Fråga angående täckande ramp

#1 - 26 januari 2010 15:28
jo min fråga lyder så här, jag ska ha en heltäckande ramp på mitt akvarium på 234L. bilder finns att tillgå på det i länken i min signatur. det jag funderar på är om jag vågar ha en ramp som vilar på kantglaset i fronten och på högersidan? det kommer vila i bakdel på gångjärn fastsatta i bakstycket och på högersidan mot sidostyckte så den tyngden behöver alltså inte akvariet ta. Totalt lär det väga ungefär 7-8 kg med 2x lysramper på 2.7kg var samt trät i själva locket :) Det borde ju inte bli särskilt många kilos tryck på glaset, men känns som om det är lika bra att fråga, kan rita upp det senare ikväll om det verkar luddigt och oförståeligt.
#2 - 26 januari 2010 15:52
jag är lite inne på samma grej om jag förstått dig rätt.

jag vill inte att det ska gå nån kant utanför glaset på min evtuella ramp. ska ligga dikt an!
men som sagt..pallar akvariet tyngden.. hmmm..
#3 - 28 januari 2010 08:52
bump i hopp om att någon vet, vågar inte börja förrän jag vet att akvariet pallar trycket
#4 - 28 januari 2010 14:45
Marnat skrev:
bump i hopp om att någon vet, vågar inte börja förrän jag vet att akvariet pallar trycket

Ska nog inte vara några problem för akvariet att klara den vikten. om jag fatar det rätt så blir vikten ganska jämt fördelad runt akvariets kan vilket ger en ganska liten belastning per ytenhet. Att belastningen kommer rakt uppifrån gör också att jag tror att det ska gå bra.

//Roger
#5 - 28 januari 2010 14:47
Fy tusan vad det var fint... Akvariet alltså!
Bilagor:
#6 - 28 januari 2010 14:48
Vigoez skrev:
Fy tusan vad det var fint... Akvariet alltså!

vilket? :) mitt?
i så fall, tack hehe
Bilagor:
#7 - 28 januari 2010 14:50
ne så klart menade han kjells akvarium. helt logiskt eftersom Vigoez skrev i din tråd!
#8 - 28 januari 2010 14:50
lofstrog skrev:
Ska nog inte vara några problem för akvariet att klara den vikten. om jag fatar det rätt så blir vikten ganska jämt fördelad runt akvariets kan vilket ger en ganska liten belastning per ytenhet. Att belastningen kommer rakt uppifrån gör också att jag tror att det ska gå bra.

//Roger

Tack så jättemycket för den infon.. min svärfar som är snickare sade samma sak, vi får hoppas för min kära nackes skull att det stämmer, för skulle saker gå åt helsike så vet jag en liten fruga som med glädje skulle slita huvudet av kroppen med sina bara händer, och ja jag är ganska säker på att hon skulle lyckas :D
#9 - 28 januari 2010 14:50
hannesc skrev:
ne så klart menade han kjells akvarium. helt logiskt eftersom Vigoez skrev i din tråd!

'

besserwisser! skaffa en hobby och häng inte här hela dagarna :p:p
#10 - 28 januari 2010 14:52
Hehe, ja jag menade faktiskt ditt! Det var riktigt snyggt...
#11 - 28 januari 2010 14:54
Vigoez skrev:
Hehe, ja jag menade faktiskt ditt! Det var riktigt snyggt...

tackar tackar :) Är inte riktigt nöjd än själv men det går åt rätt väg..
Kommer bli grymt mycket snyggare när jag väl får i lite mer växter, fiskar och en heltäckande ramp i samma stil som resten av bänken, kommer bli mer enhetligt så att säga.
#12 - 28 januari 2010 14:58
Japp, får även berömma bänken! Den var riktigt fin. Vill själv ha en sådan!
#13 - 28 januari 2010 14:58
Marnat skrev:
'

besserwisser! skaffa en hobby och häng inte här hela dagarna :p:p

hehe.
kommer verkligen från rätt brödhål! ;)

Annons