av karet som sitter lite lägre än själva kanten på akvariet så kan du fylla ända upp till den så att undersidan är täckt med vatten. Annars så tycker jag att ditt akvarium är jättefint. :)
#93 - 30 juli 2008 23:31
Har tyvärr inget mittstag och jag kan inte fylla hela vägen upp, annars hamnar mitt utblås från filtret för långt under vattnet så det inte krusar ytan. Sen vågar jag inte fylla hela vägen upp heller, då det är så högt kar ;) Men tack iaf! :D
#94 - 31 juli 2008 21:47
En billig lösning kan vara att fixa en ram av textil/tygtejp. Kostar inte mycket och döljer vattenytan.;) Den går också lätt att ta bort om du skulle ångra dig.
#95 - 31 juli 2008 21:54
Det har jag redan tänkt göra, behöver bara få tummen ur så att säga ^_^

Iaf, dagens nyheter är:

5 siamesiska algätare och 5 till tigerbarber.

Blev full rulle direkt, ny revirkamp bland tigerbarberna, en till hanne började locka till sig honor med sin distinkta dans. En barb är väldigt tjock idag, romstinn kanske? Vore kul, då min tigerbarbshanne har dansat runt henne i ca 10 dagar eller så. Hon är iofs ganska liten jämfört med min andra hona.

Tigerbarberna var efter siamesernas fenor lite i början, men det störde inte algätarna ett dugg och de bara fortsatte käka alger. Roliga firrar, har alltid gillat dem sen första gången jag hade att göra med dem så jag är överlycklig idag.

Bilder, som sagt, när sambon kommer hem med kameran :(
mandan
Banned
#96 - 1 augusti 2008 19:07
Bilden syns ej...
#97 - 1 augusti 2008 20:46
För att jag inte lagt upp någon i mitt senaste inlägg? ;)
#98 - 8 augusti 2008 18:47
Karet rullar på, händer inte speciellt mycket förutom att det var livat i karet idag, två hannar började fightas än en gång. Alltid lika roligt att se.

Tigerbarberna är ena riktiga gynnare, oavsett vad man slänger ner så är dem alltid först på plats. La ner två bitar förvälld zucchini idag och de flockades runt den och plockade sakta av den. Kom någon siames (Väldigt modiga iaf ;) ) för nära så fick dem sig ett hugg. Jag hoppas verkligen de lite större botiorna får pli på dem här banditerna, för det är ju outhärdligt! :D Näe, riktigt fina fiskar är det.

På måndag, om allt går bra vid vattenbyte + bikarbonat, så ska 5 st polkadotbotior inhandlas, jag väntar spänt! Det är ju botior jag drömde om sen jag började planera detta kar, och nu är det äntligen aktuellt!

Vet att det kan vara lite ointressant med uppdateringar utan bilder, men bättre än inga uppdateringar alls. Kameran är påväg hem om en vecka, ska försöka låna en annan kamera när jag får nya firrarna, för de bara måste fotograferas ju!
#99 - 8 augusti 2008 20:50
Jag kunde ju MMSA bilder till min mail, hade jag aldrig en aning om! Dock är bildernas kvalite kass då det är mobilkamera, men det är alltid något.

Jag ska nog re-scapea karet i veckan, då jag tycker det är något visst som saknas. Funderar på att bunta ihop rötterna till vänster och möjligtvis utöka bambuskogen? Alla åsikter uppskattas.

Tackar en kär zoopetare för hjälpen med detta tekniska sattyg :D
#100 - 8 augusti 2008 21:00
Alltid lika svårt att inreda så att man är nöjd:p

mitt tips är att du testa att flytta runt lite i karet och känna in vad som känns snyggt:p

man brukar få ideer när man står där, halvägs nere i karet:D
#101 - 8 augusti 2008 21:24
Johanski skrev:
Jag ska nog re-scapea karet i veckan, då jag tycker det är något visst som saknas. Funderar på att bunta ihop rötterna till vänster och möjligtvis utöka bambuskogen? Alla åsikter uppskattas.

Ser snyggt ut! Alltid kul med asien-akvarier! Vill du ändra så tror jag du är inne på rätt spår redan. Kanske sätta i lite längre bambupinnar så de når upp till ytan? Fylla på med "nåt" högt i mitten, kanske någon stängelväxt som växer upp till ytan?

Men som sagts, du kommer säkert på nåt medan du provar flytta omkring sakerna i burken. :)
#102 - 9 augusti 2008 04:05
Jag har funderat mycket på vad jag ska ha där ifall jag flyttar roten till de andra rötterna, och jag vet faktiskt inte ännu! Jag har tre stycken bitar RIKTIGT tjock bambu i blöt som ska i sen. Har borrat så de blivit ihåliga och riktigt bra tunnlar åt mina botia kubotai. Kanske bara sprida ut bambun lite och sätta i ännu mer, och några som når upp till ytan som du säger.

Ska bli så kul att trixa lite i karet imorgon.
#103 - 9 augusti 2008 05:25
Johanski skrev:

Såg även att jag har lite vattenmärken på glaset samt min spegelbild, men det får ni ignorera! ;)

Edit: Ska även tejpa en ram runt silikonramen eftersom den inte är världens snyggaste, men det kommer längre fram, jag är bara så nöjd med att ha startat akvariumet.

Enjoy!

