Fotbollsallsvenskan 2008

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 1 augusti 2008 12:35
Ja förbluffade nog har ännu inte någon tråd startats om denna ytterst viktiga händelse:p

Verkar under alla omständigheter att bli ett spännande år där rätt många verkar kunna blanda sig i leken. Kalmar har ju länge haft en stabil ledning men de andra har sakta börjat närma sig - dessutom har de ju också tappat Cesar Santin och kanske är en till på väg bort.

Var för en stund sedan ute och åt lunch och hamnade då vid ett bord bredvid 2 ytterst fotbollsintresserade herrar. Den ene av dem hade uppenbarligen någon slag av högre position i Elfsborg - den andre vet jag inte vem det var (han var dock definitivt inte Elfsborgare). Det var denne okände som pratade mest och högljuddast (var inte så svårt att tjuvlyssna om man säger så[:o]) och han hade en del intressant att berätta. Hans mobil ringde också i ett och en av de som ringde honom var en höjdare i den norska klubben Brann. De hade nämligen alldeles nyligen sålt sin särklassigt bäste anfallare och gjort det med förvissningen om att en ny mycket duktig anfallare var på väg in. Allt var nämligen klart med kontrakt med den nye, ja nästan i alla fall för nu hade denne nye spelare hoppat av sent igår kväll. Så nu stod Brann med byxorna nere utan bra anfallare, men med gott om pengar (de hade fått 30 miljoner för den de hade sålt).
"Bordsgrannen" blev nu uppringd av denne höjdare i Brann och ville ha förslag på lämliga svenskar och fick dessa förslag.
1/ Patrik Ingelsten, Kalmar som skulle kosta ca. 15 miljoner.
2/ Daniel Mendez, AIK som skulle kosta 6-7 miljoner
3/ Ola Toivonen, Malmö som skulle kosta 12-15 miljoner
så inom några få dagar är chansen stor att någon av dessa försvinner till Brann och det blir ju inte jag alltför ledsen över eftersom jag håller på Elfsborg om nu någon missat det.
#2 - 1 augusti 2008 13:22
Vore onekligen bra om alla 3 försvann från Allsvenskan för Blåvitt (som jag håller på). Skämt och sidor så behöver vi alla duktiga spelare vi kan få behålla i Allsvenskan oberoende vilken klubb de spelar i. Senaste åren har Allsvenskan enligt mitt tycke blivit bättre. Många utlandsproffs som inte är allt för mycket på nergång har kommit hem samtidigt som vi har vaskat fram en hel del duktiga unga spelare. Att dessa sedan inte syns så mycket (när de har lämnat Allsvenskan) beror på att vi har 2 förbundskaptener som om några år kommer att coacha ett gäng pensionärer. För om man en gång har tagit en plats i vårt landslag blir man inte av med den.... Märklig inställning, men så är det tyvärr.

Blåvitt är för övrigt rejält på uppgång och jag tror att det kan bli en rolig höst. Jag hoppas verkligen att vi vinner, men jag tror väl egentligen inte på det. Svårt att vinna Allsvenskan 2 år i rad. Inte många lag som har fixat det i modern historia (Bara DIF under 2000-talet om jag minns rätt).

Jag kommer från Kalmar från början och är uppfostrad i en trogen Kalmar AIK-släkt. KAIK håller på att rasa ner i div. 4 nu, så elitfotbollen är långt borta (och det är Blåvitt mitt hjärta klappar för mest). Men som KAIK:are från grunden har jag ett medfött förakt för den röda arroganta klubben från Kalmar som tyvärr leder Allsvenskan (jag nämner inte namnet på den eftersom det i mitt tycke är en svordom ;) ).

Nu för tiden bor jag i Blekinge och därför följer jag Mjällby lite grann (det är svårt att låta bli när man öppnar morgontidningen och dessutom är sportintresserad). Dagens nyförvärv enligt BLT (lokaltidningen) är Niklas Skoog. Innan säsongen plockades Mattias Asper hem, och under nästa säsong kommer med alll säkerhet Bagarn (från den där Kalmarklubben) att ansluta. Även om det är gamla föredettingar på nedgång som plockas hem så börjar de onekligen få en ganska stark trupp i Superettan. Jag tror väl personligen inte att det hade varit särskilt bra för Mjällby att ta steget upp i Allsvenskan i år, men kanske nästa år....

