Fråga kändisen

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 8 februari 2007 09:35
Vi drar nu igång avdelningen "Fråga kändisen"
Tanken är att vi 4-5 gånger om året kommer att låta Goldmedlemmarna fråga en akvaristisk superkändis - denna gång handlar det om en expert på malawi/tanganyika/centralamerika-ciklider, nästa gång blir det något helt annat (räkor, saltvatten, växter etc. etc.)

[FONT=Arial]Den första kändisen som ni får möjlighet att fråga är Ad Konings. Ad är utan tvekan världens störste expert på malawi-, tanganyika- och centralamerikanska ciklider. Han har gett ut mängder av böcker och hållit massor av föredrag (även i Sverige) och han kommer bl.a. till ciklidstämman i Linköping i månadsskiftet mars/april.

Dessa regler gäller:
1/ Du kan ställa en fråga.
2/ Frågan skall vara kort.
3/ Helst vill vi ha frågan på engelska (det funkar i nödfall även med svenska).
4/ Vi måste ha frågan senast den 15/2
5/ Maila din fråga till [/FONT][EMAIL="kjell.fohrman@zoopet.com"][FONT=Arial][COLOR=#0000ff]kjell.fohrman@zoopet.com[/COLOR][/FONT][/EMAIL][FONT=Arial] – rubrik ”Fråga kändisen” eller ställ den i denna tråd.
6/ Svaren på frågorna kommer att publiceras lite drygt en vecka in i mars.
7/ Vi förbehåller oss rätten att slå ihop flera likalydande frågor, eller att t.o.m. plocka bort eventuella frågor som inte passar in.[/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 9 februari 2007 08:42
Inga frågor har ännu kommit in.
Det är för övrigt även OK att be om en artidentifikation - lägg in fotot i denna tråd eller maila det till mig.
#3 - 9 februari 2007 09:16
Jag skulle vilja fråga Ad om de olika färgmorferna för hanar hos Metriaclima estherae. Är O och MC hanar naturliga färgformer eller finns dom bara inom akvaristiken?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 9 februari 2007 09:53
1/ Fråga från Micke: Är O och MC hanar av Metriaclima estherae naturliga färgformer eller finns dom bara inom akvaristiken?
#5 - 9 februari 2007 10:26
Det går väl att fråga lite vanliga tramsfrågor som:

1, Hur många akvarier har du?
2, Hur stort är ditt största akvarie?
3, Vilken är din favoritciklid?
4, Hur många gånger har du besök Malawi- resp Tanganyika-sjön?
5, Tror du akvariehobbyn hotar fiskbeståndet i de båda afrikanska sjöarna?

etc, etc...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 9 februari 2007 10:42
petnym skrev:
Det går väl att fråga lite vanliga tramsfrågor som:

1, Hur många akvarier har du?

2, Hur stort är ditt största akvarie?

3, Vilken är din favoritciklid?

4, Hur många gånger har du besök Malawi- resp Tanganyika-sjön?

5, Tror du akvariehobbyn hotar fiskbeståndet i de båda afrikanska sjöarna?

etc, etc...

Ja det går väl - men som sagt en fråga var var det som gällde
#7 - 9 februari 2007 12:21
Ja det går väl - men som sagt en fråga var var det som gällde

Ok, skippa mina frågor då... Jag trodde ni hade ont om frågor, och ville ge förslag.
#8 - 9 februari 2007 12:42
jag tycker petnyms femte fråga var intressant!

Tror du akvariehobbyn hotar fiskbeståndet i de båda afrikanska sjöarna?

Så då frågar jag den frågan...:)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 9 februari 2007 12:47
1/ Fråga från Micke: Är O och MC hanar av Metriaclima estherae naturliga färgformer eller finns dom bara inom akvaristiken?
2/ Fråga från smurfmats: Tror du akvariehobbyn hotar fiskbeståndet i de båda afrikanska sjöarna?

Ps - som sagt ni får gärna fråga på engelska så jag slipper översätta;)
#10 - 9 februari 2007 13:39
Ps - som sagt ni får gärna fråga på engelska så jag slipper översätta;)
Du är ju översättningsproffs :D.
#11 - 9 februari 2007 14:01
smurfmats skrev:
jag tycker petnyms femte fråga var intressant!

Tror du akvariehobbyn hotar fiskbeståndet i de båda afrikanska sjöarna?

