Förstorat öga, Diskus.

#1 - 15 november 2008 17:05
Stor Stendker diskus. 17-18 cm. HAr fått en del stryk av de andra i gruppen. Har sett problem med detta öga tidigare, men det har gått tillbaka... HAr pågått så i någon månad nu. Äter dåligt just nu och ögat ser riktigt illa ut.

Någon med erfarenhet som kan ställa diagnos? Alla andra fiskar mår bra.

C
#2 - 15 november 2008 17:19
Det ser inge vidare ut vivan, hade en stor bamsediskus som simmat in i en rot och skadat ögat för några år sen.
Fick plocka ut han i ett eget kar och medicinera me någe grönt preparat som jag inte minns vad.
Finns nog en tråd om det här nånstans, kolla om du hittar det.
Han blev helt återställd sånär på lite grå hinna som aldrig gick väck.
#3 - 15 november 2008 17:30
drd... JAg gissar på att någon av de andra lyckats bita honom i ögat i kampen om status i gruppen... Jag avvaktar några veckor till. Har inget extra-kar så det värsta som kan hända är väl att han inte klarar sig (synd för att det är ett riktigt fint exemplar)

VAr mest orolig för om det var något som kunde smitta...

C
onlyme
#4 - 15 november 2008 18:26
Sök på nätet om pop-eye/popeye. Det lär finnas massor av råd och tips där.
#5 - 15 november 2008 18:32
Jag tror aldrig du kan rädda den om du inte flyttar den till ett eget kar dock.
#6 - 15 november 2008 18:46
Det kan vara bakterier som grumlat och infekterat ögat också, tycker du ska byta en del vatten och tillsätta salt för att underlätta tillfrisknande! byter du tillräckligt ofta och mycket vatten?
#7 - 16 november 2008 10:27
Vattenbyten minst 50% i veckan. Har inga andra bekymmer med några andra fiskar och har t.o.m. lyckats driva upp diskusyngel så vattenkvaliten är bra. Skall överväga att tillsätta salt. (Gjorde det vanemässigt när jag odlade diskus för några år sen... Min erfarenhet är att i de flesta lägen ta det lite kallt... Gillar inte att kompensera ett fel med ett annat....

Ganska säker på att skadan är "mekanisk"...

C
#8 - 16 november 2008 10:34
onlyme skrev:
Sök på nätet om pop-eye/popeye. Det lär finnas massor av råd och tips där.

Det jag hittar är att det troligen inte är en infektion eftersom enbart ett öga är "popeye".

C
onlyme
#9 - 16 november 2008 22:21
Vivan skrev:
Det jag hittar är att det troligen inte är en infektion eftersom enbart ett öga är "popeye".

C

Det kan vara så enkelt att det är så att din diskus har simmat in i en rot och fått sig en smäll av den i ögat.
Med min erfarenhet av diskus så gruffar de och går till "attack" mot kroppen men aldrig emot ögonen. Aldrig sett det beteendet hos våra diskusar och inte heller hos deras yngel.
Min pojkvän Lucas(DRD vet vem han var...) hade en liten discus vars ena öga hade popeye, medans det andra var normalt och det kan ha varit
p ga det var inrett akvarium och 50% vattenbyte i veckan + en smäll på en rot i kampen om hierakin på stegen.

Jag skriver som DRD och Åheim; Enskilt kar och salt och dagliga vattenbyten så kvalitén på vattnet är perfekt.

Du kan kolla vad jag skrev för en tid sedan om en fisk jag hade problem med:
http://www.zoopet.com/forum/archive/index.php/t-91512.html
Dock finns inte bilden kvar på namngiven länk... Och kanske ska även nämna att den gick i ett annat kar och i en annan kommun än den ovannämnda diskusen:).

Hur du än gör med din diskus, så hoppas jag att den blir återställd!!
#10 - 16 november 2008 22:29
onlyme skrev:
Det kan vara så enkelt att det är så att din diskus har simmat in i en rot och fått sig en smäll av den i ögat.

Med min erfarenhet av diskus så gruffar de och går till "attack" mot kroppen men aldrig emot ögonen. Aldrig sett det beteendet hos våra diskusar och inte heller hos deras yngel.

Min pojkvän Lucas(DRD vet vem han var...) hade en liten discus vars ena öga hade popeye, medans det andra var normalt och det kan ha varit

p ga det var inrett akvarium och 50% vattenbyte i veckan + en smäll på en rot i kampen om hierakin på stegen.

Jag skriver som DRD och Åheim; Enskilt kar och salt och dagliga vattenbyten så kvalitén på vattnet är perfekt.

Du kan kolla vad jag skrev för en tid sedan om en fisk jag hade problem med:

http://www.zoopet.com/forum/archive/index.php/t-91512.html

Dock finns inte bilden kvar på namngiven länk... Och kanske ska även nämna att den gick i ett annat kar och i en annan kommun än den ovannämnda diskusen:).

Hur du än gör med din diskus, så hoppas jag att den blir återställd!!

Tack,

Salt är tillsatt nu. Inte speciellt orolig då alla andra mår bra. Reser Måndag till torsdag varje vecka så jag har ingen möjlighet att intensiv-vårda. Tack för tipsen...

C

Annons