Sådär, nu har jag delgett lite av mina tankar runt Allsvenskan, landslaget och Superettan...

/Jocke
#3 - 1 augusti 2008 13:30
Heja Mjällby :p!
#4 - 1 augusti 2008 13:42
Jag har till och med spelat ungdomsfotboll med nån/några i KFF vilket gör det till ett lätt val för mig! :-)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 1 augusti 2008 13:45
Tycker förövrigt att det är bra att de allsvenska lagen nu i allt högre grad också börjar satsa på ungdomar istället för att köpa in medelmåttor från andra länder. Det är väl OK att köpa tillbaka "gamla" svenskar - men i övrigt tycker jag att de skall satsa på ungdomar för om inte de allsvenska lagen satsar på ungdomen hur skall landslaget kunna göra det. I allsvenskan kan de skolas in, men i landslaget handlar det om att prestera direkt. Trots allt så bör ju de som spelar bäst i lanslaget också få spela där och man skall ju inte bli ratad bara pga av att man är för gammal.

Sedan kan man ju gnälla över att många svenskar går till Danmark och Norge (vars ligor är minimalt bättre än den svenska) och det främst pga skattesituationen där - men denna skattesituation har ju paradoxalt nog också inneburit att de danska och norska landslagen är klart sämre än Sverige. Detta eftersom de danska/norska lagen nu hellre satsar på halvhyfsade svenskar än på egna talanger och då dyker det inte upp några nya förmågor i dessa länder.

Jag bodde ju förövrigt också i Kalmar under rätt många år (hade bl.a. under några år en akvarieaffär mittemot entrén till Fredriksskans) och då var det betydligt jämnare mellan FF och AIK - men AIK hade nog fler supportar. Även jag höll nog på AIK på den tiden, men idag håller jag gärna på FF framför storstadslagen. Alltid kul när "bonnalagen" kan ge storstadslagen på nöten.
Bilagor:
#6 - 1 augusti 2008 18:31
Tycker förövrigt att det är bra att de allsvenska lagen nu i allt högre grad också börjar satsa på ungdomar istället för att köpa in medelmåttor från andra länder. Det är väl OK att köpa tillbaka "gamla" svenskar - men i övrigt tycker jag att de skall satsa på ungdomar för om inte de allsvenska lagen satsar på ungdomen hur skall landslaget kunna göra det. I allsvenskan kan de skolas in, men i landslaget handlar det om att prestera direkt. Trots allt så bör ju de som spelar bäst i lanslaget också få spela där och man skall ju inte bli ratad bara pga av att man är för gammal.

Jag bodde ju förövrigt också i Kalmar under rätt många år (hade bl.a. under några år en akvarieaffär mittemot entrén till Fredriksskans) och då var det betydligt jämnare mellan FF och AIK - men AIK hade nog fler supportar. Även jag höll nog på AIK på den tiden, men idag håller jag gärna på FF framför storstadslagen. Alltid kul när "bonnalagen" kan ge storstadslagen på nöten.

Blåvitt är en av de lagen som släpper fram flest ungdomar i Allsvenskan, och det med framgång. Om jag inte minns fel var det Gävle som inte hade en enda tonåring i truppen (såg någon undersökning för en vecka sedan). Jo, KAIK hade fler fans förr, men nu har nästan allla gått över till KFF. Det säger ganska mycket om Kalmars supportrar. När det går dåligt har de 1500 personer på matcherna, när det går bra 8000. Framgångssuppotrar som byter lag och inte vågar stå för att de faktiskt höll på KAIK en gång i tiden... Sedan har det andra laget en arrogant jävel till tränare som på fullt allvar tror att hans lags träningar går före andra lags matcher på en arena som ägs av kommunen. Nanne kan fotboll men jag har inget till övers för honom som person (min pappa satt till för några månader sedan i KAIKs styrelse).

/Jocke
#7 - 1 augusti 2008 18:34
Heja Mjällby :p!

Jag med då, måste bara sympatisera med lilla Mjällby. Härlig förening... Senast när jag var på Strandvallen (heter den va?) höll jag dock på motståndarna (det var Blåvitt i cupen förra året). Men fan vilket motstånd de bjöd på.

