fortsätting på "förslag på inredning och invånare"

#1 - 21 maj 2006 14:23
Fortsätter tråden här eftersom herr Fohrman stände den förra: Den låg i helt fel forum, hoppas på att detta är det rätta;)
Citat från förra tråden:

"Planerar att flytta till något större till hösten och därmed finns det plats för större kar:D
Tänkte så smått börja planera både innevånare och inredning.
Akvariet kommer ligga runt 200 liter (ge eller ta några liter).
Om karet hamnar kring 200 eller större så kommer det till 90% att innehålla några scalarer. Jag vill gärna ha nåt stim också, dock inte neon eller kardinaltetra.. Så frågan är: Vilket stimfisk och vad ska hamna där mer?

Sen kommer vi till inredningsfronten. Rötter är en självklarhet. Men växter har jag ingen aning om, tjejen vill ha svärdsplantor, antar att det blir sånt;)

Vill gärna ha hjälp med hur jag inreder också! Tex. "sätt svärdsplantan i bakre vänstra hörnet". Tänk att ni förklarar för en femåring,tror min konstnärliga ådra blev avklippt med navelsträngen när jag föddes... :)

Vad tycker ni är snyggt?
Vi kommer ta oss en funderare på alla förslag!!
Tack på förhand!!
/Hans"

Efter förslag har jag kommit fram till att det troligtvis kommer bli scalarer, någon dvärgciklid (eventuellt boliviansk fjäril), ett stim corydoras och någon sorts tetra. Utöver dessa så kommer det ingå någon algätare..

Får hoppas att de som var med och hjälpte mig i förra tråden läser denna med och fortsätter komma med förslag:D

/Hans
#2 - 21 maj 2006 14:41
Citat av Batski:
"Du har nog blandat ihop Rådasand och Biltemas blästersand. Blästersanden är väldigt fin och väldigt ljus. Rådasand är mörkare (vilket är bra för fiskarna) och finns i olika korngrovlekar. Simontorps säljer Rådasand."

Ja det har du helt rätt i;) Menade att jag är sugen på Biltemas BLÄSTERSAND och inget annat! Dock får vi se vad vi lägger i i slutändan, blir troligtvis nån mörkare!

"Bolivianska fjärilciklider är parbildande och revirhävdande så i 200l kan du nog inte ha mer än ett par. Tror du måste komma upp mot 250 liter om du ska ha 2 par."

Ok, så då kan jag ha två i utan problem? Jag menar, dom behöver inte vara fler eller något sånt. Dom kommer inte skrämma eller vara elaka mot scalarerna, eftersom dom har revir?

"Det finns inga skitfiskar :( Om du startar upp akvariet ordentligt behöver du inte offra några fiskar. Du får köra med bakteriekultur (jag tycker att JBL:s Denitrol är bra) börja med bara några får fiskar och mata sparsamt under de första veckorna. Efter nån månad kan du successivt börja utöka antalet fiskar med några veckors mellanrum. Ett nitrittest är bra att ha för att hålla koll på nitritläget."

Nej jag menade inte skitfiskar som i offerfiskar utan skitfiskar som i fiskar som skitar ner mycket så man får igång bakterierna:p
Hade ingen aning om att man kunde tillsätta bateriekultur. Kanon, då behöver jag ju inte sätta i några skitfiskar...
I vilken ordning tycker ni jag ska sätta i dom??

"Jag håller med Lubbe om att ett stim corydoras skulle passa bra ihop med scalarer och dvärgciklider. Det finns många fina tetror som inte är lika vanliga som kardinal eller neon. En mycket fin stimfisk är citrontetran:http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=451
Några andra tetror som jag tycker är fina är:
Colombiatetra:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=843
rödmunstetra: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=435
koppartetra: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=434"

Hade nästan lagt ner tanken på stimfisk, men eftersom jag bara kan ha två dvärgar så behövs nog ett litet stim för att fylla ut, plus att det är väldigt fint med stim! Citrontetran var väldigt fin!

Var ner på zoo idag å såg en växt jag gillade, kan vara Valisneria. Den såg ut som en lök men låånga raka blad, bladen gick över vattenytan och flöt på den. Har för mig att Valisneria ser ut så men är inte säker.. Nån som har bättre koll än mig på vad det var jag såg?

Ursäkta alla dumma frågor men vad gör man om man är en okunnig nybörjare?;)

/Hans
#3 - 21 maj 2006 14:48
Ett till citat av Batski:
"Som algätare kan jag rekommendera ett litet stim parotocinclus jumbo (också kallade pitbull plecos / LDA25)"

Du har ingen länk till dom? sökte på artbeskrivningar men hittade inget... Kikade dock på några andra plecos, dom blev över 40 cm allihop.. Hoppas att dom du menar inte blir det;)

/Hans
#4 - 21 maj 2006 14:51
[quote=battalionP]
Var ner på zoo idag å såg en växt jag gillade, kan vara Valisneria. Den såg ut som en lök men låånga raka blad, bladen gick över vattenytan och flöt på den. Har för mig att Valisneria ser ut så men är inte säker.. Nån som har bättre koll än mig på vad det var jag såg?
[/quote]

Du har nog helt rätt i din gissning att det måste vara Vallisneria
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=66

Knappast troligt att det är någon annan växt

sen ang. övriga växter så vill jag bara tipsa om dvärgssvärdsplanta som förgrundsväxt (ganska många sådana alltså), grymt snyggt!
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=51
#5 - 21 maj 2006 15:41
Corydoras ,eller pansarmalar som dom kallas, käkar alger. Ett förslag är att söka på pitbull pleco i googles bildsök. :)
#6 - 21 maj 2006 15:55
[quote=Opus]Corydoras ,eller pansarmalar som dom kallas, käkar alger. Ett förslag är att söka på pitbull pleco i googles bildsök. :)[/quote]
Nja, enligt vad jag har läst här på Zoopet äter Corydoras INTE alger...[:)]
#7 - 21 maj 2006 16:08
[quote=CalleAkvarist]Nja, enligt vad jag har läst här på Zoopet äter Corydoras INTE alger...[:)][/quote]

Det stämmer bra det, dom äter det mesta på botten, dvs rensar rätt bra men dom är inte utpräglade algätare.

Ancistrus däremot är ett slags malar som äter alger, skaffa sådana istället om du är ute efter "algätare".
Bilagor:
#8 - 21 maj 2006 16:08
Corydoras äter, som sagt, inte alger... men däremot äter de matrester och är därför helt suveräna i ett akvarium... dessutom är de ju helt biotopriktiga... Ett tiotal sådana och minst en Ancistrus (eller annan algätare) så har du städpatrullen i ordning.

Jag tycker att du ska ha rådasanden i alla fall... dina sydamerikanska ciklider kommer att må bäst och färga ut snyggast om de får en mörkare botten.

Om du kollar in mitt sydamerika i mitt album... så har du ett kar med skalarer och ett par av de tetror du var sugen på... och rådasand...
#9 - 21 maj 2006 16:38
[quote=CalleAkvarist]Nja, enligt vad jag har läst här på Zoopet äter Corydoras INTE alger...[:)][/quote]

Ok, my bad ;)
#10 - 21 maj 2006 17:45
Jo not såg det ut som en Valisneria allt. så har man klurat ut vad en sån är också då:D

Jo ancistrus vetjag vad det är... Om man jämför pitbull pleco å ancistrusar, vilken äter alger bäst? Tyckte pitbullen va mycket finare än ancistrusen! hur stora blir dom? Vanliga i zooaffärer?

Ska kika lite i Nancys album å se om jag blir lite förälskad i det jag får se;)

Vilken dvärg rekomenderar ni? gärna någon lätt och lite färgglad.. Har som sagt fastnat lite för boliviansk fjäril.. Men hur vanliga är dom på zoo??

/Hans
#11 - 21 maj 2006 19:36
[quote=battalionP]Jo not såg det ut som en Valisneria allt. så har man klurat ut vad en sån är också då:D

Jo ancistrus vetjag vad det är... Om man jämför pitbull pleco å ancistrusar, vilken äter alger bäst? Tyckte pitbullen va mycket finare än ancistrusen! hur stora blir dom? Vanliga i zooaffärer?

Ska kika lite i Nancys album å se om jag blir lite förälskad i det jag får se;)

Vilken dvärg rekomenderar ni? gärna någon lätt och lite färgglad.. Har som sagt fastnat lite för boliviansk fjäril.. Men hur vanliga är dom på zoo??

/Hans[/quote]

Jag tycker om kakaduaciklid, vet inte så mycket om den utom att den inte blir så gammal. Här har du bild och lite info: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143 :D
#12 - 22 maj 2006 04:35
[quote=Opus]Jag tycker om kakaduaciklid, vet inte så mycket om den utom att den inte blir så gammal. Här har du bild och lite info: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143 :D[/quote]

Jo kakaduan är väldigt fin! Men inte så kul om den bara lever ett år... fast har man tur så hinner dom med att bli fler under tiden;)
/Hans
#13 - 22 maj 2006 06:16
[quote=battalionP]

Ursäkta alla dumma frågor men vad gör man om man är en okunnig nybörjare?;)

/Hans[/quote]
såg den ut att ha lök så är det väl en sån här
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=10
#14 - 22 maj 2006 07:10
[quote=battalionP]Vilken dvärg rekomenderar ni? gärna någon lätt och lite färgglad.. Har som sagt fastnat lite för boliviansk fjäril.. Men hur vanliga är dom på zoo??[/quote]
Tycker boliviansk fjärilsciklid är ett utmärkt val. Tålig, fin, snäll och relativt långlivad. Två par fungerar bra i ett 200 liters, tre par kan också fungera. De borde vara ganska lätta att få tag på... ;)

[quote=battalionP]Ja det har du helt rätt i;) Menade att jag är sugen på Biltemas BLÄSTERSAND och inget annat! Dock får vi se vad vi lägger i i slutändan, blir troligtvis nån mörkare![/quote]
Du undrade lite över biltemas blästersand. Har själv den och tycker den fungerar jättebra. Tycker själv det är snyggt med ljus sand, men välj den du tycker är snyggast (och som du får tag på).
#15 - 22 maj 2006 14:20
[quote=mmm]Tycker boliviansk fjärilsciklid är ett utmärkt val. Tålig, fin, snäll och relativt långlivad. Två par fungerar bra i ett 200 liters, tre par kan också fungera. De borde vara ganska lätta att få tag på... ;)[/quote]

Hmm.. Batski (tror jag det var) skrev i den andra tråden att jag max kunde ha ett par pga att dom är revirhärdande... Vem har rätt och vem har fel?? (hoppas du har rätt, inget illa mot Batski men det ser nog bättre ut med fler än två;))
Nån som vet hur mycket en sån kan kosta? vore väl ganska enkelt att bara ringa å höra men det är så långt till telen;)

Uffe: jo nog var din växt mer lik den jag såg!! Gillade dock valisneria bättre så det får kanske bli några såna;) Det får framtiden utvisa!!

Fler förslag på växter och hur man ska plantera dom?

/Hans
#16 - 23 maj 2006 06:21
Jo, jag vet att han skrev det. ;) Men i ett 200 liters ska det absolut inte vara några problem med två par, och som jag skrev så tror jag tre par också kan fungera. De är (i alla fall mina) väldigt snälla. De är bara i samband med lek som de håller sig för sig själva, annars blandar de sig med varandra. Jag har haft 5 st (3+2) i 170 liters (tillsammans med en hel del andra fiskar) och det har aldrig varit några problem, och då har jag haft lek på 2 par samtidigt i det karet. Hade sen i ett par Apistogramma i det karet också, då blev det lite fullt men det fungerade bra ändå. Att det blev fullt berodde mest på att Apistogrammorna tog nästan halva karet som revir när de lekte. :)
Du kan ju annars köpa en grupp på 6 st och blir det problem med så många så kan du sälja två st... Sen är det ju så att om du tänker ha många Corydoras så kanske du inte ska ha så många dvärgciklider eftersom de kommer att dela bottenutrymmet.

När det gäller priset, så har jag betalat 60 kr/st för mina och det är nog ett vanligt pris. Men det kan nog gå att hitta billigare också.
#17 - 23 maj 2006 14:52
[quote=mmm]Jo, jag vet att han skrev det. ;) Men i ett 200 liters ska det absolut inte vara några problem med två par, och som jag skrev så tror jag tre par också kan fungera. De är (i alla fall mina) väldigt snälla. De är bara i samband med lek som de håller sig för sig själva, annars blandar de sig med varandra. Jag har haft 5 st (3+2) i 170 liters (tillsammans med en hel del andra fiskar) och det har aldrig varit några problem, och då har jag haft lek på 2 par samtidigt i det karet. Hade sen i ett par Apistogramma i det karet också, då blev det lite fullt men det fungerade bra ändå. Att det blev fullt berodde mest på att Apistogrammorna tog nästan halva karet som revir när de lekte. :)
Du kan ju annars köpa en grupp på 6 st och blir det problem med så många så kan du sälja två st... Sen är det ju så att om du tänker ha många Corydoras
så kanske du inte ska ha så många dvärgciklider eftersom de kommer att dela bottenutrymmet.

När det gäller priset, så har jag betalat 60 kr/st för mina och det är nog ett vanligt pris. Men det kan nog gå att hitta billigare också.[/quote]

Va bra:D Är det bara när dom leker som dom tar revir? vad gör dom mot andra fiskar (främst scalarer) när dom simmar in i reviret? Är lite orolig över fenbitande...

"Jag har haft 5 st (3+2) i 170 liters" 3+2=3 honor och 2 hanar?

Hur många corydoras är "många"? Är dvärgarna alltid vid botten eller bara vid lek?
Många frågor nu men jag vill ju vara säker på att jag väljer rätt fiskar:confused: ;)
Priset var i alla fall helt överkomligt!

/Hans
#18 - 24 maj 2006 06:39
Ja, det är bara när de leker som de tar revir. Möjligtvis att de annars håller sig lite på sin egen del av akvariet, men de jagar inte iväg några fiskar eller så då. När de håller revir så jagar de iväg andra fiskar, men jag tror inte du behöver vara orolig för fenorna. Mina Apistogramma kan förstöra andra fiskars fenor lite grann när de vaktar revir, men jag har aldrig märkt det med mina fjärilar. Har själv scalarer med mina fjärilar nu och de bryr sig inte om varandra, då har jag i och för sig ett större akvarie så det är lite skillnad.

Med 3+2 menar jag 3 hanar och 2 honor.

Ja, de är i stort sett alltid vid botten, de går egentligen aldrig upp över halva akvariehöjden.
Många Corydoras... 10 som Nancy skrev tycker jag är många. ;) Corydoras trivs dock i grupper så jag kan tänka mig att det är fint med så många. Men ska du ha mer än ett par dvärgciklider, så kanske du ska nöja dig med en grupp på kanske 6 st pansarmalar(?).:confused:

Klart det är rätt fiskar. ;):p
#19 - 24 maj 2006 12:34
Skönt att höra att jag inte behöver vara rädd för fenorna!

Funderar på att ha befolkningen så här: 4 scalarer, 4 dvärgar (2 hane, 2 hona) ca 6 corydoras och ev ett litet stim av tex rödmunstetra och någon mal/algätare.
Hur låter det? blir det för trångt?

/Hans
#20 - 24 maj 2006 15:55
Det ska nog funka bra[:D]!
När det gäller algätare rekommenderar jag:
Otocinclus
Räkor (klicka på "Artbeskrivningar- räkor")
Ancistrus

Lycka till[:D][:D][:)][:)]
#21 - 24 maj 2006 17:34
[quote=CalleAkvarist]Det ska nog funka bra[:D]!
När det gäller algätare rekommenderar jag:
Otocinclus
Räkor (klicka på "Artbeskrivningar- räkor")
Ancistrus

Lycka till[:D][:D][:)][:)][/quote]

Jo otocinclusen lät väl inte så dum... Dock har jag en väldig förkärlek till malar så det får nog bli ancistrus eller nåt liknande!
Känner jag mig själv rätt så kommer jag köpa nån snygg mal också;)

/Hans
#22 - 25 maj 2006 09:20
Otocinclus är en mal[;)]
#23 - 25 maj 2006 09:21
Men räkor är ju också jätteroliga. De städar bra, och är fina! Jag tycker du borde pröva lite räkor.[:)]
#24 - 25 maj 2006 12:29
jojo det är en mal men jag gillar mal"looken" och den har inte otosen, inte enligt bilden iaf!

Jo räkor är riktigt fräna! har ett par amanos i mitt 19 liter.. växer å ömsar skinn som bara den;) Tror dock inte att jag vill ha några räkor i det stora karet!

/Hans
#25 - 25 maj 2006 14:06
Med mal "looken" menar du "sugproppsmunnen"? Det har Otocinclus. Kanske inte den art jag länkade till, men sök på otocinclus bland artbeskrivningarna så hittar du nog en[:)]
#27 - 25 maj 2006 21:52
[quote=battalionP]jojo det är en mal men jag gillar mal"looken" och den har inte otosen, inte enligt bilden iaf![/quote]
Jo, Otocinclus vittatus har också sugmun. Det syns tillexempel på mina bilder på min egna fd. sjuka fisk: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=89032
#28 - 26 maj 2006 04:42
Hmm nu tror jag ni har missuppfattat mig;)
Pratar inte om sugmunnen,,, Utan om att otosen ser mer ut som en "vanlig fisk" (precis som siameser), det gör tex inte ancistrus, pleco och alla L sorter... Har ni sett tv serien Invasion? Om ni har så vet ni hur monstren i vattnet ser ut.. Där har ni mal"looken;)
Hoppas ni förstår:)

/Hans
#29 - 26 maj 2006 08:49
Har inte läst allt så noga så kanske har du redan fått tipset men..angående sanden så kan du om du vill blanda blästersanden med svart rådasand, då får du en "halvmörk botten".Du kan ju blanda som du vill och få precis den färg du önskar..
#30 - 26 maj 2006 16:16
[quote=Johan73]Har inte läst allt så noga så kanske har du redan fått tipset men..angående sanden så kan du om du vill blanda blästersanden med svart rådasand, då får du en "halvmörk botten".Du kan ju blanda som du vill och få precis den färg du önskar..[/quote]

Är inte svart rådasand dåligt? läste nåt om det i en tråd.. Orkade inte läsa så noga ska sägas så jag kan vara helt ute å cykla;)

Var föressten till zoo idag å kikade en sväng. Tjejen fastnade lite för dvärggurami, är det ett alternativ till dvärgciklid?

