Foton på nya karet - 540 Malawi

#1 - 7 februari 2007 21:46
Halloj,

Äntligen var nya karet klart efter läckaget för ett par veckor sedan. Mycekt jobb kan jag säga...
Nu har vattnet klarnat och fiskarna har fått tillbaka sina färger. Så det är dags att visa upp dem lite :P
Bilderna är mest till för att visa karet, inte fiskarna. De får jag fota någon annan gång. Anledningen till att fiskarna inte syns på bilderna är för att jag har lurat dem till mathålet för att jag ska kunna fota akvariet utan att ha en massa fiskar i vägen. Lurigt va? :P

Alla filter och pumpar är gömda i btn-modulerna. Ni ser utblåsen på de sista bilderna.
Det är 2 powerheads+matta samt ett extern filter. Dubbla värmare är gömda i en modul.
Ciklidgrus+bohusgranit.

Kommentera gärna!

*Edit*
Tog med med lite närbilder på 3 fiskar längst ner också. Svårt med närbilder :( Bilder från innan ombyggnationen. Men fiskarna ser ju likadana ut fortfarande!

*Edit 2*
Fyller på med lite mer bilder vartefter de dimper in :)

*Edit 3*
mer bilder efter att jag lagt in lite mer sten. Varifrån ser ni längst ner (min sommarstuga)

*Edit 4*
Tog bort alla gamla bilder och började om igen. Denna gången med en Canon EOS 400d :P Grym kamera, dålig fotograf. Fast det blir nog bättre med tiden :P Uppdaterar tråden med mer bilder vart efter de kommer in.

*Edit 5*
Tja. Tog ett tag att uppdatera igen.
Olympusägare nu, och har snöat in rejält på fotografering.
Mycket naturfoton med mitt 500mm sigma. Dåligt med akvariefotografering. Men det skall det bli ändring på.
Svårt att lära sig hantera det nya systemet. Blixt på stativ, macro-objektiv osv. Längst ner ser ni ett misslyckat, lyckat, försök att fota en röd zebra. Fick fram färgerna, men missade focus :P
Ahaja. Får försöka igen!
#2 - 7 februari 2007 22:01
woooowww!!!:D.......satan va snyggt....riktigt bra jobb:).......
#3 - 7 februari 2007 22:05
ja, det ser verkligen kanon ut!
#4 - 7 februari 2007 22:07
får inte glömma.....skit snygga färger på dina malawi ciklider :D
#5 - 8 februari 2007 12:00
Översta fotot är väldigt bra och akvariet är grymsnyggt!

Mvh
Mattias
#6 - 8 februari 2007 12:09
grymt snyggt! gillar att du lyckats matcha dina stenar med bakgrunden riktigt bra!
#7 - 8 februari 2007 13:36
Riktigt snyggt kar!! o inga dumma firrar heller :D
Vad gick kalaset på med alla btn moduler?

//MVH Tulle
#8 - 8 februari 2007 13:43
fy fasiken va grymt jäkla vackert :)
#9 - 8 februari 2007 13:50
Tack för alla kommentarer!

Kan säga att jag var deppad när det gamla karet brast. Var så deppad att mitt förhållande med sambon nästan brast. Stängde in mig totalt.. Slet med demoner i huvudet som sa att jag skulle lägga ner hela hobbyn. Brottades med demonerna en stund och kom fram till att jag fick göra något bra av det hela istället. Så era ord värmer kan jag säga :)
Fick "skrota" det gamla karet.
Slet varje kväll (jobbar dag) i 2 veckors tid att få ordning på allt. Första dagarna handlade bara om att rädda fiskarna, och ge dem en bra miljö. Sedan var det att få ordning på gamla karet. Hitta nya grejjer. Föreberedelser för nya karet tog 4-5 dagar. Sedan "installation" och igångsättande. Det var spännande. Men inte så roligt med tanke på pressen jag hade på mig att få ordning på allt... Bättre att ha god tid inför något sådant här.

tulle89:
Jag hade det mesta innan.
Filtermasssa
sand
Ytterfilter
Powerheads
värmare
Lysramper
Bänk
Fiskar
Det kostade nog runt 9.000-10.000 (med fisk för 2500:-)

Köpte till
7 btn moduler
ett nytt kar
och lite småsaker (raster, slang, kopplingar, silicon, frigolit, borrar, såg osv )
Gick på runt hmmm 3600+3000+2000 =8600

Så sammanlagt blir det runt 18.000:-

Shit. Dyrare än att äga hund detta.

