foto akvariefiskar

#1 - 14 mars 2004 13:08
Har länge funderat på fotografering av akvariefiskar, har testat lite men blir alltid lika besviken, bilderna är skit om man jämför med tex. de bilder som man hittar på åleds hemsida. Mina är alltid "gula" osv. Någon som har bra tips?
#2 - 14 mars 2004 13:08
Mina blir också jättefula med min nästan nya digitalcamera!! :(
#3 - 14 mars 2004 13:10
Ni kan kolla denna sidan http://w1.315.telia.com/~u31510321/ där står en hel del.
#4 - 14 mars 2004 13:15
en bra kamera är inte allt som behövs, det är fortfarande fotografen som tar bilden kameran är bara ett hjälpmedel.

om dom blir gula kan man alltid leka lite med vit balansen (eller vad det nu heter)och/eller få dit mer ljus och/eller bli en fena på tex. photoshop =)
#5 - 14 mars 2004 13:21
tep: pejsta en länk till den av dina bilder som är "minst dålig" här. det finns många knep att förbättra en bild.

ett exempel....
otocinclus vestitus orginalbild: http://akvarie.vatt.net/unsorted/vestitus_orginal.jpg

efter en tur i photoshop: http://akvarie.vatt.net/noncichs/tn/vestitus.jpg.html
#6 - 14 mars 2004 13:32
Kolla mina bilder tagna med en Fuji finepix S304.
#7 - 14 mars 2004 13:32
Orm: grymt !
#8 - 14 mars 2004 14:06
Men photoshop är väl ett måste för att fixa till dem va? Har försökt plocka ut delar ur foton med hjälp av paint... men det är ju hopplöst... ja, ni ser ju mina malar på zoonen....
#9 - 14 mars 2004 14:07
#10 - 14 mars 2004 14:21
nanc: finns nog alternativ, men PS är absolut överlägset.
#11 - 15 mars 2004 14:11
Det finns ett alternativ till Photoshop - Gimp. Det är gratis och anses av de som kan bedöma det som lika bra eller nästan lika bra som Photoshop.

Om du vill använda det så medför det en positiv sak - du måste köra Linux (också gratis).

Om man vill ha bra program på sin dator men inte har råd till dem så installera Linux på den och skaffa lagliga gratisprogram.

Som ni förstår är jag Linux-frälst!
#12 - 15 mars 2004 14:19
Gimp finns till Windows också :-)
#13 - 15 mars 2004 14:36
Tack jorgen.... kändes jobbigt att lära sig ett nytt operativsystem för att lära sig bildbehandling!!! Och dessutom har jag en köpt version av Windows.... sådeså :-) Men tack ska ni ha, jag ska ta och installera något av dem och testa så snart jag får tid över....
#14 - 18 mars 2004 17:54
Det va en jäkligt bra sida som Jorgen41 länk.till
Kan kanske till och med jag begripa..
#15 - 18 mars 2004 18:02
nof: Gimp finns till Unix med... :o)
#16 - 18 mars 2004 19:45
Ett bra tips är att om man använt autofocus, sluta med det och ställ in skärpan manuellt.
Autofocusen fungerar inte alltid på de korta avstånden som det gäller och framförallt inte genom glas och vatten.
#17 - 18 mars 2004 20:24

Har tagit med en digitalkamer av märket minolta med 4,0 megapixel.

ANvänd aldrig blixten och prova med dom olika inställningarna på kameran.

Blir oftast klarare bilder med en något längre slutartid däremot kan det vara svårt med fiskar som rör sig blir suddiga ta massor av bilder och släng dom som inte blir bra. olika kameror har olika ljusskänslighetdärför har vissa kameror lättare för att få klara fina ljusa bilder med en kort slutartid medans andra behöver än väldigt lång slutartid för att få samma klarhet i bilden. Prova med att ha mörkt i rummet när bilderna tas då akvariet strålar av ljuse och du oftast får bättre bilder. Du kan visserligen exprimentera med olika ljusuppsättningar mm men det har aldrig jag klöddat med.

Kolla gärna in mina bilder på min zoon
#18 - 18 mars 2004 20:25
Kan tilllägga att inga som hellst data modifieringar är utförda utan det är bilden från kameran rätt av.
#19 - 18 mars 2004 20:36
Mcoist: Jättefina bilder och grym giraffnosmal, hur stor är malen? :)
#20 - 18 mars 2004 20:44
lite sharpness i photoshop på de där bilderna sen så är de helt ok :)

gillade giraffen!
#21 - 18 mars 2004 21:09

Han är nog runt en 25cm rolig fisk.
#22 - 18 mars 2004 21:13
några nya bilder på mitt 100kar och 2 nya bilder på min giraffnosmal!!
#23 - 18 mars 2004 21:18
Mcoist.grymt snygga bilder=) Synd att man inte lagt märke till din zoon förren nu...önskar att mina rödzebror växer till sig, nu när man sett dina. Nåja, man får väl öva lite och sedan lite mera för att ngn gång uppdatera sin lilla "zoon"
...Grymt snygga bilder...
#24 - 21 mars 2004 14:03
Ursprungligen skickat av tep

Har länge funderat på fotografering av akvariefiskar, har testat lite men blir alltid lika besviken, bilderna är skit om man jämför med tex. de bilder som man hittar på åleds hemsida. Mina är alltid "gula" osv. Någon som har bra tips?

Tips:
- Gultonen: Kolla om du inte kan ställa vitbalansen manuellt. Det brukar finnas olika förinställningar (glödlampa, lysrör m.fl) som ger dig möjlighet att få en mer naturlig balans i bilden.
- För att kunna ta hyggliga bilder utan blixt - använd stativ om du har ett. Öka ISO-talet (men inte för mycket - brus) i din kamera så blir inte slutartiden så lång (ökar möjligheten att även fånga fiskar som inte tänker posera stillastående hur länge som helst.

Program:
- Adobe har flera program som kan vara användbara. Om du inte är så intresserad av bildhantering i sig, utan mest snabbt vill förbättra bilderna snabbt så testa Photoshop Elements 2 eller Photoshop Album (som främst är menat att hålla ordning på bilderna). Fullversionen av Photoshop är tveklöst referensen, men för den som inte har tiden eller intresset :)

// Martin

Annons