Bestämde oss till 99% att vi ska ha rödmunstetra, så nu är tre arter bestämda: Scalar, tetra och corydoras. Fattas bara algätare och gurami/ciklid...
Såg dessutom några riktigt snygga malar som jag vart lite sugen på, tyvärr så är dom ju väldigt dyra! Så vi får se om vi kanske skippar nån snygghetsmal, men helt klart är att det blir mal som städare!

/Hans

/Hans
#31 - 27 maj 2006 16:28
Nu när fiskbeståndet är så gott som avklarat så kan vi gå över till växterna och inredningen..

Någon hög långbladig växt, typ valisneria, vill vi ha.. Sen nån liten, typ anubias (har den i ett litet kar nu och gillar den skarpt!)... Men hur sätter man dom snyggast? Stora bak i mindre fram så klart;)
Här verkar det finnas många inredningsexperter som säkert kan lära en nybörjare som mig MASSOR med nyttigt vetande!
Så tveka inte, har ni nåt nåt tips så kläm fram det:)

/Hans
#32 - 27 maj 2006 16:58
Valisneria lite bak i karet och anubias mer i mitten, gärna i ett stenrös och/eller en rot
#33 - 27 maj 2006 20:33
Hur går gurami ihop med ciklider?

tror inte jag kommer ha några stenar i... hittar jag nån så kanske jag ändrar mig;)

Vad finns det för andra växter som är fina? och vart ska man ha dom?
Svärdsplantor är också väldigt fina tycker jag.. är det snyggt att ha både valisneria och svärd? eller ska man hålla sig till en långbladig??

/Hans
#34 - 27 maj 2006 22:30
[quote=battalionP]Vad finns det för andra växter som är fina? och vart ska man ha dom?
Svärdsplantor är också väldigt fina tycker jag.. är det snyggt att ha både valisneria och svärd? eller ska man hålla sig till en långbladig??

/Hans[/quote]

Om det är snyggt kan bara du bestämma.. kolla in länken nedan så kanske du ser nått du gillar! Finns namn på alla växter och i alla möjliga konstellationer.
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2005.cgi
#35 - 1 juni 2006 09:46
har vart å kikat lite på otosarna.. Dom var ganska så fina faktiskt! mycket finare i verkligheten;)

Hittade även fjäilsciklider.. Tjejen vart överförälskad i dom!!!!! :D Dock var det inte bolivianska utan "bara vanliga" fjärilsciklider.. Är det nån skillnad på dom? dom såg precis ut som på bilderna jag har sett men det latinska namnet stämde inte... hur ser man om det är en hane eller hona?

Vi har även tänkt om när det gäller stim.. Vi ville ha rödmunstetror men kommer nog att skaffa vinkeltetror i stället.. Men tror ni att det kommer bli för mycket svartvita ränder med scalarerna?

/Hans
#36 - 1 juni 2006 09:53
satt å läste genom tråden lite å kom på en fråga till (ovanligt;))
mmm skrev att han hade 3+2, tre hanar å två honor.. varför ska man ha fler hanar än honor? funkar det att ha 2+2 eller är det bättre att ha 3+2???

/Hans
#37 - 1 juni 2006 21:10
[quote=battalionP]har vart å kikat lite på otosarna.. Dom var ganska så fina faktiskt! mycket finare i verkligheten;)

Hittade även fjäilsciklider.. Tjejen vart överförälskad i dom!!!!! :D Dock var det inte bolivianska utan "bara vanliga" fjärilsciklider.. Är det nån skillnad på dom? dom såg precis ut som på bilderna jag har sett men det latinska namnet stämde inte... hur ser man om det är en hane eller hona?[/quote]
Mina fjärilsciklider ser ut som följer: min hane, min hona.

Jämför med vad Zoopet säger: "Det är inte lätt att se skillnad på könen, men honorna är oftast något mindre och har ett något rödare bukparti. Hanens främre ryggfenstråle är längre än honans."
#38 - 4 juni 2006 13:37
Ville bara tacka för alla svar!!! Nu har vi skaffat lägenhet å flyttar i mitten av augusti så då smäller det;)
Kommer nog lägga upp bilder så får ni rätta till alla inredningsfel jag gör:)
Har en ganska klar bild av hur jag VILL att det ska se ut men sen hur det KOMMER att se ut är en helt annan femma, det är där ni kommer in:)

Tack för all hjälp!!

/Hans
#39 - 4 juni 2006 14:15
[quote=battalionP]Ville bara tacka för alla svar!!! Nu har vi skaffat lägenhet å flyttar i mitten av augusti så då smäller det;)
Kommer nog lägga upp bilder så får ni rätta till alla inredningsfel jag gör:)
Har en ganska klar bild av hur jag VILL att det ska se ut men sen hur det KOMMER att se ut är en helt annan femma, det är där ni kommer in:)

Tack för all hjälp!!

/Hans[/quote]

Lycka till! :)
#40 - 4 juni 2006 15:37
[QUOTE=battalionP]Hittade även fjäilsciklider.. Tjejen vart överförälskad i dom!!!!! :D Dock var det inte bolivianska utan "bara vanliga" fjärilsciklider.. Är det nån skillnad på dom? dom såg precis ut som på bilderna jag har sett men det latinska namnet stämde inte... hur ser man om det är en hane eller hona?[/QUOTE]

Ja fjärilsciklider är fina :p Bolivianska fjärilar är lite större och betydligt tåligare. De lever även längre än vanliga fjärilar. Jag har haft vanliga fjärilar i mitt Sydamerika-akvarium, men när min sista hane är borta ska jag gå över till bolivianer. De ser inte lika fina ut i butiken men färgar ut sen när de kommer till rätt miljö.

Och så ett svar på en tidigare fråga:

- pitbull plecos blir ca 5 cm och här är en länk: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=236 De är kanske inte supervanliga, men i fall du inte hittar dem i din butik kan de nog ta in ett litet gäng åt dig.
#41 - 5 juni 2006 20:37
gillade pitbullen skarpt! Om dom inte är för dyra och svåra att får tag på så blir det nog ett par såna.. hur många rekommenderar ni? (standardfråga;)) Dom var bra algätare?
Sen är jag väldigt inne på att beställa bolivianska istället för vanliga, får se hur det blir.. Man vill ju att dom ska leva ett tag..

KÖPTE KARET IDAG!!!!!!!:D 200 liter möbelakvarium. Känns riktigt bra!!!!
Under karet var det nån konstig "skena", eller nåt, som gjorde att man inte behövde frigolit under... Har ni hört om nåt sånt? funkar den eller är det bättre att ta bort den och lägga en frigolitskiva?

/Hans
#42 - 6 juni 2006 08:29
[QUOTE=battalionP]gillade pitbullen skarpt! Om dom inte är för dyra och svåra att får tag på så blir det nog ett par såna.. hur många rekommenderar ni? (standardfråga;)) Dom var bra algätare?[/QUOTE]

Jag tycker de är bra algätare och äter dessutom även matrester. I början var mina mest vid botten, men nu äter de alger även längst upp på växterna :) Jag tycker det är väldigt söta, dessa miniplecos :p Jag hittade mina på Hornbach i Göteborg. De är ju stimfiskar så 6 stycken skulle jag nog rekommendera.

[QUOTE=battalionP]Sen är jag väldigt inne på att beställa bolivianska istället för vanliga, får se hur det blir.. Man vill ju att dom ska leva ett tag..[/QUOTE]

Kan inte tänka mig att det skulle vara några problem för butiken att ta in dem.

[QUOTE=battalionP]KÖPTE KARET IDAG!!!!!!!:D 200 liter möbelakvarium. Känns riktigt bra!!!!
Under karet var det nån konstig "skena", eller nåt, som gjorde att man inte behövde frigolit under... Har ni hört om nåt sånt? funkar den eller är det bättre att ta bort den och lägga en frigolitskiva?[/QUOTE]

Grattis!! Jag tror nog du kan låta skenan vara kvar och strunta i frigoliten.
#43 - 6 juni 2006 10:18
6 stycken, ja det blir nog ganska lagom..
Då ser fiskbeståndet ut som följer: 6 corydoras, 6 pitbull, 4 scalarer, 4-5 bolivianska och ev. ett litet stim av rödmunstetra eller vinkeltetra (håller på att övertala tjejen om att rödmunnarna är finare;))
Låter det OK?

Är ute å letar efter en snygg liten växt. Hoppas på att hitta nån gräsliknande att täcka hörnen med.
Har inte sett valisneria nånstans:confused: är den ovanlig?
Får jag tag i dom så kommer karet även innehålla svärdsplantor och anubias.

En liten inredningsfråga: Jag vill ha en stor rot som ligger över hela karet långt bak, är det snyggast att ha svärdsplantor bakom eller framför? dom kommer vara i vänstra hörnet om det har nån betydelse.

Får jag tag i valisneria (eller nån liknande) så kommer den vara i högra hörnet och täcka pumpen (förhoppningen är att lite av växten kommer flyta på ytan, ni vet hur jag menar?!). Anubiasen kommer jag förhoppningsvis färsta på roten och gräset kommer jag plantera som en matta i båda hörnen och mitten kommer vara fri yta..
Jag kommer inte ha nån BTN utan en snygg stenaffish..

Hur låter det??

/Hans
#44 - 6 juni 2006 10:50
[QUOTE=battalionP]6 stycken, ja det blir nog ganska lagom..
Då ser fiskbeståndet ut som följer: 6 corydoras, 6 pitbull, 4 scalarer, 4-5 bolivianska och ev. ett litet stim av rödmunstetra eller vinkeltetra (håller på att övertala tjejen om att rödmunnarna är finare;))
Låter det OK?[/QUOTE]

Jag skulle inte ha fler än 4 bolinianer, max två par alltså. Skulle du ha 5 st är nog stor risk att den udda honan blir mobbad. Hur högt är akvariet? Om det är lägre än 50 cm skulle jag avråda dig från att skaffa scalarer. Även om akvariet är 50 cm högt så är det faktiskt ganska mycket i underkant för scalarer. Egentligen bör de enligt rekommendationerna ha minst 275 liter. Saffa iaf inte altum.

Rödmunstetror är inte bara finare, utan är även bättre på att hålla stimmet än de flesta andra tetrorna i akvariemiljö. 10 rödmunnar skulle jag rekommendera.

[QUOTE=battalionP]Är ute å letar efter en snygg liten växt. Hoppas på att hitta nån gräsliknande att täcka hörnen med.
Har inte sett valisneria nånstans:confused: är den ovanlig?[/QUOTE]

Jag tycker vallisnerian är ganska vanlig så det borde inte vara några problem att få tag på.

En låg växt som jag tycker mycket om är sagittaria subulata: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=30 Den är ganska lättskött men i början brukar den går ser sig ganska mycket innan den vant sig vid den nya miljön. Då börjar den sprida sig, men den bildar en gles matta. Har den i mittt Syamerika-akvarium och är nöjd med den. När jag skulle köpa den kunde inte jag hitta den nånstans så jag fick be akvariebutiken att ta in den åt mig och det gick bra :)

Annars finns det även dvärgsvärdsplantan: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=51 som är väldigt fin, men den kräver mer ljus och är inte riktigt lika lättskött som sagittarian

[QUOTE=battalionP]En liten inredningsfråga: Jag vill ha en stor rot som ligger över hela karet långt bak, är det snyggast att ha svärdsplantor bakom eller framför? dom kommer vara i vänstra hörnet om det har nån betydelse.[/QUOTE]

Det är svårt att säga utan att ha sett roten...

[QUOTE=battalionP]Jag kommer inte ha nån BTN utan en snygg stenaffish..[/QUOTE]

Jag kör sjölv med en stenaffisch och tycker att det funkar. Bara man döljer tekniken med lite växter eller annan inredning. Hittade en jättefin sån affisch på Hornbach.
#45 - 6 juni 2006 11:08
[quote=batski]Jag skulle inte ha fler än 4 bolinianer, max två par alltså. Skulle du ha 5 st är nog stor risk att den udda honan blir mobbad. Hur högt är akvariet? Om det är lägre än 50 cm skulle jag avråda dig från att skaffa scalarer. Även om akvariet är 50 cm högt så är det faktiskt ganska mycket i underkant för scalarer. Egentligen bör de enligt rekommendationerna ha minst 275 liter. Saffa iaf inte altum. [/quote]

nej nej altum blir det absolut inte!! Blir odlade och dom blir väl inte riktigt lika stora som VF.. Karet är 50 cm högt.
Om jag har fattat vad mmm skrivit så ska man ha 2 honor och 3 hanar, kan ju vara helt ute och cykla men så har jag fattade det. Tänkte bara att det kanske skulle se dumt ut att ha 4 av både scalarerna och fjärilarna men det kanske det inte gör..

[quote=batski]Rödmunstetror är inte bara finare, utan är även bättre på att hålla stimmet än de flesta andra tetrorna i akvariemiljö. 10 rödmunnar skulle jag rekommendera. [/quote]

Det sak tjejen få läsa så kanske hon kommer in på rätt spår;)

[quote=batski]Jag tycker vallisnerian är ganska vanlig så det borde inte vara några problem att få tag på den.

En låg växt som jag tycker mycket om är sagittaria subulata: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=30 Den är ganska lättskött men i början brukar den går ser sig ganska mycket innan den vant sig vid den nya miljön. Då börjar den sprida sig, men den bildar en gles matta. Har den i mittt Syamerika-akvarium och är nöjd med den. När jag skulle köpa den kunde inte jag hitta den nånstans så jag fick be akvariebutiken att ta in den åt mig och det gick bra :)

Annars finns det även dvärgsvärdsplantan: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=51 som är väldigt fin, men den kräver mer ljus och är inte riktigt lika lättskött som sagittarian [/quote]

jo dom var fina! ska kika runt lite på xoopet och i affärerna å kolla om jag hittar nånting.. Tror det skulle vara riktigt snyggt med en matta i båda kanterna som smalnar av mot mitten..

[quote=batski]Jag kör sjölv med en stenaffisch och tycker att det funkar. Bara man döljer tekniken med lite växter eller annan inredning. Hittade en jättefin sån affisch på Hornbach. [/quote]

Jo jag har hittade en fin jag med,ser precis ut som en BTN. Dock inte i gbg eftersom jag bor i dalarna;)

/Hans
#46 - 6 juni 2006 11:16
[QUOTE=battalionP]Om jag har fattat vad mmm skrivit så ska man ha 2 honor och 3 hanar, kan ju vara helt ute och cykla men så har jag fattade det. Tänkte bara att det kanske skulle se dumt ut att ha 4 av både scalarerna och fjärilarna men det kanske det inte gör..[/QUOTE]

Jag kan verkligen inte tänka mig att det skulle vara bra med fler hanar än honor. Fjärilsciklider är parbildande och jag är ganska säker på att det skulle bli slagsmål mellan hanarna om någon ut av dem inte kan hitta en partner. Jag tror inte att du kommer att tänka på att det är 4 av båda arterna eftersom de har olika beteenden.

[QUOTE=battalionP]Det sak tjejen få läsa så kanske hon kommer in på rätt spår;)[/QUOTE]

:D

[QUOTE=battalionP]Jo jag har hittade en fin jag med,ser precis ut som en BTN. Dock inte i gbg eftersom jag bor i dalarna;)[/QUOTE]

Ja det skulle vara lite väl långt att åka för en affisch :p
#47 - 6 juni 2006 14:53
[quote=mmm]Med 3+2 menar jag 3 hanar och 2 honor. [/quote]

Tycker också att det låter väldigt konstigt men å andra sidan så är jag helt okunnig vad gäller ciklider...

Nej du har nog rätt i att man inte kommer märka att det är 4 av varje..

Vad fick du ge för dina pitbulls? är dom svindyra?:confused:

/Hans
#48 - 6 juni 2006 15:05
[QUOTE=battalionP]Vad fick du ge för dina pitbulls? är dom svindyra?:confused: [/QUOTE]

Minns faktiskt inte, men nej de är inte så dyra.
#49 - 9 juni 2006 18:07
Här kommer det ett par dumma frågor;)

1. Hur byter jag vatten på bästa sätt?
måte väl vara enklast att ha ne slang från kran till kar? Men hur får jag smidigast ur vattnet?

2. Fick värmare och pump med i paketet. Pumpen var Fluval 4 och värmaren Jäger 150w. Är det bra saker? Fick två lysrör med också med jag kommer inte ihåg vad dom hette...

3. I vilken ordning ska jag sätta i fisken?

4. Hur gör jag med växterna? ska jag köpa alla på samma gång? Hur många plantor av varje blir bra att börja med?

5. Karet hade heltäckande ramp med två lysrör. Men inget täckglas.. Förutsätter att det är vattentåligt, men kan jag vara utan täckglas med dom fiskar jag ska ha? Tänker om nån av dom kommer "vaka" och eventuellt ha sönder ett rör:confused:

Det är nog alla frågor jag har för tillfället men det kommer med all säkerhet många fler;)

Tack för att ni tar er tid!

