Första ynglen!

#1 - 30 april 2008 15:17
Har ett 60l akvarie med 3 guppys i.
Idag när jag kom hem från skolan ser jag att det simmar 5 (om jag räknat rätt) yngel! Oj så glad jag blev! :)
Detta är ju mitt första akvarium och mina absolut första yngel, ska bli spännande att se om dem överlever!

Har ni något tips så är det fritt fram att skriva :D
#2 - 30 april 2008 17:00
Grattis! Separera dem omedelbart från ditt 60 liters kar och sätt ner dem i ett annat, annars äter de andra fiskarna upp dem :(
#3 - 30 april 2008 17:03
Det beror väl på vilka andra fiskar hon har :(

Jag säger tvärtom, så länge det finns gömställen så låt dom vara.
Finns ingen anledning att flytta dom så länge det inte finns rovfiskar.

Grattis förrästen :D
#4 - 30 april 2008 21:16
som sagt så har jag bara guppys...än så länge iaf. Dessa är mina "start fiskar". Tyvärr har jag ingenstanns att flytta dem så jag får väl se hur det går :/
#5 - 30 april 2008 21:21
Det allra bästa är om de kan föda fritt i akvariet alla gånger.
Är emot yngelboxar om det inte finns speciella skäl för att ha dom, tex rovfiskar eller känsliga yngel.
Med mycket växter och andra bra gömställen kommer de flesta överleva.
#6 - 30 april 2008 21:24
Får nog argumentera emot Ninas påstående här ;) När jag använde yngelboxen överlevde alla mina guppy yngel. Honan visar heller ingen tendens till att vara stressad, tvärtom hon får lugn och ro i yngelboxen...inte en massa hanar som är henne i stjärten timme efter timme.
#7 - 30 april 2008 21:26
Jag har sagt mitt iaf ;)
#8 - 30 april 2008 21:27
Nina82 skrev:
Jag har sagt mitt iaf ;)

Respekterar din åsikt Nina ;)
#9 - 1 maj 2008 07:27
en tegelsten med många genomgående små hål är perfekt som gömställe. kan ju kapas av till mindre sten om man vill lycka till
#10 - 1 maj 2008 18:10
Håller med nina till 100%, låt dom vara kvar! Har du nog med växter så har dom bra ställe att gömma sig på, mina får föda fritt, tittar lite då och då, och ser nya hela tiden, och många har fuxit upp och blivit riktit stora och fina. :) Låt sdom vara kvar, annars strässar du dom, och dom dör, (ifall man skulle flytta på dom, elr störa)
#11 - 1 maj 2008 18:16
Ja, inte röra tycker jag också är bäst :)
#12 - 1 maj 2008 19:59
XenOn skrev:
Får nog argumentera emot Ninas påstående här ;) När jag använde yngelboxen överlevde alla mina guppy yngel. Honan visar heller ingen tendens till att vara stressad, tvärtom hon får lugn och ro i yngelboxen...inte en massa hanar som är henne i stjärten timme efter timme.

Och jag säger att nina har rätt, med mycket växter i akvariet så kommer de flesta och friskaste ynglen att överleva.:D
Det är bättre att satsa på kvalitet än kvantitet i uppfödningen. Alltså börm an inte satsa på att föda upp hela kullar hela tiden. Bättre att satsa på ett fåtal nya yngel som får växa upp med de andra.
Om du har hanar som jagar henne för hårt så skulle jag rekommendera dig att satsa på fler gömställen för honan istället för att sätta henne i yngelbox/födkasse.;) Och ja, jag förstår att du bara har henne där när hon skall föda.....
#13 - 1 maj 2008 20:04
Har ett 60l akvarie med 3 guppys i.

Idag när jag kom hem från skolan ser jag att det simmar 5 (om jag räknat rätt) yngel! Oj så glad jag blev! :)

Detta är ju mitt första akvarium och mina absolut första yngel, ska bli spännande att se om dem överlever!

Har ni något tips så är det fritt fram att skriva :D

I den här tråden kan du läsa mer:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115002&highlight=h%E5rda+fakta
#14 - 1 maj 2008 20:43
oj, vad många svar :)

Hittills har alla klarat sig fint. De vuxna simmar efter någon liten ibland men småttingarna simmar bara iväg då :p
#15 - 1 maj 2008 20:45
oj, vad många svar :)

Hittills har alla klarat sig fint. De vuxna simmar efter någon liten ibland men småttingarna simmar bara iväg då :p

Bra :) Då är allt som det ska då :D
#16 - 1 maj 2008 20:47
Nina82 skrev:
Bra :) Då är allt som det ska då :D

Som jag sagt förut, det är de smarta (eller friska, välj själv) som överlever....och det är kanske det bästa eller hur?:)
#17 - 1 maj 2008 21:17
tummen skrev:
Som jag sagt förut, det är de smarta (eller friska, välj själv) som överlever....och det är kanske det bästa eller hur?:)

