Förstärkning

#1 - 14 februari 2008 10:05
Jag har ett akvarium som fått tjäna som terrarium ett tag, men nu ska det nog bli akvarium av det igen.
Det är en helglasbalja, 117z58x48 lxbxh, och 5 eller 6 mm glas (får kontrollera när jag kommer hem).
Hur som helst, så är frågan: Hur ska jag bäst stabilisera glaset, så att det inte buktar?
1: silikonera tvärstag i glas på två ställen: http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=10378&d=1202851421
2: silikonera fast en glaslist längs fram- och bakrutan, som ytterligare förstärkning till tvärstagen: http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=6241&d=1184098770
3: silikona fast 30x30 mm aluminiumprofil, och popnita ett elelr två tvärstag i alu : http://i234.photobucket.com/albums/ee211/Troll_Angwi/akva.jpg
4: Samma aluprofiler, men silikonera fast tvärstag i glas :http://i234.photobucket.com/albums/ee211/Troll_Angwi/akva.jpg

Vad skulle funka bäst? vad skulle bli billigast? Finns det något stort aber med någon av ideerna?
Tvärstag i glas finns, 100x5 mm i tvärsnitt.
#2 - 14 februari 2008 12:24
Jag skulle nog valt alternativ 2. samt någon form av list både längst botten och uppetill.
Frågan om du egentligen behöver ett tvärstag.
Om du ska ha ett tvärstag så räcker det med ett.
#3 - 14 februari 2008 15:54
Längs bottenglaset också alltså?
Tja, det känns som att det behövs tvärstag ja. Glaset är ju tunnt! (Med mina fega mått mätt).
Som det var när jag köpte det, så satt "tvärstagen" längs med kortsidorna, för att hålla uppe täckglas och ljusramp, men dom tog jag bort under terrarietiden, då jag hade terrat på kant...
#4 - 14 februari 2008 18:14
Men hmmm...asså du ska ha list ram...utanpå och längsgående stag uppetill och ett tvärstag mellan bak o front och eventuellt stag på gavlarna.
Har du mätt tjockleken?
#5 - 14 februari 2008 18:20
Är glaset så tunt som 5-6 mm så kommer det inte att hjälpa med glasstag utmed längdsidorna om glaset spricker och försäkringsbolaget knackar på dörren.
Karet bör vara gjort i minst 10mm glas vid en höjd av 60 cm. http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=167&Itemid=86
#6 - 14 februari 2008 18:36
Glaset är 6 mm tjockt.
Höjden på akvariet visade sig vid noggrannare mätning vara (innermått) 45 cm, och det är alltså djupet/bredden som är 58, annars hade jag så klart inte ens funderat på det.

firefox75 skrev:
Men hmmm...asså du ska ha list ram...utanpå och längsgående stag uppetill och ett tvärstag mellan bak o front och eventuellt stag på gavlarna.

Har du mätt tjockleken?

Det där får du gärna förklara med bild.
Jag tänkte mig sån "list" som t ex MP-akvarium har, som helt enkelt håller uppe täckglas osv, samtidigt som det styvar upp glaset.

ansjo skrev:
Är glaset så tunt som 5-6 mm så kommer det inte att hjälpa med glasstag utmed längdsidorna om glaset spricker och försäkringsbolaget knackar på dörren.

Karet bör vara gjort i minst 10mm glas vid en höjd av 60 cm. http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=167&Itemid=86
#7 - 14 februari 2008 18:40
Jag skull nog ändå vara lite tveksam att ha 6 mm:s glas till ett sådant kar.
Det är inte för att vara taskig eller så som jag säger det utan det är vad som händer med försäkringen om det skulle spricka.
#8 - 14 februari 2008 18:56
Jag tycker också 6 mm låter väldigt tunt för ett kar i den storleken. Min brorsas kar på 70 L har 6 mm...
#9 - 14 februari 2008 19:03
Ungefär vad jag var rädd för...
Då får det återgå till att bli terrarium, och säljas eller slängas... :(
...så jag får plats med nåt annat i stället...
#10 - 14 februari 2008 19:10
Men du bor ju på rätt sida Sverige så att skaffa ett nytt kar med tjockare glas för en bra peng är ju inte så svårt;)!
#11 - 14 februari 2008 19:27
Det får vi hoppas...
Dock måste jag bli av med den här baljan, och ett till terrarium (ca 150 liters halvcylinder i trä) innan det ens blir tal om att fundera på nåt sånt... för att inte tala om att få sambon att gå med på ett 540liters...
Nåja, first things first.
#12 - 14 februari 2008 20:02
Säg att du ska köpa ett 960 så får hon pruta ner det till ett 540 eller 720 istället.
Eller byt ut hon du delar telefonräkningen med:p!
#13 - 15 februari 2008 06:41
Hahahaha, bra variant...
Vi får väl se... Nån 720 tror jag dock inte det blir, dels av ekonomiska skäl (kostar mer i både inköp och inredning), dels av platstekniska skäl (det är fan så ont om plats här), och nog framför allt: jag gillar inte proportionerna på det. 540 har bäst proportioner... hade 2m långa akvarier funnits med samma längd/höjdförhållande hade jag redan haft ett, så klart. Eller två.