/Hans
#50 - 9 juni 2006 18:29
[QUOTE=battalionP]Här kommer det ett par dumma frågor;)

1. Hur byter jag vatten på bästa sätt?
måte väl vara enklast att ha ne slang från kran till kar? Men hur får jag smidigast ur vattnet?[/QUOTE]

Jag har en hävert med en liten handpump. Man stoppar ner den ena änden av häverten i akvariet och den andra ner i en hink som står lägre än akvariet. Sen trycker jag några gånger och vattnet sugs upp och sen ner i hinken. Jättepraktiskt och jättebra att städa bottnen med (suger upp smuts som lägger sig på botten). För att fylla på kör jag med hinkar, men jag vet andra som kör med slang. Fast då är det viktigt att slangen inte är behandlad med antimögelmedel.

[QUOTE=battalionP]2. Fick värmare och pump med i paketet. Pumpen var Fluval 4 och värmaren Jäger 150w. Är det bra saker? Fick två lysrör med också med jag kommer inte ihåg vad dom hette...[/QUOTE]

Jäger och Fluval är bra märken ja.

[QUOTE=battalionP]3. I vilken ordning ska jag sätta i fisken?[/QUOTE]

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar...

[QUOTE=battalionP]4. Hur gör jag med växterna? ska jag köpa alla på samma gång? Hur många plantor av varje blir bra att börja med?[/QUOTE]

Tycker det är bäst att köpa alla samtidigt så man slipper vara och rota i botten flera gånger, plus att jag tycker det är lättast att inreda när man har alla växter. Men man kan förstås kompletare lite i efterhand. Hur många man ska ha av varje beror på vad det är för växt. Snyggast tycker jag är att välja typ 3 sorter som man gillar och hålla sig til dem. Det kan lätt bli plottrigt om man har för många olika sorter.

[QUOTE=battalionP]5. Karet hade heltäckande ramp med två lysrör. Men inget täckglas.. Förutsätter att det är vattentåligt, men kan jag vara utan täckglas med dom fiskar jag ska ha? Tänker om nån av dom kommer "vaka" och eventuellt ha sönder ett rör:confused: [/QUOTE]

Såna ramper är vattentåliga ja.

[QUOTE=battalionP]Det är nog alla frågor jag har för tillfället men det kommer med all säkerhet många fler;)

Tack för att ni tar er tid!

/Hans[/QUOTE]

Var så god :)
#51 - 9 juni 2006 20:19
[quote=batski]Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar... [/quote]

Jag menar att jag ska ju inte ha i fiskarna på samma gång utan i omgångar med ca en veckas mellanrum (om jag kan hålla mig så länge;) ) Så frågan är, vilken ras börjar jag sätta i och i vilken ordning kommer dom andra? hoppas du förstår bättre;) invånarna kommer vara: scalar, boliviansk fjäril, corydoras, pitbull pleco och ev. rödmunstetra. tetrorna kommer att sättas i sist eftersom vi är tveksamma om vi ska ha stim. det får visa sig när dom andra fiskarna har kommit :p

[quote=batski]Tycker det är bäst att köpa alla samtidigt så man slipper vara och rota i botten flera gånger, plus att jag tycker det är lättast att inreda när man har alla växter. Men man kan förstås kompletare lite i efterhand. Hur många man ska ha av varje beror på vad det är för växt. Snyggast tycker jag är att välja typ 3 sorter som man gillar och hålla sig til dem. Det kan lätt bli plottrigt om man har för många olika sorter.[/quote]

jag kommer ju ha fyra sorter om det går som jag vill;) Tänkte närmast på hur mycket dom kommer växa till sig, men det är väl kanske bäst att höra med zoo..

[quote=batski]Såna ramper är vattentåliga ja.[/quote]

Kommer inte fiskarna vara uppe i ytan och riskera att ha sönder rören?

/Hans
#52 - 10 juni 2006 08:49
[QUOTE=battalionP]Jag menar att jag ska ju inte ha i fiskarna på samma gång utan i omgångar med ca en veckas mellanrum (om jag kan hålla mig så länge;) )[/QUOTE]

Det hoppas jag verkligen att du kan. En veckas mellanrum är på tok för kort tid. Det tar ju ca 1 månad innan nyttobakterierna har hunnit föröka och etablera sig i filtret och på inredningen i akvariet.

[QUOTE=battalionP]Så frågan är, vilken ras börjar jag sätta i och i vilken ordning kommer dom andra? hoppas du förstår bättre;) invånarna kommer vara: scalar, boliviansk fjäril, corydoras, pitbull pleco och ev. rödmunstetra. tetrorna kommer att sättas i sist eftersom vi är tveksamma om vi ska ha stim. det får visa sig när dom andra fiskarna har kommit :p[/QUOTE]

Jag skulle nog börja med ett par bolivianer, sen efter typ 3-4 veckor ett par till. En vecka eller så senare pitbull plecosarna, sen scalarerna, sen corydoras och sist som du säger rödmunstetrorna.

[QUOTE=battalionP]jag kommer ju ha fyra sorter om det går som jag vill;) Tänkte närmast på hur mycket dom kommer växa till sig, men det är väl kanske bäst att höra med zoo..[/QUOTE]

4 storter går nog fint det med. Hur mycket de kommer att växa är ganska olika från art till art. Vilka växter var det du skulle ha?

[QUOTE=battalionP]Kommer inte fiskarna vara uppe i ytan och riskera att ha sönder rören?[/QUOTE]

Nej det kan inte jag tänka mig. Rören kommer ju dessutom att vara några centimeter ovanför vattenytan. Jag har inga täckglas till mina akvarier.
#53 - 10 juni 2006 11:58
[quote=batski] Jag skulle nog börja med ett par bolivianer, sen efter typ 3-4 veckor ett par till. En vecka eller så senare pitbull plecosarna, sen scalarerna, sen corydoras och sist som du säger rödmunstetrorna. [/quote]

hmm.. det var helt tvärtom vad jag hade tänk mig;) hade tänk mig, pleco, corydoras, scalar och fjäril... varför corydoras sist?

[quote=batski]4 storter går nog fint det med. Hur mycket de kommer att växa är ganska olika från art till art. Vilka växter var det du skulle ha? [/quote]

Jag vill ha Vallisneria (om jag får tag i det, annars något liknande), svärdsplanta, anubias och nån liten gräsliknande växt ev. sagittaria subulata som du visade mig tidigare.
Gräset kommer vara i kanterna som en matta, anubias kommer jag troligtvis köpa en planta och dela den och fästa på roten, Vallisneria kommer vara till höger och täcka pumpen och svärdsplantan kommer vara bak i vänstra hörnet..

[quote=batski] Nej det kan inte jag tänka mig. Rören kommer ju dessutom att vara några centimeter ovanför vattenytan. Jag har inga täckglas till mina akvarier. [/quote]

Skönt att höra! Läste i en annan tråd om nån som hade täckglas för att fiskarna inte skulle ha sönder rören..

/Hans
#54 - 10 juni 2006 12:20
[QUOTE=battalionP]hmm.. det var helt tvärtom vad jag hade tänk mig;) hade tänk mig, pleco, corydoras, scalar och fjäril... varför corydoras sist?[/QUOTE]

Den första månaden innan akvariet är färdigcyklat får man alltid lite ammonium/ammoniak och nitrit. Är man försiktig och skyndar långsamt kommer halterna förhoppningsvis att hålla sig bra under de farliga gränsnivåerna, men fiskar som håller till mest på botten (plecos och corys) drabbas oftast hårdare än andra fiskar.

Jag utgick helt enkelt från hur känsliga de olika arterna är. De känsligaste/mest utsatta sist.

[QUOTE=battalionP]Skönt att höra! Läste i en annan tråd om nån som hade täckglas för att fiskarna inte skulle ha sönder rören..[/QUOTE]

Det måste i så fall vara ganska stora och hoppiga fiskar...
#55 - 10 juni 2006 13:11
[quote=batski]Den första månaden innan akvariet är färdigcyklat får man alltid lite ammonium/ammoniak och nitrit. Är man försiktig och skyndar långsamt kommer halterna förhoppningsvis att hålla sig bra under de farliga gränsnivåerna, men fiskar som håller till mest på botten (plecos och corys) drabbas oftast hårdare än andra fiskar.

Jag utgick helt enkelt från hur känsliga de olika arterna är. De känsligaste/mest utsatta sist.[/quote]

aha du tänker så;)
Måste jag vänta lika länge även om jag tillsätter bakteriekultur?

Vad säger du om växterna??

/Hans
#56 - 10 juni 2006 13:15
Oj, glömde växterna i mitt förra svar [:o]

Vallisneria kan, om den trivs, sprida sig relativt snabbt. Men det är lätt att plocka bort de plantorna som växer på "fel" ställe och plantera dem där man vill, ge till kompisar, eller slänga.

Sagittarian sprider ut sig, men något långsammare.

Svärdsplantor kan bli stora men brukar inte sprida ut sig så mycket.

Anubias har jag ingen erfarenhet om men jag vet att den växer väldigt långsamt.
#57 - 10 juni 2006 13:18
[QUOTE=battalionP]aha du tänker så;)
Måste jag vänta lika länge även om jag tillsätter bakteriekultur?[/QUOTE]

Yep! Genom att tillsätta bakteriekultur snabbar man upp processen lite och minskar risken för dödliga ammoniak-och nitritspikar, men bakterierna behöver ändå tid på sig för att föröka och etablera sig i filtret och på inredningen i akvariet.
#58 - 10 juni 2006 19:28
ok, så hur länge bör jag vänta innan jag stoppar i dom första fiskarna?
/Hans
#59 - 10 juni 2006 19:37
kom på en dum fråga till;)

Fick ju med en fluval 4 pump.. Hur pass bra kommer den funka i mitt 200 kar?
Kommer den "blåsa" så mycket att fiskarna inte orkar simma eller kommer den blåsa så lite så vattnet står stilla eller kommer den blåsa alldeles lagom?
Dum fråga kanske men det är lika bra att ställa dom;)

/Hans
#60 - 10 juni 2006 21:11
om det följde med akvariet så borde det vara lagom.
#61 - 11 juni 2006 08:21
jo man tycker det..
Det jag tänker mest på är att det inte ingick nånting egentligen men jag lyckades fjäska till mig pump, värmare och lysrör till ett paketpris..

zoonissen gick och plockade ihop sakerna. det var därför jag undrade.... Tror dock att han kan sina saker för han verkade mycket kunnig så jag borde kanske inte oroa mig;)

/Hans
#62 - 11 juni 2006 09:55
Det är bra märken iaf.
#63 - 23 juni 2006 09:12
Var nere på zoo för någon dag sen och köpte mig en riktigt snygg rot!! Ägaren hade tänkt använda den själv i ett utställningsakvarium, glad att jag hann köpa den före för den va riktigt fin;)

Fick lite tips på hur jag skulle inreda.. Han pratade om "naturliga avdelningar" med hjälp av rötter och/eller växter..Detta för att förhindra att tex scalarerna tar hela karet som revir. Behöver dom avdelningarna vara väldigt höga eller kan det räcka med liten rot/växt på botten? Hur tydliga måste dom vara?
Hoppas ni förstår vad jag menar;)

Det har även blivit lite ändringar av invånare. Just nu är det ett par scalarer i stället för två och ett större stim av rödmunstetra.. 1-2 par bolivianska och städpatrull.. Detta kan ju som sagt ändras ganska snabbt men just nu känns det ganska bra gällande invånare..

/Hans
#64 - 23 juni 2006 09:38
[QUOTE=battalionP]Var nere på zoo för någon dag sen och köpte mig en riktigt snygg rot!! Ägaren hade tänkt använda den själv i ett utställningsakvarium, glad att jag hann köpa den före för den va riktigt fin;)[/QUOTE]

Grattis till den fina roten! Kul att du hann före :)

[QUOTE=battalionP]Fick lite tips på hur jag skulle inreda.. Han pratade om "naturliga avdelningar" med hjälp av rötter och/eller växter..Detta för att förhindra att tex scalarerna tar hela karet som revir. Behöver dom avdelningarna vara väldigt höga eller kan det räcka med liten rot/växt på botten? Hur tydliga måste dom vara?
Hoppas ni förstår vad jag menar;)[/QUOTE]

Scalarer simmar sällan så nära botten, så jag tror att det är bäst om det blir lite höjd på dem. Fast om du ska ha vallisneria så är det inga problem, för de blir ju höga.

[QUOTE=battalionP]Det har även blivit lite ändringar av invånare. Just nu är det ett par scalarer i stället för två och ett större stim av rödmunstetra.. 1-2 par bolivianska och städpatrull.. Detta kan ju som sagt ändras ganska snabbt men just nu känns det ganska bra gällande invånare..[/QUOTE]

Det låter bra.
#65 - 23 juni 2006 10:37
Jo Valisneria ska jag ha! Har pratat med zoonissen och det var inga problem att ta hem vare sig Vallisneria eller bolivianska!:)

Men om jag ska göra avdelningar med Vallisneria, blir det snyggt att ha den en bit in i karet? Tänker på att dom kommer flyta på ytan.. Fast å andra sidan så verkar ju du ha bättre koll på inredning än mig (med tanke på ditt kar med snygga stenarna i):p

/Hans
#66 - 23 juni 2006 10:55
[QUOTE=battalionP]Jo Valisneria ska jag ha! Har pratat med zoonissen och det var inga problem att ta hem vare sig Vallisneria eller bolivianska!:)[/QUOTE]

:)

[QUOTE=battalionP]Men om jag ska göra avdelningar med Vallisneria, blir det snyggt att ha den en bit in i karet? Tänker på att dom kommer flyta på ytan.. Fast å andra sidan så verkar ju du ha bättre koll på inredning än mig (med tanke på ditt kar med snygga stenarna i):p [/QUOTE]

Tack [:o] I mitt SA-kar har jag vallisneria en bit in i karet och jag tycker det funkar bra. Bara man ser till att hålla efter den lite så den inte sprider sig för mycket. Tänk dig en sjö eller en flod. De flesta vattenväxter växer nära land. Men här och var kan man även se små grupper av växter som växer lite längre bort. När jag tänker akvarium tänker jag som så här att man står (eller simmar) mitt i floden och tittar in mot land.
#67 - 24 juni 2006 20:11
Tänkte lägga upp en bild på roten idag men jag hann lagom ta kort på den så tappade jag kameran i golven och den ville inte fungera så bra efter det[B)]
Men men minneskortet verkar ha klarat sig så vi ska nog köpa en ny snart om det inte är för dyrt att laga den vill säga..

Har börjat fundera på växterna och uppstarten. Hur gör man bäst för att dom ska må bra och växa så mycket som möjligt i början?
Vilka gödningar är bra? Hur mycket ska man göda?
Växterna jag vet just nu att jag ska ha är Vallisneria och svärdplanta.

/Hans
#68 - 24 juni 2006 20:12
Föressten,,, vet nån en sida där man kan ladda upp bilder?

/Hans
#69 - 24 juni 2006 21:35
[QUOTE=battalionP]Tänkte lägga upp en bild på roten idag men jag hann lagom ta kort på den så tappade jag kameran i golven och den ville inte fungera så bra efter det[B)] [/QUOTE]

Nej vad jobbigt!

[QUOTE=battalionP]Har börjat fundera på växterna och uppstarten. Hur gör man bäst för att dom ska må bra och växa så mycket som möjligt i början?
Vilka gödningar är bra? Hur mycket ska man göda?
Växterna jag vet just nu att jag ska ha är Vallisneria och svärdplanta.[/QUOTE]

PMDD är nog den billigaste och bästa akvarieväxtgödningen. Kan beställas från www.pmdd.se

Själv kör jag med PMDD:s KNO3 och KH2PO4, men istället för NutriSI använder jag TMG som säljs i vanliga akvariebutiker.
#70 - 24 juni 2006 21:52
[quote=batski]
PMDD är nog den billigaste och bästa akvarieväxtgödningen. Kan beställas från www.pmdd.se

Själv kör jag med PMDD:s KNO3 och KH2PO4, men istället för NutriSI använder jag TMG som säljs i vanliga akvariebutiker.[/quote]

hmm varför så många olika? Hur ofta kör du alla olika?

Hur mycket ska jag köra i början?

/Hans
#71 - 24 juni 2006 22:11
[QUOTE=battalionP]hmm varför så många olika? Hur ofta kör du alla olika?[/QUOTE]

Det är olika näringsämnen. Jag vet faktiskt inte varför de säljs separat. KNO3 (kaliumnitrat) och KH2PO4 (kaliumfosfat) är makronäring, dvs ämnen som växterna behöver mycket av, medans NutriSI (eller i mitt fall TMG) är micronäring, sånt som är nödvändigt för att växterna ska växa och må bra men i ganska små mängder.

[QUOTE=battalionP]Hur mycket ska jag köra i början?[/QUOTE]

Det beror på hur mycket vatten man byter. Annars står det på hemsidan hur mycket man ska tillsätta. Jag kör mina akvarier som low-tech vilket innebär att jag byter så lite vatten som möjligt och därför behöver jag inte tillsätta så mycket. Både nitrat och fosfat bildas naturligt i akvariet när fiskarna har bott där ett tag, fast ibland måste man stödgöda ändå. Men i början finns det ju ingen näring i vattnet så första gången måste man tillsätta en fulldos eller kanske tom två.
#72 - 25 juni 2006 11:59
[quote=batski]Det är olika näringsämnen. Jag vet faktiskt inte varför de säljs separat. KNO3 (kaliumnitrat) och KH2PO4 (kaliumfosfat) är makronäring, dvs ämnen som växterna behöver mycket av, medans NutriSI (eller i mitt fall TMG) är micronäring, sånt som är nödvändigt för att växterna ska växa och må bra men in ganska små mängder.

