Fråga om bjälklag och hållfasthet

#1 - 28 november 2012 18:05
Hej,

Skall göra mig av med ett 240 kar och istället smälla upp ett på 540liter istället. Till detta hade jag tänkt att införskaffa två st 80skåp från ikea vilka jag hade tänkt att stärka upp med lite 2"4 reglar!

Glada miner fram tills idag när jag snackade med min chef på jobbet som påstår sig vara expert på betong och hållfasthet.

Han vet att jag bor ett antal våningar upp i ett lägenhetshus som är byggt 1965 (bostadsrätt).

Han påstår att ett betongbjälklag "tål" ungefär 250kg/m2 och tyckte jag var korkad om jag drog upp ett 500 liter plus akvarium hit. Karet som står där idag väger i runda slängar ca 350kg och de har inte varit några som helst problem, dock är väggen bakom akvariet inte bärande, kan det medföra problem!?

Kan någon tala om sanningen bakom detta eller har min chef rätt? Är de knappt någon ide? Alla som har 540 liters kar bor ju inte bara på bottenplan/villa?

Tacksam för svar!
#2 - 28 november 2012 18:43
exakt hur det ser ut hos dig vet jag inte.
inte är jag ingenjör heller.

men......

folk yrar hit och dit om att golven kanske rasar in med lite kar på golvet.

men det är ingen som lyfter på ögonbrynen när man ställer en hel rad
med billybokhyllor utmed väggen, med överskåp, och sedan fyller dom
med böcker........

räkna ut vad det väger.....det blir ton.....

om man går på IKEA's spec från 1999 hur mycket en hylla skall klara
så låg den på cirka 150 kg. 6 hyllor = 900 kg.

Det skulle folk utan att blinka ställa utmed väggen.......

.
#3 - 28 november 2012 18:49
Ojdå, de där lät mycket för en bokhylla men när du säger de så verkar de ju inte omöjligt... med karet är de ju lite trassligt när de gäller vatten... men hade ju blivit mäkta förvånad om golvet hade brakat in till grannen under

Sen står karet på 2 m2 medan en bokfylla står längs med hela jäkla väggen! Svårt detta :)
#4 - 28 november 2012 18:51
jepp.. ^ precis det.. har ALDRIG hört om ett kar som gått igenom golvet.. jag har hört folk snacka om det men inte ens i närheten av att hända..
#5 - 28 november 2012 18:53
Som chefen säger, ett bjälklag kan klara 2 ton... tex om ett gäng står och dansar till dunka dunka... men ett akvarium är ju en konstant punktbelastning... 500 liter vatten som sipprar 10 våningar neråt..DRÖM!!!
#6 - 28 november 2012 19:01
jag tar nog hellre en konstant belastning på 1 ton än 25 pers á 70kg snitt står och hoppar i takt.. jag är själv snickare och skulle inte ha några problem med det.. det hade ju varit fint om det stod vid en bärande vägg men helt ärligt så är det ju jävligt mycket värre med en flygel som kanske väger 300kg och står på 3 taniga ben.. en kvinna i högklackat ger större punktbelastning än ett kar på 500L..

folk nojar enbart för att det handlar om vatten.. en bokhylla, piano, staty, vapenskåp, kassaskåp osv är ju helt lugnt avsett var man ställer det tycker folk.. däremot 250L vatten blir det ett jävla liv om.. vissa vattensängar rymmer liksom en kubik.. osv..

jag vet en lirare som hade 2200L på översta våningen på söder, ytterligare en som har 1800L på våning 8 i järfälla, 1700 i sitt studentrum mitt på golvet våning 2.. osv.. jag kommer att ställa 1700 + 375L sump på våning 2 utan en tanke på att hamna hos grannen.. vattenskada ja, gevalia.. ..nej..
#7 - 28 november 2012 19:02
Det stämmer bra att man dimensionerar så men när man dimensionerar det så räknar man på hela golvet, när man ställer ett akvarium vid en vägg och det finns vägg direkt under så tål golvet betydligt mer, man måste inte fylla rummet till 250 kg/m2.
Att väggen bakom inte är bärande har ingen betydelse men jag hade valt att placera akvariumet så det finns en bärande vägg under (eller nära).
#8 - 28 november 2012 19:13
[ATTACH=CONFIG]57941[/ATTACH]
Denna väggen är ju som gjord för ett 540 liters... väggen bakom som sagt ej bärande utan bestär av ett stycke lättbetong :)