Sedär, visst fanns det bambu!
Stiligt mister!!
#104 - 9 augusti 2008 13:44
Wah, ännu en skitdålig mobilkamerabild, men jag känner mig nöjd med re-scapen. Satte även i lite bikarbonat för att få stabilare vatten nu innan jag ska skaffa polkadoter. Nu känns karet väldigt asien tycker jag, och polkadoterna måste fan trivas bra nu med alla gömställen och även en bra simyta de kan sträcka ut sig på närmast glaset.

Åsikter uppskattas, som vanligt ^^
#105 - 9 augusti 2008 13:50
Måste bara säga JÄVLIGT SNYGGT! :)
#106 - 9 augusti 2008 14:43
Tack tack, det värmer :)
#107 - 11 augusti 2008 19:18
Sådärja! Nu var man hemma, och jag har köpt Polkadoter. Så otroligt fina :)

MEN:

Efter att jag hade koppat in alla fiskar och lyset varit av i ett par timmar, så tände jag. Och vad märker jag då? Att en av dem inte ALLS liknar de andra. Misstänker att det är en pakistanbotia, och ja, det är helt rätt. Ni får säga till om jag har fel.

ANledningen till varför jag inte såg det i affären är: Han har ett kar med polkadoter, tydligen så hade en av dem hoppat över till den andra tanken bredvid för den blev stressad när han grävde i karet. Okej tänkte jag ;) Den var ensam i ett kar med en rätt stor ciklid, stackaren, så han gömde sig. Jag tänkte inte mer på det och glad i hågen gick jag hem.

Resultat:

http://s532.photobucket.com/albums/ee330/Johanskin/?action=view&current=Mytank.flv
#108 - 11 augusti 2008 20:26
Du har så jädrans snyggt kar.. ^^ Behåll den lilla stackaren.. Han har det bättre hos dig, en ensam i en handel.. ;)
#109 - 11 augusti 2008 22:09
Tack så hemskt mycket vargadottir :)

Jag har filmat igen, denna gången med mycket bättre kvalité. Där ser man tydligt att det inte är en polkadotbotia jag fått tag på.

Tror ni att den kommer må bra med mina polkadotter, utan andra av sina artfränder? Dvs, typ 7 polkadoter och sen den ensam? De blir ju lika stora i slutändan.

Ny film, bättre kvalité:
http://s532.photobucket.com/albums/ee330/Johanskin/?action=view&current=Mytankbetter.flv
#110 - 12 augusti 2008 16:49
Okej, efter att ha bevittnat vilken skillnad det är på pakistanbotians och polkadotbotians beteende så har jag tänkt att skaffa lite fler av pakistanen. Pakistanbotian har grävt stora gropar lite överallt i karet, den jagar tigerbarberna, tar för sig väldigt mycket mer än polkadoten.
#111 - 12 augusti 2008 17:52
Är det bilder som krävs för att någon ska vakna till liv i tråden? ;)
#112 - 12 augusti 2008 20:59
Johanski skrev:
Är det bilder som krävs för att någon ska vakna till liv i tråden? ;)

Ja:D!
#113 - 13 augusti 2008 15:12
Haha jag antog det, era bortskämda slynglar ;)

Nu ska jag fresta mer, utan bilder!

Fyra stycken pakistanbotior inhandlade idag, har nu koppat i lite över timmen och tände just kvällsbelysningen i karet. Full rulle direkt på dem. Även fast de jag köpte var ungefär 3 cm stora(Jämfört med den första som är runt 6-7 cm) så jagar de tigerbarberna direkt! Jävlar vad tuffa dem är, de tar verkligen ingen skit :D

Och på fredag kommer sambon hem, då får jag sitta och fota hela dagen!

MVH Johan
#114 - 13 augusti 2008 16:53
Kanske kan fresta med en till film på nya firrarna, så länge?

http://s532.photobucket.com/albums/ee330/Johanskin/?action=view&current=Newpakistani.flv
#115 - 13 augusti 2008 17:55
Och bilder, inte de bästa men bättre än mobilkamerabilderna iaf :) Såhär ser karet ut efter re-scapen.

Edit: Fixade lite större bilder.. skitkamera ;)
Den limnophilian (Stavningen helt random :) ) har jag bara satt dit för att se hur den tar sig, fick den när jag köpte fiskar.
#116 - 14 augusti 2008 19:23
Oh! Ditt kar är så sjukt läckert att jag blir frestad att köpa ett fjärde kar och göra det till ett Asien kar.:D
Bilagor:
#117 - 14 augusti 2008 19:45
Stort tack Tina! Synd på bilderna som är så attans dåliga bara.

Det finns en liten hint om hur mycket botian gräver på den där bilden som jag har på karet, men imorgon ska ni få se vilka gropar han åstadkommit under dagen. Det är helt sanslöst vilka grävare de är. Otroligt fascinerande :)
#118 - 14 augusti 2008 21:29
Och nu har jag bevittnat botian destruktiva beteende. Grävt upp växter som ligger och flyter vid ytan, käkar just nu sönder min fina stängselväxt i vänstra hörnet som var så fin och tät för några dagar sen.. Men det är fasiken värt det, roligare fiskar får man leta efter :)
#119 - 15 augusti 2008 19:00
Sådärja, har försökt fota lite, blev lite halvhjärtat då det är lite brunt vatten i karet (Länge sen vattenbyte och rötterna färgar) så det får bli bättre imorgon när jag bytt istället. Här har ni lite bilder på mina botior, även en bild på hela karet hur det ser ut idag. Växterna har börjat ta sig sen jag började med PMDD, men inväntar fortfarande bättre resultat. Hoppas det smakar ;)
#120 - 15 augusti 2008 19:10
Jättefina bilder!:)
#121 - 15 augusti 2008 19:14
Hur mycket har du nu av varje fisk? Måste skriva ner så jag kan kopiera dig på pricken i framtiden. ;)
#122 - 15 augusti 2008 19:16
Tack så mycket Tina!