Håller helt med :)
#18 - 1 maj 2008 21:55
Nina82 skrev:
Håller helt med :)

Ja det är ju tyvärr en uppfattning som många nybörjare inte vill ta till sig, de vill gärna föda upp hela kullen, och gärna några till om det bara gick, trots att de sedan kommer på att det inte alls var så lätt att bli av med överfödet.... och kanske de också drabbas av att fiskarna blir sjuka av att vara för många i ett oftast för litet akvarium, och då skylls det hejvilt på "dåliga gener i dagens guppy".
Det vore bättre att alla tog till sig det du och jag så uppenbart är överens om; låt naturen ha sin gång, de starka överlever!:):D;)
#19 - 2 maj 2008 19:24
Man ser väll om dom inte mår bra.
Har 13 guppy yngel nu(bara)
Men dom blir nog fler
#20 - 2 maj 2008 22:12
Baf2 skrev:
Man ser väll om dom inte mår bra.

Har 13 guppy yngel nu(bara)

Men dom blir nog fler

Ja det gör man, men då är det oftast för sent, förebyggande bra förhållanden är det som ger en lyckad uppfödning.;)
#21 - 4 maj 2008 19:29
idag har jag räknat och räknat och räknat och...
men jag får det bara till 3 :confused: verkar som om dem har ätit upp 2 yngel :(.
Av de 3 som är kvar så är det en som är lite större än dem andra, hur kommer det sig? Den är mörkare också :)
#22 - 4 maj 2008 19:58
Det blir så ibland olika färger men snart har du snart 0 yngel kvar om du inte köper en yngel box eller gömställen.
Anars kan du ge bort dina "vanliga" guppys och köpa endlers som inte äter yngel.
#23 - 4 maj 2008 20:06
Ja lägger över dem omedelbart till ett mindre kar! :)
Bilagor:
#24 - 4 maj 2008 20:15
Jag låter mina "vanliga" Guppy föda fritt i akvariet och det går alldeles utmärkt. Har haft några som överlevt varje kull och mer vill jag ändå inte ha. 3st tycker jag låter som en lagom skara, du får ju tänka på att de blir vuxna oxå.
Har du bara några täta växter och en rot så överlever en lagom skara.
Du måste absolut inte skaffa yngelbox eller flytta ynglen.
#25 - 4 maj 2008 20:18
Nina :) Men jag trodde du sa att du hade endlers ....kanske därför för de överlever ;)
#26 - 4 maj 2008 20:22
Hade både vanliga OCH endler :D

Gav precis bort alla Endler idag, skönt. De ynglade av sig nåt fruktansvärt. Ca 100 yngel på typ 3mån :p
#27 - 4 maj 2008 20:30
Men Nina! Vi som bor i skåne.....du kunde ju gett dem till mig ;)
Bilagor:
#28 - 4 maj 2008 20:35
Tyvärr, du hann inte först :D

Gav dom till en medlem i akvarieföreningen. Är lite schyssta mot varandra där, annars hade vi nog sålt dom ;)
#29 - 4 maj 2008 20:36
Happ :( jag som tävlat i klippan och allt :(
#30 - 4 maj 2008 20:38
Hatar tennis :(

Kul för de som spelar kanske, men ack så tråkigt att titta på :p
#31 - 4 maj 2008 20:41
Tur för dig att jag kom etta ;) Annars hade jag ställt högre krav på din endlers utdelning ;)
#32 - 4 maj 2008 20:45
Skryt :D
#33 - 4 maj 2008 20:46
Haha :) Ja, det var det värt, endlers är bra att ha ;)
#34 - 5 maj 2008 13:56
tja, jag fick 40 st :''D
#35 - 5 maj 2008 16:05
jag har som sagt ingen möjlighet att flytta över till annat kar.
Dessutom så tycker jag det vore alldeles lagom med ca 3 yngel :) kommer bli överbefolkat jättesnabbt annars ju?

Hur/när kan man se vilket kön fiskarna har?

Tycker nästa kunna se det största ynglet skifta lite åt lila hållet men det kanske bara är jag som önskar det :D hur tidigt kan man se färg?
#36 - 5 maj 2008 16:25
Redan efter några veckor kan du se vilket kön din Guppy har. Mata dem så de blir ganska tjocka och se sen om de har dräktighetsfläck eller inte. Har de det är det en hona.
Färgen börjar oxå sakta men säkert komma efter några veckor. Sedan tar det ett tag innan de är helt utfärgade. Min hane på 2½ månad har inte färgat ut helt än. Har precis börjat få snakeskinteckning, snyggt :D
Bilagor:
#37 - 5 maj 2008 18:49
jag har som sagt ingen möjlighet att flytta över till annat kar.

Dessutom så tycker jag det vore alldeles lagom med ca 3 yngel :) kommer bli överbefolkat jättesnabbt annars ju?