Hade tidigare en dator till höger där mot fönstrena men koppla den till tvn istället och dynga bordet åt fanders för att få plats med nått lite större ;)
#9 - 28 november 2012 19:17
flygrc skrev:
Det stämmer bra att man dimensionerar så men när man dimensionerar det så räknar man på hela golvet, när man ställer ett akvarium vid en vägg och det finns vägg direkt under så tål golvet betydligt mer, man måste inte fylla rummet till 250 kg/m2.

Att väggen bakom inte är bärande har ingen betydelse men jag hade valt att placera akvariumet så det finns en bärande vägg under (eller nära).

Vad menar du med att man räknar på hela golvet? Typ att man kan ställa en 250kilos kub på varje kvm? Då skulle ju golvet hålla för 4,5 ton ;D
#10 - 28 november 2012 19:20
nu är jag matematiskt underbegåvad men jag litar på att någon orkar göra kalkylen..

människa á 70kg hoppar 10cm upp i luften, vad väger denna människa vid landning? svar X 25 = hemmafest vid värsta tänkbara scenario..

:)
#11 - 28 november 2012 19:20
Vad menar du med att man räknar på hela golvet? Typ att man kan ställa en 250kilos kub på varje kvm? Då skulle ju golvet hålla för 4,5 ton ;D

jag tror att det är precis det han menar.. :)
#12 - 28 november 2012 19:24
nu är jag matematiskt underbegåvad men jag litar på att någon orkar göra kalkylen..

människa á 70kg hoppar 10cm upp i luften, vad väger denna människa vid landning? svar X 25 = hemmafest vid värsta tänkbara scenario..

:)

Grannen över mig hade fest för några månader sedan, man hörde klart och tydligt att dom körde stampa med leroy... de skakade nere hos mig... fast golvet höll ;)
#13 - 28 november 2012 19:26
;) you are safe..
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 28 november 2012 19:27
Som chefen säger, ett bjälklag kan klara 2 ton... tex om ett gäng står och dansar till dunka dunka... men ett akvarium är ju en konstant punktbelastning... 500 liter vatten som sipprar 10 våningar neråt..DRÖM!!!

En bokhylla full med böcker är ju i än högre grad en punktbelastning än vad ett akvarium är och en bokhylla väger mer än de flesta akvarier.

Vad man snarare i så fall skall tänka på är att en akvariebänk ofta har 4 ben och om golvet är reglat så kan något/några av benen hamna mitt emellan reglarna och då är det ju nästan bara goldspånskivan som bär tyngden från benet. Om så är fallet bör man antingen se till att benen står på reglarna eller alternativt att akvariets tyngd sprids ut genom att man har en skiva eller regel under bänken.

Själv har jag haft akvarierum i en lägenhet som innehållit akvarier med flera tusen liter vatten och även ett akvarium på 1.000 liter utan att de har spruckit.
Mitt nuvarande akvarium på 3.000 liter står på en tunn (ca. 5 cm tjock) oarmerad betongplatta
#15 - 28 november 2012 19:27
;) you are safe..

De är de jag vill ha svar på :P

Vågar ju fan inte gå till den bittra föreningen och fråga om de håller liksom, knappt man får gå in med leriga skor i svalen
#16 - 28 november 2012 19:31
En bokhylla full med böcker är ju i än högre grad en punktbelastning än vad ett akvarium är och en bokhylla väger mer än de flesta akvarier.

Vad man snarare i så fall skall tänka på är att en akvariebänk ofta har 4 ben och om golvet är reglat så kan något/några av benen hamna mitt emellan reglarna och då är det ju nästan bara goldspånskivan som bär tyngden från benet. Om så är fallet bör man antingen se till att benen står på reglarna eller alternativt att akvariets tyngd sprids ut genom att man har en skiva eller regel under bänken.

Själv har jag haft akvarierum i en lägenhet som innehållit akvarier med flera tusen liter vatten och även ett akvarium på 1.000 liter utan att de har spruckit.