Det beror på hur mycket vatten man byter. Annars står det på hemsidan hur mycket man ska tillsätta. Jag kör mina akvarier som low-tech vilket innebär att jag byter så lite vatten som möjligt och därför behöver jag inte tillsätta så mycket. Både nitrat och fosfat bildas naturligt i akvariet när fiskarna har bott där ett tag, fast ibland måste man stödgöda ändå. Men i början finns det ju ingen näring i vattnet så första gången måste man tillsätta en fulldos eller kanske tom två.[/quote]

Hmm... Låter som en hel skolektion i kemi det där... synd att man sov på dom bara;) Men det blir nog bra när det blir klart får vi hoppas!

Köpte en ny kamera idag! Får se om bilderna vart nå bra eller om kortet fick sig en smäll det med[B)]

/Hans
#73 - 25 juni 2006 12:30
[QUOTE=battalionP]Hmm... Låter som en hel skolektion i kemi det där... synd att man sov på dom bara;) Men det blir nog bra när det blir klart får vi hoppas![/QUOTE]

Det är faktiskt inte lika komplicerat som det kan låta. Iaf inte när man väl van sig :)

[QUOTE=battalionP]Köpte en ny kamera idag! Får se om bilderna vart nå bra eller om kortet fick sig en smäll det med[B)][/QUOTE]

Alltid kul med nya leksaker :D ;) Hoppas kortet klarade sig!
#74 - 25 juni 2006 12:48
Jag önskar också förslag på inredning och fiskar till mitt akvarium.

http://umea.mine.nu/~anton/gallery/

klicka på Akvarium albumet. eller läs min tråd som heter "Köpte ett akvalux idag.. 112L"
#75 - 25 juni 2006 13:09
[QUOTE=Orfeous]Jag önskar också förslag på inredning och fiskar till mitt akvarium.

klicka på Akvarium albumet. eller läs min tråd som heter "Köpte ett akvalux idag.. 112L"[/QUOTE]

Tja, det beror på vad du är ute efter. Jag såg att det bor några guppy i akvariet. Vill du satsa på ungfödare? I så fall tycker jag platy är trevliga fiskar som du kan ha i samma akvarium som guppy. Pansarmalar bör du iaf inte ha eftersom du har rätt grovt grus och det trivs de inte med.

Hur som helst skulle jag rekommendera lite rötter och/eller stenar.
#76 - 25 juni 2006 18:19
[quote=Orfeous]Jag önskar också förslag på inredning och fiskar till mitt akvarium.

klicka på Akvarium albumet. eller läs min tråd som heter "Köpte ett akvalux idag.. 112L"[/quote]
Jaså minsann här tar vi oss friheter och inkäktar på min tråd när du redan har en egen:p

Fårgar återigen: Finns det nån som vet en sida man kan ladda upp egna bilder på? så man kan länka till här...

/Hans
#77 - 25 juni 2006 18:33
Pröva www.zoto.com.
Du får en adress typ användarnamnet.zoto.com och 2 GB gratis utrymme. Du laddar enkelt upp filer med ett program. Jag använder detta till mina kattbilder och det är jättebra! Kolla länken om kattungarna i min signatur för exempel.
http://calleakvarist.zoto.com

Mvh Calle
#78 - 28 juni 2006 12:42
[quote=batski]Tja, det beror på vad du är ute efter. Jag såg att det bor några guppy i akvariet. Vill du satsa på ungfödare? I så fall tycker jag platy är trevliga fiskar som du kan ha i samma akvarium som guppy. Pansarmalar bör du iaf inte ha eftersom du har rätt grovt grus och det trivs de inte med.

Hur som helst skulle jag rekommendera lite rötter och/eller stenar.[/quote]

Nja, bor inga guppys i akvariet just nu.. de är döda för längesedan.
Bor 4st platy 2st praktbotia och två st "algätare" vad dom nu heter :P

Ska starta på nytt nu när jag flyttar till lägenheten :)
Lite rötter och stenar ska jag nog ordna. Kanske nå nya växter
dessa växter utav bara den :) som en lång orm.
#79 - 28 juni 2006 12:43
[quote=battalionP]Jaså minsann här tar vi oss friheter och inkäktar på min tråd när du redan har en egen:p

Fårgar återigen: Finns det nån som vet en sida man kan ladda upp egna bilder på? så man kan länka till här...

/Hans[/quote]

Du har ju inte direkt ensamhetsrätt i tråden.. :P
Varför ska jag skapa en ny om just det ämne som redan finns?
Den tråd som du syftar på handlar ju bara om annat grejs.
#80 - 28 juni 2006 17:11
[QUOTE=Orfeous]Nja, bor inga guppys i akvariet just nu.. de är döda för längesedan.
Bor 4st platy 2st praktbotia och två st "algätare" vad dom nu heter :P[/QUOTE]

Vet du vad det är för algätare du har? Det finns en del olika arter som äter alger.

[QUOTE=Orfeous]Ska starta på nytt nu när jag flyttar till lägenheten :)[/QUOTE]

På vilket sätt ska du starta på nytt? Ska du omplacera de fiskarna du har nu? Praktbotiorna borde du faktiskt försöka omplacera i varje fall eftersom ditt akvarium är för litet för dem.

Sen vilka fiskar du ska ha beror en del på vad du själv vill. Vill du fortsätta med ungfödare? Vill du ha tetror, barber, dvärgciklider, labyrintfiskar? Det finns ju en del olika valmöjligheter...
#81 - 29 juni 2006 06:31
Jag kommer inte ihåg vad de heter.. de sitter oftast på glasrutorna och har en mun som de suger med ser det ut som :) ser ut som en väldigt liten mal.

Starta om på nytt så menar jag att rengöra akvariets rutor från alla alger osv.. Ska inte omplacera någon fisk. Bara tillöka lite :)
Ciklider är ju ganska trevliga.

Får se hur det blir.. ska flytta skiten först.
#82 - 29 juni 2006 08:39
[QUOTE=Orfeous]Jag kommer inte ihåg vad de heter.. de sitter oftast på glasrutorna och har en mun som de suger med ser det ut som :) ser ut som en väldigt liten mal.[/QUOTE]

Kan de vara så kallade kinesiska algätare: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276

Eller pibull plecos: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=236

[QUOTE=Orfeous]Starta om på nytt så menar jag att rengöra akvariets rutor från alla alger osv.. Ska inte omplacera någon fisk. Bara tillöka lite :)
Ciklider är ju ganska trevliga.

Får se hur det blir.. ska flytta skiten först.[/QUOTE]

Ok, hur långt ska du flytta? Tänk på att det största problemet vid flytt kan vara att hålla bakterierna i filtret vid liv. Och skulle de dö är akvariet att betrakta som nystartat med allt vad det innebär. Dvs att du efter flytten skulle behöva börja tillsätta bakteriekultur och mata väldigt sparsamt. Och dessutom ska du inte skaffa några nya fiskar under den första månaden. Vad har du för sorts filter förresten? Inner eller ytter?

Ett par bolivianska fjärilsciklider skulle kunna bo i ditt akvarium : http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193
#83 - 8 juli 2006 09:33
Har fixat lite bilder nu på roten!
Så som den ligger i karet kommer den till 99% ligga.
Har självklart några frågor om inredningen nu:

1. Hur skulle ni sätta växterna? Vallisneria, Svärdsplanta och ev anubias

2. Skulle ni byta ut några växter? i så fall vilken och mot vad? Skulle ni lägga till någon växt?

3. Roten bildar en grotta som jag vill ha väldigt central i akvariet. När man ser det för första gången ska man lägga märke till grottan väldigt fort. Förstår ni hur jag menar? Hur skulle ni göra det??

tror inte jag har några fler frågor nu men det kommer med all säkerhet;)

Hoppas länken funkar!
http://battalionp.zoto.com

/Hans
#84 - 8 juli 2006 21:08
Har en till fråga, ganska dum fråga igentligen men den måste ställas;;

Hur sätter man fast bakgrundsplanchen på bästa sätt? Kör med dubbelhäftande tejp på mitt lilla 19 liters nu. Funkar det på ett större kar?

Sen har jag en fråga om pumpen. Fluval 4. Hur ska jag rikta munstycket, höger vänster eller rätt fram?

Lite dåligt med inredningstips.. Vill ha alla tips jag kan få!! :)

/Hans
#85 - 10 juli 2006 14:58
hmm... inte en enda som lagt nån kommentar om inredningen än:confused:

/Hans
#86 - 11 juli 2006 15:52
Här kommer en fråga som jag tror/hoppas att nån kan svara på!

Har som sagt en Fluval 4. läste en jättegammal tråd på något annat forum, kommer inte ihåg vilket, där en kille hade problem med sin Fluval 4 i sitt 200 kar (precis som jag). Problemet var att pumpen blåste så mycket att växterna lossnade eller vissnade.. den pumpen pumpade 1000/min (precis
som min) och alla som svarade tyckte att det var på tok för mycket:confused: Tråden var från tidigt 2002 så det är ett par år sen.

Så min fråga är: Är Fluval 4 med 1000 l/min för mycket för mitt 200 kar, eller har det ändrats dom senaste 4 åren???
Jo jag vet att jag har ställt frågan förut men var väääääldigt osäker när jag läste detta!:(

/Hans
#87 - 11 juli 2006 16:55
1000l/min är absolut för starkt. blir ju 60000l/tim. :D

nej men ett fluval 4 borde passa i ditt kar, men om du tycker att det blåser för starkt så kan du ju rikta utblåset så att det kanske får ett hinder ivägen som bromsar vattnet lite.
#88 - 11 juli 2006 17:57
[quote=akan]1000l/min är absolut för starkt. blir ju 60000l/tim. :D

nej men ett fluval 4 borde passa i ditt kar, men om du tycker att det blåser för starkt så kan du ju rikta utblåset så att det kanske får ett hinder ivägen som bromsar vattnet lite.[/quote]

Hmm är det jag som fattat alldeles fel... kanske ska vara 1000 l/tim.. haha det låter ju lite bättre:)
Ja men ändå, Folket tyckte att hans pump var alldeles för stark...
Men du tror att den blir bra?
Hinder ivägen, bakrutan är ett hinder? dum fråga egenligen men men...

Fortfarande inget inredningstips?
Har tänkt lite på inredningen (eller väldigt mycket) och behöver lite hjälp med en växt. Letar efter en lite färgad, ganska liten växt att sätta framför eller strax intill roten..
Vill ha lite anubiasstuk över den, gärna lite rödaktig!! Eller Jag vill inte ha en röd Anubias men lite sånt stuk, ganska liten och hyffsat kraftiga blad! Helst inte så svår att få tag på och inte så dyr!

Vore väldigt tacksam om ni kom upp med några exempel! Letade igenom hela artbeskrivningen men hittade ingen jag gillade..

Sen en fråga till! Hur ska doppvärmaren sitta/ligga? Kan man sätta den mellan pumpen och bakrutan? eller blir pumpen för varm?
Kanske ska sätta DV till vänster:confused: :confused: :confused:

Snart bara en månad kvar och så många frågor som snurrar runt runt i huvudet;) Känner dock att jag börjar få hyffsad koll på läget! Det är egenligen "bara" inredningsbiten (vilka växter och var) kvar och småsaker som hur jag sätter DV och andra bagateller..

/Hans
#89 - 12 juli 2006 10:18
Hej Hans! Jag har varit bortrest i några dagar. Ska försöka svara på dina frågor.

Fin rot förresten! Den skulle jag flytta på lite åt höger så den ramar in förgrunden lite. Det ser nog lite mer harmoniskt ut när man undviker symetri. Bakom roten på högersidan kan du plantera vallisneria. Även lite framför roten högra ända. Ungefär där roten tar slut på vänstersidan kan du plantera svärdsplantan och sen lite mer vallisneria längst till vänster. Anubias kanske framför roten där den är tjockast och ligger mot sanden. Det är lite svårt att föreställa sig hur det kommar att se ut innan det är sand och kanske lite stenar (alternativ en mindre bit rot längre fram på vänstersidan).

Röda växter brukar vara svårskötta, men du kan prova med en röd tigerlotus. De är nog inte så svåra.

Hur man ska rikta utblåset beror lite på hur inredningen ser ut och på vilka fiskar som ska bo i akvariet förstås.
#90 - 12 juli 2006 12:26
Japp rödtigerlotus låter som en växt som du skulle gilla!
#91 - 12 juli 2006 16:23
[quote=batski]Hej Hans! Jag har varit bortrest i några dagar. Ska försöka svara på dina frågor.

Fin rot förresten! Den skulle jag flytta på lite åt höger så den ramar in förgrunden lite. Det ser nog lite mer harmoniskt ut när man undviker symetri. Bakom roten på högersidan kan du plantera vallisneria. Även lite framför roten högra ända. Ungefär där roten tar slut på vänstersidan kan du plantera svärdsplantan och sen lite mer vallisneria längst till vänster. Anubias kanske framför roten där den är tjockast och ligger mot sanden. Det är lite svårt att föreställa sig hur det kommar att se ut innan det är sand och kanske lite stenar (alternativ en mindre bit rot längre fram på vänstersidan).

Röda växter brukar vara svårskötta, men du kan prova med en röd tigerlotus. De är nog inte så svåra.

Hur man ska rikta utblåset beror lite på hur inredningen ser ut och på vilka fiskar som ska bo i akvariet förstås.[/quote]

Trodde nästan att du hade övergivit mig i min kamp mot ett fint akvarium batski;)

Den inredningen lät inte alls dum faktiskt!!! Dock kommer jag inte ha stenar i karet, men hade redan innan jag läste ditt inlägg planer på att skaffa en till rot, planer som nu förstärktes ganska mycket:)

Satt å klurade lite igår kväll och kom på ett sätt att inreda, kluddade ner lite i paint ungefär hur det skulle kunna se ut..
Jo jag vet man ser knappt vad det föreställer men ni får använda lite fantasi..

Roten hoppas jag ni ser;) Till höger svärdsplanta, till vänster svärdsplanta med Crinum lök bakom (istället för Vallisneria pga tjockare blad och att tjejen varkar gilla den mer:p ) och lite bakom roten en till Crinum lök. framför roten satt jag en liten röd planta (tror inte tigerlotus skulle passa där, den skulle bre ut sig för mycket).
Jag vet inte det kanske skulle se förjävligt ut i verkligheten...

Ska ta å kludda lite till och försöka med det du skrev å se om jag har fattat det rätt och se om vi gillar det!

Om vi säger att jag skulle vilja ha som du skrev, hur många plantor av varje växt då? Modersplantor eller "vanliga" plantor?

/Hans
#92 - 13 juli 2006 10:46
Oj oj vilken tråd! Här var det inte lätt att komma in med synpunkter! :) Tänk "battalionP", vilken hjälp du har/haft av ""batski"! Du får skicka en blomma sedan eller något! ;)
Tyckte lite synd om "orfeus", som faktiskt bara kom in med en fråga om hjälp med inredning av sitt akvarium...det är faktiskt så att ingen har ensamrätt på dessa trådar. Andra får oxå be om hjälp eller utbyta ideér på din tråd. Eller? Själv har jag startat flera diskussioner och tycker bara att det är kul när det blir ytterligare ämnen upptagna i en tråd. Men men...alla är vi olika :)

Angående rot (rötter), försök skapa en naturlig miljö, så att det inte ser så konstlat ut, tex...en ensam rot i mitten av karet kan se lite uppställt ut! Du kan även fråga i akvarieaffären där du köper dina växter, om hjälp med placering av växterna och så.
Bra sammansättning av fisk tycker jag! Om jag fattat rätt?
Har själv Scalarer, Praktbotier, Rödmunstetror, Corydoras, Ancistrus, i mitt 375-literskar.

Men lycka till! Du är väl snart klar nu eller?

MVH: Scalara
#93 - 13 juli 2006 10:48
Förresten, hoppas att du inte tar illa upp av det jag skrev, om att blanda sig i andras trådar? Menade inget illa!

Scalara
#94 - 13 juli 2006 17:13
Jo vet inte vad jag skulle ha gjort utan batski!! Utan han hade jag nog aldrig blivit klar! Eller så hade jag köpt nånting i ren panik;)
Han har varit till oerhört stor hjälp pch jag är väldigt tacksam för att han har tagit sig sån tid att hjälpa mig hela tiden!

Angående Orfeus så verkar alla ha missat min ironi.. Självklart har jag absolut inget emot att andra får hjälp av min tråd eller blir hjälpa av min tråd, som du själv säger, ingen jag har inte ensamrätt på en tråd.
Så om det nu är nån som fortfarande tror att jag inte gillade när orfeus ställde en egen fråga: Ni har FEL;)

Angående fiskbeståndet så kommer jag ha 2 scalarer,2 bolivianska fjärilar, ca 6 corydoras, ca 10 rödmunstetror och troligtvis några pitbull pleco. Är även grymt sugen på att köpa en "snyggmal". Alla jag har tittat på är svindyra:( Men har hittat en som är billig OCH snygg, chokladmal:) kommer troligtvis att bli en sån oxå..

/Hans
#95 - 13 juli 2006 17:15
[quote=Scalara]Oj oj vilken tråd! Här var det inte lätt att komma in med synpunkter! :)[/quote]

Nya synpunkter är alltid välkomna;)

[quote=Scalara]Men lycka till! Du är väl snart klar nu eller?[/quote]

Japp! 31 augusti flyttar vi så är det dags:D

/Hans
#96 - 14 juli 2006 16:42
Okey, jag hade missat din ironi där (angående Orefus) ;) Sorry!

