[QUOTE=BluesBoy]
Så mycket att (enbart?) Polysperman skulle kasta in handduken?
[/quote]
Kanske, speciellt om UV-filtret är väldimensionerad och man kör 24/7.
Om det är just chelateringen vet jag ju inte, det är spekulation. Det vi vet är att han får hackig tillväxt trots vattengödning - dvs något måste tydligen mineraliseras i hans botten för att göra nytta, och då går det hackigt och vissa typer av växter gillar det inte alls.
Annars är jag inne lite på antingen att GH-förändringar gör att vissa av hans växter ständigt acklimatiserar sig (om han måste dosera mer nitrat mitt i veckan och allt han har är CaNO3).
Eller så är CaNO3 en för stark förening som måste mineraliseras i bottnen innan kvävet kan användas. Det är få inom växtakvariescenen som använder CaNO3 och jag har inte sett någon med ett Takashi-Amano-snyggt akvarium som använder det (ännu).
Eller så blir det för mycket av något ämne vilket skulle förklara att tillväxten blir ryckig när ämnet går mellan hämmande-lagom.
Eller så har han experimenterat lite för vilt med alla parametrar så han haft en ständig acklimatisering på alla växterna - ständig ostabilitet. Speciellt om/när han missar sin RO-blandning.
Eller så är det som vanligt för lite CO2.
Han doserar micro så åtminstånde järnet håller >0,1 ppm hela veckan?!?
Exakt. Rost eller tvåvärt järn? *shrug* Test är värdelösa.
Oveb kör UV-C 24/24 och har tvärtom, fått höga microvärden (symptom). Varför har jag så svårt att bli övertygad?
Det roliga är att man gärna får trådalger när man skyfflar ner rost (t ex från lera, rostig spik etc).
Speciellt om man är på gränsen till mikrobrist men ändå får trådalger så ska man nog dra öronen åt sig lite.
Jag själv har stuntat burken isamband med korallsand i filtret + UV 24/7.
UV är vi även helt säkra på förstör chelatering. Korallsand kan eventuellt binda upp fosfat (det gör högt pH) och orsakar ständiga GH-förändringar.