Mitt nuvarande akvarium på 3.000 liter står på en tunn (ca. 5 cm tjock) oarmerad betongplatta

Du skall alltid vara värst kjell ;)

Det är som sagt ett betongbjälklag, på detta ligger en tunn skumgummimatta, på de ligger parketten, lagt grejerna själv... de jag hade tänkt att göra är som sagt att bygga en bänk av ikea diskbänskåp och regla upp så de håller lite bättre, sen hade jag tänkt att dra fast grejerna med några vinklar i väggen... sen funderar jag faktiskt i att skita i att ha ben så belastningen blir helt utjämnad?

Va tror du?
#17 - 28 november 2012 19:36
sen funderar jag faktiskt i att skita i att ha ben så belastningen blir helt utjämnad?

Va tror du?

gammal ikeatyp som jag är så säger jag kör på.

men jag gillar när karen kommer upp lite.

som alternativ så kan man ju tänka sig en sockel gjord av 45x145/170/195 reglar
under hela skåpslängden.

kommer karet upp lite....snyggare....jämn belastning på golv.

.
#18 - 28 november 2012 19:38
gammal ikeatyp som jag är så säger jag kör på.

men jag gillar när karen kommer upp lite.

som alternativ så kan man ju tänka sig en sockel gjord av 45x145/170/195 reglar

under hela skåpslängden.

kommer karet upp lite....snyggare....jämn belastning på golv.

.

Precis jag vill också ha upp de en bit... bygga upp de på en sockel ja till valfri höjd, sen dra fast de i väggen så att de nu om de skulle vilja inte går att flytta i sidled... hur har du gjort när du förstäkt grejerna.. har du någon käck ritning eller dyl?
#19 - 28 november 2012 19:58

jäpp
#20 - 28 november 2012 20:34
Men för att sammanfatta det hela... majoriteten tror att detta är helt lugnt... tänkte som sagt inte ha akvariet på ben utan ha en stabil sockel... då tycker man att de absolut inte borde vara några problem
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 28 november 2012 20:37
Varför dra det i väggen. Väggar brukar ju mest vara "luft" så de gör nog inte så mycket till eller från.

Sedan en helt annan sak. Om du nu bor i en bostadsrätt så är det väl hyresfastighetens försäkring som ersätter eventuella vattenskador och då kan det bli problem om det står angivet att vikten inte får överstiga en viss vikt, det kan t.o.m. stå angivet att man inte får ha akvarium i lägenheten. Så oavsett orsak till vattenskadan så kan det bli problem med försäkringen om de kan peka på att du brutit mot deras regler.

Så - jag är inte ett dyft orolig för golvet som sådant - däremot för vilka regler som gäller.
#22 - 28 november 2012 20:48
Varför dra det i väggen. Väggar brukar ju mest vara "luft" så de gör nog inte så mycket till eller från.

Sedan en helt annan sak. Om du nu bor i en bostadsrätt så är det väl hyresfastighetens försäkring som ersätter eventuella vattenskador och då kan det bli problem om det står angivet att vikten inte får överstiga en viss vikt, det kan t.o.m. stå angivet att man inte får ha akvarium i lägenheten. Så oavsett orsak till vattenskadan så kan det bli problem med försäkringen om de kan peka på att du brutit mot deras regler.

Så - jag är inte ett dyft orolig för golvet som sådant - däremot för vilka regler som gäller.

Läste någonstans att man inte kan hindra någon att ha akvarium varesig de är bostadsrätt eller hyresrätt.

När jag ringde och pratade med länsförsäkringar sa dom att de inte var några som helst problem... fast detta var för 240 liter... vet inte om dom säger samma sak för ett dubbelt så stort.

Men om vi säger såhär.. de där reglerna som vi lägger dom åt sidan så är du i alla fall inte ett dugg orolig för att golvet skall braka samman ner till grannen? :P
#23 - 28 november 2012 21:07
Precis jag vill också ha upp de en bit... bygga upp de på en sockel ja till valfri höjd, sen dra fast de i väggen så att de nu om de skulle vilja inte går att flytta i sidled... hur har du gjort när du förstäkt grejerna.. har du någon käck ritning eller dyl?

jag har bara dragit en enkel tvärslå bak på skåpen.