En chockladmal låter shysst! Annars är Ancistrus rätt läcker också.

#97 - 14 juli 2006 17:39
ancistrus är väl ganska fina men dom är så vanliga;)
JO jag vet att scalarerna är ännu vanligare men dom har jag drömt om ända sen jag var jätteliten och mamma å pappa hade en i ett LITET kar.. Kanske 50-60 liter. Tillsammans med en kamphane som bet av hans fenor totalt[B)]

Nej igentligen skulle jag vilja ha nån ännu "snyggare" Typ LDA 33?, snowball, dom är förjävla läckra... men dom kostar för mycket och det vill jag inte lägga ut.

Ska sätta mig ner och försöka göra ännu ett konstverk i Paint, försöka göra Batskis förslag.. Ev gör jag det imorrn!

Ingen kommentar om mitt inredningsförslag? Ni kanske inte ser vad det föreställer;)

/Hans
#98 - 14 juli 2006 17:44
Läste föressten om Chokladmalen och många(?) verkar ha problem med aggresiva sådana..
Finns det nån risk att en sån skulle äta upp nån av mina fiskar? är väl främst rödmunnarna som ligger illa till i så fall.

/Hans
#99 - 14 juli 2006 21:13
Jag vet inte hur det är med chokladmalar, om de är så aggressiva. Men om du vill ha en L-mal, vad sägs om en Vitprickig Taggmal då? Eller den kanske blir för stor i ditt akvarium? Kanske är lite för svårodlad oxå? Äsch, någon annan får nog hjälpa dig med ditt val av "snyggmal" ;)

Angående din inredning, verkar bli jättefint! Fungerar nog bra med växterna sådär som du gjort det! Men har du tänkt ha roten exakt i mitten? Är det inte bättre att flytta den lite åt ett håll? Finns risk att det ser lite för arrangerat ut annars.
Men det är bara vad jag tycker (du ville ju ha synpunkter). :)

#100 - 14 juli 2006 21:28
NJae jag tänkte fösrt ha roten ganska i mitten men nu kommer jag troligtvis ha den ganska långt till höger. Har tyvärr inte karet hemma hos mig så jag kan inte titta hur det ser ut:(

Jag tror oxå att det kan funka att ha så men ska som sagt rita upp batskis också!
Självklart vill jag ha synpunkter! alltid bättre med flera åsikter än ens egen!!!:)

Jo vill gärna ha en snyggmal men alla ligger kring 500 kr här å det är lite väl dyrt tycker jag.. Hittade av en slump chokladen som kostade under 100 och var väldigt fin.. Får se hur jag gör!!

Bild på Batskis kommer i morrn!

/Hans
#101 - 15 juli 2006 21:16
Nu har jag ritat Batskis förlag (så gott jag kunde och som jag förstod det). Tänk på att jag är väääääääldigt trött, därför ser det ut som en treåring har ritat;)

Kan ge en förklaring så ni förstår, växterna från höger: Vallisneria framför och bakom roten, Anubias framför roten, Svärdsplanta till vänster om roten och Vallisnera längst till vänster..
Var det ungefär så här du menade batski??

/Hans
#102 - 15 juli 2006 21:17
yippie! inlägg nr 100:)
#103 - 15 juli 2006 21:18
hmm... Funkar länken? jag kommer in på min privata sida, det hoppas jag inte ni gör;)
jaja det finns två bilder, en med anubias och en utan. det är den med ni ska titta på, glömde det på den första...

/Hans
#104 - 18 juli 2006 09:27
[QUOTE=battalionP]hmm... Funkar länken? jag kommer in på min privata sida, det hoppas jag inte ni gör;)
jaja det finns två bilder, en med anubias och en utan. det är den med ni ska titta på, glömde det på den första...

/Hans[/QUOTE]

Ja länken funkar! Tack för äran att få en egen ritning och för de breömmande orden. Jag är bara glad jag kan hjälpa till! Dock har jag inte orkat sitta så mycket vid datorn nu när det har varit så fint väder varför jag inte svarat tidigare.

Ja ungefär så där menade jag, fast med mer vallisneria bakom roten, annars blir det för växttomt mot mitten av akvariet.

Vad gäller chokladmalen så tycker jag inte du ska ha en sån. Till att börja med blir de över 20 cm långa och kommer nästan säker att ge sig på pitbull plecosarna: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=355

Vänta istället ett tag med malen till du hittat en liten L-mal som du gillar. Mina favoriter är L134: http://www.aquanet.de/beitraege/fachbeitrag.200604191257406.asp

Men även L66 är mycket fina: http://www.pleco.de/l066/l066.htm

Beträffande crinumlök tänk på att de blir väldigt stora och får därför inte plats om inte akvariet är riktigt stort. Annars är de ganska fina.

Tigerlotus växer ganska långsamt tycker jag och man kan hålla efter den genom att klippa bort de bladen som blir för stora. Att jag kom att tänka på tigerlotus var ju för att den är röd och inte lika svårskött som de flesta andra röda växterna.

Hur många plantor du får köpa är lite svårt att säga. Du får göra en uppskattning av hur många du behöver för att fylla utrymmet.

Lycka till!
#105 - 18 juli 2006 16:00
[quote=batski] Tack för äran att få en egen ritning och för de breömmande orden. Jag är bara glad jag kan hjälpa till! [/quote]

Du förtjänar allt beröm du kan få! Vet ärligt talat inte vad jag hade gjort utan dig!!!

Ritade som sagt den när jag var VÄLDIGT trött och därför är den väldigt slarvig! plus att den är gjord i Paint;)

[quote=batski] Ja ungefär så där menade jag, fast med mer vallisneria bakom roten, annars blir det för växttomt mot mitten av akvariet. [/quote]

Alltså mer växter bakom roten mer inåt mitten på karet?

[quote=batski] Vad gäller chokladmalen så tycker jag inte du ska ha en sån. Till att börja med blir de över 20 cm långa och kommer nästan säker att ge sig på pitbull plecosarna: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=355

Vänta istället ett tag med malen till du hittat en liten L-mal som du gillar. Mina favoriter är L134: http://www.aquanet.de/beitraege/fachbeitrag.200604191257406.asp

Men även L66 är mycket fina: http://www.pleco.de/l066/l066.htm [/quote]

Jo såg att dom skulle bli så stora på zoo och därför var jag tveksam. det var mest en nödlösning för att den var så billig...
Jo L134 var riktigt fin! Stod att den ville ha 26-30 grader eller nåt, hur blir det om man har lite kallare i vattnet, ca 25? Gör den ynka graden nån skillnad??
Hur känsliga är snyggmalar, tex L134?

[quote=batski] Hur många plantor du får köpa är lite svårt att säga. Du får göra en uppskattning av hur många du behöver för att fylla utrymmet. [/quote]

Men om vi säger så här då, hur tätt kan man plantera Valisneria och hur många delar kan man göra av en planta man köper? På ett ungefär...

Tar och citerar mig själv lite också

[quote=battalionP]Sen en fråga till! Hur ska doppvärmaren sitta/ligga? Kan man sätta den mellan pumpen och bakrutan? eller blir pumpen för varm?
Kanske ska sätta DV till vänster:confused: :confused: :confused: [/quote]

Sen har jag en till fråga. Har läst på flera ställen att man inte ska lite riktigt på vilken temp Doppvärmaren visar utan skaffa en extra termometer. Funkar det med en vanlig pooltermometer och hur sätter man i så fall fast den på smidigast sätt? och vart är det diskretast?

/Hans
#106 - 21 juli 2006 05:46
[QUOTE=battalionP]Du förtjänar allt beröm du kan få! Vet ärligt talat inte vad jag hade gjort utan dig!!![/QUOTE]

Rodnar lite [:o]

[QUOTE=battalionP]Ritade som sagt den när jag var VÄLDIGT trött och därför är den väldigt slarvig! plus att den är gjord i Paint;)[/QUOTE]

Nej men det funkar.

[QUOTE=battalionP]Alltså mer växter bakom roten mer inåt mitten på karet?[/QUOTE]

Precis. Jag tror ddet kommer att bli snyggare så. Och så känner sig fiskarna tryggare med mycket växter. Dessutom får du bättre vatten och mindre problem med alger om du har mycket växter.

[QUOTE=battalionP]Jo såg att dom skulle bli så stora på zoo och därför var jag tveksam. det var mest en nödlösning för att den var så billig...
Jo L134 var riktigt fin! Stod att den ville ha 26-30 grader eller nåt, hur blir det om man har lite kallare i vattnet, ca 25? Gör den ynka graden nån skillnad??
Hur känsliga är snyggmalar, tex L134?[/QUOTE]

Antagligen lika känsliga som fulmalar ;) Det är olika från art till art. En del sugmalar trivs i strömmande och syrerikt vatten. Andra är mer anpassningsbara. Vad jag förstått så är L134 normalkänsliga. Jag skulle nog lägga mig mellan 25-26 grader. De fiskarna du bestämt dig för trivs vid 26 grader och så brukar tempen svänga lite upp och ner. Själv har jag problem att komma under 27 grader på sommaren, även med doppvärmarna avstängda.

[QUOTE=battalionP]Men om vi säger så här då, hur tätt kan man plantera Valisneria och hur många delar kan man göra av en planta man köper? På ett ungefär...[/QUOTE]

Vallisneria brukar säljas styckvis, dvs det går inte att göra flera delar av samma planta. Fast om du köper dem i en bunt är det bara att dela på dem så du har varje planta för sig. Jag brukar ha 3-4 cm mellan plantorna, men de sprider sig med utlöpare så de brukar växa sig tätare sen.

[QUOTE=battalionP]Sen en fråga till! Hur ska doppvärmaren sitta/ligga? Kan man sätta den mellan pumpen och bakrutan? eller blir pumpen för varm?[/QUOTE]

Nej det skulle nog funka tror jag. Men frågan är om du får plats med den bakom filtret... Det enklaste sättet att dölja doppvärmaren är nog att ha tjockt med växter framför den.

[QUOTE=battalionP]Sen har jag en till fråga. Har läst på flera ställen att man inte ska lite riktigt på vilken temp Doppvärmaren visar utan skaffa en extra termometer. Funkar det med en vanlig pooltermometer och hur sätter man i så fall fast den på smidigast sätt? och vart är det diskretast?[/QUOTE]

En termometer är ett måste. Jag vet faktiskt inte hur en pooltermometer ser ut [:o] Men till mitt 310 liters har jag en digitaltermometer som man sätter nånstans utanför akvariet och så är det bara en liten prob som ligger i vattnet. Den är nog diskretast. Den är av märket Marina.
#107 - 21 juli 2006 06:54
[quote=batski]Nej det skulle nog funka tror jag. Men frågan är om du får plats med den bakom filtret... Det enklaste sättet att dölja doppvärmaren är nog att ha tjockt med växter framför den.[/quote]

Tänkte mer att man skulle lämna ett par cm mellan pumpen (som sitter på kortsidan) och bakrutan och där sätta doppvärmaren..

[quote=batski] En termometer är ett måste. Jag vet faktiskt inte hur en pooltermometer ser ut [:o] Men till mitt 310 liters har jag en digitaltermometer som man sätter nånstans utanför akvariet och så är det bara en liten prob som ligger i vattnet. Den är nog diskretast. Den är av märket Marina. [/quote]

Visste inte heller vad en pooltermometer var tills jag av en slump sprang på en på ICA Maxi;) Den ser ut som en gammal hederlig termometer med ett blått streck som visar tempen. Fast den är väldigt stor! ca 2.5 decimeter lång och det är väl lite i överkant kanske.
Vart finns det vattentäta digitala? har djuraffärer såna? Och hur ligger dom i pris?

Nu när jag fick svar på doppvärmarfrågan så har jag bara två ynka frågor kvar sen är allt kristallklart (!?) Känner jag mig själv rätt så kommer det nog upp några till när det närmar sig;)

1. Hur sätter man fast bakgrundsplanchen på bästa sätt?
2. Vad ska jag mata med? vad behöver varje fisk?

Vi har fått klart med flyttdatum nu! Nya karet har uppstart V.34:D

/Hans
#108 - 21 juli 2006 08:06
[QUOTE=battalionP]Tänkte mer att man skulle lämna ett par cm mellan pumpen (som sitter på kortsidan) och bakrutan och där sätta doppvärmaren..[/QUOTE]

Ah ok då fattar jag :)

[QUOTE=battalionP]Visste inte heller vad en pooltermometer var tills jag av en slump sprang på en på ICA Maxi;) Den ser ut som en gammal hederlig termometer med ett blått streck som visar tempen. Fast den är väldigt stor! ca 2.5 decimeter lång och det är väl lite i överkant kanske.
Vart finns det vattentäta digitala? har djuraffärer såna? Och hur ligger dom i pris?[/QUOTE]

Jag köpte min i en akvariebutik för lite drygt en hundring. De känns säkrast med en termometer som är gjord för att användas i ett akvarium så man är säker på att den inte läcker ut nåt olämpligt ämne.

[QUOTE=battalionP]Nu när jag fick svar på doppvärmarfrågan så har jag bara två ynka frågor kvar sen är allt kristallklart (!?) Känner jag mig själv rätt så kommer det nog upp några till när det närmar sig;)

1. Hur sätter man fast bakgrundsplanchen på bästa sätt?[/QUOTE]

Jag satte fast min på akvarieramarna med sån där tape som nästan inte syns.

[QUOTE=battalionP]2. Vad ska jag mata med? vad behöver varje fisk?[/QUOTE]

Jag kör med ett komplettfoder till de flesta fiskarna. Till pansarmalarna har jag fodertabletter som jag brukar bryta små bitar av (en hel tablett skulle vara för mycket för mina corys) och som stödfoder åt algätarna (ancistrusen och LDA25) har jag små algtabletter. Köp små burkar så maten inte hinner tappa näringen och tänk på att förvara den svalt, torrt och mörkt.

Sen några gåner i veckan brukar jag ge dem fryst mat (som jag tinar upp innan jag ger) som artemia, svarta mygglarver, tubifex och plankton.

[QUOTE=battalionP]Vi har fått klart med flyttdatum nu! Nya karet har uppstart V.34:D[/QUOTE]

Vad spännande :D Du får rapportera sen om hur det går. I mitt Asien-kar simmar det förrutom de 2 ursprungliga siamensis och guramiparet även ett stim på 10 fembandsbarber, sen nästan en månad tillbaka. Snart är det dags för nästa gänget att flytta in. Det ska bli ett stim kilfläcksrasboror :p
#109 - 25 juli 2006 19:47
Liten uppdaterin och fler frågor;)

Har tagit hem karet nu från mina föräldrar, kunde inte vänta:) Testa lite med roten och det var mycket snyggare när den låg långt till höger!!

Sen har jag varit iväg och köpt sand, vart en säck vanlig Rådasand..

testade även att ha pumpen och värmaren i.
Pumpen, Fluval 4, hade några konstiga tillbehör som skulle sättas på munstycket.. Såg ut som att det skulle spruta rätt upp.. Förstår ni vad jag menar? Vad är dom bra till för????? ska man använda dom?

[quote=batski]
Jag satte fast min på akvarieramarna med sån där tape som nästan inte syns.
[/quote]

Fast jag har ju inga ramar;) eller menar du bakom silikonkanterna??

[quote=batski]Jag kör med ett komplettfoder till de flesta fiskarna. Till pansarmalarna har jag fodertabletter som jag brukar bryta små bitar av (en hel tablett skulle vara för mycket för mina corys) och som stödfoder åt algätarna (ancistrusen och LDA25) har jag små algtabletter. Köp små burkar så maten inte hinner tappa näringen och tänk på att förvara den svalt, torrt och mörkt.

Sen några gåner i veckan brukar jag ge dem fryst mat (som jag tinar upp innan jag ger) som artemia, svarta mygglarver, tubifex och plankton.[/quote]

Artemia verkar många använda. Vad är det egentligen? har inte riktigt fattat det..
Komplettfoder till scalar, blolivianer och rödmunnar kan det var vanligt flingfoder??
Förvara svalt, torrt och mörkt, duger akvarieskåpet?

[quote=batski]Vad spännande :D Du får rapportera sen om hur det går. I mitt Asien-kar simmar det förrutom de 2 ursprungliga siamensis och guramiparet även ett stim på 10 fembandsbarber, sen nästan en månad tillbaka. Snart är det dags för nästa gänget att flytta in. Det ska bli ett stim kilfläcksrasboror :p [/quote]

Va kul!!
Kan ju säga att trots att jag inte har startat upp det här karet så längtar jag redan efter nästa!! Men det pratar jag tyst om inför tjejen;)

/Hans
#110 - 31 juli 2006 18:34
Lite mer uppdatering och frågor;)

Har hittat en till rot som jag tänkte ha liggande långt fram till vänster.. Dock var den alldeles för stor för det.. Det kommer bilder så småningom;) Har planerat lite på en ny inredning i och med den nya roten!

Appropå bakgrunden, hittade ett lim speciellt för bakgrundslimmande.. Nån som vet nåt om det? är det bra?? Blir det bättre än om man tejpar?

Nu är det bara 19 dagar kvar till karet blir vattenfyllt:)

/Hans
#111 - 1 augusti 2006 09:17
[QUOTE=battalionP]Pumpen, Fluval 4, hade några konstiga tillbehör som skulle sättas på munstycket.. Såg ut som att det skulle spruta rätt upp.. Förstår ni vad jag menar? Vad är dom bra till för????? ska man använda dom?[/QUOTE]

Tyvärr är inte jag bekant med den typen av filter, så jag vet inte.