Så då frågar jag den frågan...:)

Du får väl hitta på egna frågor! :)
#12 - 9 februari 2007 14:06
jaha, förlåt... men du sa ju nyss att vi skulle skita i dina frågor, hur ska du ha det? :)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 9 februari 2007 14:21
petnym skrev:
Du får väl hitta på egna frågor!

Menat som skämt eller? Antar det, men lägg gärna till en smiley annars misstolkas det lätt;)

Du är ju översättningsproffs :D.

Ja du - det skulle min engelsklärare höra:D
Jag gjorde nog henne gråhårig i förtid pga min dåliga engelska[:o]
#14 - 9 februari 2007 15:53
jag skulle vilja fråga,
what did you think about Cichlasoma sp. "hybrid" and other"hybrids"
papegojciklid papegojfisk på svenska
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 9 februari 2007 15:57
2/ Fråga från smurfmats: Tror du akvariehobbyn hotar fiskbeståndet i de båda afrikanska sjöarna?
3/ Fråga från uffe: What did you think about Cichlasoma sp. "hybrid" (parrot cihlid) and other "hybrids"?
#16 - 9 februari 2007 16:39
Då stjäl jag petnyms tredje fråga:p : Har du någon favoritciklid?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 9 februari 2007 16:47
3/ Fråga från uffe: What did you think about Cichlasoma sp. "hybrid" (parrot cihlid) and other "hybrids"?
4/ Fråga från Zone: Har du någon favoritciklid?
#18 - 9 februari 2007 16:51
Jag tycker väl Petnyms "tramsfrågor" var adekvata och som killi-fantast förelsår jag då hans fråga Nr 1 - hur många akvarier har du? och uppmanar andra att adoptera vidare liksom Zone gjort...
#19 - 9 februari 2007 16:57
How did your aquarium hobbie start? (rätta fel)
#20 - 9 februari 2007 16:58
kan inte nån fråga åt mig vad hans första fisk resp. hur stort hans första akvarium var?;)
#21 - 9 februari 2007 18:06
Ultimata fodret till centralamerikanska ciklider typ Vieja synspila eller några av dom andra lite större cikliderna som finns där.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 9 februari 2007 18:33
5/ Fråga från cobra: Ultimata fodret till centralamerikanska ciklider typ Vieja synspila eller några av dom andra lite större cikliderna som finns där.

Vic - välj ut en fråga
Erikthur - välj en annan fråga. Just nu har han faktiskt inga akvarier hemma eftersom han är bortrest halva året och inte hinner sköta dom.
#23 - 9 februari 2007 20:31
Do you think there is more malawiarts in the lake that hasn´t been discovered yet?
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 9 februari 2007 20:52
5/ Fråga från cobra: Ultimata fodret till centralamerikanska ciklider typ Vieja synspila eller några av dom andra lite större cikliderna som finns där.
6/ Fråga miluhe: Do you think there is more malawispecies in the lake that hasn´t been discovered yet?

Vic - välj ut EN fråga
Erikthur - välj en annan fråga. Just nu har han faktiskt inga akvarier hemma eftersom han är bortrest halva året och inte hinner sköta dom.
#25 - 9 februari 2007 20:56
Passar på att tipsa om Kjells "Hemma hos reportage" från Ad Konings:
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9103&LOPNR=2
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 9 februari 2007 21:02
Fast en hel del har hunnit hända på 15 år ;)
#27 - 9 februari 2007 21:14
Fast en hel del har hunnit hända på 15 år ;)
Ja, du har börjat med flätor ;)
#28 - 9 februari 2007 21:27
How did your Aquarium hobbie start? (rätta fel)
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 9 februari 2007 21:33
6/ Fråga miluhe: Do you think there is more malawispecies in the lake that hasn´t been discovered yet?
7/ Fråga Vic: How did your Aquarium hobby start?

Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 12 februari 2007 08:56
Några fler som har frågor att ställa till Ad?
admin
Christian Alfredsson
#31 - 12 februari 2007 09:03
Jag skulle gärna vilja veta:

- Vad är det för böcker (eller nya versioner) på gång?
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 12 februari 2007 09:09
7/ Fråga från Vic: How did your Aquarium hobby start?
8/ Fråga från Christian: Vilka nya böcker (versioner) är på gång?
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 13 februari 2007 08:27
Torsdag är sista chansen att skriva en fråga
#34 - 13 februari 2007 09:35
[INDENT]Jag vill fråga Ad, om hur många Ps,Demasoni han tror det finns kvar i malawisjön.
[/INDENT]
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 13 februari 2007 09:39
8/ Fråga från Christian: Vilka nya böcker (versioner) är på gång
9/ Fråga från rent vatten: Hur många Ps. demasoni tror du det finns kvar i malawisjön.
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 14 februari 2007 08:44
Glöm inte att i morgon är sista chansen att fråga - har ni t.ex. inte någon fisk som ni inte vet artnamnet på och undrar över?
#37 - 14 februari 2007 19:38
Wich one is your favourite central american cichlid and why?

