Fråga om akvarium...

#1 - 16 januari 2007 17:51
Jag har nyss köpt ett begagnat 200 liters akvarium i gott skick, som jag inte kört igång än p.g.a. att jag renoverar bänken.

Men pappa är orolig över att akvariet bara plötsligt ska gå sönder utan någon speciell anledning.
Det finns inga sprickor eller andra skavanker på akvariumet, så frågan lyder...

[FONT=Arial Narrow][SIZE=4]Kan akvariumet bara gå sönder utan någon som helst förvarning som läckage?[/SIZE][/FONT]
#2 - 16 januari 2007 18:31
självklart kan det de, de mesta kan paja på div oväntade sätt.

men om de är ett gammalt kar skulle iaf jag ta och byta siliconet på insidan, alltså skära bort de gamla och lägga nytt.

Men som sagt även ett nytt kar kan ju paja.
#3 - 16 januari 2007 18:36
Jag skulle också silicona...

På en gammal burk skulle jag sätta på nytt silicon medan det ändå var tomt och ingen måste bo i hink i två dar minst...
Men jag skulle inte skära bort det gamla om det inte är alger under...

Gammalt silicon känns torrt medan silicon som är ok känns mer som gummi... :p Det är svårt att silicona ett akvarium så att det verkligen blir bra så en amatör som jag skulle inte börja skära bort det gamla, bara avfetta det gamla ordentligt... ;)
#4 - 16 januari 2007 18:43
avfettning är väl inte specielt lämpligt om man ska ha fisk i.

De är rellativt lätt att byta siliconet, rakblad tar man bort de gamla med, alltså inte dela mellan glasen utan man tar bara det som finns på insidan av karet, sen lägga på nytt och dra med fingret runt, glöm inte att rengöra noga, t-sprit och vatten är kanongrejer.

sen låta torka MINST 2-3 dagar, sen läcktesta innan man använder, tex ställa upp de i garaget med vatten ett par dagar.
#5 - 16 januari 2007 18:52
T-sprit avfettar ju och dunstar bort...

Pumba skrev:
avfettning är väl inte specielt lämpligt om man ska ha fisk i.

De är rellativt lätt att byta siliconet, rakblad tar man bort de gamla med, alltså inte dela mellan glasen utan man tar bara det som finns på insidan av karet, sen lägga på nytt och dra med fingret runt, glöm inte att rengöra noga, t-sprit och vatten är kanongrejer.

sen låta torka MINST 2-3 dagar, sen läcktesta innan man använder, tex ställa upp de i garaget med vatten ett par dagar.

Jaaag skulle iaf inte skära bort det som inte är dåligt... ;)
#6 - 16 januari 2007 18:56
de ser ju inte snyggt ut att kleta mer på de som redan finns, då kan de ju lika väl va.

ska man på och byta nått är de ju bättre att ta allt på riktigt sätt än att "fuska", de är väldigt svårt att bedömma om siliconet är dåligt eller ej, de karet jag gjorde om hade stått tort i 15 år och siliconet var hur mjukt och fint som hellst men de pissade vatten likväl, gjorde som jag beskrev åvan och de blev jäkla bra och läckte iaf inte de 3 åren jag hade det.
#7 - 16 januari 2007 19:03
Finns det något mer man kan motverka att akvariet går sönder plötsligt, mer än att fixa ny silicon?
Min Systers man kan hjälpa till med Siliconen så det är ingen fara. Jag tror att det är större risk att pappa inte låter mej starta akvariet xD
#8 - 16 januari 2007 20:30
Låt det stå absolut plant på en jämn ytan. Tex en frigolitskiva.
#9 - 17 januari 2007 07:42
Akvariet som jag köpte har stått tomt sedan före jul, men jag kommer nog fixa om siliconet. Och som du sa med Frigolit skivan, jag fick en stor frigolitskiva till akvariet som är ca 3,5 - 4 cm hög. ^^
#10 - 17 januari 2007 08:14
är det ett ram akvarium eller eller ett akvarium utan ramar?

om det är ett ram akvarium skall du inte lägga frigolit under.
men om det inte är så kan man lägga ngt tunnare typ liggunderlags material ist.
#11 - 18 januari 2007 14:08
Varför ska man inte lägga frigolit under ett kar med ram då??

Annons