Nu har jag:

15 Tigerbarber
5 Siamesiska algätare
5 Pakistanbotior
4 Polkadotbotior

2 till polkadoter (Slut i affären) sen är jag klar med mitt projekt! Dock så ser en polkadot väääldigt mager ut och jag har inte jättemycket hopp för den :(

Angående den ojämna sandnivån: Ja, det är mina pakistanier som har grävt så det ser helt förjävligt ut :(

en halvdan bild till på två av mina största pakistanier:
#123 - 15 augusti 2008 19:26
Tycker du man ska byta ut pakistanerna mot praktbotior då? Alltså om dom gräver och håller på?
#124 - 15 augusti 2008 19:47
Det tycker jag inte ;) Praktbotior är riktiga busar dem med. Pakistanierna är helt underbara och har ett riktigt roligt beteende. Dessutom behöver praktbotior ett RIKTIGT stort kar när de är vuxna, så de kan sträcka ut sig ordentligt. Mitt kar är för litet för att hålla praktbotior, annars hade jag definitivt valt såna.

Dock så hade jag inte velat vara utan pakistanbotior heller, hur charmiga som helst ;)
#125 - 15 augusti 2008 19:48
Låter bra. =)
#126 - 15 augusti 2008 20:33
Japp!

Nu fick jag lite fler bilder.

Bild1:

En av mina tre små pakistanier gillar bamburöret :D

Bild2:

Här är min smala polkadot, dock så syns det inte så väl på bilden men han är väldigt tanig :(
#127 - 16 augusti 2008 16:01
Du ska nog se att den lille stackaren repar sig.. ^^ fan va snygga fiskar du har..! :D
#128 - 17 augusti 2008 20:29
Ja, visst är firrarna läckra! :D

Fotade lite mer idag, och oj vad jag måste öva på det [:o]

Några fler foton iaf, fick en bild på en siames för den låg still för en gångs skull, detsamma gäller tigerbarben, de börjar bli trötta såhär på kvällen :p
#129 - 19 augusti 2008 21:50
Sen jag introducerade mina botior i akvariet så har mina barber verkligen fått mycket stryk ;) De är lite tagna nu och lite småskraja att vara själv. Har en bild som illustrerar hur det ser ut direkt en botia är någon annanstans än på botten (Bild 1).

Bild två är stället i akvariumet där de stora botiorna håller hus, de mindre pakistanierna jag har är för det mesta i bambuskogen, de känner väl sig trygga där.
#130 - 20 augusti 2008 12:58
Och en bild på hur hela karet ser ut idag.. dock suddig som attans, och vattnet är brunfärgat av rötterna (försvinn! försvinn!) men man ser iaf hur det ser ut. Gräver gör fiskarna glatt och jag orkar inte hålla på att jämna ut sandlinjen stup i kvarten så det ser lite halvdant ut ;)
#131 - 21 augusti 2008 13:23
Och titta vad jag hittade på Akvariecenter idag!! Helt sjukt fin är hon [:o] <3
#132 - 21 augusti 2008 14:25
Även Bambun färgar vattnet en hel del när den mognar, med tiden kommer den att bli väldigt mörkt brungrå och enligt mig så blir den då bara snyggare och snyggare.
Jag gillar även tefärgat vatten som du kanske inte gör, men mer Asiatiskt än så kan du knappt göra;).
#133 - 21 augusti 2008 15:17
Jag har faktiskt börjat vänja mig, och har sett hur naturligt det ser ut med de fiskarna jag har i.. så jag är nöjd! Sen gör det mig ingenting om vattnet klarnar en aning, då det är svårt att se från ena kortsidan till den andra p.g.a. grumligt vatten ;)
#134 - 25 augusti 2008 10:37
snyggt kar! :) men vad heter den fina växten du har i mitten bakom rötterna med smala långa blad?
#135 - 25 augusti 2008 22:00
Tack så mycket! Kul att du gillar det.

Ang. växten: Jag har ingen aning, kan säkert någon växtexpert mycket bättre än jag. Jag glömde såklart bort vilken växt akvariehandlaren sa att det var. :(
#136 - 26 augusti 2008 09:14
Varsågod:)
Då är det som för mig då..minnet är bra men kort:p
#137 - 1 september 2008 16:26
Tänkte jag skulle uppdatera med lite nya bilder på karet. Lite alger på bakrutan som säkert syns, men de har börjat avta, har sänkt ljustiden lite, samt snålat lite på matningen. Annars flyter allting på bra i karet, inga tecken på sjukdom vad jag kan se, och alla äter med god aptit.
#138 - 1 september 2008 17:51
Kom att tänka på en sak. Mitt projekt är ju mer eller mindre färdigt nu, och jag är sjukt nöjd med hur det blev. Dock känns det som att det saknas någonting i inredningen, eller att det går att placera saker och ting bättre. Lite svårt att få idéer när man inte får någon kritik ;)

Kommer dock att fortsätta uppdatera tråden när det händer något spännande, men tills vidare kommer jag hålla hus i min andra projekttråd. Dock så startar jag nog inte det karet på en tre veckor ännu, men iaf!