Det räcker.

har för mig att det var någon som tipsade om att man kan köpa hela
lackade spånskivor som man kan sätta på baksidan.

sedan har jag alltid bultat in dom i väggen.

inte för att det ger så mycket under normala förhållanden.

men den största risken är inte krafter upp och ner, det är krafter i sidled,
ex någon går förbi och stöter till paketet så allt kommer i svängning, det är
då det rasar, men ett par tre bultar in i väggen, gips eller betongvägg är
skitsamma, bara rätt plugg, tar upp den kraften så att allt är stabilt.

.
#24 - 29 november 2012 08:50
Ringde till mitt försäkringsbolag, Länsförsäkringar. Dom ersätter akvariet och allt i upp till 50 000! Materiella skador i lägenheten på upp till 150 000! Läcker det till grannen går man via försäkringsbolaget så dom kontaktar bostadsrättsföreningen ang deras fastighetsförsäkring!

Det jag hade tänkt att göra är att snacka med föreningen vad dom har att säga ang just akvarium! Mohehe
#25 - 29 november 2012 08:59
Det jag hade tänkt att göra är att snacka med föreningen vad dom har att säga ang just akvarium! Mohehe

gör inte det !

begär istället ut reglerna / stadgarna skriftligt.

ställer man frågan, så väcker man den björn som sover.

dvs om du ställer frågan verbalt, så kommer någon att börja fundera, och då
finns en klar risk att folk tänker fel, och per default förbjuder allt vad kar heter
i lägenheterna, tror inte dom kan det i längden, men det blir diskussioner i långbänk.

har du reglerna skriftligt, och det inte står något där, så kan ingen hävda att det
var förbjudet i en eventuell tvist.

.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 29 november 2012 09:06
gör inte det !

finns en klar risk att folk tänker fel, och per default förbjuder allt vad kar heter

i lägenheterna, tror inte dom kan det i längden, men det blir diskussioner i långbänk.

har du reglerna skriftligt, och det inte står något där, så kan ingen hävda att det

.

Instämmer
#27 - 29 november 2012 09:15
Finns det regler om att man inte får ha akvarium så är det något man så gott som alltid kan strunta i. Såna regler skall för hyresrätt vara av synnerlig betydelse för hyresvärden för att kunna åberopas, när det gäller bostadsrätt gäller avsevärd betydelse för föreningen eller andra i föreningen. Regler om att man inte får ha husdjur kan möjligen fungera i särskilda allergisanerade områden, annars funkar det inte.

När det gäller stora akvarier så är det alltså upp till värd/förening att visa att det är till stor nackdel, man får alltså styrka att golvet inte håller.

Sen är det naturligtvis så att även om man kan strunta i såna där regler och värden inte kan göra ett skit åt saken så är det ändå inte alltid smart att göra sig ovän med hyresvärden. Man kommer väl inte först i kön till att få omtapetserat, typ.
#28 - 29 november 2012 14:30
Precis som alla sagt, snacka för helvete inte med dem.. Då är det alltid någon som ska brya.. Ta fram regler, gör, vid skada låt era försäkringsbolag sköta allt..
#29 - 29 november 2012 15:32
Till Styrelsen!

Hej,

Fredrik heter och bor på blablabla, jag undrar om jag skulle kunna få papper på vilka regler/stadgar som gäller inne i lägenheterna, skulle vara intressant att läsa igenom allt.

Finns det skulle jag även vilja ha en ritning över lägenhetens konstruktion om man tex skulle vilja slänga upp en lite[SIZE=2] större bokhylla[/SIZE]. Dvs jag vill veta vad golv osv håller för.

Om detta finnes möjligt skulle jag vara hemskt tacksam om tex Leffe skulle kunna ta med detta och lägga i min brevlåda med tanke på att han bor i samma hus!

Med vänlig hälsning

Ser detta möjligtvis genomskinligt ut?
;)
#30 - 29 november 2012 15:52
gör inte det !

.

Absolut rätt sätt
#31 - 29 november 2012 15:53
Till Styrelsen!

