Foton på nyinköpta fiskar

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 13 september 2009 17:30
Har skaffat lite nytt till mina nya nanoakvarium. Praktiskt också att fota när akvarierna står på skrivbordet.

Lägger in foton på
En ny guppy med otroligt snygga hanar och även honorna verka förbli små. Dessa kommer från Imazo. Sannolikt är det en Endlers-typ med Singapore som "ursprung"
Ett gäng med riktigt fina Lampologus ocellatus -en av mina favoriter. De kom från Nols Ciklidhobby igår (Lasse var vänlig nog att leverera dom) och har anpassat sig mycket bra.
#2 - 13 september 2009 18:46
Riktigt snygga Endlers :)
#3 - 13 september 2009 19:05
Snäcklekare har jag alltid varit sugen på:D
#4 - 13 september 2009 19:21
Endelers/guppy bilderna var kanonsnygga! Vad är det för kamera du användeR?
Hur får du de att stå still så där ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 13 september 2009 20:18
Nubi skrev:
Endelers/guppy bilderna var kanonsnygga! Vad är det för kamera du användeR?

Hur får du de att stå still så där ;)

Nikon D200 med ett 60mm micro och en extern blixt SB800 som jag håller i vänster hand.
Dock dom står inte stilla en sekund [:o] och dessutom hade jag inte ens ljuset på i akvariet.
Lägger in några ytterligare foton på de nya endlerserna
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 13 september 2009 20:20
Sultanen skrev:
Snäcklekare har jag alltid varit sugen på:D

Ocellatus har alltid varit min favoritsnäckskalslekare - för övrigt ockå den första jag såg i slutet av 70-talet
#7 - 13 september 2009 20:26
Fina:)
Mina endlershonor förblir oxå små. Dock så har mina hanar snakeskinmönster med undantag från en som är nästintill knall orange.
#8 - 13 september 2009 20:57
Har du någon helhetsbild på karet snäcklekarna är i?

Samt lite info om storlek på karet?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 13 september 2009 21:13
c90368 skrev:
Har du någon helhetsbild på karet snäcklekarna är i?

Samt lite info om storlek på karet?

Det är ett sånt här akvarium http://www.reef-one.com/biOrb-Life-S30 och det är på 30L.
Jag har inget foto på det, men jag håller ju på med en BTN nanobok och har då bl.a. införskaffat ett sådant akvarium så det blir nog fotat i sinom tid.
#10 - 13 september 2009 21:19
Det är ett sånt här akvarium http://www.reef-one.com/biOrb-Life-S30 och det är på 30L.

Jag har inget foto på det, men jag håller ju på med en BTN nanobok och har då bl.a. införskaffat ett sådant akvarium så det blir nog fotat i sinom tid.

Riktigt spännande med snäcklekare i ett sådant kar.

Förstår tanken, för de är ju väldigt lokala av sig när de trivs.

Blir lite sugen... Har inget akvarium vid datorn...
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 13 september 2009 21:24
c90368 skrev:
Riktigt spännande med snäcklekare i ett sådant kar.

Förstår tanken, för de är ju väldigt lokala av sig när de trivs.

Blir lite sugen... Har inget akvarium vid datorn...

Missförstånd - det var endlersen jag hade i det akvariet.
SnäckSKALS;)lekarna har jag i ett Amtra Wave akvarium.
Jag tog ett kass foto (himla massa reflexer etc) på det akvariet innan fiskar och snäckor (dom kom från Akvarieteknik-fast ursprungligen från Tanganyikasjön) kom i - bifogar det
Det akvariet är på ca. 33-35 liter
#12 - 13 september 2009 21:28
Mycket fint kar till snäcklekarna och ett rätt mysko utseende på det till dina endlers men jag gillar bägge, lite udda:)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 13 september 2009 21:33
Sultanen skrev:
Mycket fint kar till snäcklekarna och ett rätt mysko utseende på det till dina endlers men jag gillar bägge, lite udda:)

SnäckSKALSlekarna;) - jag glömmer aldrig hur dansken Benny B. Larsen någon gång i början av 80-talet drev med de korkade svenskarna som trodde att fiskarna lekte i snäckor [:o]
#14 - 13 september 2009 21:43
SnäckSKALSlekarna;) - jag glömmer aldrig hur dansken Benny B. Larsen någon gång i början av 80-talet drev med de korkade svenskarna som trodde att fiskarna lekte i snäckor [:o]

Bah! Jag visste att jag sett det någonstans
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117
"Mångbandad snäcklekare"

Sålänge den kallas snäcklekare så ändrar jag mig inte;) Låter ju inte lika kitchigt med Snäckskalslekare som snäcklekare!
Fina är dina i vilket fall:) *avundsjuk*
#15 - 13 september 2009 22:35
Aha - Ocellatus i det karet! Detta lilla läckra kar satt jag en lång stund framför, när vi var hemma hos Kjell och kräftade oss!
Fasen vad tufft - som gammal Ocellatus-"hållare" måste jag fråga; Hur många är dom i burken?
#16 - 13 september 2009 22:51
Fina endlers! Liknar dem som jag köpte från Gubbero Zoo. Har en där den övre linjen på bakfenan går längst ut precis som där nere, väldigt fin. Dock har nog de du har något starkare färgern än vad den hanen har.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 14 september 2009 07:25
MaxB skrev:
Aha - Ocellatus i det karet! Detta lilla läckra kar satt jag en lång stund framför, när vi var hemma hos Kjell och kräftade oss!

Fasen vad tufft - som gammal Ocellatus-"hållare" måste jag fråga; Hur många är dom i burken?

8 st samt 20 snäckor
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 14 september 2009 07:26
Grothras skrev:
Fina endlers! Liknar dem som jag köpte från Gubbero Zoo. Har en där den övre linjen på bakfenan går längst ut precis som där nere, väldigt fin. Dock har nog de du har något starkare färgern än vad den hanen har.

Ja, dom är riktigt snygga. De varierar också lite som du kan se på fotona - främst är det den svarta bukfläcken som är olika intensiv
#19 - 14 september 2009 08:30
Riktigt snygga fiskar Kjell :)
#20 - 14 september 2009 21:36
Måste faktiskt hålla med om att Endlersna är riktigt snygga.:)
Heter dom något specielt?
För dom Endlers som finns i Norrköping ser inte ut så där. :(
#21 - 14 september 2009 22:07
måste ställa en fråga vad för andra fiskar (som är lätta att köpa i en vanlig affär)kan man ha i ett nano kar? har haft 7 molly i ett 18,5 caoon kar funkade . byte vatten ofta och hade mycket med växter.men jag skulle vilja veta vad som spelar in mera än fisk stolek.filter vatten byten odyl.
#22 - 14 september 2009 22:08
Galaxy rasboror och även de andra rasbororna som finns fungerar bra i mindre kar.

Annons