Räknade ut hur mycket jga har lagt på akvariehobbyn en gång :P Det var mycket pengar. Dyrast har nog biotopbytena varit. Asien, malawi, tanayaka, oscars och discus har jag testat på. Många tusenlappar där... Men det är väl det akvariehobbyn handlar om. Lära sig hur olika biotoper fungerar...
Men nu ska jag stanna med malawi i stora tanken ett tag... Får ändra runt i småtankarna istället :P
#10 - 8 februari 2007 15:53
Hehe jo men smakar det så kostar det ;)
Men riktigt riktigt fint blev resultatet varjefall. :)
O usch ja vad jobbigt det måste vara när ett akvarium går sönder. Bra att du kom ut krisen varjefall. Och allt ont föder ju faktiskt osså något gott för nu har du ett überfint akvarium du utan några som helst problem kan sitta vid åtskilja timmar och mysa med sambon framför! :D

//MVH Tulle
#11 - 8 februari 2007 16:01
Du har verkligen öga för att det ska se naturligt ut! Sällan man ser något så snyggt.
#12 - 13 februari 2007 13:50
kan jag få köpa ditt kar och alla fiskar :P
#13 - 15 februari 2007 13:45
Ska upp till landet (lysekil) nu i helgen och leta mer sten... Mindre stenar denna gången :)

Skicka ett pm om ni behöver ett par!
#14 - 15 februari 2007 13:54
det borde vara förbjudet att visa så snygga kar ju :P
#15 - 15 februari 2007 13:57
Richard.R skrev:
det borde vara förbjudet att visa så snygga kar ju :P

Det finns inte egentligen. Gjort det i Adobe Photoshop. Gick en kurs via korespondans på akvariemoddning via Photoshop :P Egentligen är det två abborar och en mört i karet! :P :)
#16 - 15 februari 2007 13:59
haha försöker du luras din filur...
#17 - 15 februari 2007 14:02
Richard.R skrev:
haha försöker du luras din filur...

bara lite :)
#18 - 15 februari 2007 14:11
mmm
#19 - 19 februari 2007 18:52
lite mer bilder igen :)
Har plockat lite mer sten vid våran sommarstuga nu i helgen (ni ser en bild stället längst ner)

Blir det bättre med småsten här och där? Får det inte att se helt naturligt ut tycker jag... Flyttat runt stenen i 2 dagar nu utan att bli helt nöjd...
#20 - 19 februari 2007 19:08
Akvariet ser ruskigt snyggt ut, bra jobbat!
#21 - 28 mars 2007 19:44
Då har akvariet varit igång i lite mer än två månader!
Allt har fungerat bra.
Vattenvärden är stabila. Fiskarna verkar trivas. Inga alger. Tja. Så bra som det kan bli.

Har just nu 3 honor som bestämde sig för att bli gravida samtidigt :)

bland annat en Melanochromis johanni som skall spotta nu i dagarna. Skickar med en liten bild på henne. Kolla munnen :)
#22 - 28 mars 2007 19:55
Hon ser ju ut som en bulldog ^^
#23 - 28 mars 2007 19:58
Richard.R skrev:
Hon ser ju ut som en bulldog ^^

haha :P Bullfisk?
Kolla ögat i munnen! *ganska nöjd med bilden*
#24 - 28 mars 2007 20:00
:D jag tycker jag ser 2 ögon i käften på henne
#25 - 28 mars 2007 20:03
ser bara ett :P Men det är gasnak många yngel där inne... Dags att skaffa en ny kamera... Får ingen bra skärpa med denna..!
#26 - 28 mars 2007 20:07
nog är det 2, det ena är vid stenen hon är ovanför
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 28 mars 2007 20:42
Stew skrev:
lite mer bilder igen :)

Har plockat lite mer sten vid våran sommarstuga nu i helgen (ni ser en bild stället längst ner)

Blir det bättre med småsten här och där? Får det inte att se helt naturligt ut tycker jag... Flyttat runt stenen i 2 dagar nu utan att bli helt nöjd...

