Fråga om Akwalux hörnkar

#1 - 16 december 2003 10:21
Om man tittar på diverse hemsidor om Akwalux 471 liters hörnkar, anges måtten 107x107x60 cm. För att räkna ut volymen på detta kar bör man ju räkna (10,7*10,7*6)/2 = 343,47 liter. Detta hade stämt om det inte varit välvd framruta på karet. Den välvda framrutan kan väl knappast göra så mycket som 127,53 liter extra, eller kan det det? Är det någon som har detta kar och kan mäta avståndet mellan hörnet i bakkant och mitten på framrutan, så man kan få klarhet i vad som gäller. Eller ännu hellre någon som har räknat på det och kan tala om hur det ligger till.
#2 - 16 december 2003 10:36
Jag har räknat lite själv nu och kommit fram till att om avståndet mellan den tänkta raka rutan och den verkliga svängda rutans högsta punkt är 1 dm skulle detta ge en volymökning på drygt 50 liter. I sådana fall skulle det krävas att "välvningen" är minst 20 cm, men det kanske den är?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 16 december 2003 10:42
Jag har själv ett sådant kar och är mycket nöjd med det pga att framrutan inte är så mycket böjd som på en del andra modeller.
Men som du skriver så stämmer inte den angivna volymen utan det är nog på ungefär 400 liter.
Måttet du frågar efter från bakre hörnet till mitt på framrutan är 87 cm.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 16 december 2003 10:54
De bägge bakre rutorna är 107 cm och framrutan är självklart inte välvd inåt.
#5 - 16 december 2003 10:54
Nja, med de nya uppgifterna från dig Kjell, så tror jag nog att yttermåtten ger en volym på ungefär 450 liter, vad den verkliga vattenvolymen blir orkar jag bara inte räkna på, det får jag väl ta reda på när jag köper ett![:-38]
gogar:
Om du verkligen vill räkna på det så har du de exakta måtten nu, jag gick ur gymnasiet för drygt 10 år sedan och orkar inte grunna så mycket på areor och volymer på olika kroppar hit och dit.
#6 - 16 december 2003 11:06
Såhär är det:
http://hem.passagen.se/djurteckningar/temp
filen heter akwalux
#7 - 16 december 2003 12:20
Hur räknar du då?
Det jag ville få fram var om literangivelsen var helt uppåt väggarna, men det verkar den ju inte vara. Så det är väl OK.
#8 - 16 december 2003 13:36
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Jag har själv ett sådant kar och är mycket nöjd med det pga att framrutan inte är så mycket böjd som på en del andra modeller.

Men som du skriver så stämmer inte den angivna volymen utan det är nog på ungefär 400 liter.

Måttet du frågar efter från bakre hörnet till mitt på framrutan är 87 cm.

Kjell, så du har inte haft några problem med bänken som Christian Wrang på saltvattensguiden? Känns den OK ?

Igentligen tycker jag att Juwel hörnaakvarium är snyggare . Bänken är högre ( ca 73 cm), men jag hatar innerfiltret i Juwel karet!!

Hur hög ör Akwalux bänk ? Jag glömde mäta när jag var hos Trop Akvariefisk import.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 16 december 2003 13:50
Kjell, så du har inte haft några problem med bänken

Inga problem alls.

Hur hög ör Akwalux bänk?

64 cm

Inte för att akvarioet som sådant syns (istället innehållet) men här är mitt hörnakvarium http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1580
#10 - 16 december 2003 13:53
Jag fick en kille på jobbet att rita upp den på CAD-en, där beräknas också arean. Med utgångspunkt från den räknade jag ut volymen i ett sådant kar till 412,41 liter, och det är utvändiga mått. Tycker det är snudd på falsk marknadsföring att karet är på 471 liter.
Om höjden på karet varit 70 cm hade volymen stämt ganska bra!
#11 - 16 december 2003 14:04

Är det sämmre på något sätt om framrutan är mer böjd ?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 16 december 2003 14:27
Är det sämmre på något sätt om framrutan är mer böjd ?

Nej men fiskarna förstoras då enligt min mening så mycket att det ser onaturligt ut, men det är en smaksak.
#13 - 16 december 2003 15:38
Jag har pratat med Simontorp om problemet & dom skall undersöka det. Dom har själv varit inne på denna tråd & tar del av det.

Alla akvarium som säljs ute på marknaden räknar man ju alltid yttermått som faktiskt blir många liter fel. Ta tex ett 600 liters aluminium akvarium som är i yttermått 200*60*50. Det blir med innermått räknade 197*57*48=539 liter. Skillnad 61 liter & det är ju ganska mycket.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 16 december 2003 15:48
Alla akvarium som säljs ute på marknaden räknar man ju alltid yttermått som faktiskt blir många liter fel.

Så är det självklart men eftersom alla anger måtten i yttermått blir det i alla fall ungefär lika fel för alla[;)].
Sedan blir det ju i praktiken nettovolymen ännu mindre eftersom man har sand, pumpar, rötter, stenar i akvariet som också tar bort utrymme för vatten. Dessutom fyller man ju inte ända upp till kanten och har man 15 mm kvar till kanten så försvinner där ca. 3% i ett akvarium som är 50 cm högt.
Det viktiga är ju att man är medveten om allt detta.
#15 - 16 december 2003 15:58
Här står det att volymen är 342 liter. Måttet stämmer ?! 107x107x50cm

http://home.swipnet.se/jerry/akvarie.htm
#16 - 16 december 2003 15:58

[quote]Alla akvarium som säljs ute på marknaden räknar man ju alltid yttermått som faktiskt blir många liter fel.

Så är det självklart men eftersom alla anger måtten i yttermått blir det i alla fall ungefär lika fel för alla[;)].
Sedan blir det ju i praktiken nettovolymen ännu mindre eftersom man har sand, pumpar, rötter, stenar i akvariet som också tar bort utrymme för vatten. Dessutom fyller man ju inte ända upp till kanten och har man 15 mm kvar till kanten så försvinner där ca. 3% i ett akvarium som är 50 cm högt.
Det viktiga är ju att man är medveten om allt detta.

[/quote]
Tyvärr så är alla inte medvetna om detta. Men dom flesta vet ju att det försvinner vatten när man tar i grus & andra saker i karet. Men nu räknar vi ju tomma kar.
I fallet med hörnkaren så tycker jag som Magnus började tråden att det är för mycket skillnad vad gäller dom karen.
#17 - 16 december 2003 16:04
Ursäkta!
Jag hade fel. Viste inte att Akwalux också hade hörnakvarie some är 50 cm högt och då blir volymen 342 l!

#18 - 16 december 2003 16:31
Enligt mina beräkningar av <font color="blue">Bilbos</font id="blue">mått saknas det ca 100 liter. Detta tycker ja man skulle kuna reklamera om man vill ha en volym på angiven volym, annars om man är nöjd e det väl bara att köppa läget men det kan ju vara viktigt när man tillsätter kemikalier medecin mm...
#19 - 16 december 2003 16:38
Enligt mina beräkningar saknas det ca 100 l enligt <font color="red">bilbos mått</font id="red">,detta tycker ja man ska reklamera om man vill ha angiven volym.Är man nöjd så e det ju ändå viktigt vid medicinering + andra kemikalier som man tillsätter. tycker det var kass av dem!!!!

Annons