Is there many species yet to be discovered in central america in your (estimation) opinion?

Do you keep any central american cichlids today? and if, what species?

Mvh Jari
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 14 februari 2007 19:41
jarinen skrev:
Wich one is your favourite central american cihlid and why?

Is there many species yet to be discovered in central america in your (estimation) opinion?

Do you keep any central american cihlids today? and if, what species?

Mvh Jari

Man får bara ställa en fråga var så välj ut en. Istället kan du ju pusha några andra CA-fans att ta upp dina övriga frågor:D

Ps. Tipset - hoppa över fråga 3. Han har inget akvarium igång alls hemma just nu eftersom hans så sällan är hemma.
#39 - 14 februari 2007 19:45
Hmm det var snålt ;). Då får jag välja :

Wich one is your favourite central american cichlid and why?

Mvh Jari
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 14 februari 2007 19:49
9/ Fråga från rent vatten: Hur många Ps. demasoni tror du det finns kvar i malawisjön?
10/ Fråga från jarinen: Which one is your favourite central american cihlid and why?
#41 - 14 februari 2007 20:30
jarinen skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid] Då frågar jag istället.[:o][/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 14 februari 2007 21:00
9/ Fråga från rent vatten: Hur många Ps. demasoni tror du det finns kvar i malawisjön?
10/ Fråga från jarinen: Which one is your favourite central american cihlid and why?
11/ Fråga från Lenmar: Is there many species yet to be discovered in central america in your (estimation) opinion?
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 16 februari 2007 08:12
Idag är sista chansen att komma med frågor till Ad
#44 - 16 februari 2007 09:55
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]If you should set up a dreamtank (no limits) what would it look like?[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 16 februari 2007 09:57
11/ Fråga från Lenmar: Is there many species yet to be discovered in central america in your (estimation) opinion?
12/ If you should set up dreamtank (no limits) what would it look like?
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 16 februari 2007 17:12
Ok - några timmar till har ni på er
#47 - 4 mars 2007 14:57
Kan röd Zebra och OB zebra para sig sinsemmellan. Jag har både och i mitt akvarium och uppfattar det som OB håller sig för sig själv och röd Zebra för sig? Då min OB Zebra fick yngel blev det bara OB + blå hanar. När röd Zebra fick yngel blev bara röda honor + blå hanar
#48 - 30 juni 2007 14:20
När kommer nästa "fråga kändisen"?
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 30 juni 2007 14:40
Vic skrev:
När kommer nästa "fråga kändisen"?

Räknar med att hinna med 2 st till hösten. Skulle ha blivit en till i våras men denne hade inte tid då så det fick skjutas upp.
#50 - 30 juni 2007 17:09
Har en fråga Kjell..Frågan är ändras färgen hos en röd Zebra hane i Malawi sjön som den kan göra i ett akvarium.
#51 - 30 juni 2007 19:24
Micke skrev:
Passar på att tipsa om Kjells "Hemma hos reportage" från Ad Konings:

http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9103&LOPNR=2

Den länken funkar inte för mig. Finns den att få tag på nån annanstans? alltid kul att läsa "hemma hos":)

/Hans
#52 - 30 juni 2007 19:30
battalionP skrev:
Den länken funkar inte för mig. Finns den att få tag på nån annanstans? alltid kul att läsa "hemma hos":)

/Hans

NCS har haft problem med hemsidan och artikelarkivet ett tag. Imorgon ska deras nya hemsida lanseras och då bör man kunna nå artiklarna igen.
#53 - 30 juni 2007 19:36
aha, tack för det:)

/Hans
#54 - 1 juli 2007 20:36
Micke skrev:
NCS har haft problem med hemsidan och artikelarkivet ett tag. Imorgon ska deras nya hemsida lanseras och då bör man kunna nå artiklarna igen.

Idag är imorgon:)
Har det hänt nåt?
#55 - 1 juli 2007 20:47
Jag vet inte mer än vad som står i denna tråden:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=694835#post694835

Men den var redigerad nu såg jag :)
#57 - 5 juli 2007 19:50
tack och bock micke!

/Hans

Annons