Tack för all hjälp och inspiration till alla er som bidragit, jag är ytterst tacksam. :)

MVH Johan
#139 - 1 september 2008 18:34
snyggt!

Om du haft en Ancistrus eller liknande hade algerna försvunnit över en natt!
#140 - 1 september 2008 20:45
snyggt!

Om du haft en Ancistrus eller liknande hade algerna försvunnit över en natt!

Och växterna ;)
#141 - 2 september 2008 13:45
Johanski skrev:
Och växterna ;)

ikke, har aldrig sett en ancistrus käka upp levande växter
#142 - 2 september 2008 14:02
Johanski skrev:
Lite svårt att få idéer när man inte får någon kritik ;)

MVH Johan
Då ska du få det;).
Det enda som jag tycker ser lite tråkigt ut med karet är bambun då den inte går hela vägen upp till ytan. Det ser lite avhugget ut, och skulle du sätta dit längre pinnar kan jag lova dig att karet blir väldigt mycket snyggare:).

ikke, har aldrig sett en ancistrus käka upp levande växter
Då kan du få låna mina;).
#143 - 2 september 2008 14:17
ansjo skrev:
Då ska du få det;).

Det enda som jag tycker ser lite tråkigt ut med karet är bambun då den inte går hela vägen upp till ytan. Det ser lite avhugget ut, och skulle du sätta dit längre pinnar kan jag lova dig att karet blir väldigt mycket snyggare:).

Det är precis det jag vill höra! Jag har haft funderingar på det där, och får nog skrida till verket. Tack för kritiken! :)
#144 - 2 september 2008 20:01
Mina två största botior idag :)
#145 - 2 september 2008 21:54
Kom att tänka på att kiselalgerna jag fick på rutan och växterna började uppkomma efter att jag minskade PMDD-gödningen till 30ML istället för 35, så ska prova gå tillbaka till 35-40ML istället och se vad som händer. Är detta en väldigt dum idé? Jag använder ju EasyCarbo som gör att gödningen går åt snabbare, om jag inte förstått det fel?
#146 - 4 september 2008 17:42
Jahapp, så har det hänt lite grejer i karet:

Ett par st av barberna avmagrade extremt inom loppet av några dagar, samt sket vit "korvig" bajs (klumpig), och har nu medicinerat. Skulle först medicinera med octozin, men han hade slut på akvarieaffären så det blev flagellol. Hoppas nu på det bästa :(
#147 - 4 september 2008 17:47
Tror nog att Flagellol funkar lika bra mot vitskitare som Octozin och de bör rätta till sig ganska snart:).
#148 - 4 september 2008 18:17
ansjo skrev:
Tror nog att Flagellol funkar lika bra mot vitskitare som Octozin och de bör rätta till sig ganska snart:).

Härligt att jag gjorde rätt då!

Fick som råd av akvariehandlaren att fortsätta köra med mitt filter, men att underdosera lite istället. Han sa jag skulle dosera för ca. 200L. Det gör han själv i sina akvarium, och han har fortfarande bra balans.

Jag håller tummarna. [:o]
#149 - 4 september 2008 21:11
Det är nog ganska vettigt, då flagellater som drabbar annan fisk än diskus ofta brukar vara mer lättbotad, och detta även utan medicin:).
Ge omväxlande kost och goda vattenvärden så brukar det lösa sig de flesta gångerna.
#150 - 4 september 2008 22:36
Skickar in mina grundregler även här. Postade dem ursprungligen i http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=120745&page=7

c90368 skrev:
Mina privata högst ovetenskapliga tre budord.

1. Häll ALDRIG ner vatten i akvariet från påsar när du köper fisk. Fiskarna ska i med håv.

2. Stoppa ner dina händer i akvariet MAX en gång per vecka, om inget akut inträffat.

3. Möblera inte om i akvariet mer än en gång per år, helst aldrig.

Med dessa enkla regler har jag klarat mig från sjukdomar och plötslig fiskdöd.

Sen händer det att fiskar dör för mig också. I sommras gick det åt några när det blev för varmt i kombination med att jag hade för dålig fitrering och att mina Eklöv som legat i karet över fem månader började multna. Samt att det var för dåligt med ljus så växterna kunde inte ta upp all näring. Men det hade naturliga förklaringar och jag kan inte skylla på någon annan än mig själv[:o]
#151 - 4 september 2008 22:37
Mina vattenvärden har jag aldrig haft några fel på. PH är jag dock osäker på, men skulle tro det är rätt okej ändå. Maten är minst sagt varierad:

Flingor
Granulat
Fodertabletter med kött/spirulina i
Algtabletter
Artemia, mysis, cyclops, räkmix
Broccoli, brysselkål, zuccini, gröna ärtor

Vad ska jag utöka min arsenal med? ;)

Tack för hjälpen Ansjo!
#152 - 4 september 2008 22:39
Japp, såg dina grundregler. Sådant har jag läst till mig tidigare och jag håller mig till det. Häller aldrig akvarievatten från affären i mina kar, och försöker pilla så lite som möjligt i karet. Ska jag ta upp grönsaker etc morgonen efter så använder jag alltid hov.

