Fråga om citronsyran i PMDD!

#1 - 24 september 2008 09:09
Tjena, inhandla PMDD igår och så läste jag att man skulle blanda i citronsyra, så imorse var jag o köpte en påse, men då var de ju också ett pulver, så när man blander ihop citronsyran med PMDD:n så ska man då först blanda ut citronsyrepulvret med vatten eller ska man blanda ihop citronsyrepulvret med PMDD:n utan att tillsätta vattent ill citronsyran,
DETTA kanske är jättekrånligt skrivet, någon kanske förstår
#2 - 24 september 2008 09:45
#3 - 24 september 2008 10:24
Är mycket intresserad av detta med pmdd, men undrar varför man ska tillsätta citronsyra, då borde det ju ingå när du köper din gödning??!!
#4 - 24 september 2008 10:29
Det ingick när jag köpte min PMDD, så ja det gör det :)
#5 - 24 september 2008 11:39
Om man inte har i citronsyra först så löser inte det andra sig.
#6 - 24 september 2008 11:40
Johanski skrev:
Det ingick när jag köpte min PMDD, så ja det gör det :)

Jaha...:D...men med tanke på trådstartaren så gjorde det tydligen inte det i dennes fall. Vet du eller någon annan, varför man ska tillsätta citronsyra?
#7 - 24 september 2008 11:42
Om man inte har i citronsyra först så löser inte det andra sig.

:p Du var snabbare än jag där....tack för svaret!
#8 - 24 september 2008 11:50
Konstigt, jag kör utan citronsyra och det löser sig ändå. Måste ha något fel på mitt kranvatten:p;).
Här står det varför man använder citronsyra: http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=878287&postcount=2
#9 - 24 september 2008 12:10
Det ingick tydligen citronsyra när jag köpte de, men märkte det inte förens jag skulle blanda^^
Så nu har jag en extra påse citronsyra från ica haha=)
#10 - 24 september 2008 12:23
Själv kokar jag vattnet till min NutriSi och tillsätter citronsyra efter att jag blandat lösningen, hade tidigare utfällningar när jag blandade med kranvatten men inte sedan jag började dubbelkoka.
#11 - 24 september 2008 12:53
Citronsyran tillsäts av den enkla anledning att det sänker pH.
Chelatet i micronäringen (NutriSI) förstörs vid högt pH och micronäringen kan då riskera att bli "verkningslös" innan den hamnar i karet.
Nu är det inte så enkelt att det absolut inte går om man inte använder citronsyra, men det är en extra säkerhetsåtgärd.

Annons