Försvunnen Ancistrus

#1 - 5 september 2003 12:05
Här kommer en dum fråga:

Jag har inte sett till den ena av mina två Ancistrus-malar på några dagar. Det är ett nystartat 70 l, 10 kardinaltetra, 5 platy, 2 små (2-3 cm) ancistrus. Jag har haft lite problem med vattenvärden ett tag och är rädd att den ena kan ha strykt med. Om den nu har dött, kan de andra firrarna äta upp den så att ingenting blir kvar på max 1 dag?

Det finns gott om gömställen, men jag tycker att det är konstigt att den är helt spårlöst borta...
#2 - 5 september 2003 12:08
tveksamt om de hinner det... jag har dock haft samma fenomen ett par gånger... min största kan gömma sig på nått helt omöjligt ställe för att sedan dyka upp på natten eller efter ett par dar... han kasnke bara e lite tjurig ;)
#3 - 5 september 2003 13:10
Jo så små ancistrusar kan nog bli uppätna på bara nån dag. Både ancistrus och kardinaltetror gillar att käka på döda fiskar.
I mitt akvarie har jag sett fiskar bli uppkäkade inom nån timme (efter det att jag hittat dom) och jag har båda fisksorterna.
#4 - 5 september 2003 13:12
Ursprungligen skickat av Hogan

Om den nu har dött, kan de andra firrarna äta upp den så att ingenting blir kvar på max 1 dag?

Små ancistrusar på 2-3 cm kan bli uppätna så att i princip inget finns kvar på mindre en ett dygn. Har själv haft kardinaler och guppys som festat på död ancistrus.
#5 - 5 september 2003 13:23
den gömmer sig nog. dem är som sagt ena riktiga fenor =) på det... kolla om den inte kommer fram när du matar dem..

o by the way, ingen fråga är för dum för att ställas..=)

mats
#6 - 5 september 2003 15:28
hej, en av mina ancistrus försvann ur ett oövertäckt akvarium, jag läste att de kan klättra ur akvariet, stämmer de?
#7 - 5 september 2003 17:15
små anscistrusar kan vara lite känsliga mot nystartade akvarium & dåliga värden, men som sagt också skickliga på att gömma sig.
att de skulle klättra ur är jag mer tveksam till..då får det vara bra syrefattigt..haha
#8 - 7 september 2003 19:13
Nog kan de klättra ur nog, jag hade en stor hona i mitt 80 l öppna akvarium, en morgon låg hon stendöd på golvet framför karet.

Tror hon valde att hoppa... hon hade precis blivit änka och hennes nya fräscha fästman blev kär i en tonåring...

Annons