Ser oerhört bra ut - vill dock ha lite mer småsten. Håller med när du skriver att just det inte ser riktigt naturligt ut. Ett litet tips är att helt enkelt lägga dom lite i stråk - ta ett par nävar och släpp sedan småstenarna från ytan.
Dom verkar ha en viss förmåga att hamna rätt
#28 - 28 mars 2007 21:35
Stew!
Vill bara "chime in" med alla andra. Ditt kar ser förbålt läckert ut! Jisstapetter, så Crystal Clear och "friskt" det ser ut!

Fan, skall man gå och behöva bli sugen på ett Malawikar nu också...

Mvh
#29 - 29 mars 2007 04:02
jag tycker att en bild på karet ska in i snygga akvarium här på zoopet
#30 - 29 mars 2007 06:31
Ser oerhört bra ut - vill dock ha lite mer småsten. Håller med när du skriver att just det inte ser riktigt naturligt ut. Ett litet tips är att helt enkelt lägga dom lite i stråk - ta ett par nävar och släpp sedan småstenarna från ytan.

Dom verkar ha en viss förmåga att hamna rätt

Tack för kommentaren!
Har ju jagat småsten redan ju :P Byxorna fulla när jag lämnade mitt stenställe upp i lysekil förra gången.
Vet inte om du såg att jag hade uppdaterat min bildserie. Finns nya bilder längst ner i första posten där det är ett hundratal småstenar utspridda.
Ska upp igen till påsk, får väl plocka lite mer då :)

Tack MaxB och Richard :)
Detta karet är min ögonsten i hemmet. Ligger högre på min "bling-lista" än min nya bil :P *skadad*
#31 - 29 mars 2007 07:59
Stew!
Jag bor sedan ett par år ute i det nybyggda Amhult i Torslanda. Det finns ett område här som är fullständigt knôkat med sten i alla dess former, storlekar och strukturer. Jag menar, om du är i stan med bilen kan du ju ta en sväng och kolla.

Är det på Stånge Huvud du plockar sten? Där finns ju i och för sig en hel del...

Mvh
#32 - 29 mars 2007 08:03
MaxB skrev:
Stew!

Jag bor sedan ett par år ute i det nybyggda Amhult i Torslanda. Det finns ett område här som är fullständigt knôkat med sten i alla dess former, storlekar och strukturer. Jag menar, om du är i stan med bilen kan du ju ta en sväng och kolla.

Är det på Stånge Huvud du plockar sten? Där finns ju i och för sig en hel del...

Mvh

*tänka* Almhult... Hmms... Måste åka och kolla. sten är alltid trevligt :) Har du någon adress? Så kan jag söka på gulasidorna?

Tror inte jag får plocka på stångehuvud. Då blir nog ortborna vansinga, och sänker mig ner till botten, mha av cementskor...
Brukar lulla runt på föreningens strand och plocka de som spolats upp. De är finast. Nyslipade av havet. större stenar hittar jag i våran gärdsgård. Den har fått ett par hål nu :)
#33 - 29 mars 2007 08:52
Halloj!
Amhult är det nybyggda området på Torslanda gamla flygplats, strax ovanför detta område finns en adress som heter Flygpaviljongen (tror jag), det är en lång backe upp dit där de sprängt en hel del och i vägkanten finns en lång sträcka som är proppfull av sten. Men, du kanske vill ha rund, vattenslipad sten? Då är nog inte de jag tänker på lämpliga kanske. De stenar som finns i backen här är ganska kantiga, men snygga och med väldigt skiftande struktur, i alla storlekar, och passar nog fint i Malawimiljö.

Jag skall kolla vad adressen heter exakt, så kan jag skicka ett PM till dig!

