Fort smutsigt!

#1 - 6 januari 2007 11:23
Vet inte om det e jag som gör fel eller om mina fiskar dynger mycket men mitt akvarie blir fort grumligt. Har inte hunnit köpa ytter filter ännu men att behöva byta vatten typ en gång i eckan tycker jag e lite väl ofta ändå även fast jag inte har nått externt filter. Har inte så super mycket växter heller så jag tycker inte att det kan bero på dem. Akvariet är på ca 200liter.
Vad kan åstadkomma all denna "skit" som uppstår?
MVH Daniel
#2 - 6 januari 2007 11:26
Vad är det för skit? Vatten byte på 30-40% i veckan är ganska bra. Hur mycket matar du? Är akvariet nystartat, är grusen tvättad ordentligt?
#3 - 6 januari 2007 12:18
hart du något filter i alls då ?
#4 - 6 januari 2007 18:09
Hmm. Ungefär en matsked på morgon och samma dos på kvällen. Har 12 fiskar och de äter upp allt på en gång. Har haft akvariet några månader och först kokade jag allt grus. sen duschade jag av allt grus i durkslag och har rört runt det i durkslag i ett badkar så det borde ju vara rent för det vart inte missfärg på vattnet då jag gjorde rent gruset. Och om du undrade vad det var för typ av skit så vete faan men det ser ut som jord nästan... jord slem typ :)
SEBBE! ja då jag har ett filter på pumpen som sitter i och den har slamat igen ett x antal ggr.
#5 - 6 januari 2007 18:11
Hvilke fisker har du?

Da vi hadde platyer skitnet de ned akvariet på samme måte som du beskriver.
#6 - 6 januari 2007 18:12
Var har du för djur i akvariet?
#7 - 6 januari 2007 18:13
Har du Slamsuget botten nån gång?annars lär du aldrig bli av med skiten.
#8 - 6 januari 2007 18:54
Audion skrev:
Hmm. Ungefär en matsked på morgon och samma dos på kvällen. Har 12 fiskar och de äter upp allt på en gång. Har haft akvariet några månader och först kokade jag allt grus. sen duschade jag av allt grus i durkslag och har rört runt det i durkslag i ett badkar så det borde ju vara rent för det vart inte missfärg på vattnet då jag gjorde rent gruset. Och om du undrade vad det var för typ av skit så vete faan men det ser ut som jord nästan... jord slem typ :)

SEBBE! ja då jag har ett filter på pumpen som sitter i och den har slamat igen ett x antal ggr.

Hej!

Menar du 1matsked torrfoder morgon o kväll?

låter i så fall vara alldeles för mycket minska rejält mängden torrfoder !

fiskar har ju oftast inte så stora magar.....
#9 - 6 januari 2007 18:59
Nitrit???

Audion skrev:

Så där slemmigt brukar det bli om man har Nitrit, tycker jag mig ha sett.. Som man får om man har matat för mycket och har för lite "bra" bakterier...
Har precis haft Nitrit i ett litet nystartat och det blev så där slemmigt... Vet inte om det är det som kallas för kiselalger :confused: Äckligt är det iaf...
#10 - 7 januari 2007 00:34
Ja det e torr foder. I akvariet simmar 4 Silverhajar - 2 Blå Gurami - 2 Guld Gurami - 3 Dvärg Gurami och 2 små Praktbothior.
MVH Daniel
#11 - 7 januari 2007 04:59
Audion skrev:
Ja det e torr foder. I akvariet simmar 4 Silverhajar - 2 Blå Gurami - 2 Guld Gurami - 3 Dvärg Gurami och 2 små Praktbothior.

MVH Daniel

Du matar alldeles för mycke du kan ta och dra ner till hälften om inte ännu mer
#12 - 7 januari 2007 11:58
teletubis! Oki ska pröva mata mindre. Men tycker inte att det ska vara maten eftersom de slänger i sig allt jag här i på max 1 min. Men de kanske skiter ovanligt mycke om jag matar för mycket :)
#13 - 7 januari 2007 12:15
Audion skrev:
teletubis! Oki ska pröva mata mindre. Men tycker inte att det ska vara maten eftersom de slänger i sig allt jag här i på max 1 min. Men de kanske skiter ovanligt mycke om jag matar för mycket :)

Ja, är det inkomster så blir det utgifter;)

Annons