[QUOTE=battalionP]Fast jag har ju inga ramar;) eller menar du bakom silikonkanterna??[/QUOTE]

Ok, du har ett helglasakvarium. Ja i så fall kan du försöka tejpa så att så mycket av tejpen som möjligt döljs bakom silikonkanterna.

[QUOTE=battalionP]Artemia verkar många använda. Vad är det egentligen? har inte riktigt fattat det..
Komplettfoder till scalar, blolivianer och rödmunnar kan det var vanligt flingfoder??
Förvara svalt, torrt och mörkt, duger akvarieskåpet?[/QUOTE]

Jag har mitt (eller ja fiskarnas) torrfoder i akvarieskåpet. Se till att stänga burken ordentligt efter varje matning. Och det som är kvar i burken efter 2 månader slänger jag och öppnar en ny burk. Det pga att en del viktiga vitaminer förstörs efter ett tag.

Ja ett komplettfoder skulle funka för dessa. Det finns en del olika märken. Jag kör med både Nutrafin och JBL som jag har förtroende för.

Artemia är små kräftdjur som är mycket näringsrika. Brukar säljas djupfryst. Man kan även köpa ägg som man sen kläcker hemma, men just nykläckt artemia används mest som yngelmat.

[QUOTE=battalionP]Va kul!!
Kan ju säga att trots att jag inte har startat upp det här karet så längtar jag redan efter nästa!! Men det pratar jag tyst om inför tjejen;)[/QUOTE]

Hehe, känner igen känslan :D

[QUOTE=battalionP]Appropå bakgrunden, hittade ett lim speciellt för bakgrundslimmande.. Nån som vet nåt om det? är det bra?? Blir det bättre än om man tejpar?[/QUOTE]

Det låter intressant. Hade aldrig hört talas om så jag har ingen aning om hur bra det är.

[QUOTE=battalionP]Nu är det bara 19 dagar kvar till karet blir vattenfyllt[/QUOTE]

Spännande :D
#112 - 3 augusti 2006 19:28
Uppdateringar!

Den nya roten är ett minne blott! Efter mycket övervägande så kom vi underfund med att den var för stor och att det inte gick att göra det snyggt och naturligt med dom två rötterna. hur man än gjorde så såg det antingen helknäppt ut eller alldeles för tillgjort. Så det vart en tur till zoo för att lämna tillbaka den. Där hittade vi en riktigt läcker liten rot som nu kommer pryda vänsterkaten:) Bilder kommer senare!

[quote=batski] Ja ett komplettfoder skulle funka för dessa. Det finns en del olika märken. Jag kör med både Nutrafin och JBL som jag har förtroende för.[/quote]

Räcker det inte med ett?

[quote=batski]Det låter intressant. Hade aldrig hört talas om så jag har ingen
aning om hur bra det är.[/quote]

Ska nog testa det. Kommer väl en recention senare;)

/Hans
#113 - 5 augusti 2006 11:36
Sitter och funderar på om jag, som icke Goldmedlem, kan posta bilder utan att länka till dom? Eller är det bara Goldmedlemmar som kan det?

/Hans
#114 - 8 augusti 2006 17:11
Att jag kör med 2 olika typer av torrfoder beror på att det funkar bättre med granulat för tetrorna medans guramisarna föredrar flingor.

Det blir säkert great med den lilla roten :)

Hmm, jag misstänker att man måste vara goldmedlem för att göra det.
#115 - 11 augusti 2006 19:12
börjar fundera väldigt mycket på inredningen nu! Ska gå och beställa växter på torsdag har jag tänkt..

Funderar på att till höger vid roten ha en jättevallisneria som kommer flyta och några "små" vanliga vallisneria.. Vad tror ni om det? Blir en jätte alldeles för stor eller kan det fungera?
Ska försöka posta en bra bild så ni får se hur jag har tänkt mig karet nu med nya roten och förstår hur jag tänker med inredningen...

Ska försöka göra det nu!

/Hans
#116 - 11 augusti 2006 20:16
Jättevallisnerian blir för stor för ditt akvarium. Den vanliga kommer att funka hur bra som helst. Bladen blir tillräckligt långa för att de ska lägga sig på ytan.
#117 - 11 augusti 2006 20:36
ok då skiter jag i jätten;)
Har sett lite bilder på vallisneria i akvarium, vissa ser väldigt konstiga ut.. Nästan som svärdsplantor med tvärgående streck på bladen, kan vara tigervarianten men jag är inte säker..
Men vanlig vallisneria ser den ut som jätte? Bara långa "grässtrån"?

Här kommer en bild på hur jag har tänkt mig.. Inte så bra men det var svårt att ta någon bättre, karet är intryckt bland massa kartonger;)

http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/digitalbilder_009.jpg

Som sagt så kommer det bli vallisneria till höger hela vägen bakom roten. Där har jag lagt en flat sten jag hittade som jag tänkte att Bolivianerna kunde ha om dom får för sig att leka..

Sen tänke jag att mitt emellan rötterna, lite framför, kunde man sätta en Anubias, en bit bakom den en svärdsplanta och ev. lite vallisneria bakom den om det inte ser för fullt ut redan..

Tror du det blir bra? eller blir det för mycket???

Sen har jag tänkt om när det gäller fiskbeståndet.. Det kommer inte bli några tetror, inte till att börja med iaf.. Dels för att scalarerna inte ska få dyr mat och dels för att jag tror det kommer bli för mycket, och dels för att dom är dyra;)
Om det ser alltför tomt ut så kanske jag tänker om, det får tiden utvisa!

7 dagar kvar till flytt och uppstart!!

/Hans
#118 - 13 augusti 2006 17:58
Batski:
Var inne på goc igår och läste lite i forumet.. Hittade en tråd om L 134 som du hade skrivit;) Jag är också väldigt sugen på en sån! Har du nån info om dom? skulle en sån funka i mitt kar??

5 dagar kvar till flytt och uppstart!:)

/Hans
#119 - 14 augusti 2006 09:12
[QUOTE=battalionP]Batski:
Var inne på goc igår och läste lite i forumet.. Hittade en tråd om L 134 som du hade skrivit;) Jag är också väldigt sugen på en sån! Har du nån info om dom? skulle en sån funka i mitt kar??[/QUOTE]

Inte så värst mycket info. Bara det här: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=213 och sånt som jag har hört om dem.

Hur många liter var ditt akvarium på nu igen? [:o]

Det kommer att funka fint med de där 2 rötterna sen med sanden och växterna.
#120 - 14 augusti 2006 18:08
karet är på 200 liter..
Vad har du hört om den? fredlig? Känslig/tålig?

Jo det blir nog fint hoppas jag;) Har varit och beställt växter nu:)

/Hans
#121 - 14 augusti 2006 18:22
Kul :)

De är fredliga, men hanarna är revirhävdande mot andra hanar av samma art.

De är nog normalkänsliga skulle jag tro. Verkar inte ha några större krav vad gäller vattencirkulation som en del andra L-malar.
#122 - 14 augusti 2006 19:44
ok så du tror att den kommer låta mina corydoras vara ifred?
hörde med zoo-killen om pitbullplecos och han sa att dom va mkt bra algätare, dock bara inom sitt revir, resten skiter dom i... vet du nåt om det?

/Hans
#123 - 14 augusti 2006 19:58
[QUOTE=battalionP]ok så du tror att den kommer låta mina corydoras vara ifred?[/QUOTE]

Yep!

[QUOTE=battalionP]hörde med zoo-killen om pitbullplecos och han sa att dom va mkt bra algätare, dock bara inom sitt revir, resten skiter dom i... vet du nåt om det?[/QUOTE]

Revir? Vad jag vet så är inte pitbullplecos revirhävdande, utan lever i grupper. Jag har dock märkt att mina inte verkar ta alger längst uppe vid ytan, men såna är även ancistrusar.
#124 - 16 augusti 2006 08:18
hmm... Mysko.. Kan ju ha fattat helt fel va zookillen sa men jag tror inte det.
Men men testar med dom ändå få se hur det går!

Är nu bara lite mer än en vecka kvar till första fisken kommer!
Nu är bara frågan, i vilken ordning ska jag sätta i dom?
Det är 2 bolivianer, 2 scalarer, 6 pitbulls, 6 corydoras som ska i..

Om jag ska ha en L-134 så kommer den sättas i sist!

Sen undrar jag lite vilka tester jag bör köpa och vilka märken som är bra? Nitrit och PH vet jag, men vilken sorts test och vilket märke? fler tester som är bra och nödvändiga?
Vattenberedningsmedel ska jag ha, märke?

Växtnäring får jag höra på zoo vad dom rekommenderar men vad tycker du/ni?Tänkte köpa första omgången på zoo och sen beställa över nätet när man vet vad man vill ha.

Foder? bra märken? Får höra detta på zoo också men tar gärna emot tips;) Sen kommer det bli Svarta mygglarver och Artemia..

Har jag glömt nåt?

/Hans
#125 - 16 augusti 2006 10:32
[QUOTE=battalionP]Är nu bara lite mer än en vecka kvar till första fisken kommer!
Nu är bara frågan, i vilken ordning ska jag sätta i dom?
Det är 2 bolivianer, 2 scalarer, 6 pitbulls, 6 corydoras som ska i..

Om jag ska ha en L-134 så kommer den sättas i sist![/QUOTE]

Vad spännande :P Jag skulle börja med bolivianerna eller scalarerna. Tycker inte du ska skaffa några malar förrän akvariet är färdigcyklat, eftersom de lever nära botten och därför mer utsatta för ammoniak och nitrit.

[QUOTE=battalionP]Sen undrar jag lite vilka tester jag bör köpa och vilka märken som är bra? Nitrit och PH vet jag, men vilken sorts test och vilket märke? fler tester som är bra och nödvändiga?
Vattenberedningsmedel ska jag ha, märke?[/QUOTE]

JBL är nog det bästa märket vad gäller tester. Köp vätsketester (inte stickor alltså) för de är pålitligare.

Vad gäller vattenberedningsmedel så är Nutrafins "Aqua plus" väldigt dryg. Annars har även JBL vattenberedningsmedel. Det heter "Biotopol". Sen skulle jag rekommendera att du vid uppstarten även tilsätter bakteriekultur. JBL:s "Denitrol" skulle jag rekommendera. Annars finns Nutrafins "Cycle".

[QUOTE=battalionP]Växtnäring får jag höra på zoo vad dom rekommenderar men vad tycker du/ni?Tänkte köpa första omgången på zoo och sen beställa över nätet när man vet vad man vill ha.[/QUOTE]

Du kan köpa Tropica Master Grow i affären. Det är micronäring. Sen tycker jag du ska beställa KNO3 och KH2PO4 från http://www.pmdd.se/ Billigt och bra.

[QUOTE=battalionP]Foder? bra märken? Får höra detta på zoo också men tar gärna emot tips;) Sen kommer det bli Svarta mygglarver och Artemia..[/QUOTE]

Jag kör med JBL eller Nutrafin.
#126 - 17 augusti 2006 13:45
ok har tänkt så här med isättandet!
Börja med 2 bolivianer, låta gå 3-4 veckor sätta i 2 scalarer, låta gå ca 1 vecka, i med Corydoras, låta gå en vecka till, i med Pitbull, EV, låta gå en vecka till och i med L-134.
Hur låter det?
Behöver man ha bakteriekultur när man skyndar långsamt?

Sitter å klurar på PMDD, på beställningssidan, kan man bara beställa alla tre sorter, eller är jag helt ute och cyklar??

Jag vet att du skrev detta förut men kan du förklara varför man ska använda alla tre sorters näring, vad det gör för växterna och lite annat man behöver veta;)

Räcker det med PH och nitrit test??

/Hans
#127 - 17 augusti 2006 16:40
[QUOTE=battalionP]ok har tänkt så här med isättandet!
Börja med 2 bolivianer, låta gå 3-4 veckor sätta i 2 scalarer, låta gå ca 1 vecka, i med Corydoras, låta gå en vecka till, i med Pitbull, EV, låta gå en vecka till och i med L-134.
Hur låter det?
Behöver man ha bakteriekultur när man skyndar långsamt?[/QUOTE]

Det är säkrare ja. Man vet ju inte hur det är med bakterierna i kranvattnet. Ibland kan de vara så få att det tar evigheter innan akvariet är färdigcyklat.

Jag tycker du ska vänta längre än en vecka mellan inflyttningarna. Minst 2 skulle jag vänta.

[QUOTE=battalionP]Sitter å klurar på PMDD, på beställningssidan, kan man bara beställa alla tre sorter, eller är jag helt ute och cyklar??

Jag vet att du skrev detta förut men kan du förklara varför man ska använda alla tre sorters näring, vad det gör för växterna och lite annat man behöver veta;)[/QUOTE]

Yep! Alla tre. Varför? För att även växter ska äta enligt tallriksmodellen ;) Det är helt enkelt olika sorters näring som växterna behöver. Men i fall du redan har TMG behöver du inte beställa NutriSi. Det är ungefär samma sak.

[QUOTE=battalionP]Räcker det med PH och nitrit test??[/QUOTE]

Ja det gör det nog. Ammonium/ammoniak-test kan vara bra att ha under den första veckan, men sen tar nitriten över. Det är nästan oundvikligt att få låga halter av ammoniak och sen nitrit vid uppstart, men kör man med bakteriekultur och skyndar långsamt ska de aldrig bli så höga att de blir skadliga.
#128 - 18 augusti 2006 04:51
[quote=batski] Det är säkrare ja. Man vet ju inte hur det är med bakterierna i kranvattnet. Ibland kan de vara så få att det tar evigheter innan akvariet är färdigcyklat.
Jag tycker du ska vänta längre än en vecka mellan inflyttningarna. Minst 2 skulle jag vänta.[/quote]

OK då väntar jag lite längre. Men den ordningen funkar? Bolivian,scalar,cory, Pittbull, L134

Får väl testa med bakteriekultur;) Använder man det en gång eller tar man det i små omgångar?

[quote=batski]Yep! Alla tre. Varför? För att även växter ska äta enligt tallriksmodellen ;) Det är helt enkelt olika sorters näring som växterna behöver. Men i fall du redan har TMG behöver du inte beställa NutriSi. Det är ungefär samma sak.[/quote]

Men om jag beställer KNO3,KH2PO4 och NutriSi från pmdd, då får jag allt jag behöver?
Om jag då väljer "1 portionsförpackning", kommer jag få en av varje eller kommer jag få välja vilken jag vill ha? Och väljer jag "4 portionsförpackningar", kommer jag då få fyra av varje eller 1 av varje + en till?

[quote=batski]Ja det gör det nog. Ammonium/ammoniak-test kan vara bra att ha under den första veckan, men sen tar nitriten över. Det är nästan oundvikligt att få låga halter av ammoniak och sen nitrit vid uppstart, men kör man med bakteriekultur och skyndar långsamt ska de aldrig bli så höga att de blir skadliga. [/quote]

Eftersom jag ska skynda långsamt så räcker det nog med PH och nitrit..

/Hans
#129 - 18 augusti 2006 06:45
[QUOTE=battalionP]OK då väntar jag lite längre. Men den ordningen funkar? Bolivian,scalar,cory, Pittbull, L134[/QUOTE]

Ja det låter bra. Eller så kan pitbulls och corys byta plats.

[QUOTE=battalionP]Får väl testa med bakteriekultur;) Använder man det en gång eller tar man det i små omgångar?[/QUOTE]

Man brukar tillsätta den i ca 10 dagar, men det står på flaskan hur du ska göra.

[QUOTE=battalionP]Men om jag beställer KNO3,KH2PO4 och NutriSi från pmdd, då får jag allt jag behöver?[/QUOTE]

Yep!

[QUOTE=battalionP]Om jag då väljer "1 portionsförpackning", kommer jag få en av varje eller kommer jag få välja vilken jag vill ha? Och väljer jag "4 portionsförpackningar", kommer jag då få fyra av varje eller 1 av varje + en till?[/QUOTE]

Hmm, det var mer än vad jag minns (PMDD är drygt :)). Kanske bäst att du mailar dem och frågar.
#130 - 18 augusti 2006 07:04
Jo jag får göra det!
Eller så skriver jag i forumt här. det går nog fortare;)
Jo det verkar väldigt dygt!
KH2PO4 4ml räcker till 5000 liter..

Föressten, finns det nåt enklare namn på dom tre? jag som är totalt kemiokunnig fattar inte sånt där med formler;)

/Hans
#131 - 18 augusti 2006 07:38
[QUOTE=battalionP]Föressten, finns det nåt enklare namn på dom tre? jag som är totalt kemiokunnig fattar inte sånt där med formler;)[/QUOTE]

KNO3 = kaliumnitrat, KH2PO4 = kaliumvätefosfat. NutriSi är micronäring. Innehåller en del järn och andra ämnen som växterna behöver i små mängder.
#132 - 18 augusti 2006 08:03
haha jo det var ju mycket enklare.. fattar fortfarande ingenting;) men jag litar på dig och beställer lite;)

/Hans
#133 - 18 augusti 2006 12:42
Jag är inte heller nån kemist. Har bara lärt mig lite om vad akvarieväxter behöver för att hålla sig friska och växa [:o]
#134 - 22 augusti 2006 14:55
Så där då var man igång:)

Håller precis på att möblera om för första gången, efter att Vallisnerian stått lite för blåsigt... Hoppas på att det blir bättre denna gång! Måste säga att jag är riktigt nöjd med slutresultatet! Det var över förväntan!!!
Bilder kommer snart! Håller på med det sista i flyttväg så det får komma när det kommer;)

Nu är det bara fisk som fattas, har beställt ett par bolivianer som ska hämtas upp på söndag:)

Väntar för fullt på att PMDD ska dimpa ner i postlådan så man kan köra i gång och göda..