/Jocke
#8 - 2 augusti 2008 16:57
Någon mer som såg den något udda matchen mellan Blåvitt och MFF? Skum tillställning som innehöll mycket. Skönt att Söder fortsätter producera och att det blev 3 pinnar. Nu är vi snart med i guldstriden på allvar. Men det krävs förstås att lagen från Kalmar och Borås tappar lite poäng också.

/Jocke
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 2 augusti 2008 17:01
Banderad skrev:
Någon mer som såg den något udda matchen mellan Blåvitt och MFF? Skum tillställning som innehöll mycket. Skönt att Söder fortsätter producera och att det blev 3 pinnar. Nu är vi snart med i guldstriden på allvar. Men det krävs förstås att lagen från Kalmar och Borås tappar lite poäng också.

/Jocke

Stora blodbadet på Ullevi menar du - jag kollade matchen på TV och satt själv med handen insnurrad i hushållspapper efter att ha skurit till några täckglas strax innan[:o] - nåväl blodet rann uppenbarligen ännu värre där.
Får väl snart gå upp och prata med frugan och pojken eftersom dom just kom hem från matchen - fast dom är så jäkla odrägliga bara när IFK har vunnit:(
#10 - 2 augusti 2008 18:26
Haha, resten av familjen har alltså förstått vad fotboll handlar om Kjell ;) . Jo, det var hårt spel och endel huvudskador. Men det var ett konstigt flyt i matchen också tycker jag.
Kort sammanfattning för er som inte såg den (ur en Blåvittgalnings perspektiv ska väl tilläggas):

1:a minuten: Underbarnet Söder gör mål med huvudet efter Sellas väl avvägda inlägg.
ca 30-33 minuten: Söder får en uppenbart avsiktligt spark i midjehöjd av en utrusande Sandqvist (målvakt i Malmö). Domaren ser det inte. Borde har varit rött och straff enligt mitt sätt och se det.
ca 33-35 minuten: Sandqvist och Sigurdson (tror jag) krockar under en duell och Sandqvist blöder rejält från huvudet med kan tydligen fortsätta efter 7 minuters omplåstring.
ca 48-50 minuten: (fortfarande 1:a halvlek): Wallerstedt bredsidar in bollen från straffområdesgränsen. 2-0 till Blåvitt.

48-50 minuten: (vi börjar om från 45 i andra): Blåvitts Bjärsmyr blir utvisad. För mig som är något partisk känns det lite tveksamt, men domaren hade säkert rätt enligt regelboken.
55 minuten: Sandqvist kommer på att han nog har för ont i alla fall och går ut. Till saken hör att Malmö gjorde 2 byten redan i halvlek, så efter målvaktsbytet var det färdigbytt.
Resten av matchen: Blåvitt spelar ganska defensivt och säkrar med 10 man, Toivonen i Malmö har ett farligt stolpskott efter ett genombrott.

Som sagt; en konstig match med många blödande skallar (3-4 stycken). Blåvitt vilade Alexandersson, Thomas Olsson och Gustav Svensson. De satt på läktaren eftersom det är dags för returmöte mot Basel på onsdag. En viktig match för Blåvitt, men även för svensk fotboll.

/Jocke

/Jocke
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 2 augusti 2008 18:33
Noterar att du är precis lika enögd som min fru[:-29]

Jag håller i alla fall på IFK på onsdag;)

Kul förövrigt att Michael Svensson äntligen har fått göra comeback efter 3 års skadeelände - jag tyckte nog att han var på gång att etablera sig som sveriges bäste försvarare när han skadades.
#12 - 2 augusti 2008 19:32
Noterar att du är precis lika enögd som min fru[:-29]

Jag håller i alla fall på IFK på onsdag;)

Kul förövrigt att Michael Svensson äntligen har fått göra comeback efter 3 års skadeelände - jag tyckte nog att han var på gång att etablera sig som sveriges bäste försvarare när han skadades.