Btw, Tjejen är från Lysekil och hon intygar att det räcker nog inte med betongpjäxor, dom applicerar nog en stöddig betongkeps också, om man plockar sten på Stånge:D

Mvh
#34 - 29 mars 2007 09:06
Bland det vackraste jag sett i akvarieväg, och vilka BILDER, får ståpäls!!!
#35 - 29 mars 2007 14:51
sätt in bilder av det på snygga akvarium sektionen kjell :D
#36 - 1 april 2007 21:29
En kompis kom förbi med sin nyinköpte systemkamera idag. en canon eos 400d. Jag fick låna den i 30 sekunder. Rusar in till de yrvakna fiskarna i karet, och fotar loss lite.

Fick stressa fram ett par kort. och jag känner verkligen inte att det jag lyckades prestera visar hur bra kameran är.. Men vilken skillnad mot min gamla kompaktkamera. Helt klart dags frö en ny kamera.
Eller vad sägs? (fick fokus fel, och lite dålig skärpa.. Men ändå!)
#37 - 6 april 2007 07:35
Uppdaterar tråden lite igen.
Nya bilder med en eos400d :)
Tog bort alla gamla, även om vissa av dessa var bra. Vill få fram nya med eos:en nu.

Har plockat bort växterna jag hade. Kommer in nya snart. Saknar "livet" som växterna gav till karet. Såg mer "levande" ut. Så de får plumsa ner i karet snart igen.

Tog lite fler närbilder på fiskarna denna gången. Blir nog mera på själva karet nästa gång :)

Sticker till landet nu. Glad Påsk på er alla!
#38 - 6 april 2007 07:41
Bara fortsätt, Stew!!!
Det är helt magiskt att få titta på lite fina bilder!

Måste skaffa en bra kamera, jag också:)
#39 - 4 maj 2007 20:52
Idag dog min fryeri :(
http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=5610&d=1175844571

Ska försöka hitta en ny.. Fast en iceberg denna gången.
Känns tråkigt att nacka en fisk som man har sett växa upp..

Jaja. Bara att försöka igen.
#40 - 4 maj 2007 21:02
bra bilder

man blir ju bra sugen på att tjacka en större tank och inreda!!!

hmmm

nice!!!!!
Kristoffer
#41 - 1 juni 2007 19:41
Uppdaterar med en bild på min stora röd zebra hona jag köpte i förra veckan. riktigt stor... 12-13 cm. Grymma färger.

Har skaffat en ny kamera nu. så det blir mer bilder snart :)
#42 - 1 juni 2007 20:00
najs:D
#43 - 3 juni 2007 22:08
Otroligt sjysst komponerad bakgrund!
#44 - 14 juni 2007 14:10
Tack tack :)

Har tyvärr lite bukvattensot i det. Så 7 fiskar har dött. Svårt att få bort bvs... Tänkte komplettera beståndet sedan när allt är över. Då blir det lite nya foton!
#45 - 14 juni 2007 15:10
Stew skrev:
Tack tack :)

Har tyvärr lite bukvattensot i det. Så 7 fiskar har dött. Svårt att få bort bvs... Tänkte komplettera beståndet sedan när allt är över. Då blir det lite nya foton!

hur märker man att man har bukvattensot? Är det något man ser eller vet man det för att fiskarna dör?:confused:
#46 - 14 juni 2007 15:50
hur går det annars med karet nu stew??.........är lite sugen på att veta hur det går, för jag har själv skaffat mig malawi ciklider idag:)
#47 - 14 juni 2007 16:07
han skrev ju i inlägget innan att han hade åkt på bukvattensot:P
#48 - 14 juni 2007 18:46
Förutom bvs:en går det bra...
bvs är nog den värsta åkomman man kan få. Man ser inte den förrän det är för sent :( När man väl börjar medicinera så har redan ett antal fiskar gått så långt in i förloppet att de med all säkerhet dör....

Men. Dör ett par så köper man några nya :) Och det är ju alltid roligt!

Vad blev det för några malawisar Macke? Bilder? :)
#49 - 26 november 2007 20:18
En liten update.
Varit en tokhektisk höst. Ska flytta ihop med min flickvän, och det har varit mycket planerande kring det.

Akvariet mår kanon! Fiskarna har vuxit rejält. Den största röda zebran (hona) är runt 13-14cm stor!
Lite glest med fiskar i nu dock. Har dragit upp 20-30 yngel i ett annat kar, som jag ska börja flytta över till det stora karet i februari. Då bir det lite mer rörelse där :P

Ny kamera och en bra macrolins är införskaffade. Så det blir nya foton snart! Hmmm. Måste skaffa lite slavblixtar :)

Hoppas alla har det bra, och att jule-friden har börjat infinna sig.

