[QUOTE=Calle W]Men om man bortser fran den rena växtakvariefrageställningen och hur man där eventuellt kan lösa problemet/tillgangen pa fosfat, vad är det som gäller da?
[/quote]
Om du menar stenrösakvarier ala Riftlake så är det fortfarande inte inte fosfatet och nitratet som är det som triggar algsporsutveckling utan ammoniumet.
Som Tropfrog säger så är algerna aldrig begränsade av några näringsämnen, knappt ens med RO-vatten. Att man märker en förminskad algspridning med t e x Rowaphos och Zeolit (som tar en viss del fosfat och nitrat) är för att man samtidigt får en filtermassa med oerhört stor yta som ger en otäckt bra biologisk filtrering som håller ammoniumnivåerna stabilt låga (Zeolith speciellt).
Men tro inte att du fosfatbegränsar algerna med t ex Rowaphos. Dom klarar så låga fosfatnivåer att även de bästa labben i världen knappt klarar att mäta nivåerna (2-3 ppb).
Tex. tvivlar jag att jag ska fa till det sa bra i mina akvarier (med nog utfordring) att jag inte kommer ha ett överskott av vissa näringsämnen som gynnar algerna. Eventuellt finns det bara tva vettiga lösningar:
1) Byta vatten oftare
2) Skaffa en ordentlig filteranläggning som jag kan ansluta flera akvarier till och skrota Eheims ynkliga ytterfilter
Klassikerna som alltid fungerar således. Perfekt strategi. Vattenbyten tar ner alla nivåer av näringsämnen som byggs upp och ett gigantiskt biologiskt filter ser till att hålla nivåerna stabila - Färre algproblem.
Vi växtakvarister kan inte göra så eftersom kranvattnet inte innehåller något av värde för växterna. Märk väl att ett välfyllt växtakvarium kan käka 5-10 ppm nitrat om dagen, en nitratuppbyggnad du har per vecka när du matar så friskt du kan.
Skulle vi växtakvarister därför bara mata firrarna skulle växterna hela tiden vara näringsbegränsade och då kan dom inte växa optimalt och då sätter det sig gärna alger på dom.
Vad gäller fosfat: Är det sa att icke-organiskt fosfat (vilken kemisk beteckning har det?) tas upp av växterna (men inte organiskt fosfat?), medan organiskt fosfat (kemisk beteckning ?) enbart tas upp av alger? Har jag förstatt det rätt, defdac?
Japp ickeorganiskt fosfat suger växterna upp hur lätt som helst med sina blad. Vi växtakvarister brukar använda kaliumfosfat (KH2PO4).
Samma sak med ickeorganiskt nitrat, och där brukar vi växtakvarister använda kaliumnitrat (KNO3).
Försökte hitta nagonting längre om detta pa den länk du la ut, men hittade inte rätt.
Det här med att alger klarar att använda biologiskt bundet nitrat och fosfat kan du läsa om här:
U. Munster,E. Heikkinen,J. Knulst. 1998. Nutrient composition, microbial biomass and activity at the air-water interface of small boreal forest lakes Hydrobiologia 363 (1-3): 261-270, 1997 - 1998