Haha, det är kanske så... För några år sedan träffade jag min sambo, hon var då helt ointresserad av fotboll. Då frågade hon mig vilket lag hon skulle hålla på. Då svarade jag givetvis Blåvitt. Men det ville hon inte. Då sa jag på skämt; Håll på Elfsborg, för det gör inte ens de som bor i Borås. Vad händer? De handlar hem en massa utlandsproffs, vinner allsvenskan året efter och fotbollsfeber råder tydligen i Borås. Nu följer hon Elfsborgs resultat noggrant. Nu i efterhand önskar jag att jag hade gett henne Sundsvall eller något sådant lag ;)

Jo, Michael Svensson var riktigt bra ett tag. Återstå att se hur bra han kan bli igen. Det kommer nog ta tid. Tajming betyder väldigt mycket för en sådan spelare, och den kommer nog inte tillbaka direkt.

/Jocke
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 2 augusti 2008 20:24
Banderad skrev:
Haha, det är kanske så... För några år sedan träffade jag min sambo, hon var då helt ointresserad av fotboll. Då frågade hon mig vilket lag hon skulle hålla på. Då svarade jag givetvis Blåvitt. Men det ville hon inte. Då sa jag på skämt; Håll på Elfsborg, för det gör inte ens de som bor i Borås. Vad händer? De handlar hem en massa utlandsproffs, vinner allsvenskan året efter och fotbollsfeber råder tydligen i Borås. Nu följer hon Elfsborgs resultat noggrant. Nu i efterhand önskar jag att jag hade gett henne Sundsvall eller något sådant lag ;)

/Jocke

Trevligt att du åtminstone har en fru som begriper sig på fotboll;)
#14 - 2 augusti 2008 21:09
Senast när jag var på Strandvallen (heter den va?) höll jag dock på motståndarna (det var Blåvitt i cupen förra året). Men fan vilket motstånd de bjöd på.

/Jocke[/quote]

Yes... Strandvallen heter den!
#15 - 3 augusti 2008 11:00
Trevligt att du åtminstone har en fru som begriper sig på fotboll;)

Haha :)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 5 augusti 2008 08:17
Nu andra matchen i rad som Elfsborg spelat rätt dåligt men ändå vunnit. Tills nästa match mot AIK borta krävs det dock rejäl skärpning samt att några av alla de som för tillfället är skadade kommer tillbaka annars blir det nog tufft.
Starkt annars av Kalmar att vinna igen, även Helsingborg spelar övertygande för tillfället.
admin
Christian Alfredsson
#17 - 5 augusti 2008 08:23
Det är härligt att vi kan vinna när vi är som sämst.
#18 - 10 augusti 2008 17:19
Jag fattar inte att göteborg gjorde stjälv mål?.[:(!][xx(][:-177]
#19 - 2 september 2008 07:55
Ja vi kommer älska Grönsvart!
Grönsvart ända tills vi dör!

Känslan är skön, att va svart å grön!
vi ska för evig tstå för GAIS!

Å svinen i från blåvitt
finns snart inte kvar!

Grönsvart ska ta över
Som på gamla goa dar!
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 2 september 2008 08:21
Grodlund skrev:
Ja vi kommer älska Grönsvart!

Grönsvart ända tills vi dör!

Känslan är skön, att va svart å grön!

vi ska för evig tstå för GAIS!

Å svinen i från blåvitt

finns snart inte kvar!

Grönsvart ska ta över

Som på gamla goa dar!

Måste säga att ramsor som hånar motståndarna är rätt olustiga. Varför inte nöja sig med att lyfta fram sina egna?

Kul att GAIS vann denna match men någon allsvenska kommer de aldrig att vinna - i längden så är dom losers;)

Årets lag är utan tvekan Kalmar som leder allsvenskan klart, är i final i Svenska cupen och är det svenska lag som varit bäst i de internationella cuperna. Så även om jag hoppas på Elfsborg så tror jag att Kalmar tar hem årets allsvenska.
Underbetyg dock åt publiken i Kalmar - tänk att ett så bra lag (som även spelar rolig fotbioll) drar så liten publik.
#21 - 2 september 2008 09:02
Klart som korv att KFF vinner.
Jag tycker de sabbar spänningen i Allsvenskan - Europas mest spännande serie där alla slår alla (utom KFF)

Ramsor där man hånar motståndarna är läktarkultur med glimten i ögat.
De är skillnad på en smart och bra rasma/sång där man kan dissa sina ärkerivaler än sådana som AIK och IFK älskar att dra sig med, där man bara skaderar "HATA HATA HATA" osv.

