Fotograferings tips

#1 - 1 december 2009 17:05
Jag har märkt att det blir mycket bättre bilder om jag plaserar linsen mot rutan och använder närbildsläge utan blixt. Jag har en Nikon Coolpix kompaktkamera.

Jag undrar hur fotoexperterna får så svart bakgrund som på november vinnarens bild "delfinpar".
#2 - 1 december 2009 17:18
Saturnus80 skrev:
Jag undrar hur fotoexperterna får så svart bakgrund som på november vinnarens bild "delfinpar".

Nu vet jag inte exakt vilken teknik just den bilden skapats med, men enklast att få en sådan bild är att belysa motivet med en stark blixt från en sådan riktning att bakgrunden inte blir belyst (tex uppifrån), då blir det så stor skillnad i ljus att bakgrunden blir så underexponerad att den blir i stort sett svart.
#3 - 1 december 2009 19:21
Ok. Har tyvärr ingen lös blixt. Men snyggt är det :)
#4 - 1 december 2009 19:32
petnym skrev:
Nu vet jag inte exakt vilken teknik just den bilden skapats med, men enklast att få en sådan bild är att belysa motivet med en stark blixt från en sådan riktning att bakgrunden inte blir belyst (tex uppifrån), då blir det så stor skillnad i ljus att bakgrunden blir så underexponerad att den blir i stort sett svart.

Precis så gjorde jag
#5 - 5 december 2009 15:55
Ljus faller av snabbt. Därför blir det svart bakgrund. Det kan bero på två saker. Antingen så har man för svagt ljus så bakgrunden försvinner eller så har man en för koncentrerad ljuskälla/stråle som gör att bakgrunden inte får något ljus på sig. I vissa lägen tycker jag det är snyggt med en mörk bakgrund men titta gärna på Micke Perssons bilder där han ljussätter hela omgivningen runt fisken. Jag gillar den varianten mer.
Jag tycker en blixt är nästan är ett måste för akvariefiskfotografering - om du inte har extremt bra ljus.

Annons