Fråga ang vågmaskinen SQUID

QardinalE
#1 - 13 mars 2008 20:15
Hej är ny här på forumet:)har varit en sådan som bara suttit och läst det jag behövt innan:D.
Så nu är det dags för min första fråga här på forumet.

Är det någon som har erfarenhet av SQUID i sitt akvarium, jag kopplade in min:) till mitt filter Eheim 2252 som ger 1200L/h och satte mig förväntansfull tillbaka för att beskåda det som nu skulle hända i mitt akvarium:D.
Och det hände ingenting:(det rann så sakta ut ur rören att mina Guppy-yngel simmade omkring och hånflinade åt mig;)Tetrorna, Platy och de vuxna Guppyna ska vi bara inte tala om[:-5]. Nåja nog om det.

Är det någon som kan tala om vad ni använt till er installation märke, namn och liter/h jag vet att max för den är 4500L enl PWSS hemsida.
Ni kan gärna berätta var ni beställt er pump så man kan kolla deras hemsida med pris och så, bor bara några mil från Guldfisken men är lite:eek:över deras priser när man är inne hos dem.

Tacksam för alla förslag och lösningar jag kan få.
#2 - 13 mars 2008 20:30
En SCWD ökar ju inte trycket utan du blir av med en del flöde, samtidigt som filtermaterialet begränsar en hel del.

Jag körde min i sötvatten med en maxijett 1000L/h och i salt med en OC2500 som trycker lite över 2000liter.
Maxijetten verkar va nog till ett 160 sötvattenskar det blev lite svajj på växterna men fiskarna reagerade/påverkades inte direkt.

//NiXoN
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 13 mars 2008 20:34
Här är en gammal zoopetartikel som tropfrog och där han bl.a. använder en squid http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=278&Itemid=143
QardinalE
#4 - 13 mars 2008 21:03
Nybörjare

Här är en gammal zoopetartikel som tropfrog och där han bl.a. använder en squid http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=278&Itemid=143

Tack för den länken Kjell man har ju inte lärt sig det här med att söka i gamla trådar än, men det kommer:). Tyvärr kan man inte utläsa effekten på pumpen Tropfrog använde man ser den bara på bilden.
#5 - 14 mars 2008 20:19
Pumpen jag använder i mitt tanganyikakar är ett powerhead på ca 2000 liter i timmen, men då snackar vi 2000 obromsade liter sånär som på squiden. Räkna att ditt ytterfilter ger halva utnämnd effekt vid tryckhöjd, filtermaterial och lite slam, det blir inget kul av det.

Min första squid, den i artikeln har nu gått i fyra år klockrent, jag är grymt nöjd med den.
MVH
Magnus
#6 - 14 mars 2008 20:25
2252 är ett innerfilter men ändock lite klent för en squid..

Slog mig precis att en squid till ett 2260 skulle vara en utmärkt kombination att låta mynna ut mitt i ett 720.. ..surfin.. ..måste spara pengar..
QardinalE
#7 - 14 mars 2008 21:19

Pumpen jag använder i mitt tanganyikakar är ett powerhead på ca 2000 liter i timmen, men då snackar vi 2000 obromsade liter sånär som på squiden. Räkna att ditt ytterfilter ger halva utnämnd effekt vid tryckhöjd, filtermaterial och lite slam, det blir inget kul av det.

Ok tack för dn infon Tropfrog att dt räcker md 2000L/h för att få dt att hända nåt i akvariet, får kolla runt på nätet eftr Powerhead till ok pris.
Var inne på Guldfisken förra veckan o tittade på ett Aquaclear Powerhead 110 att köpa 3700l/h gr det, känns som lite overkill;) nu nr jag läst ditt inlägg.
2252 innefilter som Gaffel redan påpekat.

Slog mig precis att en squid till ett 2260 skulle vara en utmärkt kombination att låta mynna ut mitt i ett 720.. ..surfin.. ..måste spara pengar..

Spara? vadå Spara hur går dt till: Mynten r runda för att de ska rulla, sedlarna r i så tunnt papper att de blåser iväg så fort man öppnar plånboken.

Men det hade nog allt blivit bra i ditt akvarium.
#8 - 14 mars 2008 22:45
Då föreslår jag att du öppnar plånboken nära mig..
QardinalE
#9 - 15 mars 2008 10:11
Gaffel skrev:
Då föreslår jag att du öppnar plånboken nära mig..

I see the point:)men risken md dt r att malarna som bor i min blåser över till din:Do sen har man ännu mindre.
#10 - 15 mars 2008 14:02
Ahh, nu tror jag att vi får flytta över till Mal-delen på forumet så inte Kjell låser tråden..

Annons