Hej,

Fredrik heter och bor på blablabla, jag undrar om jag skulle kunna få papper på vilka regler/stadgar som gäller inne i lägenheterna, skulle vara intressant att läsa igenom allt.

Finns det skulle jag även vilja ha en ritning över lägenhetens konstruktion om man tex skulle vilja slänga upp en lite[SIZE=2] större bokhylla[/SIZE]. Dvs jag vill veta vad golv osv håller för.

Om detta finnes möjligt skulle jag vara hemskt tacksam om tex Leffe skulle kunna ta med detta och lägga i min brevlåda med tanke på att han bor i samma hus!

Med vänlig hälsning

Ser detta möjligtvis genomskinligt ut?
;)

Ja, fråga bara efter reglerna, undrar dom varför så säg bara att du är nyfiken av dig. ju mindre info du lämnar desto bättre.
#32 - 29 november 2012 15:57
flygrc skrev:
Ja, fråga bara efter reglerna, undrar dom varför så säg bara att du är nyfiken av dig. ju mindre info du lämnar desto bättre.

Dom kan nog aldrig neka en stor bokhylla ;)
#33 - 29 november 2012 16:29
Dom kan nog aldrig neka en stor bokhylla ;)

Nämen så frågar dom dig, "oh en stor bokhylla, vad läser du då? " sedan är lögnkarusellen igång....
dessutom så om jag suttit i styrelsen så hade jag fattat direkt, aha, killen ska lasta in något tungt i lägenheten, se upp här vad är nu detta...
#34 - 29 november 2012 16:34
Haha precis! Fick precis tag i "Stadgarna# hitta dom på hemsidan: http://gbghus27.org/sites/default/files/sites/default/files/pdf/stadgar_riksbyggen_2005.pdf

Står inte ett skit om akvarium! :)
#35 - 29 november 2012 16:40
Haha precis! Fick precis tag i "Stadgarna# hitta dom på hemsidan: http://gbghus27.org/sites/default/files/sites/default/files/pdf/stadgar_riksbyggen_2005.pdf

Står inte ett skit om akvarium! :)

Bra, och eftersom du hade koll med försäkringsbolaget är det ju bara att köra på.
Det stod inget om maxlast i lägenheten heller ;)
#36 - 29 november 2012 16:43
18 HUSDJUR
Flerfamiljshus är ingen lämplig miljö för husdjur vilket du bör beakta innan du skaffar sällskapsdjur.
Har du djur i lägenheten så är du enligt Hälsovårdsnämnden skyldig att noga övervaka att djuret inte för oljud eller förorenar och inte släpps lös i trappor eller på gård eller ges tillfälle att förrätta naturbehov inom området, all avföring skall plockas upp och slängas i de papperskorgar som finns på området.
Som boende inom vårt område ska man kunna känna sig trygg och då gäller följande:
• Aggressiva hundar med kampbeteende är inte tillåtna i området.
• Hundar av raserna som betecknas som så kallade "Kamphundar" (se not 1), får inte införskaffas till området.
• Den boende ansvarar också för att besökande gäster uppfyller ovanstående krav.
• Kamphundar som redan finns i föreningen får behållas men skall när de vistas inom föreningens område bära munkorg samt vara kopplade.
(Not 1) För definition av kamphund hänvisar vi till Svenska Kennelklubbens definition, vilket framgår av Svenska Kennelklubbens hemsida, under "kamphundslexikon", www.skk.se. Detta betyder att det är förbjudet att skaffa hund av den typ som Kennelklubben klassar som kamphund och att man inte kan bli medlem om man avser flytta in tillsammans med en sådan hund. Efterlever man inte detta så bryter man mot föreningens regler vilket innebär att medlemskapet kommer att sägas upp.

Detta är allt som står om husdjur i "Info till bostadsrättsinnehavaren" .... gööööött då kan inte en käft tala om vad jag får eller inte?
#37 - 29 november 2012 17:33
exakt så.. med andra ord kan du ta med dig din flock tama apor om du så önskar och anlägga en basäng för apsim..
#38 - 29 november 2012 17:52
exakt så.. med andra ord kan du ta med dig din flock tama apor om du så önskar och anlägga en basäng för apsim..