Sen är frågan: lönar det sig att köpa begagnat (typ annonsera här eller kolla blocket), eller kan man räkna med att få mycket skit för pengarna?
#14 - 15 februari 2008 08:46
Om du inte har en del stålar över som du inte vet vad du ska göra med dem, så köp nytt;). Jag har köpt en hel del kar genom åren och det är lätträknat vilka jag köpt nya. Har man ingen panik kan man kolla in begagnatmarknaden i lugn och ro och slå till när det dyker upp ett objekt som passar.
Sedan att man kanske får köra en bit för karet brukar inte spela så stor roll så länge priset är det rätta:).
Varför jag nämde 720 är för att det brukar vara ganska bra pris på dessa begagnade, ofta bättre n 540 som är ett populärare kar då det inte ser så stort ut jämfört med 720 och lättare att få plats med.
#15 - 15 februari 2008 09:19
ansjo skrev:
Om du inte har en del stålar över som du inte vet vad du ska göra med dem, så köp nytt;). Jag har köpt en hel del kar genom åren och det är lätträknat vilka jag köpt nya. Har man ingen panik kan man kolla in begagnatmarknaden i lugn och ro och slå till när det dyker upp ett objekt som passar.

Sedan att man kanske får köra en bit för karet brukar inte spela så stor roll så länge priset är det rätta:).

Varför jag nämde 720 är för att det brukar vara ganska bra pris på dessa begagnade, ofta bättre n 540 som är ett populärare kar då det inte ser så stort ut jämfört med 720 och lättare att få plats med.

Blir nog inte mycket med att köra en bit för baljan, då jag saknar bil...
Kanske kan ordna nåt via föräldrarna kanske, men vi får la se... då ska man åka ner till Varberg och hämta bilen, för att sen köra land och rike runt...

720 liter är så klart måååånga fina liter... men det tar ju såpass mycket plats på längden... vi får la se... ska fundera lite, har fått alldeles för många dumma ideer..
Är det 2000 mm i yttermått på dom?
Och ungefär hur pass ligger dom i pris för beg i bra skick?
Och motsv för 540?
#16 - 15 februari 2008 11:06
Ett 720 med inte så mycket utrustning i bra skick säljs ibland för runt 2500:- medans ett 540 får du nog räkna med en tusing till. Sedan finns det dyrare med och har då ofta mer tillbehör så det är lite vad man är ute efter, men personligen köper jag hellre pumpen själv då jag får vad jag vill ha samt vet att den är ny.
Måtten på 720 är 200x60x60 och är riktigt fina mått. Jag hade själv ett 540 som jag tröttnade på efter 6 månader då jag inte fick plats med allt jag ville i karet så det åkte ut på Blocket och in åkte ett 960 istället:p!
Ska du hämta föräldrarnas bil i Varberg så vet jag en som bor där;)!
#17 - 15 februari 2008 11:20
Hmm, har ju 201,7 cm under sängen (loftsäng), så det borde ju faktiskt gå in där... men det är inte mycket marginal isåfall...
Sen är det det där ekonomiska också... är man student så är man, så risken är att jag får nöja mig med 300 liter... tills vidare.

Japps, varbergare finns det ju en del här... är inte där nere så ofta, egentligen... men kommer iaf vara där under delar av påsken, om jag inte planerat vilse...

Annons