Försvinnande Amono

#1 - 24 april 2008 16:54
Har blivit intresserad av räkor sedan jag läst artbeskrivninga och en hel del trådar här på forumet.
För ett par dagar sedan köpte jag 4 st Amanoräkor 20-25 mm långa släppte ner dom i mitt 260 L juwel akvarium där går neontetror silvertippar guppy svärdbärare corydoras otocinclus botia striata, scalarer kroppstorlek mellan en 5 krona och ca 8 cm höga.2 st mopani rötter och en hel del olika växter.
Direkt när räkorna kom i började dom undersöka allt och att äta av algerna, men i dag när jag kom hem hittar jag inte någon räka någonstanns i akvariet.
Frågan är kan någon av mina små fiskar dödat och ätit upp räkorna?
Eller är dom väldigt dom väldigt duktiga på att gömma sig för en längre tid?
Har jag gjort fel som blandade räkorna med den här sortens fisk?
Mycke funderingar och frågor ang. räkor, hoppas att någon kan svara på detta.
#2 - 24 april 2008 16:55
De är väldigt duktiga på att gömma sig, OCH dina skalarer är nog fullt kapabla att äta upp räkorna när de är så pass små.
#3 - 24 april 2008 16:58
Hej Azur
Tror du verkligen att så pass små scalarer kan få i sig dom då tycker jag att dom borde se väldigt runda och fina ut om magen men dom är inte tjockare än vanligt.
#4 - 24 april 2008 17:20
En 8 centimeters skalare är inte så liten, utan cirka halvvuxen. Skalarer biter sönder saker de inte kan svälja hela; det är vad som också kommer att hända dina guppy och neontetror när skalarerna blir större. Men troligen sitter räkorna gömda nånstans, bakom pumpen eller ibland växter. Vill de inte bli sedda så är de mycket svåra att upptäcka.
#5 - 24 april 2008 18:01
Jag vet att neontetrorna kommer att gå åt senare men då kanske det ändå är dax att byta till lite nytt i akvariet.
Hoppas att räkorna dyker upp igen jag tyckte dom var riktigt trevliga, skall kanske prova fler räkor men i en annan liten burk. har du några förslag på vad som kan vara klokt att blanda med eller skall man låta räkorna gå själva tänker då inte på avel med små räklingar osv.
#6 - 24 april 2008 18:33
Tror även botior kan få i sen räkor oxå..
Sen kan Scalarer vara riktiga monster, mina tuggade i sig ALLA mina Ancistrusyngel.
#7 - 24 april 2008 19:07
jag har 13st amano i mitt 190 liters och innan jag rensade bort massor med växter så såg jag inga
#8 - 25 april 2008 11:22
Verkar som om dom kan gömma sig duktigt. Eller så är dom borta.
Är Amanon aktiv endast ljusa timmar.
#9 - 25 april 2008 11:23
nallef skrev:
Är Amanon aktiv endast ljusa timmar.

Nej, är de rädda är de mest aktiva på natten. När de blir mer hemmastadda kan du se dem vilken tid på dygnet som helst.
#10 - 25 april 2008 11:45
har en scalar på 5-6 cm som slafsade i sig en räka på 4 cm.

inte i en tugga, utan i små tuggor, men ner gick den.

men förmodligen så är de bara bakom en sten/rot/växt/pump
Bilagor:
#11 - 25 april 2008 12:18
Börjar luta åt att det är som ni säger Scalarerna har haft en festmåltid kostade 172 spänn hoppas att dom uppskattade maten:D
skall nog inte testa med fler levande räkor i det akvariet dom får nog fan nöja sig med frysta i fortsättningen.
Men intresset för räkor finns kvar kommer nog att starta en räkburk.
Mvh nallef

Annons