Ändå tacksam! :D
#153 - 5 september 2008 01:38
Det är lugnt, men som sagt kan man se de flesta fisksorter skita vita långa korvar men de brukar för det mesta fixa detta själva utan att de blir som diskusen, att de ställer sig kolsvarta i ett hörn och slutar äta;).
#154 - 6 september 2008 09:45
Första dödsfallet i karet :( En av de smalaste barberna låg död och uppäten på botten idag. Tror minst en till barb kommer gå åt, han ser nästan ut som ett skelett..

Jobbigt det här ._.
#155 - 7 september 2008 14:51
Nu har jag fixat i karet, la i längre, tjockare bambu. Är nöjd med resultatet, tack Ansjo!

Ett råd: Ska ni ta ut gammal bambu ur karet, lägg dem ALDRIG på golvet medans ni trixar med annat. Det luktar nog värre än diarre, fyf*n jag höll på att kräkas[xx(]
#156 - 7 september 2008 14:55
Det blev riktigt bra:), ett till tips är att flytta in dem lite längre bakåt så ser de inte så iögonfallande ut samt växten täcker lite av dem.
#157 - 7 september 2008 15:19
Tack!

Skulle dock tro att det löser sig med tiden då bambun blir nästan svart, så jag ska prova ha lite tålamod och inte pilla mer idag ;)
#158 - 7 september 2008 16:45
Men du får uppdatera med bilder allt eftersom.
Jag tänkte på det du skrev om att bambun luktade bäver. Jag hade bamburör i ett akvarium för ett tag sedan och hade då delat på ett ganska grovt rör i tre delar och satt ihop två av dessa med spunnen fiskelina.
Jag skrapade inuti dessa rör först då det var ganska mycket vitt bös och det kanske är detta som ruttnat och luktade illa? Bara som en parantes;).
#159 - 7 september 2008 17:07
Ser bra ut.
#160 - 7 september 2008 18:01
Jag uppdaterar som alltid!

Ja, det kan mycket väl vara det som har ruttnat, har ju sett det vita böset kommit ut ur mina smala pinnar, och fiskarna gillar att käka på det med. Vad är det egentligen? Någon sorts svamp? Varför gillar fiskarna detta, samt räkorna?

<-- Förvirrad.

Lite mer bilder ;)
#161 - 7 september 2008 18:07
Jag tror det är något som har med transporten av vatten inne i bambun eftersom de inte har någon bark samt är ihåliga, men jag vet inte;).
#162 - 14 september 2008 13:33
Sjukdomen gav inte med sig, en till barb (tredje) död denna morgon, och fler visade symtom. Bara att göra det jag gruvat mig för:

Tappade ut 20 liter vatten från stora till lilla karet, doserade en fulldos medicin och alla barber åkte dit i. en rot, lite växter men inget annat. De ser inte ut att trivas :( Men något måste jag göra. Anledningen till att jag inte doserade stora karet är för att jag vill spara bakteriekulturen i filtret, och de andra fiskarna har aldrig visat några symptom på att vara dåliga över huvud taget, endast barberna.

PS. bamburören är ute temporärt, måste kapa dem så de är just under vattenytan. Började tokmögla på de delar som var ovan ytan så. Men det återkommer :)
#163 - 14 september 2008 22:26
Och jag höll just på att skita på mig. Den största botian tyckte det var en bra idé att, efter det varit släckt i 2½ timma, gå upp till ytan och börja knäppa. Det dånar verkligen i hela rummet, jisses :eek:
#164 - 15 september 2008 05:49
Johanski skrev:
Och jag höll just på att skita på mig. Den största botian tyckte det var en bra idé att, efter det varit släckt i 2½ timma, gå upp till ytan och börja knäppa. Det dånar verkligen i hela rummet, jisses :eek:

xD bara de inte hoppar ut så får du väl vara glad^^
#165 - 15 september 2008 18:41
Ja, jag får väl skatta mig lycklig att ingen torkad firre har hittats på golvet ännu.

Tog några foton av hur det ser ut när jag matar med algtabletter, alla blir som tokiga och de käkar tills deras magar är alldeles runda ;)
Bilagor:
#166 - 17 september 2008 17:53
Här går saker och ting inge vidare. Efter tre dagars behandling med flagellol i karantänsakvarium (Kör fulldos där) är nu barberna tillbaka i stora karet. Fler är drabbade och ännu en dog just. Jag har ingen aning om vad mer jag kan göra än att vänta och fortsätta med varierad kost...

Fan vad trist det här är :(
#167 - 17 september 2008 19:35
Johanski skrev:
Här går saker och ting inge vidare. Efter tre dagars behandling med flagellol i karantänsakvarium (Kör fulldos där) är nu barberna tillbaka i stora karet. Fler är drabbade och ännu en dog just. Jag har ingen aning om vad mer jag kan göra än att vänta och fortsätta med varierad kost...

Fan vad trist det här är :(

Jag lider med dig:(

Det är alltid lätt att komma med goda råd i efterhand, eller hur;)

Det är bara två månader sedan du stoppade i första fisken och du har/hade redan 35 fiskar i karet, enligt mig är det för mycket och för fort!

