Fråga angående Javaormbunke

#1 - 21 maj 2005 14:19
Min javaormbunke som har vuxit fast på min mangroverot har fått massor av små blad på dom äldre bladen, hur ska man göra om man vill ta dessa små blad o plantera vidare? Har nämligen en lavasten som jag skulle vilja ha en javaormbunke på. Ska man vänta tills dom blir större, just nu e småbladen kanske 1,5 - 2,0 cm, hur ska man sen ta av dom?
#2 - 21 maj 2005 14:27
jag brukar nypa av dem o plantera om dem...
#3 - 21 maj 2005 14:50
Fast vänta till de har blivit lite större så klarar de sig lättare.
#4 - 21 maj 2005 15:55
Jag hittade typ 2st skott som va relativt stora,typ 5 cm, så dom tog jag hand om, dom andra får väl växa till sig lite mer.

Tack för dom snabba svaren, det e bra att det går undan här :D
#5 - 21 maj 2005 16:09
[QUOTE=Guramiiii]
Tack för dom snabba svaren, det e bra att det går undan här :D[/QUOTE]

det är ju tenta-tider... vilket betyder att jag gör allt annat än o plugga... :D
#6 - 22 maj 2005 13:52
[QUOTE=Guramiiii]Min javaormbunke som har vuxit fast på min mangroverot har fått massor av små blad på dom äldre bladen, hur ska man göra om man vill ta dessa små blad o plantera vidare? Har nämligen en lavasten som jag skulle vilja ha en javaormbunke på. Ska man vänta tills dom blir större, just nu e småbladen kanske 1,5 - 2,0 cm, hur ska man sen ta av dom?[/QUOTE]

... Adentivplanterna kommer att suga ut näringen ur de blad de sitter på. Moderbladet som adentivplantan växer på kommer bli helt sunkigt/brunt o fult. Brukar själv dra bort hela ursprungsbladet för att sedan plocka bort adentivplanterna.

Annons