Hur/när kan man se vilket kön fiskarna har?

Tycker nästa kunna se det största ynglet skifta lite åt lila hållet men det kanske bara är jag som önskar det :D hur tidigt kan man se färg?

Du har uppenbarligen inte sökt i forumet och hittat min tråd ännu, här kommer en länk till den:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115002:)

Där kan du läsa det mesta du kan tänkas undra över.....:p
#38 - 12 maj 2008 16:44
Ynglen mår fin fint fortfarande :)

Har några frågor:

1. Vad ska man göra om alla 3 ynglen blir hanar? Då blir det nämligen 4 hanar till 2 honor.

2. Hur många guppys kan jag ha i mitt 60l utan att det blir överbefolkat?
(Jag ska bara ha guppy i.)
#39 - 12 maj 2008 17:57
Chansen att alla ynglen är hanar är nog ganska så liten om man ska gå efter mina erfarenheter iaf. Själv fick jag ca. 10 yngel totalt på ca 3mån och 2 av 10 blev hanar.
Sen kommer du inte kunna behålla alla dina yngel utan någon gång kommer du få börja ge bort/sälja och då väljer du ju de du inte vill ha.

Hur många du kan ha i ditt 60L beror lite på vad för slags pump du har tex. En del faktorer som spelar in.
Det viktigaste tycker jag är att vattenkvaliten håller sig bra och det är väl där du kommer märka om det blir för mycket fisk. Det gäller bara att hitta det läget så det inte blir dålig vattenkvalité. Däremot om du rensar ut (säljer/ger bort) efterhand så kan det gå. Personligen har jag dock upptäckt att det är svårt att hålla Guppy när man endast har ett akvarium. Själv vill jag kunna skilja honor och hanar åt.
#40 - 12 maj 2008 19:29
Dessutom kommer de gamla fiskarna att dö också så småningom, så det där kanske löser sig "på vägen" om man säger så.:p

Att skilja honor och hanar åt är ett väldigt jobb, och det kräver många fler akvarium(åtminstone ett till), något man inte alltid har tillgång till. Nyttan är också högst diskutabel, men var och en gör naturligtvis som den själv vill.;)

Angående antal guppy i ett 60-liters akvarium så skulle jag säga kring 20-talet vuxna samt ett gäng yngel, men då måste man vara beredd på att gallra bort fiskar ofta.:D Dessutom krävs det ordentligt nogrann skötsel av akvariet, det blir lätt problem med vattnet och därpå följande sjukdomsutbrott vid "överbefolkning", gallra alltså bort så man alltid har "lagom många" vuxna samt var pedantisk med skötseln.....

Som komplement till "bara guppy" skulle jag hålla ett litet gäng pansarmalar samt någon algätande mal, då sköter sig akvariet nästan själv, förutom vattenbyten, filtertvätt och matning....malarna äter överbliven mat och algätarmalen fixar till rutorna....;)
#41 - 12 maj 2008 19:40
Ett annat tips är att köpa ny hane lite då och då så du får in nytt blod i generna.
#42 - 12 maj 2008 19:55
tummen skrev:
Som komplement till "bara guppy" skulle jag hålla ett litet gäng pansarmalar samt någon algätande mal, då sköter sig akvariet nästan själv, förutom vattenbyten, filtertvätt och matning....malarna äter överbliven mat och algätarmalen fixar till rutorna....;)

Jo... det låter ju smart :)
Vad jag har hört vill ju malar leva i stim, hur många ska man då ha? 5 - 10 st?
#43 - 12 maj 2008 19:58
6st Corydoras (pansarmal) av något slag och en algätare som inte blir för stor tror jag är ganska lagom, eller vad säger du tummen? :)
#44 - 13 maj 2008 11:56
Nina82 skrev:
6st Corydoras (pansarmal) av något slag och en algätare som inte blir för stor tror jag är ganska lagom, eller vad säger du tummen? :)

Det kan funka bra även med en mindre grupp Corydoras, typ 3-4 stycken, även om de blir ännu roligare om de är fler, någon UTPRÄGLAD stimfisk är de inte, men de vill inte heller vara själva. Det MÅSTE inte heller vara 4 stycken av samma art, det går fint att mixa, de uppskattar släktingars sällskap likaväl som artfränders.:D
Till detta skulle jag välja en liten ancistrus, visst den blir större, men är den van brukar det inte bli nå´t problem med att de "växer ur" akvariet. Är man osäker så är ett litet gäng Otocinklus (3-4 stycken) ett bra alternativ.:)
#45 - 13 maj 2008 11:57
Nina82 skrev:
Ett annat tips är att köpa ny hane lite då och då så du får in nytt blod i generna.

Ha ha ha, precis vad jag brukar säga......:D Man kan naturligtvis också komplettera med honor, bara man köper till nytt blod av en ny variant.....;)

Annons