GAIS vinner såklart SM-guld 2010 :D
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 6 september 2008 13:37
Ingen allsvenska nu på en tid utan lite landskamper istället.
Albanien ikväll blir sannerligen ingen lätt uppgift utan de är faktiskt rätt hyfsade och de har på sin hemmaplan tidigare ställt till med rejäla problem för långt bättre lag än Sverige.

Sedan så är väl många borta och frågetecknen runt mittfältet är stort - 4 man är av olika skäl borta sedan EM (Wilhelmsson, Svensson, Ljungberg och Alexandersson). Den ende som är kvar är egentligen Daniel Andersson - vem hade trott det.

Frågetecken 1
Lite märkligt att Sebastian Larsson inte får spela från start trots att 4 mittfältare är borta och att vi nu spelar med hela 5 man på mittfältet.

Frågetecken 2
Varför är inte Per Nilsson ens uttagen i truppen. Han spelar i den tuffa Bundesligan och är där lagkapten i sitt lag och har fått toppbetyg för sin insats.

Utropstecken
Himla kul att damfotbollsmatchen mellan Linköping och Umeå drog mer än 9.000 åskådare (så många drar knappt serieledande Kalmar FF på sina matcher). Bra att damfotbollen får lite uppmärksamhet
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 6 september 2008 18:44
Som sagt någon lätt match blev det ju inte direkt;)
Undrar vad pressen och alla "fotbollsexperter" nu skall skylla på.
Ett Sverige med en superoffensiv upppställning och med både Kim Källström och Sebastian Larsson från start (nåja, Sebastian kom in efter 5 minuter, men i alla fall) och ändå blev det bara 0-0:p
Bilagor:
#24 - 6 september 2008 19:49
Fler lag än Sverige som har haft problem med Albanien. Danmark var heller inte mycket bättre, 0 - 0 i Budapest. Sverige kanske får se upp på onsdag.
#25 - 6 september 2008 19:51
Som sagt någon lätt match blev det ju inte direkt;)

Undrar vad pressen och alla "fotbollsexperter" nu skall skylla på.

Ett Sverige med en superoffensiv upppställning och med både Kim Källström och Sebastian Larsson från start (nåja, Sebastian kom in efter 5 minuter, men i alla fall) och ändå blev det bara 0-0:p

- Tycker nog det blev som väntat. Vi får vara nöjda med den pinne som blev. Albaninen är inte Malta - om man säger så. Trots att vi har en superstjärna i laget - Zlatan - så var det Olof Mellberg som oftast!!! startade anfallen. Såg lite kul ut. Han putta bollen framför sig, tittade upp, puttade bollen osv, och slog sedan en långpassning. Synd att inte fler spelare på mittfältet tog del av spelet.
#26 - 14 september 2008 16:20
Derbyt mellan Hammarby och Djurgården kommer bli intressant med tanke på att södra kommer vara troligen stängd så är det risk att det blir bråk på norra eller västra då många hammarbyfans söker sig dit.[B)]
#27 - 14 september 2008 16:23
heja peking...[:o]
#28 - 14 september 2008 16:26
Vad håller Malmö på med????Kan ha varit att Halmstad var ett bättre lag.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 18 september 2008 19:51

....och Elfsborg;)

Mycket starkt gjort av Kalmar FF att vinna på bortplan i UEFA-cupen mot så pass starkt motstånd.
Just detta att de får spela så mycket i UEFA-cupen är väl egentligen det enda som talar emot att de kommer att vinna årets allsvenska. Detta alldeles speciellt eftersom Elfsborg nu fått Ishizaki skadad för resten av säsongen:(
#30 - 21 september 2008 10:48
KFF spelar tråkig fotboll hur de än gör.
Antingen så är de bara trista, oinspirerade och grå, eller så är de helt överlägsna, krossar allt motstånd i hela serien och sabbar spänningen. Grattis i förskott till deras första SM-Guld.