LOL :D

Passar på att ställa en fråga som inte har med saken att göra...

Vad är snyggast

BTN Moduler mot svartmålad bakgrund eller BTN Malawi Rock? :P
#39 - 29 november 2012 18:06
LOL :D

Passar på att ställa en fråga som inte har med saken att göra...

Vad är snyggast

BTN Moduler mot svartmålad bakgrund eller BTN Malawi Rock? :P

BTN moduler mot svart bakgrund
Lättast är att sätta biltemas avtagbara solfilm på utsidan
#40 - 29 november 2012 18:10
Då får jag ju den glansiga ytan, snyggare med matt eller?
#41 - 29 november 2012 18:30
aha, det ser jag inte i mina kar för bakrutan är inte så ren... men det kan stämma i början .. nu kommer jag alltid se det, tusan också ;)
#42 - 29 november 2012 20:34
18 HUSDJUR

Flerfamiljshus är ingen lämplig miljö för husdjur vilket du bör beakta innan du skaffar sällskapsdjur.

Har du djur i lägenheten så är du enligt Hälsovårdsnämnden skyldig att noga övervaka att djuret inte för oljud eller förorenar och inte släpps lös i trappor eller på gård eller ges tillfälle att förrätta naturbehov inom området, all avföring skall plockas upp och slängas i de papperskorgar som finns på området.

Som boende inom vårt område ska man kunna känna sig trygg och då gäller följande:

• Aggressiva hundar med kampbeteende är inte tillåtna i området.

• Hundar av raserna som betecknas som så kallade "Kamphundar" (se not 1), får inte införskaffas till området.

• Den boende ansvarar också för att besökande gäster uppfyller ovanstående krav.

• Kamphundar som redan finns i föreningen får behållas men skall när de vistas inom föreningens område bära munkorg samt vara kopplade.

(Not 1) För definition av kamphund hänvisar vi till Svenska Kennelklubbens definition, vilket framgår av Svenska Kennelklubbens hemsida, under "kamphundslexikon", www.skk.se. Detta betyder att det är förbjudet att skaffa hund av den typ som Kennelklubben klassar som kamphund och att man inte kan bli medlem om man avser flytta in tillsammans med en sådan hund. Efterlever man inte detta så bryter man mot föreningens regler vilket innebär att medlemskapet kommer att sägas upp.

Detta är allt som står om husdjur i "Info till bostadsrättsinnehavaren" .... gööööött då kan inte en käft tala om vad jag får eller inte?

Och om du ändå skaffar en kamphund så kan de inte göra ett skit åt det så länge de inte kan visa att hunden är till nån olägenhet för nån.
#43 - 29 november 2012 20:46
precis så.. det där är bara önskemål från föreningen.. rent juridiskt kan de inte göra ett skit..

samma sak med ombyggnationer ofta*.. har du bara en egen konstruktör osv så kan du ofta gå förbi styrelsen och då får de anlita en egen konstruktör som måste motbevisa den du har osv.. det är en fight som kostar pengar så de undviker gärna det.. bara som sido-info.. :)

kan inte erbjuda någon statistik på detta men vet ett gäng levande exempel..
#44 - 29 november 2012 21:06
flygrc skrev:
aha, det ser jag inte i mina kar för bakrutan är inte så ren... men det kan stämma i början .. nu kommer jag alltid se det, tusan också ;)

Körde den på en 112 litare en gång i tiden, tycker att de speglar sig vilket får en konstig titt-upplevelse :P
#45 - 29 november 2012 21:08
Bygert skrev:
Och om du ändå skaffar en kamphund så kan de inte göra ett skit åt det så länge de inte kan visa att hunden är till nån olägenhet för nån.

Jo de är ju sant, varför just kamphund, finns ju andra hundar som är fan så mycket värre... beror ju på fanskapet som håller i kopplet! Så dumt att skriva så egentligen, skall köpa en kamphund också för att stöta mig lite med nissarna i styrelsen!
#46 - 29 november 2012 21:09
precis så.. det där är bara önskemål från föreningen.. rent juridiskt kan de inte göra ett skit..

samma sak med ombyggnationer ofta*.. har du bara en egen konstruktör osv så kan du ofta gå förbi styrelsen och då får de anlita en egen konstruktör som måste motbevisa den du har osv.. det är en fight som kostar pengar så de undviker gärna det.. bara som sido-info.. :)

kan inte erbjuda någon statistik på detta men vet ett gäng levande exempel..