Dessutom skulle jag, om jag vore i ditt ställe, plocka bort allt vad bambu heter och slänga dem i soporna. Inte för att jag vet att det är orsaken, men de förbättrar definitivt inte balansen i ditt akvarium.

Men det är bara en gammal stofils åsikter;)
#168 - 17 september 2008 19:57
c90368 skrev:

Det är bara två månader sedan du stoppade i första fisken och du har/hade redan 35 fiskar i karet, enligt mig är det för mycket och för fort!

Dessutom skulle jag, om jag vore i ditt ställe, plocka bort allt vad bambu heter och slänga dem i soporna. Inte för att jag vet att det är orsaken, men de förbättrar definitivt inte balansen i ditt akvarium.

"bara två månader" det är ju en halv evighet för oss som är unga och ibland dumma :p
#169 - 17 september 2008 20:35
c90368 skrev:

Jag uppskattar alla råd och tankar. Bambun är uttagen sen ett par dagar tillbaka då den delen ovanför ytan började mögla. Jag har aldrig haft dåliga värden i karet, aldrig avläsbar nitrit. Nitrat stadigt på 20-40. PH 7, KH 6.

Började med 10 barber (Folk här på zoopet sa att det skulle funka, och i ett lite större kar känns det som om tre-fyra fiskar är lite i underkant?) i karet de tre-fyra (Kommer inte riktigt ihåg) första veckorna, allt gick bra och de mådde kanon. Därefter 10 fiskar till som fick gå i två veckor, sen kom resten med någon veckas mellanrum. Är det på tok för fort? :eek:
#170 - 18 september 2008 07:12
Johanski skrev:
Jag uppskattar alla råd och tankar. Bambun är uttagen sen ett par dagar tillbaka då den delen ovanför ytan började mögla. Jag har aldrig haft dåliga värden i karet, aldrig avläsbar nitrit. Nitrat stadigt på 20-40. PH 7, KH 6.

Började med 10 barber (Folk här på zoopet sa att det skulle funka, och i ett lite större kar känns det som om tre-fyra fiskar är lite i underkant?) i karet de tre-fyra (Kommer inte riktigt ihåg) första veckorna, allt gick bra och de mådde kanon. Därefter 10 fiskar till som fick gå i två veckor, sen kom resten med någon veckas mellanrum. Är det på tok för fort? :eek:

Nej, inte på tok för fort! Men jag vill helst inte "maxbelasta" ett akvarium förrän efter att det varit igång minst sex månader.

Alla verkar vara så inställda på mätbara värden i vattnet, typ nitrit och nitrat, naturligtvis ska man mäta dessa! Men man får inte glömma att akvariet är en bit levande natur. Det tar ett tag för helheten att "mogna" så att det blir balans.

Naturligtvis kan man få sjukdomar i ett akvarium i perfekt balans, men jag tror att många av de sjukdomar våra fiskar kan råka ut för finns förutsättningar för latent i alla akvarium. Men så länge fiskarna är friska och välmånde så blir de inte sjuka.

Personligen har jag klarat mig från sjukdomar under alla de år jag har sysslat med akvarium. Men jag tillhör den gamla skolan som försöker ta det lugnt och snarare luktar och tittar på akvariet istället för att mäta olika värden.

Men nu bävar jag för flytten av mina burkar till nytt hus, det bllir ett pyssel att få rätt balans i burkarna på så kort tid.
#171 - 6 oktober 2008 22:57
Vad är nu detta? [:o][:o]
#172 - 7 oktober 2008 05:40
w00t, vad är de? :D
#173 - 7 oktober 2008 10:24
Nu, efter att jag inte haft några dödsfall i karet sen sist jag skrev, så känner jag att jag blivit kvitt sjukdomen. Allt rullade på som vanligt i karet. Bestämde mig för att ta ut alla rötterna och slamsuga precis överallt så man får bort all skit en gång för alla. Och det var då jag kände att jag stod och trampade vatten.. roliga fiskar men det stod still.

Jag gick in med alla botior och barber till affären, och kom hem med en ny rot, nytt foder och nya fiskar. Det blir då sannerligen ingen mat liggande kvar när man matar nu. Tre afrikanska fengäddor kom jag hem med, väldigt små än så länge, men äter som hästar.

Gjorde också om lite i karet, dock är jag inte nöjd men alla vet ju att det tar ett tag att få till rätt look :) Det här är bara en prototyp, och gäddorna verkar trivas, de är lite överallt i karet.

Växterna ser lite ledsna ut också, de till vänster är väldigt algiga och hänger lite, men man får ha lite tålamod så tar det sig nog :)
#174 - 7 oktober 2008 15:23
[:O] Förvånad jag blev där Johan, trodde du skulle driva på detta projektet ett tag. :/

Men å andra sidan så måste jag säga "f*n vad fräckt" :D

Fick du pengar i mellan eller kostar såna gäddor mycket elr?
#175 - 7 oktober 2008 22:12
Nya vänner idag, osäker på vilken art det är just. Smart av mig, men de är så charmiga! Tror jag har två av samma, sen en av en annan art. Någon visar sig väl vara en riktig bjässe i framtiden. Men som jag hörde i affären idag när någon köpte en arowana:

Det finns alltid större akvarium ;)
#176 - 8 oktober 2008 05:04
oh! nice :D

blir spännande att följa!
#177 - 8 oktober 2008 17:51
Oj, vilka firrar!:) Detta blir spännande.
Lycka till Johanski!