GAIS sopar banan med Gefle på onsdag och sen tar vi HBK av bara farten!
Heja heja!
#31 - 21 september 2008 11:15

Det är inte bara Halmstad som är bättre än Malmö FF, nästan alla andra lag i allsvenskan * ett par i superettan är också bättre.
#32 - 21 september 2008 11:27
Guy Palm skrev:
Det är inte bara Halmstad som är bättre än Malmö FF, nästan alla andra lag i allsvenskan * ett par i superettan är också bättre.
:DJa Guy jag vet;)
#33 - 21 september 2008 12:15
Förhoppningsvis lyfter Helsingborg sig på Onsdag och tvålar till Kalmar så det blir lite spänning i toppstriden...om nu Elfsborg också lyckas vinna sina matcher. Tyvär gjorde ju HIF tre plattmatcher på rad som gjorde att de försvann ifrån toppstriden....men bäst i Skåne skall vi ju kunna bli även detta året.

/ Göran
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 24 september 2008 14:35
Bluesman skrev:
Förhoppningsvis lyfter Helsingborg sig på Onsdag och tvålar till Kalmar så det blir lite spänning i toppstriden...om nu Elfsborg också lyckas vinna sina matcher. Tyvär gjorde ju HIF tre plattmatcher på rad som gjorde att de försvann ifrån toppstriden....men bäst i Skåne skall vi ju kunna bli även detta året.

/ Göran

Ja, nog vill det till att Helsingborg vinner ikväll för att spänningen skall hållas vid liv i allsvsnskan.
Vinner Kalmar idag och nästa match så är det väl nästan klart vilka som blir etta resp. tvåa i allsvenskan i år.
För jag tror inte att Elfsborg kommer att rasa ihop även om deras 2 bästa spelare nu står på skadelistan för resten av säsongen.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 28 september 2008 19:41
Grattis Kalmar till segern idag och sannolikt också till segern i allsvenskan - det är väldigt välförtjänt.

Måste också tillstå att jag gillar en tränare som Nanne Bergstrand som av taktiska skäl vågar göra alla sina byten när det är en hel halvlek kvar.
Kalmar var ju sämre än Elfsborg i första halvlek (även om de ledde med 1-0) och för att förändra spelet (vilket lyckades) så bränner han av alla sina byten. Oj, va osvenskt - normalt brukar svenska tränare köra med både hängslen och livrem.
#36 - 20 oktober 2008 09:32
Bajen-DIF kommer inte locka över 15.000 idag troligen.:(
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 21 oktober 2008 20:14
Spänningen hålls i alla fall vid liv - nu ligger Elfsborg och Kalmar i stort sett lika
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 29 oktober 2008 20:00
Nu kan man väl nästan gratulera Kalmar till segern i årets allsvenska. 3 poäng, samt klart bättre målskillnad än Elfsborg när det är 2 matcher kvar och nästa match för Kalmar är hemma mot Norrköping - då kan det knappast gå fel.
Fast det vore ju åtminstone lite kul om åtminstone sista omgången gällde något så jag håller tummarna för Norrköping.
Kalmar är i alla fall klart välförtjänta serievinnare och det för första gången
#39 - 29 oktober 2008 20:12
ja norrköping har ju varit en besvikelse! :( känns tråkigt att de bara hängde kvar ett år... hoppas bara det inte tar lika lång tid att komma tillbaka som det gjorde förra gången...
#40 - 9 november 2008 07:22
Just nu skiner solen i Halmstad [:-174]Hoppas att den fortsätter med det nu när vi får så många Kalmarbor på besök. Jag skall nog ta mig till Örjans Vall och se när FF blir svenska mästare. :)
#41 - 9 november 2008 07:23
smurfmats skrev:
ja norrköping har ju varit en besvikelse! :( känns tråkigt att de bara hängde kvar ett år... hoppas bara det inte tar lika lång tid att komma tillbaka som det gjorde förra gången...

Det blir nog förhoppningsvis bara ett år, däremot så får ni kul derbyn mot Åtvidaberg.
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 9 november 2008 10:00
Hoopet är det sista man har kvar - men det är onekligen ett svårt läge just nu[:o] http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/allsvenskan/article3729491.ab
#43 - 9 november 2008 16:24
[SIZE=4][COLOR=red]Grattis Kalmar FF till ert 1:a Allsvenska guld och grattis Patrik Ingelsten till vinsten i skytteligan :):):):):)[/COLOR][/SIZE]
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 9 november 2008 16:25
Stort grattis till SM-guldet Kalmar[:-61][:-58][:-59][:-58]
#45 - 9 november 2008 16:26
Grattis Kalmar till vinsten härlig avslutning Malmö FF.

Annons