Juridiskt sätt så kan ju ingen säga att jag inte får ha akvarie heller de är ju men ensak och de står ju inte direkt i lagboken :P
#47 - 29 november 2012 21:15
Det står ju inget om akvarier i lagboken men att man gör nästan vad man vill i bostaden finns där, JB 12:42 p 8 t ex.
#48 - 29 november 2012 21:36
Hej,

Skall göra mig av med ett 240 kar och istället smälla upp ett på 540liter istället. Till detta hade jag tänkt att införskaffa två st 80skåp från ikea vilka jag hade tänkt att stärka upp med lite 2"4 reglar!

Glada miner fram tills idag när jag snackade med min chef på jobbet som påstår sig vara expert på betong och hållfasthet.

Han vet att jag bor ett antal våningar upp i ett lägenhetshus som är byggt 1965 (bostadsrätt).

Han påstår att ett betongbjälklag "tål" ungefär 250kg/m2 och tyckte jag var korkad om jag drog upp ett 500 liter plus akvarium hit. Karet som står där idag väger i runda slängar ca 350kg och de har inte varit några som helst problem, dock är väggen bakom akvariet inte bärande, kan det medföra problem!?

Kan någon tala om sanningen bakom detta eller har min chef rätt? Är de knappt någon ide? Alla som har 540 liters kar bor ju inte bara på bottenplan/villa?

Tacksam för svar!

Hej. jag jobbar själv som snickare. och håller uteslutande på med att bygga flerbostads betong hus.
när man bygger idag så bygger man med 350 kg\m2 med en säkerhets faktor på 2,5 vilket innebär att man bygger valv som tåler 875kg\m2. och det gäller under maximal spännvid. och att alla av bjälklagets m2or är belastade med 875kg.
(eftersom jag inte var snickare -65 vågar jag inte svara exakt på hur mycket det tålde på den tiden, men det är nog ingen mega skillnad mot dagens)

om du ställer ett akvarie på ett betong valv intill en betongvägg kan jag garantera att du kan fylla det med bly ända upp till taket utan någon fara.

tänk bara vad en gammeldax bokhylla proppfull med böcker väger
#49 - 29 november 2012 21:41

helt rätt. och då har du dessutom en bra säkerhets marginal på din sida.

när vi bygger betong hus har vi gipspaket som väger 900kg st fördelat på 2,43m2 och vi kan köra både 2 och 10 paket brevid varnadra.
#50 - 29 november 2012 21:41
Perlan skrev:
Hej. jag jobbar själv som snickare. och håller uteslutande på med att bygga flerbostads betong hus.

när man bygger idag så bygger man med 350 kg\m2 med en säkerhets faktor på 2,5 vilket innebär att man bygger valv som tåler 875kg\m2. och det gäller under maximal spännvid. och att alla av bjälklagets m2or är belastade med 875kg.

(eftersom jag inte var snickare -65 vågar jag inte svara exakt på hur mycket det tålde på den tiden, men det är nog ingen mega skillnad mot dagens)

om du ställer ett akvarie på ett betong valv intill en betongvägg kan jag garantera att du kan fylla det med bly ända upp till taket utan någon fara.

tänk bara vad en gammeldax bokhylla proppfull med böcker väger

Även jag snackade med en betongare idag som vart aktiv i 40 år, han påstod att de inte skulle vara någon skillnad på om väggen var bärande eller inte... stämmer det? Även på honom lät de som att man kunde belasta golvet uta h***e utan att de braka in Vissa säger att de är värre med konstant belastning, han påstod att de var värre med 20 fulla ungdomar! :)
#51 - 29 november 2012 21:54
Även jag snackade med en betongare idag som vart aktiv i 40 år, han påstod att de inte skulle vara någon skillnad på om väggen var bärande eller inte... stämmer det? Även på honom lät de som att man kunde belasta golvet uta h***e utan att de braka in Vissa säger att de är värre med konstant belastning, han påstod att de var värre med 20 fulla ungdomar! :)