Själv tragglar jag i gamla traktorspår och har gett mig fan på att ro hem det hela.:D
#178 - 8 oktober 2008 22:47
Kul att ni tycker det blir spännande. Jag är lika spänd själv, på hur stor den ålen visar sig att vara. Blir den för stor så kommer jag DEFINITIVT handla ett nytt akvarium, men det dröjer nog ett bra tag. Dock så lär de växa rätt snabbt om de blir såna bjässar (90cm) som jag tror de blir.

Har matat med alaska pollock idag, fengäddorna tog stora bitar och svalde dem hela, ålarna var och petade på dem, halvintresserat. Däremot så käkar de röda mygglarver med god aptit.

Siamesiska algätarna verkar funka bra med dessa fiskar, än så länge ;) Ska väl inhandla något stim neontetror när mina gäddor blivit lite större, så de får leka lite.

TinaM:
Fortsätt du! Älskar din idé och ditt kar än så länge, läser vid varje uppdatering även fast jag inte skriver alltför ofta :)
#179 - 9 oktober 2008 06:08
Odla lite guppys i de andra akvariet, så kan du slänga i dem i de stora som mat sen. :P
#180 - 9 oktober 2008 09:53
Efter morgonens utfodring med röda mygg. Har fortfarande inte lyckats få ålarna att äta något annat, men det kommer nog med tiden. Lite blyga ännu.

Om nom nom
#181 - 10 oktober 2008 19:57
Provade fryst artemia idag, ålarna ratade det medans gäddorna mumsade som tokar. Ålarna kan ju inte bara leva på mygglarver O,o Undrar om de äter daggmask. Ska nog ut och plocka.

På onsdag (tror jag) får jag en polypterus delhezi, och jag är helt i extas, så otroligt läckra fiskar ju! :D
Bilagor:
#182 - 14 oktober 2008 17:52
En botia blev såklart kvar i akvariumet.. typiskt? :D

Om nom nom
#183 - 14 oktober 2008 18:11
Jag älskar dina projekt, först ditt sjukt snygga asien, och nu ditt sjukt coola monster akvarium! :D

Och mycket att jag älskar dina projekt beror på att du lägger ut så mycket bilder. =)
#184 - 15 oktober 2008 12:13
Tack Jojjen, härligt att höra :)

Idag fick jag med mig någonting smådyrt hem :D
#185 - 15 oktober 2008 13:13
Har börjat göra om karet nu.. har säkert varit och planterat om och satt dit / tagit ur rötter hundra gånger. Är fortfarande inte nöjd, men ska vänta tills all javaormbunke på roten har tagit sig, och att mina höga växter till vänster har återhämtat sig. Sen får jag se vad jag gör. Just nu ser mitten ut såhär:
#186 - 15 oktober 2008 15:17
Nu har gäddan börjat röra sig, så passade på att ta ett par bilder. Lite småsuddigt men iaf :)
#187 - 15 oktober 2008 15:19
Fyfan vad äckligt, men sjukt coolt :D
#188 - 16 oktober 2008 22:25
Vadå äckligt? Tage är ju hur fin som helst ;)
#189 - 16 oktober 2008 22:55
Johanski skrev:
Tack Jojjen, härligt att höra :)

Idag fick jag med mig någonting smådyrt hem :D

Vad f*n e d för nåt:confused:
Ser ut som självaste lizard king, hehe.
#190 - 17 oktober 2008 19:05
NIC skrev:
Vad f*n e d för nåt:confused:

Ser ut som självaste lizard king, hehe.

:D Det är en Sadelfengädda!
#191 - 22 oktober 2008 23:08
Idag var jag och tittade på ett 540L, och jag hämtar det på lördag. HIIHiHIhiihiHIihihihi :D:D:D:D:D
#192 - 22 oktober 2008 23:23
Johanski skrev:
Idag var jag och tittade på ett 540L, och jag hämtar det på lördag. HIIHiHIhiihiHIihihihi :D:D:D:D:D

I det här tempot har du snart ett 1000 litersakvarie :)

Grattis!
#193 - 22 oktober 2008 23:27
Stalkar du mig? :(

Tack! :D
#194 - 22 oktober 2008 23:55
Johanski skrev:
Stalkar du mig? :(

Tack! :D

haha ne men det är nog inte så många som surfar zoopet 1 på nätterna :)
#195 - 23 oktober 2008 05:26
Johanski skrev:

Kom ign nu! Jag VET att du vill göra det till asien! ;) Eller? :p

Grattis förresten :)
#196 - 23 oktober 2008 05:26
Limmet skrev:
haha ne men det är nog inte så många som surfar zoopet 1 på nätterna :)

Räcker upp handen ![:o]
#197 - 23 oktober 2008 05:28
Morgon Jojjen ;)

Jag är ledig idag, och somnade klockan fyra. Något är fel :D
#198 - 23 oktober 2008 05:31
Johanski skrev:
Morgon Jojjen ;)

Jag är ledig idag, och somnade klockan fyra. Något är fel :D

Haha :D En annan ska ju till skolan om några minuter. Börjar med "Skolans val" något om förstärka självförtroenet, sen vidare till engelska, håltimme, biologi, ja du fattar grejen. ;)

Men vilken biotop ska du satsa på? Eller är det monstrena< som ska över, och vad ska du isåfall ha i ditt 375 liters?
#199 - 23 oktober 2008 05:34
Monstertank får det bli, så ingenting biotopriktigt direkt, kör på de fiskar jag tycker är fina och verkar intressanta. Ska även lyckas inreda snyggare nu när jag har bättre djup på karet. Tyckte det var otroligt svårt att få till det snyggt i mitt 350L.