/Stefan
#50 - 12 december 2007 16:09
Hur gör ni med alla stenar i karet? Siliconar ni ihop dom?
#51 - 12 december 2007 16:18
Stew skrev:
En liten update.

Varit en tokhektisk höst. Ska flytta ihop med min flickvän, och det har varit mycket planerande kring det.

Akvariet mår kanon! Fiskarna har vuxit rejält. Den största röda zebran (hona) är runt 13-14cm stor!

Lite glest med fiskar i nu dock. Har dragit upp 20-30 yngel i ett annat kar, som jag ska börja flytta över till det stora karet i februari. Då bir det lite mer rörelse där :P

Ny kamera och en bra macrolins är införskaffade. Så det blir nya foton snart! Hmmm. Måste skaffa lite slavblixtar :)

Hoppas alla har det bra, och att jule-friden har börjat infinna sig.

/Stefan

Härligt med en liten uppdate på ditt fina kar och fina fiskar. Ser fram emot lite goa bilder inom kort!

Jag önskar dig jule-frid också - Transcriptusarna och Marlieriarna från 960-baljan önskar dig Julle-frid!:)
#52 - 12 december 2007 20:02
Uddaveka skrev:
Hur gör ni med alla stenar i karet? Siliconar ni ihop dom?

man placerar dom innan man lägger i sand, så raser det inte
#53 - 4 februari 2008 22:17
Dåligt med foton :(

Flyttat till ny lägenhet, och äntligen fått igång alla karen. Lite rädd att det skall bli obalans i vattnet bara. *peppar peppar*

Har varit ute och fotat mycekt i naturen. Och akvariefotograferingen har tyvärr släpat efter lite...
Allt jag behöver finns hemma nu. 2 stativ, blixtar, irsändare, macro-objektiv, bra kamera. Saknas tid och kunskap.
Se på följande bild. Kunde blivit bra... Om jag inte missat focus :(

Hur gör ni när ni sätter upp blixtarna? Lägger dem på täckglaset eller på ett stativ framifrån / neråt?

Mvh

Stefan
#54 - 4 februari 2008 22:18
Och här är en liten bild på del av karet.
Ser man ett par av små-fiskarna jag satte in i förrgår :) 18 stycken blev det! Och mer kommer snart! Ser ut att trivas bra bland de stora bjässarna som redan simmade runt i tanken :)

Dags att nana nu. Blir nog fler foton snart!
#55 - 5 februari 2008 15:18
jag kör med blixten uppe på kameran, då jag inte har kabel eller sändare. Men många kör ju med blixtovanifrån och ingen blixt framifrån.
#56 - 6 februari 2008 07:14
fredd skrev:
jag kör med blixten uppe på kameran, då jag inte har kabel eller sändare. Men många kör ju med blixtovanifrån och ingen blixt framifrån.

Jo. Brukade köra blixten på kameran... Det blev hyggligt. Tycekr dock inte man får samma färger som att sätta blixten på tex täckglaset. Men bekymret är att fisken sällan är under blixten :) Om man har blixten på kameran så flyttar man ju runt den. MEd blixten på täckglaset eller stativ så måste man vänta på att fisken kommer "in range". Vilket jag inte alls lärt mig än :)
#57 - 6 februari 2008 21:44
Tror det gick bättre ikväll :)
Ändrade ledtal på blixten. Och satte den en bit ifrån glaset...!

Fick ett par bilder som jag lagt ut på första sidan. Bla denna som jag tycker är helt ok! Synd att hon inte spretade med fenorna bara...

Nu försök i morgon tror jag :)

Godnatt!
#58 - 11 juli 2008 10:48
Då var alla fiskar sålda. Vatten och sand uttaget. Filter tömda!
Ska flytta till villa, och tar med mig akvariet, men inget levande.

Blir diskus nu istället :) Inte provat det på ett par år! Ska bli kul med lite nytt!

Nya bilder kommer då.

Mvh

stefan

Annons