är väggen du ställer akvariet emot bärande eller inte spelar ingen roll. men är väggen bärande så står där med största sanorlikhet en bärande vägg rakt under alla våningar ner. och det är den väggen hos grannen under dig som är intressant ur den synpunkten för det är den väggen som bär upp ditt golv.
när jag gjuter vägger så flyttar jag runt mina betong vägg formar. dom väger 1700kg st. och har en yta på 5,4meter långa och 8mm breda vinklar dom står på direkt på valvet. kan stå både 4 och 6 såna formar på en väldigt liten yta. jag har inte sänkt något valv än:P

men om du skulle bära in det största akvariet du bara kan få tag på och lyckas få in i lägenheten kan du ställa det var du vill utan fara.

däremot en sak man ska passa sig för, och det hände min pappa när hans 720kar small.
i 50-70 tals hus var den vanlig att man hade sandavjämnade golv som man la parketten på, vet inte om där är en spånskiva imellan också, har inte rivit något sånt, men trä rör sig. ett akvarie står under konstant belastning, så golvet skurar bort sanden under akvariet, akvariet står ojämt och spricker. men det tar lång tid innan det händer.
#52 - 30 november 2012 09:16
Ingen sandutjämning, parketten ligger direkt på betongen, eller de ligger ju en dämpmatta i mellan! Tror bjälklaget är 200mm tjockt, de va lös standard förr, idag bygget man med 250mm va?

Utsäkta stavningen jag är inte berusad, inte än iaf men tycker de är lite för små knappt på iphonen :)

Mvh
#53 - 30 november 2012 23:40
Ingen sandutjämning, parketten ligger direkt på betongen, eller de ligger ju en dämpmatta i mellan! Tror bjälklaget är 200mm tjockt, de va lös standard förr, idag bygget man med 250mm va?

Utsäkta stavningen jag är inte berusad, inte än iaf men tycker de är lite för små knappt på iphonen :)

Mvh

man gjuter 220mm ovanpå en 50mm filigran platta.
men jämför man för med nu så är jag väldigt säker på att man hade mycke mer armering i valven. idag ligger där bara ett när i filigranen, stegar i filigranen och skarvjärn, lite järn över väggarna och några förstärkningar här och där. dock en hel del runt balkonger. där får man armera upp ordentligt.
troligtviss är ditt valv dubbel armerat med lösjärn.

edit: ska även tilläggas att det är en helt annan typ av betong som är mycket starkare idag.
#54 - 1 december 2012 12:59
snyggt där perlan.. lite facklig kunskap skadar aldrig.. själv håller jag bara på med rotjobb men kunde tänka mig att det ska till något helt extremt för att knäcka en våning.. :)
#55 - 1 december 2012 16:30
snyggt där perlan.. lite facklig kunskap skadar aldrig.. själv håller jag bara på med rotjobb men kunde tänka mig att det ska till något helt extremt för att knäcka en våning.. :)

Facklig kunskap är bäst att tillföra. så slipper man alla som tror och hört. i detta fall av en chef som inte vet.

tänk dig när du är på rot jobb. har en starke arvid kärra med ett paket gips på. den kan du var och hur du vill. gips+kärra+dig är mer än ett komplett 720 akvarium:)
#56 - 1 december 2012 21:47
Perlan skrev:
man gjuter 220mm ovanpå en 50mm filigran platta.

men jämför man för med nu så är jag väldigt säker på att man hade mycke mer armering i valven. idag ligger där bara ett när i filigranen, stegar i filigranen och skarvjärn, lite järn över väggarna och några förstärkningar här och där. dock en hel del runt balkonger. där får man armera upp ordentligt.

troligtviss är ditt valv dubbel armerat med lösjärn.

edit: ska även tilläggas att det är en helt annan typ av betong som är mycket starkare idag.

Betongen är bättre idag än förr...

Tror att valven är ganska klent armerade, iaf förr... dock har jag från många källor hört att det skall hålla.

Snackar vi tex en balkong (betong) säg att man står en 10 pers och röker, balkongen sjunker då med kanske 5mm men går sedan tillbaka när folk fimpat!

Annons