Och jag kommer sälja mitt 350L, hur fasiken många kar tror du jag tillåts ha i en tvåa med min flicka? :D
#200 - 23 oktober 2008 05:36
Johanski skrev:

Och jag kommer sälja mitt 350L, hur fasiken många kar tror du jag tillåts ha i en tvåa med min flicka? :D

:D

Men blir nog snyggt :)
#201 - 23 oktober 2008 05:37
Haha jag kände precis att jag nog fortfarande är i chock tillstånd efter att asien biotopen helt plötsligt kastades ut och när jag loggade ine på zoopet igen så låg det en massa monster i karet. ;D
#202 - 23 oktober 2008 05:41
Jag är själv ganska chokad. Även fast fiskarna var riktigt fina och roliga så kände jag att jag bara stod still, det var liksom färdigt. Så efter jag blev kvitt allt vad bukvattensot / parasiter / flagellater eller vad det nu var kändes det som om jag behövde en nystart. Något helt nytt, och jag ångrar som sagt inte ett dugg att det blev mina fengäddor.
#203 - 25 oktober 2008 12:39
Iväg och hämta 540, syns senare ;)
#204 - 25 oktober 2008 13:08
Johanski skrev:
Iväg och hämta 540, syns senare ;)

:D lyx
#205 - 25 oktober 2008 22:34
Lyx som fasiken, var i rätt bra skick. Inga större repor som kommer synas med vattnet ifyllt, bänken såg fräsch ut. Täckglasen fulla av kalk! Yippie!

Däremot så sitter två av benen på aluminiumbänken som sten, inte jag eller mina två kompisar eller min mor lyckades ens få de vridna en milimeter. Så nu måste jag skaffa mig en tång och hoppas jag lyckas, för annars kommer jag ingen vart med det här projektet -.-

Imorgon ska jag skrubba rent det och dammsuga ut den överblivna sanden! :D
#206 - 26 oktober 2008 05:56
Du har kanske sagt det innan, men vad skall det bil för inevånare i karet?:)
#207 - 26 oktober 2008 06:11
Du har kanske sagt det innan, men vad skall det bil för inevånare i karet?:)

Monstrena från 350 liters + en gigantisk köttätande mal.

Sen vet jag inte om han ska ha ännu fler monster utöver det. :)
#208 - 28 oktober 2008 16:57
Precis som Jojjen säger :)

Nu har jag köpt en rostlösare, 5-56, och sprayat under benen så det letar sig ner. Får hoppas det funkar, ska precis iväg och hämta en tång.

Jävla ben :(
#209 - 28 oktober 2008 18:14
JojjeN skrev:
Monstrena från 350 liters + en gigantisk köttätande mal.

Sen vet jag inte om han ska ha ännu fler monster utöver det. :)

Aha, så du skall kasta ut 350 litrarn då eller?
#210 - 28 oktober 2008 18:18
Aha, så du skall kasta ut 350 litrarn då eller?

Ja, det ska han.
#211 - 28 oktober 2008 23:21
Nästan så att jag kan låta Jojjen sköta tråden min ;)
#212 - 29 oktober 2008 06:00
Johanski skrev:
Nästan så att jag kan låta Jojjen sköta tråden min ;)

Haha ;)
#213 - 4 november 2008 01:30
Nu har man varit igång igen. Ska nog starta en ny projekttråd när kameran kommer hem igen.
Idag fixade jag en rot till karet, och inredde det. Är otroligt nöjd med hur det ser ut just nu, får se hur jag fortsätter sen. Köpte även lite nya fiskar idag:

Papa Panaque (L090)
Polypterus Endlicheri Endlicheri

Jag är mest exalterad för panaquen faktiskt, jag verkligen älskar dem. Så otroligt snygga!

Sen köpte jag även 3 fullvuxna ancistrus till mitt 125L, och de simmar nu runt i 2900L/H. Verkligne full fart på dem i så strömmande vatten, de verkar stormtrivas.
#214 - 4 november 2008 03:49
Efter att ha kollat igenom tråden (halva i alla fall, jag är lat) blir jag så sjukt pepp på att komma hem och dra igång mitt eget projekt. Ser sjukt bra ut, är avundsjuk. Får se till att se karet i webcam en annan morgon, hade lite bråttom i morse ._.
#215 - 13 november 2008 09:21
Johanski skrev:
En botia blev såklart kvar i akvariumet.. typiskt? :D

Om nom nom

Vad hände förresten med botian sen? Blev han käk eller lämnade du tillbaka honom? :)
#216 - 13 november 2008 09:38
Han fick åka vidare till en kär zoopetare, som har fler botior. Han mår bra där :)
#217 - 13 november 2008 11:39
Okey, då fick han det bra iallafall. :)

Annons