Sen har vi bestämt oss för att det blir en L-134! Sixten;)

Tack för all hjälp! Särskillt Batski!!

/Hans
#135 - 23 augusti 2006 20:04
Försökte lägga upp bilder nu men sidan var nere:( får försöka i morgon igen!

Nu har jag egentligen bara en sista fråga..

Kan man ha växter nära doppvärmaren? eller blir det för varmt åt dom? om det blir det, hur långt bort måste man plantera??

/Hans
#136 - 23 augusti 2006 20:18
Grattis :)

Jodå du kan plantera växter nära doppvärmaren. Väntar på bilderna :)
#137 - 23 augusti 2006 20:21
batski: jag har skickat PM till dig.
tänkte om du inte sett det;)

/Hans
#138 - 23 augusti 2006 20:30
Tack! Jag har läst det nu :)
#139 - 23 augusti 2006 20:33
kom på en sak till;)

Hur funkar det med aquasafe, häller man i det efter man har bytt vatten eller måste man krångla med att hälla i varje hink?

/Hans
#140 - 23 augusti 2006 20:46
haha en fråga till;)

Innan jag sätter i mina bolivianer, ska jag byta vatten eller ska jag vänta med det?
Tänker främst på att systemeet är väldigt instabilt ännu! Gör man byte innan dom kommer i så kanske man förstör allt man byggt upp? eller??
/Hans
#141 - 23 augusti 2006 20:55
Jag böt inte vatten alls de första veckorna med fisk
#142 - 23 augusti 2006 21:08
Jag brukar fylla alla hinkar med vatten och fördela vattenberedningsmedlet i dem innan jag häller i vattnet i akvariet. Det är nog inte så bra om det kommer klor/kloramin i akvariet.

Sen efter ca ett par timmar tillsätter jag växtnäringen.

Nej, du behöver inte alls byta vatten innan fiskarna flyttar in. Byta vatten gör man för att ta bort eventuella överskott av nitrat och fosfat (från fiskbajs och andning) som växterna inte förbrukat.
#143 - 24 augusti 2006 13:01
OK!
Så när behöver jag byta vatten? Räknar med att scalarerna kommer om 3 veckor. Ska jag byta innan det??

Behöver jag ha i aquasafe nu innan bolivianerna kommer? Har inte haft i annat än Bakteriekultur och växtnäring..

/Hans
#144 - 24 augusti 2006 13:19
[QUOTE=battalionP]Behöver jag ha i aquasafe nu innan bolivianerna kommer? Har inte haft i annat än Bakteriekultur och växtnäring..[/QUOTE]

Ja. Du borde haft i Aquasafe innan du tillsatt bakteriekultur. Klor är nämligen bakteriedödande.

När kommer bolivianerna?

Beträffande vattenbyten så tror jag inte du kommer att behöva göra det när du har en del växter och det bara bor 2 fiskar i akvariet som du dessutom matar sparsamt. Men håll koll på nitriten. Skulle nitriten börja närma sig farliga nivåer får du förstås byta vatten.
#145 - 24 augusti 2006 13:26
Aj då! jaja detär försent nu... Bör jag ha i det nu innan dom kommer? tänkte köpa dom i dag eller i morgon:) Troligtvis idag!

Ja självklart kommerjag hålla koll på nitriten! skulle det visa sig att den börjar stiga så blir det vattenbyte!

Håller på att lägga in bilder nu!;)

/Hans
#146 - 24 augusti 2006 13:33
[QUOTE=battalionP]Aj då! jaja detär försent nu... Bör jag ha i det nu innan dom kommer?[/QUOTE]

Det beror iofs på hur mycket klor som finns kvar i ditt kranvatten.

Men givetvis ska du ha i det innan de kommer! Vattenberedningsmedel är till för att göra vattnet lämpligt för fiskarna.
#148 - 24 augusti 2006 13:38
[quote=batski]Det beror iofs på hur mycket klor som finns kvar i ditt kranvatten.

Men givetvis ska du ha i det innan de kommer! Vattenberedningsmedel är till för att göra vattnet lämpligt för fiskarna.[/quote]

jo det är sant.. men jag tänkte att bakteriekulturen gjorde samma sak;)

/Hans
#149 - 24 augusti 2006 13:43
[QUOTE=battalionP]jo det är sant.. men jag tänkte att bakteriekulturen gjorde samma sak;) [/QUOTE]

Nope! Bakteriekultur tillför bara nitrifikationsbakterier.
Bilagor:
#150 - 24 augusti 2006 13:48
Tack för bilderna! Vad fint det blev :) Om du har något högre sand baktill blir det ännu finar. Du får nämligen en större djupkänsla då.
#151 - 24 augusti 2006 16:30
[quote=batski]Tack för bilderna! Vad fint det blev :) Om du har något högre sand baktill blir det ännu finar. Du får nämligen en större djupkänsla då.[/quote]

nope sanden ändras inte;) Det syns inte så bra på bilderna men det är ritkigt snyggt i den form den ligger!!
Det ändras väl kanske sen när man är och drar med fingrarna i för å få bort gaser.. så då gör jag nog högre bak!

Jag är stolt nybliven Boliviansk fjärilsciklidägare!!!!!
Tog med två stycken hem och hade sån tur att dom parade ihop sig direkt!! Dom är aldrig mer än 15 cm från varandra och "mungnabbas" hela tiden som jag läst att dom kan göra:)
Hoppas på ett väl använt Bolivian Mansion;)

Tack så hemskt mycket för all hjälp!!!

/Hans
#152 - 24 augusti 2006 22:30
[QUOTE=battalionP]Jag är stolt nybliven Boliviansk fjärilsciklidägare!!!!!
Tog med två stycken hem och hade sån tur att dom parade ihop sig direkt!! Dom är aldrig mer än 15 cm från varandra och "mungnabbas" hela tiden som jag läst att dom kan göra:) [/QUOTE]

Vad trevligt :p Lycka till!
#153 - 25 augusti 2006 06:03
nu dök den självklara frågan upp... hur ofta ska jag mata dom så här i början? Har hört att man inte ska mata dom på ett par dagar direkt, men han på zoo sa att dom nog inte hade fått så mycket mat så jag kunde nog börja mata dom direkt. Dock väldigt lite så klart!!

Vad tycker ni?

/Hans
#154 - 25 augusti 2006 06:37
Här kommer lite obligatoriska bilder på bolivianerna:)
Dock inte så utfärgade ännu men det kommer hoppas jag!

1. "Vad är det där för fult på andra sidan glaset?" Tror det är hanen till vänster.

http://s90.photobucket.com/albums/k244/battalionp/?action=view&current=digitalbilder001.jpg&refPage=&imgAnch=imgAnch3

2. Hanen först, tror jag..

http://s90.photobucket.com/albums/k244/battalionp/?action=view&current=digitalbilder002.jpg&refPage=&imgAnch=imgAnch2

3. Hanen har fått lite färg.

http://s90.photobucket.com/albums/k244/battalionp/?action=view&current=digitalbilder006.jpg&refPage=&imgAnch=imgAnch1

/Hans
#155 - 25 augusti 2006 08:26
Vad fina de är :p Du kan nog börja mata dem nu. Men mata lite snålt och inte mer än 1 gång per dag. Du kan även skippa matningen nån dag ibland nu under de första veckorna.
#156 - 25 augusti 2006 11:24
ok om jag matar 5 dagar i veckan fram till scalarerna kommer (3 veckor) och går sen över till varje dag men fortfarande snålt. hur låter det?
Ska jag bara köra flingor nu eller kan jag blanda med lite fryst, svarta mygg och artemia?

Jo dom är jättefina! fast lite tråkiga nu innan dom får färg;) Men jag är så glad att dom har blivit ett par:)

/Hans
#157 - 25 augusti 2006 11:34
en till fråga;) denna är om doppvärmaren...

När jag satte i den så lyste lampan, men sen efter ett tag så slocknade den och jag har inte sett den lysa nåt mer. Den är inställt på 25.5 grader och det är varmare än så i karet just nu.. Så min fråga är: Är doppvärmaren bara igång när det är under det inställda gradantalet eller är min trasig???
Har en jäger 150W

/Hans
#158 - 25 augusti 2006 11:36
Jag tycker inte du ska öka på matningen samtidigt som du introducerar nya fiskar, för då ökar belastningen ytterligare. Utan kör på så i ca 4 veckor. Sen kan du gå över till 6 dagar i veckan och efter ytterligare nån vecka till 7 dagar/vecka. Senare när du har en väletablerad bakterieflora kan du mata 2 ggr om dagen.

Det går bra att ge dem fryst mat. Se bara till att få bort så mycket av det upptinade vattnet som möjligt.
#159 - 25 augusti 2006 11:39
[QUOTE=battalionP]en till fråga;) denna är om doppvärmaren...

När jag satte i den så lyste lampan, men sen efter ett tag så slocknade den och jag har inte sett den lysa nåt mer. Den är inställt på 25.5 grader och det är varmare än så i karet just nu.. Så min fråga är: Är doppvärmaren bara igång när det är under det inställda gradantalet eller är min trasig???[/QUOTE]

Nej den är inte trasig, utan slås bara på när vattnet behöver värmas upp. Då vattnet är varmare än den inställda temperaturen behövs det ingen uppvärming. Min doppvärmare i Asien-akvariet gick inte på alls under sommarens varma månader.
#160 - 25 augusti 2006 13:28
Skönt att höra!

Återigen, tack för all hjälp!
Jag kommer säkerligen på nån mer fråga, det är ju trots allt ett par veckor tills akvariet är helt igång;)

/Hans
#161 - 27 augusti 2006 07:24
[quote=batski]Det går bra att ge dem fryst mat. Se bara till att få bort så mycket av det upptinade vattnet som möjligt.[/quote]

Du menar ur koppen som jag tinar frysmaten i. Varför ska det vattnet bort? skitar det ner?
Då siktar jag på att börja regelbundet med frysmat när scalarerna kommer och kanske nån gång innan till bolivianerna!

/Hans
#162 - 27 augusti 2006 11:54
[QUOTE=battalionP]Du menar ur koppen som jag tinar frysmaten i. Varför ska det vattnet bort? skitar det ner?[/QUOTE]

Precis. Jag menar att vattnet inte ska följa med ner i akvariet.
#163 - 28 augusti 2006 19:13
ok, denna gång har jag tre frågor..

1. har köpt en slang som jag tänkte ha till att byta vatten.. hur tillsätter jag aquasafe då??

2. Hur mycket nitrit är farligt och när bör man göra vattenbyte för att få ner det lite??
Mitt har, från att ha legat på 0-0.3 sakta börjat närma sig 0.3. Det är inte riktigt där ännu och har legat ganska lika ett par dagar men man blir ju orolig:confused:
Matar dom sparsamt.. en flinga per dag som tar slut snabbt..
Är det normalt med lite nitrit i nystartade kar?

3. Har alltid varit inställd på att jag ska köpa två scalarer, en hona och en hane.. För att vara säker på det så måste dom vara ganska stora för att man ska kunna se skillnad..
Vad skulle hända om jag köpte lite mindre och det visade sig att det var två hannar/honor? skulle det bli slagsmål eller kan två av varje kön samsas??

/Hans
#164 - 29 augusti 2006 00:44
[QUOTE=battalionP]ok, denna gång har jag tre frågor..

1. har köpt en slang som jag tänkte ha till att byta vatten.. hur tillsätter jag aquasafe då??[/QUOTE]

Vet faktiskt inte. Antagligen går det bra att tillsätta Aquasafe precis innan du börjar fylla på med nytt vatten. Men jag kör med hinkar så det finns säkert någon annan som kan svara bättre på denna fråga.

[QUOTE=battalionP]2. Hur mycket nitrit är farligt och när bör man göra vattenbyte för att få ner det lite??
Mitt har, från att ha legat på 0-0.3 sakta börjat närma sig 0.3. Det är inte riktigt där ännu och har legat ganska lika ett par dagar men man blir ju orolig:confused: [/QUOTE]

Då är det dags. Koncentrationen ska inte överstiga 0,2 ppm, fast det beror även på hur känsliga fiskarna är. För vissa arter kan redan halter över 0,5 ppm leda till döden.

[QUOTE=battalionP]Matar dom sparsamt.. en flinga per dag som tar slut snabbt..
Är det normalt med lite nitrit i nystartade kar?[/QUOTE]

Både ja och nej. Det är ganska vanligt/normalt, men med tillräckligt med bakteriekultur, få fiskar och sparsam matning kan man hålla det på ofarliga nivåer. Mitt tips är att börja med dubbla dosen bakteriekultur efter det att du har bytt vatten.

[QUOTE=battalionP]3. Har alltid varit inställd på att jag ska köpa två scalarer, en hona och en hane.. För att vara säker på det så måste dom vara ganska stora för att man ska kunna se skillnad..
Vad skulle hända om jag köpte lite mindre och det visade sig att det var två hannar/honor? skulle det bli slagsmål eller kan två av varje kön samsas?[/QUOTE]

Kan tyvärr inte svaret på detta. Hoppas nån annan med erfarenhet av scalarer kan svara.
#165 - 29 augusti 2006 06:11
Ett tips är att slänga i hornsärv. Växter är suveräna på att ta bort ammoniak och nitrit. Nu vet jag att hornsärv kanske inte är den mest biotopriktiga, men å andra sidan ska man ju kunna hitta den nästan över hela jorden. Växter är dessutom suveräna på att lagra diverse metaller som är giftiga för fiskar, så det finns bara fördelar. Sist men inte minst så har jag läst att hornsärv ska motverka alger, men detta har jag inte sett någon vetenskaplig bekräftelse på.
#166 - 29 augusti 2006 06:17
Angående om det blir problem om man får två honor/hanar. Jag har efter mycket om och men lyckats få till ett lekpar av skalarer, men jag hade börjat misströsta innan det hände.
Första försöket så köpte jag två skalarer, en matvägrade och dog. Köpte en till, allt var bra och de trivdes tillsammans tills helt plötsligt, medan jag sitter och tittar på dom, en av skalarerna bestämmer sig för att den andra är fienden och attackerar den duktigt. Resultatet blev att dn trackade skalaren dog och den andra åkte tillbaka till affären i utbyte mot fyra mindre.
Lång utläggning, men i efterhand så har jag läst här på forumet att man ska skaffa sex små skalarer och vänta på att de parar ut sig. När detta har hänt så får man antingen flytta de andra till ett annat akvarium eller byta dom mot något i zooaffären
Lyck till
Peter
#167 - 29 augusti 2006 14:25
[quote=batski]Då är det dags. Koncentrationen ska inte överstiga 0,2 ppm, fast det beror även på hur känsliga fiskarna är. För vissa arter kan redan halter över 0,5 ppm leda till döden.
Både ja och nej. Det är ganska vanligt/normalt, men med tillräckligt med bakteriekultur, få fiskar och sparsam matning kan man hålla det på ofarliga nivåer. Mitt tips är att börja med dubbla dosen bakteriekultur efter det att du har bytt vatten.[/quote]

Ok då blir det vattenbyte i morgon!! hinner tyvärr inte idag:(
Byta 30% eller mer,kanske tom 50%??

Mina Vallisneria mår just nu inte så bra, troligen beroende på det näringsfattiga underlaget så dom gamla skotten håller på att vissna.. Plockar bort allt eftersom dom blir dåliga.. Men hur mycket påverkar sånt vattenkvaliten? Tänker särskilt på om det hjälper till att höja nitriten!

/Hans

Edit: Hur kan jag göra så att botten blir mer näringsrik så att dom börjar trivas?
Inte Något hightech med Co2 och koltillsatser och såna grejjor utan helst så enkelt som möjligt..

Bör jag suga botten eller ska jag låta bli den vid vattenbytet?
#168 - 29 augusti 2006 14:35
[quote=peter_m_jonsson]Angående om det blir problem om man får två honor/hanar. Jag har efter mycket om och men lyckats få till ett lekpar av skalarer, men jag hade börjat misströsta innan det hände.
Första försöket så köpte jag två skalarer, en matvägrade och dog. Köpte en till, allt var bra och de trivdes tillsammans tills helt plötsligt, medan jag sitter och tittar på dom, en av skalarerna bestämmer sig för att den andra är fienden och attackerar den duktigt. Resultatet blev att dn trackade skalaren dog och den andra åkte tillbaka till affären i utbyte mot fyra mindre.
Lång utläggning, men i efterhand så har jag läst här på forumet att man ska skaffa sex små skalarer och vänta på att de parar ut sig. När detta har hänt så får man antingen flytta de andra till ett annat akvarium eller byta dom mot något i zooaffären
Lyck till
Peter[/quote]

JO jag har också läst att man ska köpa flera små och vänta.. Har tänkt en del på om man ska göra så, men inte kommit fram till något vettigt..
Om jag skulle köpa några stycken små, så vet jag inte om varken jag eller tjejen skulle vilja lämna tillbaka dom senare;) Bra argument till att skaffa ett till kar:)

Får helt enkelt åka ner till zoo och höra om dom kan tänka sig att byta.
hur lång tid tar det innan man märker om man får något par? Alltså hur pass vuxna är dom när dom börjar bilda par?

/Hans
#169 - 30 augusti 2006 10:22
[QUOTE=battalionP]Mina Vallisneria mår just nu inte så bra, troligen beroende på det näringsfattiga underlaget så dom gamla skotten håller på att vissna.. Plockar bort allt eftersom dom blir dåliga.. Men hur mycket påverkar sånt vattenkvaliten? Tänker särskilt på om det hjälper till att höja nitriten![/QUOTE]

Det var en bra fråga, men jag vet faktiskt inte hur det påverkar nitrithalten.

[QUOTE=battalionP]Hur kan jag göra så att botten blir mer näringsrik så att dom börjar trivas?
Inte Något hightech med Co2 och koltillsatser och såna grejjor utan helst så enkelt som möjligt..[/QUOTE]

Att bottnen är näringsfattig borde inte spela så stor roll så länge du tillsätter PMDD. Men visst är det bra med en botten där microorganismer trivs. Jag har lite torv under sanden i mitt Asien-akvarium. Jag har hört att man kan blanda torv (utan tillsatser) med lite vatten, frysa in det och sen gräva ner torvkuberna i sanden. Men ta inte så mycket åt gången, för då skulle tempen sjunka för mycket.

[QUOTE=battalionP]Bör jag suga botten eller ska jag låta bli den vid vattenbytet?[/QUOTE]

Du kan suga upp det grövsta om du tycker det ser fult ut, men låt gärna lite smuts ligga kvar. Det är bra näring till de bakterier som bryter ner fast avfall. Låter man lite smuts ligga på botten blir den så småningom till bra mulm som gör bottnen levande.
#170 - 30 augusti 2006 19:21
Sådär då var vattenbytet gjort och lite ny bakteriekultur insatt!
Kommer ha i lite vid varje vattenbyte tills flaskan tar slut..
Dock ligger nitriten kvar på 0.3. hur lång tid tar det innan den går ner? Måste jag göra nåt mer för att få ner den?
Och den viktigaste frågan av alla: Hur går jag till väga framöver för att inte få tillbaka den??

Fick reda på idag att vi inte har klor i vattnet i Borlänge, vilket betyder att den första bakteriekulturen borde ha klarat sig trots mitt misstag att inte tillsägga aquasafe:)

Frågade min handlare idag vad han trodde om scalarerna. Han sa att han hade sålt flera par som var så stora att man kunde se skillnad på könen och ingen hade dött.. Flera hade t.o.m lekt:)

/Hans
#171 - 30 augusti 2006 19:42
[QUOTE=battalionP]Sådär då var vattenbytet gjort och lite ny bakteriekultur insatt!
Kommer ha i lite vid varje vattenbyte tills flaskan tar slut..[/QUOTE]

Det kommer inte att räcka. Så länge du har nitrit får du tillsätta dubbla doser varje dag i minst 1 vecka.

[QUOTE=battalionP]Dock ligger nitriten kvar på 0.3. hur lång tid tar det innan den går ner? Måste jag göra nåt mer för att få ner den?[/QUOTE]

Hur stor vattenbyte gjorde du? När man har nitrit är det stora vattenbyten som gäller (eller många mindre). Typ minst 50% Du kan även köpa Toxivec som är gjort just för att få ner nitrit när man redan har fått det. Annars är det bara fortsatta vattenbyten och bakteriekultur som hjälper.

Det kan ta ett par-tre veckor innan du har en bakterieflora i filtret som är tillräckligt stor för att klara av att bryta ner all nitrit.

[QUOTE=battalionP]Och den viktigaste frågan av alla: Hur går jag till väga framöver för att inte få tillbaka den??[/QUOTE]

Nu får du fortsätta att mata sparsamt och skynda långsamt. Skaffa inga nya fiskar så länge du har nitrit. Sen när akvariet är färdigcyklat kommer bakterierna att sköta jobbet själva. Det enda du behöver tänka på då är att vara försiktig när det blir dags att rengöra filtret så du inte slår ut bakteriefloran.
#172 - 30 augusti 2006 19:48
zookillen sa att jag skulle göra nästa byte omkring söndag.. Sen får jag väl fortsätta så till det försvinner!
Tänker som sagt inte skaffa scalarerna förräns tidigast v.37 så det är minst 2.5 vecka dit.. Får se vad som händer, om man får ner det eller om man måste vänta lite till!

Jag bytte mellan 30-50% vet inte riktigt men det var ganska mycket.. gissar mer på 50 än 30...

/Hans
#173 - 30 augusti 2006 20:42
[QUOTE=battalionP]zookillen sa att jag skulle göra nästa byte omkring söndag.. Sen får jag väl fortsätta så till det försvinner![/QUOTE]

Lyssna inte på honom! Det kanske låter lite krasst, men så länge du har för höga nitrathalter måste du göra nånting åt saken NU. I fall du vill undvika en massa vattenbyten rekommenderar jag att du köper Toxivec och tillsätter det så snart som möjligt.
#174 - 31 augusti 2006 17:44
Jo jag är beredd att hålla med dig! det låter ganska konstigt att man ska vänta 4 dagar med att byta vatten när man har för höga värden..

Gjorde ett till vattenbyte idag. Lite mindre än i går och tillsatte bakterier. Ska testa nitriten ikväll men räknar inte direkt med att det har förbättrats något...
Toxivec.. Har absolut inget emot vattenbyten! Tycker bara det är kul att pyssla om karet!! Försöker först utan tillsatser men funkar det inte så kan jag tänka om;)

Tänkte på en helt annan sak, när jag ska i med mina pitbull och corys, Kan/ska jag ha i alla 6 samtidigt? Med tanke på det ännu väldigt sköra sytemet?? Dock ska dom inte i förräns tidigast om fem veckor så förhoppningsvis är det stabilare då!

/Hans
#175 - 31 augusti 2006 17:46
Kom på en till sak!
Nu när jag kommer göra väldigt täta vatenbyten ett tag, kan jag ändå köra på som vanligt med PMDD eller sköljer jag bort det med alla byten?? Kör 1-2 ggr i veckan nu.

/Hans
#176 - 1 september 2006 08:52
[QUOTE=battalionP]Tänkte på en helt annan sak, när jag ska i med mina pitbull och corys, Kan/ska jag ha i alla 6 samtidigt? Med tanke på det ännu väldigt sköra sytemet?? Dock ska dom inte i förräns tidigast om fem veckor så förhoppningsvis är det stabilare då![/QUOTE]

Ja om 5 veckor borde du ha fått en tillräckligt etablerad bakteriaflora. Men jag tycker inte du ska skaffa både corys och plecos samtidigt. Jag lät det gå 1 månad mellan mina 2 stim.

[QUOTE=battalionP]Kom på en till sak!
Nu när jag kommer göra väldigt täta vatenbyten ett tag, kan jag ändå köra på som vanligt med PMDD eller sköljer jag bort det med alla byten?? Kör 1-2 ggr i veckan nu.[/QUOTE]

Det försvinner en del ja. Du kan tillsätta som vanligt en gång i veckan och tillsätta bara för den mängd vatten som du byter de andra gångerna.
#177 - 1 september 2006 15:50
[quote=batski]Ja om 5 veckor borde du ha fått en tillräckligt etablerad bakteriaflora. Men jag tycker inte du ska skaffa både corys och plecos samtidigt. Jag lät det gå 1 månad mellan mina 2 stim.[/quote]

Nej självklart kommer jag inte sätta i dom samtidigt! Dock ska det sägas att när jag läste igenom vad jag skrivit så tolkade jag på samma vis som du;)
Men då borde det gå bra att sätta i 6 stycken samtidigt och 6 stycken senare...
Men jag måste säga att det känns väääääldigt långt bort nu med tanke på mina nitrit och växtproblem... vette fan vad det är med växterna. Dom har fått nåt luddaktigt på sig..
jaja ett problem i taget! nitriten känn lite viktigare!

Kollade nitriten igår och den var högre:confused: Pyttelite men ändå! Hur fan bär man sig åt för att INTE få nitrit??? har ju gjort allt man ska.............
Ska testa att byta vatten idag och i morgon bitti. Är inte värdena mindre så blir det att köpa nåt medel!! (tyvärr)
Kan jag byta vatten varje dag??

Vet inte om jag har skrivit det men jag var tvungen att ha pumpen på lägsta effekt för att inte växterna skulle blåsa bort. Så i förrgår var jag iväg och köpte mig ett strilrör! Funkar kanon! Bra mycket bättre ytrörelse och kan ha lite högre blås på pumpen.. Kan dock inte ha så mycket mer för mina Bolivianer. tror nog inte att scalarerna skulle trivas då heller;)
Men jag hoppas att min bliviande (lååångt in i framtiden) L-134 kommer trivas med lite mer ytrörelse!!

/Hans
#178 - 2 september 2006 11:18
Får man bort nitriten fortare med toxivec än med vattenbyten??

/Hans
#179 - 2 september 2006 11:33
Bäst är det att kombinera. Göra ett stort vattenbyte och sen tillsätta Toxivec. Då borde du får ner nitriten ganska snabbt.

L134 verkar inte vara lika känsliga för det där med vattenström som en del andra L-malar
#180 - 2 september 2006 13:54
hmm.. Toxivec är ju samma sak som bakteriekultur...
Och det har jag ju redan och tillsätter vid alla byten jag gör nu!
Kör ganska stora byten varje dag nu så jag hoppas att det försvinner ganska fort!

Jo men nog tror jag att L-134 skulle trivas bättre med mycket ytrörelse och hyffsad cirkulation än "vanlig" ytrörelse och inte så bra cirkultaion;)

/Hans
#181 - 2 september 2006 13:55
aaahhh kom på nu att det jag såg var NITRIvec och inte TOXivec;) kanske är skillnad på dom två...

/Hans
#182 - 2 september 2006 14:08
[QUOTE=battalionP]hmm.. Toxivec är ju samma sak som bakteriekultur...
Och det har jag ju redan och tillsätter vid alla byten jag gör nu![/QUOTE]

Nej Toxivec är inte samma sak som bakteriekultur. Seras bakteriekultur heter Nitrivec och är till för att användas för att bygga upp bakteriefloran innan man hunnit få ammoniak och nitrit. Toxivec ska vara en produkt som man använder när man fått ammoniak/nitrit för att snabbt få ner dessa.
#183 - 2 september 2006 14:10
Jo såg att jag hade sett fel flaska när jag redan hade postat...
Testar med vattenbyte först och främst! Ser jag att det börjar gå åt helt fel håll så kan jag nog köpa lite sånt;)

/Hans
#184 - 2 september 2006 14:22
[QUOTE=battalionP]aaahhh kom på nu att det jag såg var NITRIvec och inte TOXivec;) kanske är skillnad på dom två...[/QUOTE]

Precis :)
#185 - 2 september 2006 18:51
Sitter och funderar på en sak..
Jag har ett till akvarium som är igång. Dock väldigt litet, bara 19 liter. Kan jag ta det filtret och klämma ut i det stora karet? Vet att man kan göra så för att få igång bakterierna snabbare..
Frågan är egentligen, kan jag göra det nu när jag har nitrit (som förövrigt är på väg ner enligt dagens mätning!!:) ) och tillsatt och tillsätter bakteriekultur redan?

/Hans
#186 - 3 september 2006 00:39
Javisst kan du göra det. Det kan iaf inte skada.
#187 - 3 september 2006 06:52
jo det var lite så jag tänkte också! Då gör jag det idag, och dör fiskarna så skyller jag på dig;)

Sen en fråga... Hur FAN gör man för att få sugen att suga?? Har en sån utan pump som man ska skaka upp och ner i vattnet.. Sagt och gjort, jag skakar som en galning. Ger upp efter nån minut när jag ser att det bara sugit några cm upp i röret... Finns det nån teknik eller är jag totalt värdelös???

/Hans
#188 - 3 september 2006 09:31
[QUOTE=battalionP]jo det var lite så jag tänkte också! Då gör jag det idag, och dör fiskarna så skyller jag på dig;)[/QUOTE]

När jag startade upp mitt andra akvarium använde jag en del filtermaterial från mitt redan inkörda filter i det nya, tillsatte JBL:s filterstarter (bakteriekultur) och sen körde jag på som vanligt med Denitrol. Det fungerade finfint. Inga nitritproblem. Så det är bra att ha tillgång till ett välinkört filter när man startar upp ett nytt akvarium.

[QUOTE=battalionP]Sen en fråga... Hur FAN gör man för att få sugen att suga?? Har en sån utan pump som man ska skaka upp och ner i vattnet.. Sagt och gjort, jag skakar som en galning. Ger upp efter nån minut när jag ser att det bara sugit några cm upp i röret... Finns det nån teknik eller är jag totalt värdelös???[/QUOTE]

Menar du slagen man använder när man byter vatten? Jag har en sån med en liten manuell pump som man använder för att få igång den. Min kompis som inte har nån pump brukar suga lite med munnen och försöka undvika få akvarievatten i munnen ;)
#189 - 3 september 2006 13:23
[quote=batski] När jag startade upp mitt andra akvarium använde jag en del filtermaterial från mitt redan inkörda filter i det nya, tillsatte JBL:s filterstarter (bakteriekultur) och sen körde jag på som vanligt med Denitrol. Det fungerade finfint. Inga nitritproblem. Så det är bra att ha tillgång till ett välinkört filter när man startar upp ett nytt akvarium. [/quote]

Jo men mitt andra filter är väldigt litet så jag tänkte mer på att jag kunde vrida ur det i det nya vattnet.. Men det borde väl bli samma sak??

[quote=batski]Menar du slagen man använder när man byter vatten? Jag har en sån med en liten manuell pump som man använder för att få igång den. Min kompis som inte har nån pump brukar suga lite med munnen och försöka undvika få akvarievatten i munnen ;) [/quote]

Hehe får testa att suga lite då;) Borde gå bra att inte får nå vatten i munnen då jag har en 10metersslang kopplad till sugen... Vetta fan hur hårt jag ska suga för att få vatten i munnen då:)

/Hans
#190 - 3 september 2006 13:50
[quote=battalionP]Hur FAN gör man för att få sugen att suga?? [/quote]

Vi på zoopet uppskattar om man inte kallar sina malar för sug

:D :D :D :D
#191 - 3 september 2006 14:32
[quote=akan]Vi på zoopet uppskattar om man inte kallar sina malar för sug

:D :D :D :D[/quote]

Hmm, antingen har du missat och läsa resten av texten eller så är det ett skämt som jag inte fattar;)

/Hans
#192 - 3 september 2006 15:21
[QUOTE=battalionP]Jo men mitt andra filter är väldigt litet så jag tänkte mer på att jag kunde vrida ur det i det nya vattnet.. Men det borde väl bli samma sak??[/QUOTE]

Ja det är ungefär sammam sak :)

[QUOTE=battalionP]Hehe får testa att suga lite då;) Borde gå bra att inte får nå vatten i munnen då jag har en 10metersslang kopplad till sugen... Vetta fan hur hårt jag ska suga för att få vatten i munnen då:)[/QUOTE]

Oj det var ingen kort slang. Då kommer du säkert att lyckas undvika vatten i munnen ;)
#193 - 3 september 2006 19:32
det var ett skämt :)
#194 - 4 september 2006 12:53
hehe;) nej då inte skulle det falla mig in att kalla mina kommande små malälsklingar sugare! Detär ju som att kalla fiskarna för... ... ... fiskare:confused:
Jo jag vet... kom inte på nåt bättre;)

/Hans
#195 - 4 september 2006 16:43
aah nu förstod jag... hehe clever.:D
#196 - 6 september 2006 15:19
sådär ja! nu är nitriten helt borta!!
Hade ett litet missöde igår vid vattenbytet.. Ett bra tips, glöm inte bort att ni har en slang som sprutar vatten i akvariet, det blir lätt väääääldigt blött då!

Tack vare detta så var jag tvungen att ta ut allt vatten (jo jag vet, en dödssynd) för att kunna torka överallt!
Efter detta så finns det ingen nitrit men jag vet inte, den kanske kommer tillbaka.. Hoppas dock inte på det!!

Hade problem med växterna, trådalger. Köpte ett gäng amanoräkor och VIPS så var algerna borta:) Effektiva små jävlar!

Nästa helg har jag planerat scalarer!! D.v.s om nitriten håller sig borta!

/Hans
#197 - 6 september 2006 16:19
battalionP skrev:
Tack vare detta så var jag tvungen att ta ut allt vatten (jo jag vet, en dödssynd) för att kunna torka överallt!

Efter detta så finns det ingen nitrit men jag vet inte, den kanske kommer tillbaka.. Hoppas dock inte på det!!

Det beror på bakterierna i filtret. Du får nog vänta ett tag och se.
#198 - 6 september 2006 16:54
jo precis. det var så jag tänkte.. förhoppningsvis lverlevde dom och är starka nog att hålla tillbaka nitriten!

/Hans
#199 - 6 september 2006 16:58
Det får man allt hoppas. Men håll koll på det.
#200 - 10 september 2006 08:30
Scalarer inköpta:)
Var till en ny zooaffär för nån dag sen och hittade väldigt fina scalarer som jag bara inte kunde motstå!
Köpte med mig två stycken stora fina hem:)

Dock är det lite bekymmer redan... När vi kom hem med dom såg vi att den största hade ett litet jack i stjärtfenan där det nu har börjat bildats svamp (tror jag, är inte helt säker).
Den mindre av dom har av nån konstig anledning simmat rätt in i rutan några gånger och det har resulterat i en svullen underläpp... Har absolut ingen aning om varför h*n gör så...

Ska göra en ny tråd i sjukdomar och fråga så får vi se vad experterna säger;)

Hur som helst, börjar bli riktigt nöjd med mitt akvarium!!! Härnäst kommer ett gäng Pittbulls, dock dröjer det såklart ett par veckor;)

Kommer med bilder på dom senare!

/Hans
#201 - 12 september 2006 10:07
Du kan köra med Ektozonsalt till att börja med och se om de läker.

Annons